advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

In de jaren '70 - '80 maakte KEF hele mooie speakers maar daarna zijn ze het spoor bijster geraakt heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Nou vergeet niet dat de IQ serie een budget range van Kef is en als je gaat kijken wat dat aan materiaal gekost heeft voor inkoop dan schrik je hoor, nieuw koste zo'n paartje 5-600 euro, dan hou ik altijd aan dat de materiaal inkoop kosten 10% van de verkoop prijs zijn bij commerciële ontwerpen, dus dan houd je 50-60 euro over voor een kast, drivers, filter enz. Kijk dan eens wat je uit gaat geven voor een setje LBVS speakers, dan zie je dat door het zelf te doen, je veel betere componenten kan gebruiken in datzelfde budget (als de verkoop prijs he?). Tijd en zweet worden zelden meegerekend in de zelfbouwhoek, hout is tegenwoordig wat duurder als 10 jaar geleden, maar goed een plaatje multiplex of mdf is genoeg om er 2 uit te halen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door OWC »

Alle genoemde opties vind ik qua prestaties nog steeds suboptimaal vergeleken met die "klassieke 3-weg".
Maar goed, het is niet mijn geld.

Ik zou anno 2023 niet zomaar een KEF B110 oid gaan aanraden, tenzij iemand nadrukkelijk van de vintage/nostalgische sound houdt.

Als je trouwens naar Erin's Audio Corner kijkt, wordt ik tegenwoordig niet heel blij van veel fabrikanten.
Menig DIY speakertje zal dat met gemak voor veel minder kunnen evenaren.
Laat dat een compliment zijn overigens. :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door markbakk »

Ik weet niet of de 303 van 4 Ohm houdt, maar Alexander Gresler ontwerpt ook heel mooie systemen. Kijk maar eens naar de Italian Stallion. Wel zo’n 250 Euro aan drivers per kant.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Kappa7 »

OWC schreef: wo 18 okt 2023, 22:14
Alle genoemde opties vind ik qua prestaties nog steeds suboptimaal vergeleken met die "klassieke 3-weg".
Maar goed, het is niet mijn geld.
Dat vermoeden heb ik nu ook.
Wat dat betreft is de aanbieding van Jeroen wel erg netes.
Je mist dan wel de lol van zelf bouwen maar je kunt wel vast wel even luisteren hoe deze klinken.
Bij zelfbouw is dat altijd nog maar afwachten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door OWC »

Ombouwen is ook nog altijd een optie, zolang je de maten niet al te gek maakt bijvoorbeeld.
Op die manier kun je het filter ook houden.

Het geeft sowieso wel een zeer mooie optie voor nu, daarna kun je altijd nog beslissen.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Ik ga bouwen want meer lol en er blijft nog wat geld over voor nieuwe cd's, want daar zitten er tussen uit 1971 zag ik vanmiddag, daar zijn vast betere moderne opnames van te krijgen. De verschillen waren goed te horen :cry:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door VintageHarry »

CD’s uit 1971?? De CD-speler kwam pas een jaartje of 10 later…
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef: wo 18 okt 2023, 22:41
OWC schreef: wo 18 okt 2023, 22:14
Alle genoemde opties vind ik qua prestaties nog steeds suboptimaal vergeleken met die "klassieke 3-weg".
Maar goed, het is niet mijn geld.
Dat vermoeden heb ik nu ook.
Wat dat betreft is de aanbieding van Jeroen wel erg netes.
Je mist dan wel de lol van zelf bouwen maar je kunt wel vast wel even luisteren hoe deze klinken.
Bij zelfbouw is dat altijd nog maar afwachten.
Tja maakt mij niet zo heel veel uit of ze verkocht worden hier of niet. Als je het toch doet dan haal je voor weinig geld een referentie speaker in huis. Kan je al je toekomstige projecten tegen af zetten.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

VintageHarry schreef: wo 18 okt 2023, 23:15
CD’s uit 1971?? De CD-speler kwam pas een jaartje of 10 later…
Ha klopt Harry, nog eens gekeken en tis idd een cd uit '81 met opnames uit 1980, toch alweer een half mensenleven oud. Dirigent Bernard Haitink heeft voor zn dood vast nog wel eens later die 5e symphony van Shostakovich gespeeld en opgenomen vermoed ik.
Of deze dan :roll: opname uit 1970
IMG_20231019_084810964_HDR.jpg
Niet zo gek dat het allemaal niet echt wil klinken, ook mn muziekcollectie is toe aan een grondige update vrees ik
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

oude opnames kunnen prima klinken hoor.

of je de uitvoering zoals die toen gedaan werd ook vandaag nog mooi vind is een heel ander verhaal natuurlijk
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

In de werkplaats een mooi stuk Okoume 22mm (9 lagen) van 1.88x1.22, ook nog watervast, dat is een goed begin. Gelukkig niet gelijk begonnen met zagen en nog eens goed naar de tekening gekeken. De buitenmaten zijn van de kast met 18mm mdf nog zónder de 4mm mdf om het netjes af te werken.
ontwerptekening.jpg
De orginele tekening
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Maatvoering bij 22mm plaat
Maatvoering bij 22mm plaat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

LBVS - bouwplan 3D.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

in 2010 stond er in de Elektuur Audio Special een artikel over de LBVS
Elektuur schreef:
Low Budget 2-weg Vloerstaander
Een zelfbouwklassieker van eigen bodem

Ook de luidspreker zelfbouw kent zo haar klassiekers. De Rogers Monitor, de Needle, de Reference Monitor, de Hatt, om er maar een paar te noemen. Recentelijk is er een ontwerp bij gekomen dat hard op weg is ook zo'n klassieker te worden: de Low Budget 2-weg Vloerstaander (ook wel liefkozend de LBVS genoemd) ontworpen door Edo van der Laarse. Dit ontwerp combineert een stel laag geprijsde onderdelen tot een hoge kwaliteits luidspreker.

Goed kan ook Goedkoop
Het verhaal van het ontstaan van de LBVS is eigenlijk heel simpel. Edo was in 2008 op een verjaardag en kom daar in gesprek met een student (de zoon van een vriend). Ze raken aan de praat over luidsprekers en al snel komen ze uit op :"maar da's toch veel te duur voor een studentje?". Met dit idee ging Edo wat zitten broeden en besloot de handschoen op te pakken en een ontwerp te bedenken (en te bouwen) dat simpel, goedkoop en makkelijk te maken zou zijn. Niet zozeer voor bij een familie in de huiskamer, maar leuk voor een student met niet teveel geld. (en makkelijk na te bouwen). Ook voor de afwerking liet Edo zien dat het niet altijd wortelnotenfineer hoeft te zijn voor een klassiek uiterlijk.

Zeker nadat op een luisterdag van het zelfbouwaudio.nl forum veel mensen hadden kunnen horen hoe goed deze vloerstaander klonk, volgden al snel velen die er ook een gingen bouwen; veel in de geest van het origineel, dus low budget, maar soms ook uitgevoerd in massief hout of met een duur fineer.

De drivers
Hoewel in het basisontwerp weinig is veranderd, heeft de LBVS toch al een evolutie meegemaakt in de afgelopen jaren, en de oorzaak daarvan is de beschikbaarheid van drivers.

Uiteraard zijn de drivers voor dit ontwerp geselecteerd op een goede “bang for the buck”. In de 1e LBVS was de driver bezetting de HiVi-Research X1 voor het hoog en de Peerless SDS-164-THP voor het midlaag. Mede omdat de HiVi tweeter niet meer leverbaar was, maar ook vanwege z'n uitzonderlijke kwaliteit, volgde al snel versie 2, waar de Seas 27TFF werd ingezet voor het hoog.

De kast
De kast van de LBVS lijkt in eerste instantie een gewone basreflex kast, maar dan met de poort aan de onderkant. Door deze uitvoeringsvorm gedraagt de kast zich echter niet helemaal als een normale BR,: doordat over de lengte van de kast een staande golf optreed, is en deze mede bijdraagt aan de afstemming van de poort, is het een speciale versie van een transmissielijn, de ML-TL oftewel een mass loaded transmissie lijn. Hoewel er een grote uiterlijke overeenkomst is met een basreflex, heeft M.J. King (zie www.quarter-wave.com ) duidelijk aangetoond dat de ML-TL een echte transmissielijn is, en geen BR.

Omdat de poort aan de onderkant van de kast uitkomt, is het van belang dat de afstand tussen de kast en de vloer vrij exact de maat is zoals die in de tekening staat (30mm), dit omdat de ruimte daartussen optreedt als een deel van de poort: wordt deze ruimte anders, dan zal de afstemming veranderen. De poort is van het type HP, van het merk Intertechnik. Voor de Peerless SDS164THP kiezen we de HP100 die niet ingekort hoeft te worden.

De meeste demping in de kast is Pritex, het open structuur noppenschuim, dat zowel boven in de kast (tegen het deksel, en op de achterwand achter de tweeter en de woofer) is aangebracht, maar ook op de bodem van de kast. Helemaal bovenin de kast (midden in de kast, achter de tweeter) zit ook een hoeveelheid BAF, het witte wolachtige materiaal. Op de wanden van de kast kan dik vilt (of ondertapijt) worden aangebracht voor een betere demping van de wanden.

Het Bouwen
In de bouwtekening is de opbouw van de luidspreker te zien. Het ontwerp is zo opgezet dat de opbouw ook voor de beginnende houtbewerker goed te doen is, het belangrijkste advies is om de kast eerst zonder lijm in elkaar te zetten om te kijken of alle onderdelen passen. Als constructiemateriaal is 18mm dik MDF gekozen, omdat dit zowel akoestisch als optisch een goed resultaat garandeert , en uiteraard omdat dit niet te duur is. Voor de opbouw is geen bijzonder gereedschap nodig, lijmklemmen, een boormachine, evt een decoupeer- of figuurzaag, een soldeerbout, en een schroevendraaier volstaan voor de montage. Voor het verzinken van de drivers is een bovenfrees met eventueel een mal aan te bevelen.

De afwerking van de kast kan uiteraard compleet naar eigen smaak en portemonnee gebeuren (de kracht van zelfbouw). Als we in de geest van “bang for the buck” blijven, dan is de afwerking die Edo voor het origineel koos de moeite van het overwegen waard. Op het eerste gezicht lijkt dit namelijk een mooie houtsoort, fineer misschien? Het is echter gewoon MDF met een bijzondere laklaag.

Als eerste stap brengen we een dunne, 4mm, extra laag MDF op de voor en eventueel achterkant van de kast aan. Dit bedekt dan mooi de kopse kanten van het MDF van de zijkanten. Door deze 4mm laag af te ronden (het makkelijkst met de bovenfrees, maar met schuurpapier en ellebogenstoom gaat het uiteraard ook en past beter in de low budget aanpak) zorgen we ervoor dat de overblijvende naad niet meer zal opvallen.

Vervolgens komt de 'truc' met de lak. Als eerste wordt er 1 laag lak in een wat licht kleur aangebracht op het MDF. Dit doen we met een gewone vlakke kwast met niet te fijne haren: hierdoor ontstaan al wat lichte nerven. Vervolgens gaat we er met een wat donkere kleur overheen, en halen we de houtkam (of een harde kwast als het echt low budget moet) er overheen om zo een nerfmotief te creëren. Het beste is om dit eerst wat te oefenen op een reststukje van het MDF, om het en goed onder de knie te krijgen, en wat te kunnen experimenteren tot het helemaal zoals gewenst is.

Het filter
Over het algemeen wordt er bij het ontwerpen van een luidspreker systeem naar gestreefd om de frequentiecurve zo vlak mogelijk te krijgen. Mede door het brede inzetbereik van beide drivers is dat hier uitstekend gelukt, zoals in de meetcurve goed te zien is: tussen 200Hz en 20kHz is de response binnen een paar dB vlak.

Het hier gepresenteerde filter is voor de Peerless/Seas versie. De keuze voor de overname frequentie tussen de midbas en de tweeter is net iets boven de 2kHz. Er is voor gekozen om relatief steil te filteren, 3e orde electrisch voor de tweeter en 2e orde electrisch voor de midbas. Deze filtering heeft ervoor gezorgd dat het overname bereik waarin beide drivers aan het geluid bijdragen smal is, waardoor de fasecoherentie van het systeem geoptimaliseerd wordt. Door de waarden van de weerstanden van het 'L pad' van de tweeter wat aan te passen, kan de hoogweergave worden afgestemd op de persoonlijke smaak en de luisterruimte. Een relatief kleine verandering kan hier al een duidelijk hoorbaar effect hebben.

Conclusie
Een ieder die deze luidspreker heeft mogen beluisteren, zal het er over eens zijn: een goede luidspreker hoeft niet duur te zijn. Met dit ontwerp heeft Edo van der Laarse een duidelijk statement in de budget klasse neergezet waar vele zelfbouwers die ons voorgingen al plezier aan beleven, en ik weet zeker dat er nog vele zelfbouwers zullen volgen die trots op en tevreden zullen zijn met hun zelf gebouwde LBVS.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Ja mooi artikel, staat ook op de site van Rumoh

https://www.rumoh.eu/speaker-kits/stand ... /1411/lbvs
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

viewtopic.php?p=1638256#p1638256
Stella light als 3de project
Stella light als 3de project
Stella light als 3de project
Stella light als 3de project
speaker104.~png.jpg (23.69 KiB) 369 keer bekeken
Peerless sds-164
Peerless sds-164

En een mooie manier gevonden om speakerdoek mooi strak te krijgen, kan ik daar gelijk rekening mee houden
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

De spullen zijn besteld, alles bij elkaar kom ik op €402,- voor een set van 2. Geen kosten voor hout, dat scheelt weer.
Gelijk 4 extra weerstanden besteld van 2,7 en 3,3 ohm zodat ik het volume van de tweeter evt nog wat kan tweaken als dat nodig mocht zijn (extra kosten €4,80).
Eind volgende week komt het hopelijk binnen, dan kan ik gaan zagen en frezen.

Fijn weekend beste mense
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

de filters zijn klaar
IMG_20231030_093348587.jpg
Begin december kan ik gebruik maken van een super goeie zaagtafel in een werkplaats vol lijmklemmen, dan hoef ik het verstek zagen van 22mm plaat niet op mn eigen zaagtafeltje te doen. De kasten ga ik creme-wit spuiten maar de combinatie met zwarte drivers vind ik niet mooi


De Peerless ga ik iets verdiept in de baffle frezen, achter een wit luidsprekerdoek. Voor de seas-tweeter zoek ik nog een oplossing. Het kunststof frontplaatje zou ik graag een andere kleur geven (quad-grijs) en daarvoor zou ik m uit elkaar moeten halen om de dome met het rubber rolrandje niet te beschadigen. Kan ik die uit elkaar schroeven? En hoeveel speelruimte heb ik dat ik de spoeldraadjes niet kapot maak ?
IMG_20231030_093557437_HDR~3.jpg
IMG_20231030_093458526_HDR~2.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Als je dat plaatje los schroeft komt de dome ook los volgens mij...
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Ja zo ziet het er wel uit maar de 2 draadjes aan de drivers lijken heel strak naar de aansluitlipjes te lopen. Als ik het frontplaatje los schroef trek ik dan het spoeltje niet gelijk aan stukken?

# Seas 27tff
Laatst gewijzigd door Rønny op ma 30 okt 2023, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door ds23man »

Zo te zien is de dome op de faceplate gelijmd. Dus je kan het wel los schroeven maar schiet je er niets mee op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door ray5150 »

Volgens mij is dat een recept voor ellende...
(proberen die tweeters uit elkaar te halen dus.)
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Aah ik las het eerst niet goed maar frontplaat en dome zitten verlijmd, tja dan heeft het idd geen zin. Dank voor de tips

Wat anders verzinnen dus
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Ik heb een houtdraaibankje dus zou een waveguide kunnen draaien of loop ik dan tegen andere (klank) problemen aan?
De tweeter zou dan 18 mm naar achteren gaan
IMG_20231030_151840934~2.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”