MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

De fase draaier heb ik eerder al verwisseld
Alleen niet gekruist en dan ook de UGT kruisen
Dan moet ik ook de CFB kruisen Ook de 0-8 moet ik dan kruisen immers de fase kruis ik primair ook. En wat bewijs ik dan ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Waarom zou je de cfb ook moeten kruisen? Dat staat er immers buiten.
De gewone tegenkoppeling moet je even losmaken of omdraaien.
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 29 sep 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Kappa7 »

Wat ik van Menno ooit begrepen heb zou je versterker eerst correct moeten functioneren zonder de feedback loop.
Als dan alles goed is de feedback aansluiten.
ofterwijl hoe doet de versterker het zonder de feedback?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hij Werkt Zonder Tegenkoppeling Echter er is iets vreemds
Kleine samenvatting
Ik heb een verschil in Kathode stroom tussen de 2 buizen van 20% en buizen van plaats verwisseld bleef het zelfde
Fasedraaier heeft een kleine afwijking paar %
Ruststroom is goed negatief ook bij die russtroom is het ongeveer gelijk
Echter van klasse A naar Klasse B wordt het verschil tussen de 2 kathode stromen groter bij 80 mA een en de ander 100 mA
Lees eventjes een bladzijde terug George voor alle bijzonderheden die we gemeten hebben
Misschien kun je me helpen ik weet het echt niet meer waarom dit ontstaat.
Ik ben je voor eeuwig dankbaar als je de oplossing weet :mrgreen:
Douwe ik was even wat anders gaan doen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Kappa7 »

Misschien iets heel stoms maar meet de 2 1ohm weerstanden aan de Kathode eens op, grote kans dat deze niet gelijk zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Die 2 1 ohm weerstand zijn inderdaad geen 1 ohm maar 12 ohm George
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Even het schema voor je
Het zit niet meer op een print het is gebouwd met behulp van wat strippen waar om 10 mm een Rivet zit met een soldeeroog
Bijlagen
IMG_2480.jpeg
IMG_2355.jpeg
IMG_2355.jpeg (34.08 KiB) 230 keer bekeken
schema voeding mono bill 3 rev8b.jpeg
IMG_0890.jpeg
schema voeding mono bill 3 rev6a.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: vr 29 sep 2023, 14:22
Waarom zou je de cfb ook moeten kruisen? Dat staat er immers buiten.
De gewone tegenkoppeling moet je even losmaken of omdraaien.
Ik heb vanmiddag wat anders gedaan Douwe en was er best moe van En vergat bijna mijn medicijnen te halen 17:20 was ik er sluitring 17:30
Dus nog net op tijd Douwe
Misschien morgen nu blijf ik op de bank
Jij zegt dat die CFB Wikkeling er niks mee doet , als ik de Fasedraaier kruis
Gaat alles oscilleren, daar zijn we het wel over eens denk ik.
Wil ik dat stoppen moet ik de bedrading naar de Anode Schermrooster ook gaan kruisen
En de 0-8 ohm omwisselen de 8 ohm komt dan aan gnd
Zo heb ik het in mijn hoofd zitten
Als ik de fase in primaire omdraai is de tegenkoppeling toch ineens mee koppeling ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Dat zie ik toch ander hoor. Aan de kathode tegenkoppeling verandert niets. De andere tegenkoppeling van de luidspreker uitgang naar de voorversterker is een ander verhaal. Die moet je wel losmaken of omdraaien.
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Gerrittube »

Ik heb met de bias automaat meegemaakt dat de kathodeweerstanden toch ongelijk waren na verloop van tijd. Ik heb ze destijds vervangen door TO220 weerstanden met een flinke max. dissipatie. Enorm overkill, maar wel zeer stabiel en degelijk.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

e » vr 29 sep 2023, 21:30

Ik heb met de bias automaat meegemaakt dat de kathodeweerstanden toch ongelijk waren na verloop van tijd. Ik heb ze destijds vervangen door TO220 weerstanden met een flinke max. dissipatie. Enorm overkill, maar wel zeer stabiel en degelijk.

Groet, Gerrit
Ik heb ze nog maar even gecontroleerd Gerrit zijn beide net minder dan 12 ohm 11.97 ohm
Dus van mn metingen klopt niks :lol:
Maar ik ben het met je eens Gerrit , maar ze worden nog niet eens lauw
Ik zou willen dat het zo was O:) dan wist ik waarom die stromen 20% afwijken t.o.v. Elkaar
Overigens die BiasAutomaat werkt fantastisch
Dat hebben die techneuten Anne Peter MTB en nog een paar die ik ff niet weet hier goed berekend :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: vr 29 sep 2023, 20:27
Dat zie ik toch ander hoor. Aan de kathode tegenkoppeling verandert niets. De andere tegenkoppeling van de luidspreker uitgang naar de voorversterker is een ander verhaal. Die moet je wel losmaken of omdraaien.
Tegen koppeling is los Douwe Dat zeg ik nu meen ik voor derde keer :-#
En ik moet de gnd ook verzetten die moet op de 8 ohm aftakking komen van de trafo
Ik doe dat maar even om te meten , ik ben bang dat het alleen plaats van buis met meeste stroom van plaats verwisseld
En het geen oplossing is :(
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Waarom moet de gnd op de 8 ohm aansluiting gaan zitten? Dat is toch nergens goed voor. Je hebt toch de tegenkoppeling los?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Naar mijn beste weten knoop je de 0 van de uitgangs trafo aan massa
En als ik de fase ga verdraaien wordt 8 ohm de 0
De uitgang laten zweven lijkt me geen goed idee eigenlijk Douwe Vind jij van wel dan ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ja dat is zo, maar je hoeft de fase niet te verdraaien want je hebt de tegenkoppeling los hangen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nu begrijp ik het niet meer
Dat was toch de bedoeling van het het omwisselen Dan keer ik die fase toch ?
Afijn laten we maar afwachten wat er gebeurd Douwe morgen moet ik naar een 50 jaar huwelijks feest
Dus misschien Zondag ochtend maar ik hou het maar op Maandagochtend in de middag komt mn thuishulp
Dan ga ik niet met 500 Volt spelen, Dat is me dan net wat teveel drukte
Dinsdag
Lijkt of ik het druk heb
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Het was de bedoeling dat je de koppel condensators zou kruisen. Op die manier kun je er achter komen of de fasedraaier wel of niet de oorzaak is.
Maar laat het inderdaad maar even rusten. Ik zie je vanzelf weer verschijnen.
Ik wens je een goed weekend.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Jij ook fijn weekend Douwe
Ik kruis de koppel condensators en hoop dat er geen roodgloeiende buizen ntstaan we zien Wel
Als de hoogspanning inkomt heb ik mijn hand op de schakelaar, heb wel geen reactie tijd van 0,3 sec eerder 3 seconden :lol: maar bij oscillatie is hij binnen 3 sec uit :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ff een paar dagen wat anders gedaan , het wordt mij anders te veel , ook weer beter geslapen als met die stress over die versterker of liever het probleem oplossen
Wat ik heb gedaan vanmiddag is hier en daar wat briefje,s en labels geplakt
Zodat ik en ook jullie kunnen zien wat waar en hoe iets zit/zat
Ik heb eerst de KT120 er weer ingezet, daarmee wil ik de versterker laten werken
Labels op de Uitgang van de Fasedraaier
Eerst zonder sturing met gnd nog aan de LS uitgang en toen sturing gegeven
Mooie sinus bij 2 volt PP 100 hz in sturing
Toen ik de Gnd los LS Uitgang
nam stond de sinus verticaal raar te doen
Ondanks dat de scoop op LS uitgangen 0-8 ohm zitten
Weet niet of dit op de foto zichtbaar gaat zijn
Nou net niet op de preview maar wel als je erop klikt
Dat maakt het lastiger , nu moet ik de kap van de UGT afnemen, maar moet ik eerst printen eruit halen welke de Moeren afschermen
, ik heb het negatief gemeten in rust en bij 2 VPP insturen er zal misschien wat verstoring op de meter gegevens zijn van de negatieve spanning
Gegevens staan op de witte briefjes welke in de versterker zijn geplakt
Kan nu verder niets omwisselen met die Gnd los
Bijlagen
2AD52DFD-61F9-4DF9-8A34-6DD20EDD18B3.jpeg
FCC81742-6778-4EE8-AEE3-3680C9CF3CEA.jpeg
A3300154-4385-4FB0-B1B3-919C38623FF0.jpeg
63762C2E-18A9-4C62-9E82-9F99E6EB03D5.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

De Kap van de UGT eraf
De aansluiting fasedraaier gewisseld
Verschil is kleiner , betwijfel nu of ik nu verder moet zoeken , dit is echt veel beter !
Foto,s negatief op L en R
Bijlagen
Aansluitingen fasedraaier gewisseld /gekruist
Aansluitingen fasedraaier gewisseld /gekruist
Rechts 1,20 volt 12 Ohm is 100 mA Links 1.37 V op 12 Ohm = 115 mA
Rechts 1,20 volt 12 Ohm is 100 mA Links 1.37 V op 12 Ohm = 115 mA
Meet resultaat 55.9 Volt Rechts
Meet resultaat 55.9 Volt Rechts
Meet pen negatief Rechts
Meet pen negatief Rechts
Meet resultaat -60 Volt Links
Meet resultaat -60 Volt Links
Meet pen negatief links
Meet pen negatief links
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb steeds verschil gemeten bij 20 Volt op 8Ohm = 50Watt
Nu ook maar even gekeken 1,25 Volt links 104mA en 1,45Volt Rechts dat is 120 mA
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

De bedoeling van het kruisen van de koppelcondensators was om er achter te komen of de stroomtoename van de eindbuizen bij dezelfde buis bleef of bij de andere. Je kunt dan vaststellen dat het aan de fasedraaier ligt of aan de eindbuizen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

De Rode meter is niet van plaats verandert en meet nog steeds meer spanning over de rechter kathode weerstand
Alleen is het verschil wat kleiner geworden
Kan die KT88 er nog eens inzetten vanavond Douwe
Bijlagen
IMG_9065.jpeg
IMG_0960.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 03 okt 2023, 16:54
De Rode meter is niet van plaats verandert en meet nog steeds meer spanning over de rechter kathode weerstand
Maar dan stel ik vast dat je het niet in de fasedraaier moet zoeken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nee Dat denk ik ook niet Douwe , er wordt geopperd dat de BiasAutomaat op hol slaat door de CFB in de sense lijn
misschien dat ik die CFB straks losmaakt , volgens mij heb ik dat alleen al een keer gedaan :-k
Kan het niet terug vinden.
Ga het maar doen , Go… lag net zo lekker
Plaats reactie