Composietversterkertje bouwen (long term?)
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Een led wil max 10 mA aan stroom hebben. En daar komt nou de wet van Ohm voorbij. I=V/R
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Dus bij 10V zou 100R moeten voldoen. En dan een diode in serie? Net even geprobeerd.met 330R, heb even niks liggen dat dochter in de buurt komt. Icm de diode brand het ledje heel zachtjes. Het lijkt te werken dus, nog even kijken of een condensator nodig is tegen het flikkeren, het brandt nu te zacht om.daar iets van te zeggen
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Er valt ongeveer 2 V over de Led. Een diode en een condensator in serie gaat niet werken.
De spanning over de weerstand is 10-2=8V de weerstand is dus 8/10mA = 800 ohm.
De spanning over de weerstand is 10-2=8V de weerstand is dus 8/10mA = 800 ohm.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
En een diode in serie sowieso ook niet. Een Led kan niet meer dan een volt of 5 in sper hebben. Anders gaat ie stuk. Er moet dus een diode anti-parallel aan de Led. Of 2 Leds anti parallel zetten kan ook. En daar mee dan het weerstandje in serie.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Is het niet makkelijk om van de V+ van de versterker zelf af te takken ?
Passend weerstandje aan de afvlak elco knopen en je bent klaar.
Passend weerstandje aan de afvlak elco knopen en je bent klaar.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Dan moet aan de printen zelf gaan solderen. Denk dat ie dan beter de aux wikkeling kan nemen: Klein brugcelletje --> weerstandje van ongeveer 1000 ohm --> LED. Elco is niet nodig.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Volgens mij krijg je een probleempje met het onderste XLR chassisdeel. Denk dat ie tegen de versterkerprint komt...tigradekat schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:40Inmiddels vordert het werk aan de behuizing langzaam maar gestaag. Ik gebruik dezelfde kast als wel meer forumleden hier dus kan ik leunen op hun kennis voor wat betreft layout en kabelmanagement
Ik geef er mijn eigen draai aan, ten goede of ten kwade, dat zien we vanzelf![]()
Wat een beetje jammer is, is dat het achterpaneel al gaten voor rca aansluitingen had, dat maakt dat ik niet veel keuze heb voor de positie van de xlr aansluitingen. Maar goed, het past allemaal best.
Hier de stand van zaken:
IMG20231017121331.jpg
IMG20231017135617.jpg
IMG20231017143222.jpg
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Nee, dat gaat goed komen. Krapjes is het wel.
Jouw versie is echt supermooi geworden, als ik daar bij in de buurt kom ben ik helemaal tevreden
Jouw versie is echt supermooi geworden, als ik daar bij in de buurt kom ben ik helemaal tevreden
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Zonet even een uurtje aan de bedrading gewerkt. Het aansluitschema zegt dat de xlr pluggen via een 220 ohm weerstand naar chassis aarde moeten, met daaroverheen een 0,1uf condensator. Ik neem aan dat een 250v keramisch exemplaar oke is? Ik heb het nu zo opgelost:
Laatst gewijzigd door tigradekat op do 19 okt 2023, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Als dat zo goed contact met de kast maakt
C'tje is niet zo kritisch mag ook een polypropilene of polyester zijn. Wel minimaal 250V werkspanning!
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Het zijn 250V X7R c-tjes en de multimeter piept dat het een lieve lust is, dus dat zit goed
Keramisch is zo lekker klein, dat vind ik in deze positie wel zo prettig.
Keramisch is zo lekker klein, dat vind ik in deze positie wel zo prettig.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Na het eten nog even doorgegaan, want in principe zijn, met de xlr chassis delen die vandaag eindelijk geleverd werden, de onderdelen aanwezig om alles aan elkaar te knopen.
En dan zit opeens alles op zn plek, en is het tijd om de schakelaar om te zetten...
Maar gelukkig heb ik geen domme fouten gemaakt
Ik heb geprobeerd de signaalkabel, luidspreker kabels en spanningskabels zoveel als mogelijk gescheiden te houden. Het aluminium plateau op 6mm messing afstandhouders zorgt er voor dat veel van de spanningskabels onzichtbaar weggewerkt zijn.
Ik ben ook erg blij met mijn mooie zekeringhouders, ze draaien erg fijn
Nadeel is wel dat het een beetje een rattennest is geworden bij de spanningsingang. Ook mijn schakelaar zit niet gedeeltelijk geïntegreerd, dit zorgt voor nogal wat benodigde draadjes.
De onderste XLR past maar net:
Van het weekend maar eens kijken ie muziek maakt, ook niet onbelangrijk
Volgende stap is het front. Het front dat bij de behuizing zit voorziet in een volumeknop en schakelaar, maar een volumeknop wil ik niet, en de schakelaar wil ik achterop. Maar ik heb al wat ideetjes om dit mooi op te lossen wordt vervolgd.
En dan zit opeens alles op zn plek, en is het tijd om de schakelaar om te zetten...
Maar gelukkig heb ik geen domme fouten gemaakt
Ik ben ook erg blij met mijn mooie zekeringhouders, ze draaien erg fijn
De onderste XLR past maar net:
Van het weekend maar eens kijken ie muziek maakt, ook niet onbelangrijk
Volgende stap is het front. Het front dat bij de behuizing zit voorziet in een volumeknop en schakelaar, maar een volumeknop wil ik niet, en de schakelaar wil ik achterop. Maar ik heb al wat ideetjes om dit mooi op te lossen wordt vervolgd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Netjes hoor
Geheel volgens de regels van de kunst bedraad! Wat ik overigens wel eens met die geïsoleerde knijp-Fastons heb zoals die van de speakeraansluitingen, is dat die krimping toch niet goed vast zit. Echt altijd even stevig aan trekken of het niet los schiet.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Bedankt mannen!
En die Fastons, die check ik inderdaad altijd. De kunst is de blanke draad als het enigzins kan niet te twisten bij het insteken in de Faston. En altijd de juiste maat Faston voor de betreffende draaddiameter. En een goede krimptang gebruiken uiteraard.
En die Fastons, die check ik inderdaad altijd. De kunst is de blanke draad als het enigzins kan niet te twisten bij het insteken in de Faston. En altijd de juiste maat Faston voor de betreffende draaddiameter. En een goede krimptang gebruiken uiteraard.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
En wat velen ook veronachtzamen: NIET met je vingers aan het blanke koper zitten! Het vet/zuurlaagje wat altijd op je huid aanwezig is doet het koper op den duur oxideren. Een goede krimper is i.d.d. een must en een professionele is duur! Tegenwoordig zijn die industriële krimpers uit China aardig betaalbaar en van redelijke kwaliteit. Dus ik gebruik die geïsoleerde knijpdingen niet meer maar de industriële Fastons.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Mooi geworden. Je zal er veel plezier van hebben.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Er is muziek!
Ik kan nog niks zinnigs zeggen over de geluidskwaliteit, behalve dat zo bij het eerste half uurtje luisteren er niks mis is met wat ik hoor.
En de ruisvloer is echt erg laag! Ik hoor alleen een zacht ruisje als ik mijn oor letterlijk tegen de tweeter leg. Mijn Ncores zijn ook zeer ruisarm, maar hier meen ik dat ik nog ietsje beter moet luisteren om de ruis waar te nemen.
Heel erg indrukwekkend Peter, wat je hebt neergezet!
Vorder je overigens een beetje met de MKII? Zou vrij ultiem zijn, deze kleintjes op het mid en hoog en de MKII op het laag....
Ik kan nog niks zinnigs zeggen over de geluidskwaliteit, behalve dat zo bij het eerste half uurtje luisteren er niks mis is met wat ik hoor.
En de ruisvloer is echt erg laag! Ik hoor alleen een zacht ruisje als ik mijn oor letterlijk tegen de tweeter leg. Mijn Ncores zijn ook zeer ruisarm, maar hier meen ik dat ik nog ietsje beter moet luisteren om de ruis waar te nemen.
Heel erg indrukwekkend Peter, wat je hebt neergezet!
Vorder je overigens een beetje met de MKII? Zou vrij ultiem zijn, deze kleintjes op het mid en hoog en de MKII op het laag....
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Netjes man
(misschien die speaker aansluitingen nog met een zwaardere bout ff opstoken?)
(misschien die speaker aansluitingen nog met een zwaardere bout ff opstoken?)
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ziet er mooi uit allemaal
Ik heb een vraag, ik zie dat je de ringkerntrafo's op een apart stuk aluminium hebt gebouwd ik begrijp dat daar wat stroom kabels onderdoor lopen. Is dat de enige reden?
Groeten, Tom.
Ik heb een vraag, ik zie dat je de ringkerntrafo's op een apart stuk aluminium hebt gebouwd ik begrijp dat daar wat stroom kabels onderdoor lopen. Is dat de enige reden?
Groeten, Tom.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ik doe het meestal ook zo. 2 vliegen in 1 klap: 1/ Het is een stuk steviger dan de trafo's direct op de bodemplaat. 2/ Je heb zo gelijk de 230V goed afgeschermd weggewerkt. Maar het hoeft natuurlijk niet zo. Is geheel naar eigen inzicht.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Jep, even goed door laten vloeien met extra tin. Maar pas op dat het plastic niet smelt: Even los schroeven dus. I.p.v. direct aan de aansluitbussen te solderen gebruik ik doorgaans soldeerlippen of krimpogen M6.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
De solderingen zijn goed doorgevloeid hoor, maar er kan wat extra tin bij inderdaad, dat staat sowieso netter.
Edit: Zo tevreden heren?
En zo zie je er toch niks meer van
Edit: Zo tevreden heren?
En zo zie je er toch niks meer van
