Seas L12RE/XFC coax
Moderator: Beheerdersteam
Seas L12RE/XFC coax
Voor bij de TV denk ik aan een paar kleintjes met deze Seas coax. Er staat op de site van Seas een app note voor een fraai 2,5L BR doosje. En de review op TNT liegt er ook niet om. Ware het niet dat de sweetspot niet heel groot is. Voor bij de TV misschien toch wat minder handig. Ding is best wel prijzig! Iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?
Re: Seas L12RE/XFC coax
Leuk idee Peter, ik heb ook die unit overwogen als vervanger van mijn ScanSpeak 4F center (maar ik ben best wel tevreden met m’n fullranger). FWIW: in de Klang & Ton van mei 2023 staat een ontwerp met deze unit (met gepubliceerd filter).
Re: Seas L12RE/XFC coax
'Tis allemaal hetzelfde, ding is specifiek ontworpen op een 2,5L BR. Ik heb zelf ook nog een paartje CA12RCY liggen die in de bekende Paper Hatts van Tony zitten. Die is met 3,5L tevreden en gaat daarvoor wel wat lager met meer rendement. Maar is weer geen coax.
Re: Seas L12RE/XFC coax
Heb je naar de Sica coaxen gekeken? Die waren van de zomer behoorlijk goedkoop bij de Fransen.Hier nog wel te doen: https://www.lautsprecher-technik.de/si ... 01920.html
Re: Seas L12RE/XFC coax
Dat ziet er zeker leuk uit, goeie tip! Maar daar moet dan nog wel een sub extra bij. Zet hem op het lijstje, heb er misschien wel een ideetje voor.
Re: Seas L12RE/XFC coax
Ik zou een coax wel altijd als pure middentoner inzetten, dus een basmid er bij. Hoge uitslagen moduleren het afstraalgedrag behoorlijk maar ook de frequentierespons recht naar voren.
Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
Re: Seas L12RE/XFC coax
Dit buisboxje in de keuken klinkt perfect boven de 125 Hz. Tip: gebruik een goede condensator voor de tweeter voor het beste resultaat.
Re: Seas L12RE/XFC coax
Thanx Wieger. Dan zit ie dus niet in een BR begrijp ik.
Ja, dat is mijn zorg ook een beetje. Maar dan wordt het weer complexer dan de bedoeling. Misschien kom ik toch wel op een variant van Tony's Paper Hatt uit met de CA12RCY en losse tweeter. Beetje substantieel laag, al is het geen sublaag, is toch wel prettig.Ronkel schreef: ↑za 14 okt 2023, 10:11Ik zou een coax wel altijd als pure middentoner inzetten, dus een basmid er bij. Hoge uitslagen moduleren het afstraalgedrag behoorlijk maar ook de frequentierespons recht naar voren.
Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas L12RE/XFC coax
Gewoon een klein subje erbij is toch niet al te lastig?Pjotr schreef: ↑za 14 okt 2023, 15:55Thanx Wieger. Dan zit ie dus niet in een BR begrijp ik.
Ja, dat is mijn zorg ook een beetje. Maar dan wordt het weer complexer dan de bedoeling. Misschien kom ik toch wel op een variant van Tony's Paper Hatt uit met de CA12RCY en losse tweeter. Beetje substantieel laag, al is het geen sublaag, is toch wel prettig.Ronkel schreef: ↑za 14 okt 2023, 10:11Ik zou een coax wel altijd als pure middentoner inzetten, dus een basmid er bij. Hoge uitslagen moduleren het afstraalgedrag behoorlijk maar ook de frequentierespons recht naar voren.
Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
Dat zou zelfs nog in hetzelfde kastje kunnen
Re: Seas L12RE/XFC coax
Zo’n SB12PFC(R) bijvoorbeeld. Heel betaalbaar en toch een fatsoenlijke Vd (voor een 4”). Maar dan moet je wel actief gaan, wat voor bij een TV niet helemaal onlogisch is.
Re: Seas L12RE/XFC coax
Die is min of meer vergelijkbaar met de Seas CA12RCY voor een 1/4 van de prijs
Maar als bas+mid wordt het dan toch met een losse tweeter. Actief is het sowieso al met een Topping MX3s met Toslink aan de TV.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas L12RE/XFC coax
Met de PFC variant hebben ik en Leo een niet al te beste ervaring. De Kms(x) en BL zijn bijzonder instabiel, helemaal bij lage volumes (spanning).
Dus enkel inzetbaar boven 100-120Hz.
De PAC variant doet het veel beter.
Re: Seas L12RE/XFC coax
Vraagje (en ter inspiratie) tussendoor, en wellicht dom: Zijn er ook Coax speakers met een grotere woofer, bijvoorbeeld 10" ? Dan krijg je toch behoorlijk wat minder last van die konusbeweging rond die tweeter. Geen idee of zulke units op de DIY markt zijn, maar ze zouden mijn aandacht zeker mijn aandacht krijgen..
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Seas L12RE/XFC coax
Zekers… bijvoorbeeld deze…
https://www.parts-express.com/speaker-c ... e-speakers
https://www.parts-express.com/speaker-c ... e-speakers
