Seas L12RE/XFC coax

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Pjotr »

Voor bij de TV denk ik aan een paar kleintjes met deze Seas coax. Er staat op de site van Seas een app note voor een fraai 2,5L BR doosje. En de review op TNT liegt er ook niet om. Ware het niet dat de sweetspot niet heel groot is. Voor bij de TV misschien toch wat minder handig. Ding is best wel prijzig! Iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Ouwebok »

Leuk idee Peter, ik heb ook die unit overwogen als vervanger van mijn ScanSpeak 4F center (maar ik ben best wel tevreden met m’n fullranger). FWIW: in de Klang & Ton van mei 2023 staat een ontwerp met deze unit (met gepubliceerd filter).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Pjotr »

'Tis allemaal hetzelfde, ding is specifiek ontworpen op een 2,5L BR. Ik heb zelf ook nog een paartje CA12RCY liggen die in de bekende Paper Hatts van Tony zitten. Die is met 3,5L tevreden en gaat daarvoor wel wat lager met meer rendement. Maar is weer geen coax.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door markbakk »

Heb je naar de Sica coaxen gekeken? Die waren van de zomer behoorlijk goedkoop bij de Fransen.Hier nog wel te doen: https://www.lautsprecher-technik.de/si ... 01920.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er zeker leuk uit, goeie tip! Maar daar moet dan nog wel een sub extra bij. Zet hem op het lijstje, heb er misschien wel een ideetje voor.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Ronkel »

Ik zou een coax wel altijd als pure middentoner inzetten, dus een basmid er bij. Hoge uitslagen moduleren het afstraalgedrag behoorlijk maar ook de frequentierespons recht naar voren.

Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Shadow »

Mooi kastje ala Concave
viewtopic.php?t=10798
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Wieger61 »

Dit buisboxje in de keuken klinkt perfect boven de 125 Hz. Tip: gebruik een goede condensator voor de tweeter voor het beste resultaat.
IMG_20231014_151712.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Pjotr »

Thanx Wieger. Dan zit ie dus niet in een BR begrijp ik.
Ronkel schreef: za 14 okt 2023, 10:11
Ik zou een coax wel altijd als pure middentoner inzetten, dus een basmid er bij. Hoge uitslagen moduleren het afstraalgedrag behoorlijk maar ook de frequentierespons recht naar voren.

Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
Ja, dat is mijn zorg ook een beetje. Maar dan wordt het weer complexer dan de bedoeling. Misschien kom ik toch wel op een variant van Tony's Paper Hatt uit met de CA12RCY en losse tweeter. Beetje substantieel laag, al is het geen sublaag, is toch wel prettig.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door FR_Aad »

Een van Leo zijn mini-ontwerpen??
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: za 14 okt 2023, 15:55
Thanx Wieger. Dan zit ie dus niet in een BR begrijp ik.
Ronkel schreef: za 14 okt 2023, 10:11
Ik zou een coax wel altijd als pure middentoner inzetten, dus een basmid er bij. Hoge uitslagen moduleren het afstraalgedrag behoorlijk maar ook de frequentierespons recht naar voren.

Post in thread 'Any downsides to coaxial design?'
Ja, dat is mijn zorg ook een beetje. Maar dan wordt het weer complexer dan de bedoeling. Misschien kom ik toch wel op een variant van Tony's Paper Hatt uit met de CA12RCY en losse tweeter. Beetje substantieel laag, al is het geen sublaag, is toch wel prettig.
Gewoon een klein subje erbij is toch niet al te lastig?
Dat zou zelfs nog in hetzelfde kastje kunnen
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door markbakk »

Zo’n SB12PFC(R) bijvoorbeeld. Heel betaalbaar en toch een fatsoenlijke Vd (voor een 4”). Maar dan moet je wel actief gaan, wat voor bij een TV niet helemaal onlogisch is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Pjotr »

Die is min of meer vergelijkbaar met de Seas CA12RCY voor een 1/4 van de prijs O:) Maar als bas+mid wordt het dan toch met een losse tweeter. Actief is het sowieso al met een Topping MX3s met Toslink aan de TV.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door OWC »

markbakk schreef: zo 15 okt 2023, 9:15
Zo’n SB12PFC(R) bijvoorbeeld. Heel betaalbaar en toch een fatsoenlijke Vd (voor een 4”). Maar dan moet je wel actief gaan, wat voor bij een TV niet helemaal onlogisch is.
Met de PFC variant hebben ik en Leo een niet al te beste ervaring. De Kms(x) en BL zijn bijzonder instabiel, helemaal bij lage volumes (spanning).

Dus enkel inzetbaar boven 100-120Hz.

De PAC variant doet het veel beter.
Cantiga
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 1:04
Locatie: Ergens rond de peperbus

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Cantiga »

Vraagje (en ter inspiratie) tussendoor, en wellicht dom: Zijn er ook Coax speakers met een grotere woofer, bijvoorbeeld 10" ? Dan krijg je toch behoorlijk wat minder last van die konusbeweging rond die tweeter. Geen idee of zulke units op de DIY markt zijn, maar ze zouden mijn aandacht zeker mijn aandacht krijgen..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Seas L12RE/XFC coax

Bericht door Leeuwarden »

Plaats reactie