2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Ik denk dat je versterking ook wel een grote bijdrage heeft geleverd aan de mooie ruimtelijkheid van het geluid uit Dre’s geslaagde Accuton luidsprekers. Geen DSP = passieve filtering klinkt mij vooralsnog het mooiste. Ook Ton’s passief gefilterde luidsprekerset vond ik fijn.hardbats schreef: ↑zo 17 sep 2023, 17:48Ik ben blij dat Dre mijn versterker wilde gebruiken voor zijn speakers, geeft voor mij toch aan dat de bottleneck in mijn systeem niet in de streamer/dac/versterker zit want wat een geluid uit die monitors!
Nog meer reden om wat vaart achter de nieuwe speakers te zetten en misschien wat anders te proberen samen met joppe![]()
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Thx, Ik zal de bevindingen door geven.
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Ik heb vandaag ook naar de Accutons van Dre kunnen luisteren bij Leo, jeeej ! klinken erg erg goed, het geen wat ze doen , lijkt (namelijk subjectief) dat ze dat heel goed doen! ik miste alleen wat body in het laag/midlaag, in mannen stemmen akoestische bass etc. de behuizing draait je wat dat betreft een loer, gezien Dre ze zoals altijd super stijf met dikke wanden heeft gemaakt (denk ik) ! daardoor denk je naar een wat grotere speaker te luisteren dan dat ze in werkelijkheid zijn wat betreft inhoud. ik vroeg me af en kan er volkomen naast zitten of het prettig klinkt ten koste van efficiency om de baffle step wat heftiger te maken. zo houd je wat meer over in de 50-450hz (weet niet welke freq die exact zit.) dan moet wellicht de tweet nog iets zachter maarja. wel wat voller geluid. ligt er natuurlijk aan wat je doel is.
hoe dan ook indrukwekkende drivers, met name het hoog vind ik. en zoals gewoonlijk lekker solide uitgevoerd die kastjes ! moet ik ook eens doen
hoe dan ook indrukwekkende drivers, met name het hoog vind ik. en zoals gewoonlijk lekker solide uitgevoerd die kastjes ! moet ik ook eens doen
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Vraagje: GerardJ demonstreerde ook de DSD Dac. Dat lijkt me een interessant DIY project.
Zijn er behalve de www.audiodesignguide.com sites of forums waar dit complete project met laatste update/patches behandeld/bediscussieerd wordt?
Zodat ik gelijk aan de slag kan met laatste adviezen rond dit project.
Vast bedankt!
Zijn er behalve de www.audiodesignguide.com sites of forums waar dit complete project met laatste update/patches behandeld/bediscussieerd wordt?
Zodat ik gelijk aan de slag kan met laatste adviezen rond dit project.
Vast bedankt!
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Morgenavond in Eemnes te horen, AVMN avond met de DSDDAC. Van George die een nieuwe opzet heeft voltooid. 
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Jazeker die Dac was ook op de zba dag in Ermelo alleen niet uitgebreid gedemonteerd om dat ik toen zelf andere verplichtingen had op zo een dag.
Je zult hem vast wel hebben zien staan daar met de kap open in de zwarte behuizing
Je zult hem vast wel hebben zien staan daar met de kap open in de zwarte behuizing
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Jammer dat ik morgen niet bij die demo aanwezig kan zijn George. Succes met de demo.
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
.
Laatst gewijzigd door WrineX op zo 08 okt 2023, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Luisterdag Midden Nederland 9 september 2023
Afgelopen zaterdag was ik ook op de luisterdag Midden Nederland. De rit duurde langer dan de vorig jaar en ik arriverde net na elven. Ik had cash meegenomen maar maar bij het registreren deze keer was er op het laatste moment toch een mogelijkheid tot pinbetalen geregeld waarvoor hulde.
Als eerste de opmerking dat ik alle lof heb voor degenen die demonstreren. Het is geen sinecure om een set die je thuis lekker aan het zingen hebt in een uurtje ook demonstratiegereed te krijgen in een vreemde ruimte en vaak te weinig tijd voor goed opstellen en/of inmeten.
Het registreren was in de grote zaal alwaar ook de zulen van Ton van de Acker stonden te spelen. Verrassend hoe ze toch de zaal goed konden vullen. Zelf merkte ik de vorige keer bij de Luisterdag Oost Nederland dat ik de volumeknop flink moest opendraaien alvorens er enig hoorbaargeluid uit kwam. Verder vond ik het een mooi gedetailleerd geluid. De bas was misschien herkenbaar als een reflexbas maar niet storend en wel een lekker vol fundament. Daarna ging ik langs bij de ovaaltjes van Satefan die in het zaaltje ernaast opgesteld stonden. Ze waren pas vier dagen oud maar het klonk aan de zijkant helemaal niet verkeerd. Satefan zei al dat in het midden een enorme nul zat en dat klopte, in het midden was het niet zo goed.
Hel publiek hielp met het aanpassen van de MiniDSP settings door Satefan en met enig experimenteerwerk was het een heel stuk opgeknapt en was de bas terug, eerder teveel dan te weinig
. Ook die werd snel bijgesteld maar helemaal goed krijg je het zonder meten in een vreemde ruimte toch niet. Ik zie het als kinderziekten die je er met een paar meet en luistersessies er wel uit krijgt.
Daarna was het luisteren in de derde zaal wat achteraf de set van TigraDeKat bleek. Ik dacht, wauw wat een bas voor zulke monitoren tot ik later begreep dat de subwoofers er ook bij hoorden. Helemaal in het midden lukte niet door de populariteit van de kamer op dat moment dus qua stereobeeld / diepte kan ik niet veel zeggen. Tonaal klonk het wel lekker waar ik zat.
Leuke van zo'n luisterdag is ook om even te kunnen spreken met medebouwers en ook om meetgrafieken te kunnen vergelijken. Daar Satefan en ik vergelijkbare units gebruiken komen we ook gelijke problemen tegen. Zo is direct zichtbaar dat de kromming voor veel minder difractie zorgt en mijn grote baffle en de woofers voor een veel minder rechte frequentieresponse.
Nu had ik afgelopen donderdagavond ruim een uur meettijd maar bleek ik tocb iet te snel en filter te hebben willen maken. Ik was helemaal vergeten om een IR window in te stellen en dat zie je behoorlijk terug. Mijn lering is ook om nier meer te gaan meten als ik moe ben en te weinig tijd heb.
Het was wel gezellig om over audio te babbelen in de bovenste zaal en de tijd ging snel. Zio snel dat ik te laat de jitterlezing kwam. Men was al aan het demonstreren en de PC had problemen met zowel omzetten naar DSD als synchronisatie van beide outputs wat voor een hoorbaar gehakkel leidde. Ik denk niet dat men dat met hoorbaare jitter bedoelde
.
Als laatste wilde ik graag de magnetostaten van WrineX horen. Helaas was er geen muziek te horen, wel veel publiek en uitleg van WrineX. Met kunst en vliegwerk is het geheel demonstratieklaar gemaakt. Erg knap dat dat nog is gelukt
. We hebben ook het verschil mogen beluisteren in kanteling van de luidsprekers. Dat maakte echt een flink verschil.
Omdat het fixen van de luidsprekers nog enige tijd bleek te kosten was ik ook nog even in het zaaltje ernaast alwaar Henk-Jan luidsprekers aan het demonstreren was. Ook dat klonk meer dan acceptabel maar het was er druk dus ik was 'veroordeeld' tot de zijkant en helemaal achteraan
. Wie weet een andere keer beter te beluisteren door mij, andere zullen een beter beeld van de ruimtelijkheid hebben.
Daarna was het bijna tijd om naar huis te gaan maar bleef buiten toch plakken omdat het zo gezellig was. Dank aan de organisatie en de bouwers voor weer een zeer geslaagde dag
.
Afgelopen zaterdag was ik ook op de luisterdag Midden Nederland. De rit duurde langer dan de vorig jaar en ik arriverde net na elven. Ik had cash meegenomen maar maar bij het registreren deze keer was er op het laatste moment toch een mogelijkheid tot pinbetalen geregeld waarvoor hulde.
Als eerste de opmerking dat ik alle lof heb voor degenen die demonstreren. Het is geen sinecure om een set die je thuis lekker aan het zingen hebt in een uurtje ook demonstratiegereed te krijgen in een vreemde ruimte en vaak te weinig tijd voor goed opstellen en/of inmeten.
Het registreren was in de grote zaal alwaar ook de zulen van Ton van de Acker stonden te spelen. Verrassend hoe ze toch de zaal goed konden vullen. Zelf merkte ik de vorige keer bij de Luisterdag Oost Nederland dat ik de volumeknop flink moest opendraaien alvorens er enig hoorbaargeluid uit kwam. Verder vond ik het een mooi gedetailleerd geluid. De bas was misschien herkenbaar als een reflexbas maar niet storend en wel een lekker vol fundament. Daarna ging ik langs bij de ovaaltjes van Satefan die in het zaaltje ernaast opgesteld stonden. Ze waren pas vier dagen oud maar het klonk aan de zijkant helemaal niet verkeerd. Satefan zei al dat in het midden een enorme nul zat en dat klopte, in het midden was het niet zo goed.
Hel publiek hielp met het aanpassen van de MiniDSP settings door Satefan en met enig experimenteerwerk was het een heel stuk opgeknapt en was de bas terug, eerder teveel dan te weinig
Nu had ik afgelopen donderdagavond ruim een uur meettijd maar bleek ik tocb iet te snel en filter te hebben willen maken. Ik was helemaal vergeten om een IR window in te stellen en dat zie je behoorlijk terug. Mijn lering is ook om nier meer te gaan meten als ik moe ben en te weinig tijd heb.
Het was wel gezellig om over audio te babbelen in de bovenste zaal en de tijd ging snel. Zio snel dat ik te laat de jitterlezing kwam. Men was al aan het demonstreren en de PC had problemen met zowel omzetten naar DSD als synchronisatie van beide outputs wat voor een hoorbaar gehakkel leidde. Ik denk niet dat men dat met hoorbaare jitter bedoelde
Als laatste wilde ik graag de magnetostaten van WrineX horen. Helaas was er geen muziek te horen, wel veel publiek en uitleg van WrineX. Met kunst en vliegwerk is het geheel demonstratieklaar gemaakt. Erg knap dat dat nog is gelukt
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Mooi verslag , Leuk om zo terug te lezen !
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 2e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2023 16 September
Tip: de komende maand al een locatie reserveren, we hebben nu al paar keer gezien dat een half jaar van te voren al te laat is.
