Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat denk je... :)

Een lekker punt vind ik de BR-pijp aan de onderkant. Laag, best strak en niet meer zo plaats gebonden. Midden in kamer of tegen de muur maakt niet zo gek veel uit.
Het mid vind ik fantastisch. Ik had al ervaringen met Dayton woofertjes, maar ze blijven me verbazen voor dat geld. Je hebt zeker niet het idee dat je naar een aluminium driver zit te luisteren. Hij is wel direct. Directer dan de Thesis qua mid (en meer bas trouwens).
Thesis was wat rustiger, ies wolliger en teruggetrokken vind ik. (Over Isis maar niet te spreken, want die was echt "smooth")
Qua hoog ben ik ook te spreken. Dit was de eerste keer dat ik deze tweeter gebruikte (en hoorde) dus was een beetje een gok. Maar ik heb eigenlijk nog nooit slechte ervaringen gehad met Seas, dus durfde de gok wel te nemen. Dus na wat overleg met Tony deze tweeter geplaatst.
En ook hier moet ik zeggen dat ik niet het gevoel heb dat je naar een alu-driver zit te luisteren.
Ik ben ondertussen best wel fan geworden van aluminium units. Denk dat de smaak veranderd, want vroeger vond ik ze nogal eens kil klinken. Kan natuurlijk aan het filter liggen, maar de laatste tijd veel met alu gedaan en bevalt me prima. Zeker in combinatie met m'n buizenversterker.
Ben wel heel nieuwsgierig wat ze doen met een Hpex UDC. (misschien ook maar eens maken).

Al met al ben ik tt nu toe zeer tevreden met het resultaat. Maar ik heb ze natuurlijk zelf gemaakt, dus het is niet geheel objectief. Binnenkort maar eens wat mensen laten luisteren, die zijn wat objectiever denk ik. Ze komen zeker mee naar Breda.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Seas heeft idd een zeer constante lijn aan kwaliteit. Echt tegen vallen zullen ze nooit, enkel niet helemaal passen bij de smaak.

Ben zeer benieuwd hoe die BR aan de onderkant klinkt.
Vreemd dat niemand dat echt toepast.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Neem je ze ook mee naar MartijnM 16 maart? :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Vreemd dat niemand dat echt toepast.
De Soup van Tony bijvoorbeeld. Maar ik geef toe, het wordt niet zoveel gedaan.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Montana schreef:
Neem je ze ook mee naar MartijnM 16 maart? :wink:
Denk dat de filterkasten nog niet af zijn, maar als alles goed gaat komen ze wel mee.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Filterkast nog mee aan het stoeien. Vorm weet ik nog niet dus printjes maar zo lang even achter de kasten gelegt. Maar vanmiddag wel kast twee in elkaar kunnen zetten. Nu maar eens lekker laten inspelen allemaal.
Bijlagen
duo weltevree.JPG
duo weltevree2.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ziet er goed uit Edo!
Die Daytons zijn mooie units, ik denk dat die RS-225 behoorlijk wat laag kan produceren. Als ik die RS-150 al hoor in mijn nieuwe project dan kan ik mij er wel iest bij voorstellen.

Die RS-150 past trouwens heel erg mooi bij die VifaXT19, stemmen klinken waanzinnig goed. Ik ben benieuwd hoe die combi met de Seas is.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ben tot nu toe zeer tevreden met de Dayton units. Combi met Seas bevalt ook goed. Denk dat deze combi iets minder soft is als met een XT19, al ken ik alleen de XT25. Maar denk dat we ze best eens naast elkaar kunnen zetten ergens. Ik wil jou combi ook wel een keer beluisteren.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Maar denk dat we ze best eens naast elkaar kunnen zetten ergens. Ik wil jou combi ook wel een keer beluisteren.
Dan doen we dat toch een keer (als mijn speakers helemaal klaar zijn), houden we een luisterdag. Miscchien zijn er nog anderen die hun Dayton + whatever combi willen laten horen.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Niet helemaal mijn smaak, maar wel mooi gemaakt! 8)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik vind het knap.is eens wat anders dan een rechthoekige krat
felizzz edo
audioot
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Inderdaad weer eens wat anders dan recht. Zo ook de filterbehuizing.
Lang zitten dubben hoe of wat, maar ben toch maar begonnen aan een mini uitvoering van de speaker.
Bijlagen
filterkast.jpg
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

:shock: Klunk!

Heel apart!

Wat is je idee erachter? Wil je deze kastjes er dan naast zetten ofzo, of naast elkaar ergens anders. Of ze neerzetten als rearspeaker zonder drivers? :P

P.s. Wellicht was een 'center' achtige kast mooier geweest? Heb je daar ook aan gedacht?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het filter wordt extern, dus buiten de speakerkast. En daar zijn deze kastjes voor.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja, dat snapte ik ook, maar ik vind ze er zo heel erg uitzien als rearspeakers (of monitors). Daarom zei ik ook 'als rearspeakers zonder drivers'.

En dat bedoelde ik ook met die 'center' kast. Een horizontale vorm, met een ronde boven en onderkant, en daar dan 2x een filter in.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Horizontale vorm heb ik ook aan gedacht, maar nadat ik dat even van karton gemaakt had en erbij gezet had was het toch minder. Katonnenmodel even rechtop gezet en bleek wel grappig.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

T ziet er in ieder geval erg uniek uit! =D..

Heb echt enorme bewondering voor jou manier van speakers bouwen e.d.

K vind het knap hoe je voor een niet onoverkomelijk bedrag, en geen buitengewoon gereedschap speakers neerzet waar je U tegen zegt!

Ben wel benieuwd hoe je deze kastjes in het interieur gaat integreren! ;).
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

blijft grappig om te zien dat jouw filterkastjes denk ik net zo groot zijn als mijn speakers... ;)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik dnk dat het een zéér fraaie oplossing is om de filters in ondr te brengen. Geeft een mooie uniformiteit in vorm!

PS: hoe klinken ze in stereo?????? :P

jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mikekiwi schreef:
blijft grappig om te zien dat jouw filterkastjes denk ik net zo groot zijn als mijn speakers... ;)
Ehm, nou iets kleiner.... :)

Wowly schreef:
Ik dnk dat het een zéér fraaie oplossing is om de filters in ondr te brengen. Geeft een mooie uniformiteit in vorm!

PS: hoe klinken ze in stereo?????? :P

jan
Ze klinken in stereo erg lekker. Veel spreiding. En alles is nu wat ingespeeld en ben zeer tevreden. Er komen nog wat andere componenten in en dan ben ik wel tevreden. Ik had al wat metal drivers gehoort, maar was er vroeger niet zo van gecharmeerd. Da's nu veranderd. Veel detail maar zeker niet hard.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hou je voor dit soort dingen wat fineer in voorraad of haal je dat altijd per project?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb een leuk voorraadje liggen nog, dus kan nog wel even vooruit... :)

Zijn meestal kleine reststukjes, maar prima om dit soort dingen mee te doen (of te oefenen)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

.... :)
Bijlagen
fineer.JPG
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
.... :)
Zie ik daar een "wijnvat" of "biervat" Edo :) :)

Trouwens ... goed idee filter buiten de kast ... !!!!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:

Zie ik daar een "wijnvat" of "biervat" Edo :) :)
Afbeelding

Whiskyvat... 8)
Gesloten