Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Toch nog wel een dingetje: Het stroom begrenzingscircuit rond T4 loopt nu in een lus de helemaal in de rondte. In principe moet je zulke lussen vermijden. Lussen zijn n.l. erg goed in het oppikken van ongewenste storing. Het zal hier wel niet zo'n vaart lopen maar dat is het principe. Zou T4 180 graden draaien en de emitter aansluiting van T4 langs T3 naar de andere klant van R3. Ook hier: waarmee meet je de stroom? Met R3! Dus moet T4 ook zo direct mogelijk op R3 aangesloten worden. De aansluiting van R5 naar C7 mag je dan gewoon aan de onderkant leggen aan dat brede spoor. Als je T5 90 graden linksom draait kom je daar ook beter uit. Dat aardvlak hoeft helemaal niet zover naar rechts. Dat is toch loos. Verder dan D6/D8 hoeft niet. Voor de negatieve kant eens gelijks.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat is een beetje een tegenvaller, ik dacht al zo goed als klaar te zijn.
Dat blijkt dus nu niet zo te zijn. maar goed gisteravond er nog mee bezig geweest volgens bovenstaande instructies.
Naamloos2.png
Maar dit vind ik ook geen gezicht en eigenlijk zou T4 veel meer in de buurt van R3 moeten zitten wat je zelf aangeeft.
Dus moet eigenlijk de hele boel overhoop.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Probeerseltje.
Naamloos3.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Lijkt een beetje gemier misschien maar dit zijn wel allemaal de basis uitgangspunten bij printen waarbij wat meer stroom loopt. En die je dadelijk ook nodig hebt als je een versterkerprint gaat doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Tijd voor wat handenarbeid.
De PCB word weer opgebouwd, natuurlijk zijn alle onderdelen nagemeten.
Wel worden de elco's en het instelpotmetertje vervangen.
12 - PCB opbouwen.jpg
Het achterpaneel, links zaten een trekontlasting voor de netspanningskabel en een zekeringhouder.
Hier komt een gecombineerde IEC aansluiting met zekeringhouder voor in de plaats.
Rechtsonder de luidsprekeraansluitingen, dit waren het soort klemmen dat je ook op labvoedingen ziet.
Hier komen nieuwe klemmen voor die wat forser zijn, ik kreeg ze erbij van de vorige eigenaar. :goedzo:
En daarboven het gat van het RCA chassideel, daar komt een Neutrik NF2D voor in de plaats.
13 - Achterpaneel.jpg
De gaten voor de luidsprekerklemmen moesten wat groter worden.
Omdat deze klemmen groter in diameter zijn, zijn de gaten niet opgeboord maar naar opzij groter gevijld.
14 - Achterpaneel.jpg
15 - Achterpaneel.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De negatieve zijde nu ook aangepast, min of meer gespiegeld aan de positieve kant.
De 4148 diode's zijn nu SMD geworden, en zitten onder de 5 Watt weerstanden. (aan de soldeerzijde, dus.)
Naamloos5.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Heb de laatste versie van de layout uitgeprint op papier om te vergelijken met de fysieke afmetingen van de componenten.
Op basis van deze bevindingen weer enkele kleine aanpassingen gedaan. het betreft voornamelijk de vermogens weerstanden.
Ook vond ik de breedte van de sporen waardoor vermogen loopt een beetje tegenvallen, deze zijn nu omgerekend 4.5 mm geworden.
Naamloos7.png
Renze
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 11:06

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Renze »

Goud van oud. ik heb hier thuis 2 monoversies opgeslagen. Volgens mij met de laatste versie de MK4? Ik heb ze toendertijd laten bouwen door iemand die technisch goed onderlegd is. Helaas had ik altijd een blok die schoon was en de andere had iets van een ruis. De originele bouwbeschrijving heb ik nog.
AT-18.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Welkom Renze.
Opmerkelijk. ik wist niet van het bestaan van een MKIV versie.
Ik had begrepen dat de A18 destijds de opvolger was van de A15MKIII.
Zou de de rest van de beschrijving ook hier kunnen plaatsen ?
Al is het in ieder geval het schema en onderdelen lijst.
Ben wel benieuwd naar de verschillen met de MKIII.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En een netspanings-chassisdeel in de het achterpaneel gemaakt.
16 - Achterpaneel.jpg
17 - Achterpaneel.jpg
Helaas is er een stukje van het oude gat overgebleven, dit had ik wel kunnen voorkomen, maar dan had ik het chassisdeel een kwart slag moeten draaien.
Dat is nou ook geen fraai gezicht.
Plan is nu om aan de binnenkant een stukje koperfolie of aluplaat te lijmen, en het halve gaatje met polyesterplamuur dicht te zetten.
De buitenzijde van het achterpaneel word toch opnieuw matzwart gespoten mettertijd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En het uiteindelijk layout ontwerp voor de voeding :
Naamloos0.png
Hiervan zijn inmiddels de gerbers naar JLCPCB gestuurd, maar nog niet in productie genomen.
Want ik moet nog een paar ontwerpjes voor de opamp-voorversterker afmaken en opsturen.
Dan kan het allemaal in een keer gefabriceerd en opgestuurd worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En een gat gemaakt voor het Neutrik RCA chassideel.
Het oorspronkelijke gat was zo'n 10 mm diameter, een Neutrik schotel heeft minimaal 21 mm nodig.
Om te voorkomen dat de schotel te dicht bij de luidsprekerklemmen zou komen kon ik niet gewoon het gat opboren, maar moest ik opzij werken.
Gewoon vijlen was veel te veel werk, dus eerst het nieuwe gat afgetekend over het oude heen, rondom gaatjes geboord met een 2 mm.
Proxxon slijper erlangs om de stukjes metaal klein te maken, en als laatste met de trappenboor het gat netjes 22 mm rond maken.
Lijkt simpel, maar zo bij elkaar ben je er toch een uurtje kwijt aan. geeft niet, het is tenslotte hobby.
18 - Neutrik gat.jpg
19 - Neutrik gat.jpg
20 - Neutrik gat.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Henkjan »

mooi werk Ray.
leuke klusjes zo
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Shadow »

Lekker bezig
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door tigradekat »

Netjes Ray!
peet12
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 nov 2023, 22:46

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door peet12 »

Leuke versterker om te bouwen, heb hem zelf ook gebouwd in 1994 met geheel gescheiden kanalen.
Had als voorversterker de p11 buizenversterker er bij gebouwd, en samen met de zelfbouw speakers van dynaudio wist ie menig zwaardere versterker weg te spelen.
Toch nog mee gedraaid tot 2015, toen was het tijd voor wat anders.

printen heb ik denk ik nog ergens in een doos liggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Welkom, peet12.
Leuk om te lezen je verhaal. blijkbaar bevielen de versterkers je goed want je er bijna 20 jaar mee gedraaid.

Inmiddels zijn de PCB's voor de voeding in productie genomen, maar ik heb wel voor de goedkoopste manier van verzenden gekozen.
Dus best kans dat ze pas aan het eind van de maand hier zijn, we gaan het wel zien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Om nog even terug te komen op de eerder genoemde modificaties van de SA20.
We pakken even het originele schema erbij.
Schema A&T SA20.jpg
(Als je scan in een nieuw scherm opent is hij wel netjes horizontaal.)

Er zijn 2 aparte GND in gebruik, die aan elkaar gekoppeld zijn met R4 die 10 Ohm is.
De linker GND (die met de hark) is ook gekoppeld aan de GND van de ingangsconnector.
En de rechter GND die ook aan de GND van de voeding is gekoppeld.

De modificaties vallen in 2 stappen uiteen :

- Het massaspoor van C9 en C10 word doorgesneden en met een draadje aan de GND met de hark gekoppeld.

- Over R4 word een elco van 220 uF geplaatst met de + naar de ingang GND (de hark) gericht.

Naar mij verteld is zou het doel van dit geheel zijn om de brom te verminderen.
Maar ik zou graag jullie mening hierover vernemen, handhaven of is origineel beter ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Inmiddels zit de hele eindtrap weer geheel in elkaar.
(op R4 na, zie ook het bericht hierboven.)
21 - PCB compleet boven.jpg
22 - PCB compleet onder.jpg
Elco's en instelpot zijn vernieuwd, 4.8 mm faston, en snubbers over de kleine gelijkrichter zijn toegevoegd.

Ook de 8 boutjes voor de Hitachi's zijn vernieuwd. met verse tandringetjes en borgmoeren.
Dit zijn M3 x 20 inbusjes, met een stukje krimpkous erom om te voorkomen dat de Source contact maakt met het hoekprofiel.
23 - Boutjes.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De achterplaat voorzien van diverse lagen lak, en vervolgens afgemonteerd.
24 - Grondlaag gespoten.jpg
25 - Deklaag gespoten.jpg
26 - Afgemonteerd.jpg
27 - Afgemonteerd.jpg
En er is een doosje met printen binnengekomen :
30 - Voeding PCB.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Mooi Ray! Printen zijn ook mooi geworden. Ziet er in het echt toch weer fraaier uit dan op tekening. Ben wel benieuwd wat de voeding klankmatig doet. Gaat er vast strakker van klinken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dank je, Peter. maar dat is ook grotendeels jouw verdienste. :goedzo:

Wel opmerkelijk dat helemaal niemand de (niet kritieke) fout in het schema en de layout heeft gezien die ik gisteren pas vond.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Naar spijkers moet je zelf zoeken hè :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ds23man »

En dan bij laag water. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Henkjan »

clifhanger......
Plaats reactie