Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Moderator: Beheerdersteam
Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Dayton zelfbouw advies gevraagd.
Op de site van Dayton staat een uitgebreid aanbod van losse luidsprekers maar slechts 2 kleine zelfbouw ontwerpen.
Ik vraag mij dus af hoe Dayton al die (losse) luidsprekers verkoopt want de moeten uiteindelijk toch in luidsprekerkasten terecht komen! Online vind ik echter nauwelijks ontwerpen waar Dayton een rol in speelt en dit terwijl ze toch duizenden speakers en filters elke maand moeten maken!
Wat wil ik? Een hele grote kast bouwen. En het geluid moet ronduit fantastisch zijn.
Er staan op de Dayton site echter zo veel tweeters, bas speakers en scheidingsfilters etc met verder geen enkele info omtrent ‘ideale combinaties’ en daarom heb ik geen flauw idee wat allemaal mogelijk en verantwoord is.
Is er iemand die een ontwerp van een enorme kast kan aanbevelen?
Bij een kastontwerp horen tenslotte speakers en alle andere componenten welke nodig zijn zodat ik alle onderdelen in een keer kan aanschaffen.
Op de site van Dayton staat een uitgebreid aanbod van losse luidsprekers maar slechts 2 kleine zelfbouw ontwerpen.
Ik vraag mij dus af hoe Dayton al die (losse) luidsprekers verkoopt want de moeten uiteindelijk toch in luidsprekerkasten terecht komen! Online vind ik echter nauwelijks ontwerpen waar Dayton een rol in speelt en dit terwijl ze toch duizenden speakers en filters elke maand moeten maken!
Wat wil ik? Een hele grote kast bouwen. En het geluid moet ronduit fantastisch zijn.
Er staan op de Dayton site echter zo veel tweeters, bas speakers en scheidingsfilters etc met verder geen enkele info omtrent ‘ideale combinaties’ en daarom heb ik geen flauw idee wat allemaal mogelijk en verantwoord is.
Is er iemand die een ontwerp van een enorme kast kan aanbevelen?
Bij een kastontwerp horen tenslotte speakers en alle andere componenten welke nodig zijn zodat ik alle onderdelen in een keer kan aanschaffen.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Dat is een snel antwoord! Ik ga die site eens goed bekijken maar een kast met slechts één speakertje, nee. Ik denk zelf toch aan een 3-weg met een joekel van 1 of 2 bas speakers erin. Buren heb ik niet.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Zoek een gebruikte set Vifa basis 2.0, of een van de varianten erop. behoorlijk lomp.
Voorbeeld van een topic hierover : viewtopic.php?t=30424
Voorbeeld van een topic hierover : viewtopic.php?t=30424
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Wat bedoel je met 'ronduit fantastisch'? Dat is een behoorlijk relatieve definitie en kan op vele manieren bereikt worden, niet alleen door grote kasten te bouwen. Kun je aangeven waar je nu naar luistert bijvoorbeeld, of speakers die je gehoord het die je heel goed vond klinken? Dat geeft een beeld van je referentie-kader.
Zoveel mensen zoveel smaken zeg maar!
Zoveel mensen zoveel smaken zeg maar!
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
THE PIT VIPERS van Paul Carmody misschien? Die zijn vrij groot en met Dayton speakers er in.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Als het groot moet zijn, Calpamos van Tony Gee?
Door verschillende mensen gebouwd hier...
Door verschillende mensen gebouwd hier...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Dit forum is ook online hoor.Sofa schreef: ↑di 03 okt 2023, 23:29Ik vraag mij dus af hoe Dayton al die (losse) luidsprekers verkoopt want de moeten uiteindelijk toch in luidsprekerkasten terecht komen! Online vind ik echter nauwelijks ontwerpen waar Dayton een rol in speelt en dit terwijl ze toch duizenden speakers en filters elke maand moeten maken!
Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas - 2008
En kijk je op de luidsprekerafdeling naar topics met Dayton in de openingspost, dan komen er nog meer bouwsels voorbij, zoals:
RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers ) - 2013
Er is dus toch wel aardig wat mee gebouwd. Merendeels geen hele grote luidsprekers, als je Reference subwoofers buiten beschouwing laat. Wel staat me vaag een Galactica-achtige luidspreker bij, maar dat kan ook op een andere website zijn geweest.
Zoek je echter kant & klare bouwplannen, dan kan je beter Dayton niet vooropstellen als uitgangspunt.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Mijn dank voor jullie reakties. Na een rampzalige avond, zakelijke weliswaar, ben ik even druk met met minder prettige zaken. Ik meld mij later weer maar nogmaals mijn dank voor jullie aandacht.
Ps. Het hout heb ik inmiddels aangeschaft.
Ps. Het hout heb ik inmiddels aangeschaft.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Dat is ellendig, succes er mee.
Ik ben wel erg benieuwd voor welke speaker het hout nu gekocht is...
Ik ben wel erg benieuwd voor welke speaker het hout nu gekocht is...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
sterkte gewenst, hopelijk niets ernstigs.
verder ben ik wel heel benieuwd wat hier nu uiteindelijk het plan is
Wat mag het project gaan kosten? en mag het ook wat anders zijn dan Dayton?
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm heeft natuurlijk ook een behoorlijk arsenaal aan grote kasten gebouwd door de jaren heen.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Er was nog een ontwerp van zaph audio dat in de buurt komt:
https://afterness.com/audio/zaph_zdt_35.html
https://afterness.com/audio/zaph_zdt_35.html
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Oke, ik ben er weer!
Ik heb inmiddels een paar Visaton speakertjes beluisterd en zitten kijken naar de Concorde.
Daarvan staan foto's online op diverse sites en deze zijn allemaal hetzelfde. Lichte houtskleur met drivers in het zwart/aluminium. Ik vind deze combinatie bijzonder fraai. Het hout wat ik heb liggen is vrijwel hetzelfde.
Twee vragen:
1. Heeft iemand de Concorde en wat is zijn/haar mening?
2. De poort, een simpele en vrij grote sleuf in de kast, zit aan de achterkant en onderin. Op ongelijke afstand van de 2 woofers. Ik wil de kast qua afmetingen wat anders. Hoger maar zonder uiteraard de inhoud te veranderen. En ik denk aan 2 ronde poorten ipv de sleuf maar aan de voorkant en beide op gelijke afstand van de bas drivers. Eentje onder een woofer (dus onderin de kast) en eentje boven een woofer, dus bovenin de kast. Ik heb even de foto bewerkt voor het idee. De geheel symmetrische opbouw lijkt mij wel wat. Nogmaals, dit plaatje is alleen om aan te geven wat het basis idee is. Ok of niet?
[graag-bijvoegen]https://eurocartridge.eu/1000.jpg[/graag-bijvoegen]
Ik heb inmiddels een paar Visaton speakertjes beluisterd en zitten kijken naar de Concorde.
Daarvan staan foto's online op diverse sites en deze zijn allemaal hetzelfde. Lichte houtskleur met drivers in het zwart/aluminium. Ik vind deze combinatie bijzonder fraai. Het hout wat ik heb liggen is vrijwel hetzelfde.
Twee vragen:
1. Heeft iemand de Concorde en wat is zijn/haar mening?
2. De poort, een simpele en vrij grote sleuf in de kast, zit aan de achterkant en onderin. Op ongelijke afstand van de 2 woofers. Ik wil de kast qua afmetingen wat anders. Hoger maar zonder uiteraard de inhoud te veranderen. En ik denk aan 2 ronde poorten ipv de sleuf maar aan de voorkant en beide op gelijke afstand van de bas drivers. Eentje onder een woofer (dus onderin de kast) en eentje boven een woofer, dus bovenin de kast. Ik heb even de foto bewerkt voor het idee. De geheel symmetrische opbouw lijkt mij wel wat. Nogmaals, dit plaatje is alleen om aan te geven wat het basis idee is. Ok of niet?
[graag-bijvoegen]https://eurocartridge.eu/1000.jpg[/graag-bijvoegen]
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Het is mijn smaak niet. Dan wordt het een gedraaide centre speaker.
Wat Visaton betreft, ik ben nog steeds fan wat betreft kwaliteit. Maar soms vind ik het gewoon net even te prijzig vergeleken met de concurrentie.
Voor de onderdelen zou ik overigens bij reichelt kijken.
Tenzij iemand een mooier adresje heeft
Wat Visaton betreft, ik ben nog steeds fan wat betreft kwaliteit. Maar soms vind ik het gewoon net even te prijzig vergeleken met de concurrentie.
Voor de onderdelen zou ik overigens bij reichelt kijken.
Tenzij iemand een mooier adresje heeft
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
Ik heb recent een setje Vox 201 op de kop getikt van Visaton en die klinken prima, maar als je gaat kijken wat een nieuw bouwpakket kost (2400) dan vallen ze wel een beetje tegen ten opzichte van andere ontwerpen. Kijk vooral ook rond bij Troel Gravesen en Tony Gee's Humble Homemade Hifi voor leuke ontwerpen, waarbij Tony in Nederland zit en werkt mocht dat van invloed op je keuze zijn. Tony heeft ook de Black Box ontworpen met Dayton units btw, te vinden in de project archives.
Als het groot mag zijn is zijn bouwkit voor de Nova Andromeda wel geschikt denk ik zo...
Als het groot mag zijn is zijn bouwkit voor de Nova Andromeda wel geschikt denk ik zo...
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
De link van MarkBakk is exact hetzelfde ontwerp als van Visatoon met één verschil, althans op het oog. De bas units ziin van elkaar gescheiden en hebben elk hun poortje. Bij Visatoon zijn ze niet gescheiden en is de ruimte dubbel. Ander verschil, de Visatoon is inderdaad prijzig maar de DXT-Wave-XL-Fusion is nog veel duurder.
De Concorde komt uit op zo'n € 2500 terwijl de DXT zowat € 1000 meer kost. Ik vind 2 mille eigenlijk wel genoeg.
Ik neem maar aan dat 1 bas in een ruimte van 50 liter hetzelfde is als 2 in een ruimte van 100.
PS Reichelt, aardige tip ...... daar kosten 2 stuks net iets minder dan 2 mille en dus geen € 2500.
De Concorde komt uit op zo'n € 2500 terwijl de DXT zowat € 1000 meer kost. Ik vind 2 mille eigenlijk wel genoeg.
Ik neem maar aan dat 1 bas in een ruimte van 50 liter hetzelfde is als 2 in een ruimte van 100.
PS Reichelt, aardige tip ...... daar kosten 2 stuks net iets minder dan 2 mille en dus geen € 2500.
Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?
In die van Heissmann zitten ook versterkers… en denk aan de filters en andere spullen, ook niet gratis.
