MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
De fase draaier heb ik eerder al verwisseld
Alleen niet gekruist en dan ook de UGT kruisen
Dan moet ik ook de CFB kruisen Ook de 0-8 moet ik dan kruisen immers de fase kruis ik primair ook. En wat bewijs ik dan ?
Alleen niet gekruist en dan ook de UGT kruisen
Dan moet ik ook de CFB kruisen Ook de 0-8 moet ik dan kruisen immers de fase kruis ik primair ook. En wat bewijs ik dan ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Waarom zou je de cfb ook moeten kruisen? Dat staat er immers buiten.
De gewone tegenkoppeling moet je even losmaken of omdraaien.
De gewone tegenkoppeling moet je even losmaken of omdraaien.
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 29 sep 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MonoBill 3 met CFB
Wat ik van Menno ooit begrepen heb zou je versterker eerst correct moeten functioneren zonder de feedback loop.
Als dan alles goed is de feedback aansluiten.
ofterwijl hoe doet de versterker het zonder de feedback?
Als dan alles goed is de feedback aansluiten.
ofterwijl hoe doet de versterker het zonder de feedback?
Re: MonoBill 3 met CFB
Hij Werkt Zonder Tegenkoppeling Echter er is iets vreemds
Kleine samenvatting
Ik heb een verschil in Kathode stroom tussen de 2 buizen van 20% en buizen van plaats verwisseld bleef het zelfde
Fasedraaier heeft een kleine afwijking paar %
Ruststroom is goed negatief ook bij die russtroom is het ongeveer gelijk
Echter van klasse A naar Klasse B wordt het verschil tussen de 2 kathode stromen groter bij 80 mA een en de ander 100 mA
Lees eventjes een bladzijde terug George voor alle bijzonderheden die we gemeten hebben
Misschien kun je me helpen ik weet het echt niet meer waarom dit ontstaat.
Ik ben je voor eeuwig dankbaar als je de oplossing weet
Douwe ik was even wat anders gaan doen
Kleine samenvatting
Ik heb een verschil in Kathode stroom tussen de 2 buizen van 20% en buizen van plaats verwisseld bleef het zelfde
Fasedraaier heeft een kleine afwijking paar %
Ruststroom is goed negatief ook bij die russtroom is het ongeveer gelijk
Echter van klasse A naar Klasse B wordt het verschil tussen de 2 kathode stromen groter bij 80 mA een en de ander 100 mA
Lees eventjes een bladzijde terug George voor alle bijzonderheden die we gemeten hebben
Misschien kun je me helpen ik weet het echt niet meer waarom dit ontstaat.
Ik ben je voor eeuwig dankbaar als je de oplossing weet
Douwe ik was even wat anders gaan doen
Re: MonoBill 3 met CFB
Misschien iets heel stoms maar meet de 2 1ohm weerstanden aan de Kathode eens op, grote kans dat deze niet gelijk zijn.
Re: MonoBill 3 met CFB
Even het schema voor je
Het zit niet meer op een print het is gebouwd met behulp van wat strippen waar om 10 mm een Rivet zit met een soldeeroog
Het zit niet meer op een print het is gebouwd met behulp van wat strippen waar om 10 mm een Rivet zit met een soldeeroog
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb vanmiddag wat anders gedaan Douwe en was er best moe van En vergat bijna mijn medicijnen te halen 17:20 was ik er sluitring 17:30douwebakker schreef: ↑vr 29 sep 2023, 14:22Waarom zou je de cfb ook moeten kruisen? Dat staat er immers buiten.
De gewone tegenkoppeling moet je even losmaken of omdraaien.
Dus nog net op tijd Douwe
Misschien morgen nu blijf ik op de bank
Jij zegt dat die CFB Wikkeling er niks mee doet , als ik de Fasedraaier kruis
Gaat alles oscilleren, daar zijn we het wel over eens denk ik.
Wil ik dat stoppen moet ik de bedrading naar de Anode Schermrooster ook gaan kruisen
En de 0-8 ohm omwisselen de 8 ohm komt dan aan gnd
Zo heb ik het in mijn hoofd zitten
Als ik de fase in primaire omdraai is de tegenkoppeling toch ineens mee koppeling ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Dat zie ik toch ander hoor. Aan de kathode tegenkoppeling verandert niets. De andere tegenkoppeling van de luidspreker uitgang naar de voorversterker is een ander verhaal. Die moet je wel losmaken of omdraaien.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb met de bias automaat meegemaakt dat de kathodeweerstanden toch ongelijk waren na verloop van tijd. Ik heb ze destijds vervangen door TO220 weerstanden met een flinke max. dissipatie. Enorm overkill, maar wel zeer stabiel en degelijk.
Groet, Gerrit
Groet, Gerrit
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb ze nog maar even gecontroleerd Gerrit zijn beide net minder dan 12 ohm 11.97 ohme » vr 29 sep 2023, 21:30
Ik heb met de bias automaat meegemaakt dat de kathodeweerstanden toch ongelijk waren na verloop van tijd. Ik heb ze destijds vervangen door TO220 weerstanden met een flinke max. dissipatie. Enorm overkill, maar wel zeer stabiel en degelijk.
Groet, Gerrit
Dus van mn metingen klopt niks
Maar ik ben het met je eens Gerrit , maar ze worden nog niet eens lauw
Ik zou willen dat het zo was
Overigens die BiasAutomaat werkt fantastisch
Dat hebben die techneuten Anne Peter MTB en nog een paar die ik ff niet weet hier goed berekend
Re: MonoBill 3 met CFB
Tegen koppeling is los Douwe Dat zeg ik nu meen ik voor derde keerdouwebakker schreef: ↑vr 29 sep 2023, 20:27Dat zie ik toch ander hoor. Aan de kathode tegenkoppeling verandert niets. De andere tegenkoppeling van de luidspreker uitgang naar de voorversterker is een ander verhaal. Die moet je wel losmaken of omdraaien.
En ik moet de gnd ook verzetten die moet op de 8 ohm aftakking komen van de trafo
Ik doe dat maar even om te meten , ik ben bang dat het alleen plaats van buis met meeste stroom van plaats verwisseld
En het geen oplossing is
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Waarom moet de gnd op de 8 ohm aansluiting gaan zitten? Dat is toch nergens goed voor. Je hebt toch de tegenkoppeling los?
Re: MonoBill 3 met CFB
Naar mijn beste weten knoop je de 0 van de uitgangs trafo aan massa
En als ik de fase ga verdraaien wordt 8 ohm de 0
De uitgang laten zweven lijkt me geen goed idee eigenlijk Douwe Vind jij van wel dan ?
En als ik de fase ga verdraaien wordt 8 ohm de 0
De uitgang laten zweven lijkt me geen goed idee eigenlijk Douwe Vind jij van wel dan ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja dat is zo, maar je hoeft de fase niet te verdraaien want je hebt de tegenkoppeling los hangen.
Re: MonoBill 3 met CFB
Nu begrijp ik het niet meer
Dat was toch de bedoeling van het het omwisselen Dan keer ik die fase toch ?
Afijn laten we maar afwachten wat er gebeurd Douwe morgen moet ik naar een 50 jaar huwelijks feest
Dus misschien Zondag ochtend maar ik hou het maar op Maandagochtend in de middag komt mn thuishulp
Dan ga ik niet met 500 Volt spelen, Dat is me dan net wat teveel drukte
Dinsdag
Lijkt of ik het druk heb
Dat was toch de bedoeling van het het omwisselen Dan keer ik die fase toch ?
Afijn laten we maar afwachten wat er gebeurd Douwe morgen moet ik naar een 50 jaar huwelijks feest
Dus misschien Zondag ochtend maar ik hou het maar op Maandagochtend in de middag komt mn thuishulp
Dan ga ik niet met 500 Volt spelen, Dat is me dan net wat teveel drukte
Dinsdag
Lijkt of ik het druk heb
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Het was de bedoeling dat je de koppel condensators zou kruisen. Op die manier kun je er achter komen of de fasedraaier wel of niet de oorzaak is.
Maar laat het inderdaad maar even rusten. Ik zie je vanzelf weer verschijnen.
Ik wens je een goed weekend.
Douwe
Maar laat het inderdaad maar even rusten. Ik zie je vanzelf weer verschijnen.
Ik wens je een goed weekend.
Douwe
Re: MonoBill 3 met CFB
Jij ook fijn weekend Douwe
Ik kruis de koppel condensators en hoop dat er geen roodgloeiende buizen ntstaan we zien Wel
Als de hoogspanning inkomt heb ik mijn hand op de schakelaar, heb wel geen reactie tijd van 0,3 sec eerder 3 seconden
maar bij oscillatie is hij binnen 3 sec uit 
Ik kruis de koppel condensators en hoop dat er geen roodgloeiende buizen ntstaan we zien Wel
Als de hoogspanning inkomt heb ik mijn hand op de schakelaar, heb wel geen reactie tijd van 0,3 sec eerder 3 seconden
Re: MonoBill 3 met CFB
Ff een paar dagen wat anders gedaan , het wordt mij anders te veel , ook weer beter geslapen als met die stress over die versterker of liever het probleem oplossen
Wat ik heb gedaan vanmiddag is hier en daar wat briefje,s en labels geplakt
Zodat ik en ook jullie kunnen zien wat waar en hoe iets zit/zat
Ik heb eerst de KT120 er weer ingezet, daarmee wil ik de versterker laten werken
Labels op de Uitgang van de Fasedraaier
Eerst zonder sturing met gnd nog aan de LS uitgang en toen sturing gegeven
Mooie sinus bij 2 volt PP 100 hz in sturing
Toen ik de Gnd los LS Uitgang
nam stond de sinus verticaal raar te doen
Ondanks dat de scoop op LS uitgangen 0-8 ohm zitten
Weet niet of dit op de foto zichtbaar gaat zijn
Nou net niet op de preview maar wel als je erop klikt
Dat maakt het lastiger , nu moet ik de kap van de UGT afnemen, maar moet ik eerst printen eruit halen welke de Moeren afschermen
, ik heb het negatief gemeten in rust en bij 2 VPP insturen er zal misschien wat verstoring op de meter gegevens zijn van de negatieve spanning
Gegevens staan op de witte briefjes welke in de versterker zijn geplakt
Kan nu verder niets omwisselen met die Gnd los
Wat ik heb gedaan vanmiddag is hier en daar wat briefje,s en labels geplakt
Zodat ik en ook jullie kunnen zien wat waar en hoe iets zit/zat
Ik heb eerst de KT120 er weer ingezet, daarmee wil ik de versterker laten werken
Labels op de Uitgang van de Fasedraaier
Eerst zonder sturing met gnd nog aan de LS uitgang en toen sturing gegeven
Mooie sinus bij 2 volt PP 100 hz in sturing
Toen ik de Gnd los LS Uitgang
nam stond de sinus verticaal raar te doen
Ondanks dat de scoop op LS uitgangen 0-8 ohm zitten
Weet niet of dit op de foto zichtbaar gaat zijn
Nou net niet op de preview maar wel als je erop klikt
Dat maakt het lastiger , nu moet ik de kap van de UGT afnemen, maar moet ik eerst printen eruit halen welke de Moeren afschermen
, ik heb het negatief gemeten in rust en bij 2 VPP insturen er zal misschien wat verstoring op de meter gegevens zijn van de negatieve spanning
Gegevens staan op de witte briefjes welke in de versterker zijn geplakt
Kan nu verder niets omwisselen met die Gnd los
Re: MonoBill 3 met CFB
De Kap van de UGT eraf
De aansluiting fasedraaier gewisseld
Verschil is kleiner , betwijfel nu of ik nu verder moet zoeken , dit is echt veel beter !
Foto,s negatief op L en R
De aansluiting fasedraaier gewisseld
Verschil is kleiner , betwijfel nu of ik nu verder moet zoeken , dit is echt veel beter !
Foto,s negatief op L en R
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb steeds verschil gemeten bij 20 Volt op 8Ohm = 50Watt
Nu ook maar even gekeken 1,25 Volt links 104mA en 1,45Volt Rechts dat is 120 mA
Nu ook maar even gekeken 1,25 Volt links 104mA en 1,45Volt Rechts dat is 120 mA
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
De bedoeling van het kruisen van de koppelcondensators was om er achter te komen of de stroomtoename van de eindbuizen bij dezelfde buis bleef of bij de andere. Je kunt dan vaststellen dat het aan de fasedraaier ligt of aan de eindbuizen.
Re: MonoBill 3 met CFB
De Rode meter is niet van plaats verandert en meet nog steeds meer spanning over de rechter kathode weerstand
Alleen is het verschil wat kleiner geworden
Kan die KT88 er nog eens inzetten vanavond Douwe
Alleen is het verschil wat kleiner geworden
Kan die KT88 er nog eens inzetten vanavond Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Nee Dat denk ik ook niet Douwe , er wordt geopperd dat de BiasAutomaat op hol slaat door de CFB in de sense lijn
misschien dat ik die CFB straks losmaakt , volgens mij heb ik dat alleen al een keer gedaan
Kan het niet terug vinden.
Ga het maar doen , Go… lag net zo lekker
misschien dat ik die CFB straks losmaakt , volgens mij heb ik dat alleen al een keer gedaan
Kan het niet terug vinden.
Ga het maar doen , Go… lag net zo lekker
