Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

douwebakker schreef: za 14 okt 2023, 17:11
Pjotr schreef: za 14 okt 2023, 16:59
Wordt het trouwens niet eens tijd voor een beter UTP kabeltje? Een HiFi Network Cable?
serieus?
Yep, er zijn ook al audiofiele switches en USB kabels. de prijs is natuurlijk ook audiofiel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dit is wel een stuk van de keten waar mogelijk nog wat te halen valt. Via een standaard LAN kabel komt internet via de meterkast de luisterkamer binnen. Deze kabel is aangesloten op de router, welke aan een 12V Ifi voeding hangt. Vanuit daar gaat het via een eigen netwerk kaartje naar de NUC. Vanuit daar loopt een mooie korte Pure Cable LAN kabel naar de Merging dac.

Ik heb er zelf geen verstand van, dus sta open voor tips.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Laat ik er nou toevallig wel verstand van hebben...
DUS ik heb geen tips voor je. :mrgreen:
Data komt aan of het komt niet aan. Daar valt niets aan op te leuken.
(Als behalve de bankrekening van de verkopers van dergelijke kabels)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat was ook wen beetje mijn insteek, maar in high end gelden soms andere regels.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Enige kabels die nog wel eens een probleem kunnen geven zijn USB kabels van inferieure kwaliteit. Maar die heb je helemaal niet in jouw set up. Over UTP gaat de data in in z.g.n. "packets" en dat is op zich volledig redundant. Er van uitgaande dat de netwerk interface van je DAC op orde is, is het enige waar het daar mis kan gaan is bij je NUC. Die moet op tijd die packets kunnen leveren. Zo niet dan krijg je drop-outs in de stream. Maar dat hoor je onmiddellijk als zachte tikjes en plopjes.

Afgelopen weken hier een RaspberryPi in het netwerk gehangen ter vervanging van de Squeezebox. Loopt als een zonnetje met 24/96. Daarbij eens gekeken naar hoe bitperfect de muziek afgespeeld wordt. Over 5 uur gemeten niet 1 bitfout en/of timingfout! Alles komt perfect op tijd aan en foutloos. Het maakt daarbij ook niet uit of dat via WiFi gaat of over het bekabeld netwerk met 1 switch er tussen.

Denk dat je Sonore netkabels meer zoden aan de dijk zetten ;)
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 15 okt 2023, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: zo 15 okt 2023, 9:25
... maar in high end gelden soms andere regels.
Dat onderdeel is toch geen high end maar ICT?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: zo 15 okt 2023, 9:30
Afgelopen weken hier een RapsberryPi in het netwerk gehangen ter vervanging van de Squeezebox.
Kun je een sqeezebox vervangen door een RaspberryPi? Waar vindt je de software daarvoor Peter?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Tis hoog uit dat je 2 routers achter elkaar hebt hangen wat mogelijk voor wat problemen kan zorgen.
Wat is de functie van de 2e router hier?
Normaal zou je bij gebruik van 2 routers de eerste in brug zetten en de rest via de 2e router laten lopen.
Echter nu alle providers ook vrije router keuze moeten toelaten is de eerste router ook overbodig geworden en kan je alles van uit een enkele router aansturen.
Wat nog kan helpen is om via een fiber converter via MM glas naar de set te gaan en daar een switch te gebruiken met een glas interface.
Van uit die switch bekabel je dan met een standaard Cat6a of cat 7 patch kabel de NUC en je DAC.
op die manier is je audio set volledig galvanisch gescheiden van de rest van je IT in huis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Duh, waar dienen die isolatie trafo'tjes dan voor aan begin en einde van iedere UTP kabel?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Ik heb toch heel wat connectoren gezet aan UTP kabels maar nog nooit een transformator aan het einde van de UTP kabel gezet. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De tweede router maakt het wifi signaal, voor bediening met de ipad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: zo 15 okt 2023, 11:16
Ik heb toch heel wat connectoren gezet aan UTP kabels maar nog nooit een transformator aan het einde van de UTP kabel gezet. :wink:
Hoeft ook niet. Die isolatietrafo'tjes zitten standaard op de print van apparaat/switch enz. achter iedere RJ aansluiting: En klein zwart rechthoekig blokje. En tegenwoordig zitten ze meestal bijeen gelijk in het blikken doosje wat de RJ omsluit. Optisch UTP scheiden doe je alleen industrieel als je gevaarlijk hoge netspanning wilt scheiden om te isoleren. Dat kan zo'n klein trafo'tje niet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Walt schreef: zo 15 okt 2023, 11:20
De tweede router maakt het wifi signaal, voor bediening met de ipad.
Onder andere maar een router doet meer dan alleen wifi maken.
tenzij dat is uit gezet.
Je moet dan NAT uitschakelen in de router.
Je gebruikt dan alleen nog maar het switch en wifi gedeelte.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: zo 15 okt 2023, 11:28
Kappa7 schreef: zo 15 okt 2023, 11:16
Ik heb toch heel wat connectoren gezet aan UTP kabels maar nog nooit een transformator aan het einde van de UTP kabel gezet. :wink:
Hoeft ook niet. Die isolatietrafo'tjes zitten standaard op de print van apparaat/switch enz. achter iedere RJ aansluiting: En klein zwart rechthoekig blokje. En tegenwoordig zitten ze meestal bijeen gelijk in het blikken doosje wat de RJ omsluit. Optisch UTP scheiden doe je alleen industrieel als je gevaarlijk hoge netspanning wilt scheiden om te isoleren. Dat kan zo'n klein trafo'tje niet.
[-X ho Peter we zijn hier wel met netwerken 2.0 bezig he op High end niveau.
Daar wil je gewoon alles uit sluiten. :proost:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

2 routers in 1 netwerk geeft sowieso problemen. Dat zal wel goed staan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: zo 15 okt 2023, 11:32

[-X ho Peter we zijn hier wel met netwerken 2.0 bezig he op High end niveau.
Daar wil je gewoon alles uit sluiten. :proost:
Tuurlijk en gewoon 2 Sonore netsnoeren in serie: Voor de zekerheid als eentje het minder doet :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

of bedoelt Walt een access point ipv router?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Wow, dit merk kende ik nog niet, mooi spul zo te zien:

http://extremeaudio.it/en/?portfolio=orchestra-2
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Inderdaad "wow!"
Dat zijn totale schoonheden om te zien.
Ik kende dit merk niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Zijn ook serieuze speakers Walt!
Olaf Markus schreef: zo 29 okt 2023, 8:40
Inderdaad "wow!"
Dat zijn totale schoonheden om te zien.
Ik kende dit merk niet.
Ze zijn vast geïnspireerd geraakt door jouw Avatar :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Gisteren hebben vrienden van mij ze beluisterd bij Rhapsody maar niemand was echt onder de indruk .
Wel van de klankschalen wat ik dan ook weer bijzonder vond :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Als de vorm de overhand neemt van de functie, beluister ik het niet eens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: zo 29 okt 2023, 13:40
Gisteren hebben vrienden van mij ze beluisterd bij Rhapsody maar niemand was echt onder de indruk .
Wel van de klankschalen wat ik dan ook weer bijzonder vond :lol:
Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Afgelopen do zo'n zelfde combi van AMT en ceramiek beluisterd in weliswaar andere speakers. Erg fraai gedetailleerd maar zelfs op 6 - 8 meter afstand ook erg "into your face". Dat is de smaak van de ontwerper en dat moet je liggen. Niet bepaald een warme en ronde klank.
Plaats reactie