Even een waarschuwing over de topicstarter Tarasque. De man is een oplichter. Ik heb ooit spullen van hem gekocht die niet werkten. Hij wilde niet helpen ondanks dat steeds duidelijker werd dat hij mij iets verkocht had wat domweg kapot was. Hij wilde de spullen niet terugnemen en daar heb ik hem op diyaudio luid en duidelijk over aangesproken. Dat leverde bijval van andere leden op want hij bleek ook een handeltje in mosfets te hebben waarin hij zwaar in gebreke bleef. Een Nederlands forumlid heeft de zaak aanhangig gemaakt bij de politie en naar ik mij meen te herinneren heeft hij het toen wel op kunnen lossen. De spullen die ik van hem had gekocht heb ik naar een elektronica specialist in Australië gestuurd. Hij wilde tegen een kleine vergoeding het ding (APOX volume en input regeling) van me overnemen om te kijken of hij er nog wat mee kon. Ik heb later bericht van hem gehad dat het ding de kliko in is gegaan omdat er een kapotte chip op zat die onvervangbaar bleek. Tarasque is ooit ook op ZBA actief geweest. De man is totaal onbetrouwbaar.Pjotr schreef: ↑za 23 sep 2023, 10:19B.t.w. had je dit draadje al gezien: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ed.338205/
Audio en Techniek A15-MKIII
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Goed dat je het meldt Jan maar heb niet het idee dat Ray zaken met hem wil doen. Ook geeft Jan Didden zijn twijfels al aan in dat draadje. Met Jacco Vermeulen is verder niks mis, zit ook hier maar heb ik al jaren niet meer gezien. Hij was destijds ernstig ziek meen ik.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Tarasque = Marcel van der Zande. Ik mis de link met Jacco even?
Dat draadje op diyaudio rammelt inderdaad hier en daar.
Dat draadje op diyaudio rammelt inderdaad hier en daar.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Die post ook in dat draadje op diyaudiou. Maar nu weer naar Ray zijn A15.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Okee, dat is duidelijk, dus geen 78xx en 79xx gebruiken.Pjotr schreef: ↑za 23 sep 2023, 15:29Dat klopt wel Douwe 78xx en 79xx regelaars horen hier gewoon niet thuis. Ook al niet vanwege de belabberder step respons en de drop-out van minimaal 3V.
Ja ongeveer. Maar dan met een TIP140/TIP145 en actieve feedback, dan kun je de uitgangsspanning ook nog enigszins variëren. Je kunt dan ook prima je 21V trafo's gebruiken. Wat zijn dat voor trafo's? Kan wel even een opzetje maken voor je als je wilt.ray5150 schreef: ↑za 23 sep 2023, 15:02bedoel je iets als dit ? https://sound-au.com/project15.htm die heb ik destijds ook toegepast voor de JLH 1996 versterker.
De A18 ga ik eens kijken wat ik daar voor info van kan vinden.
Ik heb nog geen trafo's nu. als je een opzetje wilt maken zou ik dat zeer op prijs stellen, al is het maar voor een iets beter begrip hoe dat werkt.
Wel kreeg ik een PB van een zeer gewaardeerd forumlid met de mededeling dat deze nog twee stuks monoblokken van de Audio en Techniek SA-20 had staan waar hij wel afstand van wil doen, compleet met behuizing, koeling, voeding, en een of meer storingen. ze zijn ongeveer 35 jaar oud.
Dat opent weer een aantal nieuwe mogelijkheden, de kasten, koeling, en trafo's opnieuw gebruiken, of reparatie en revisie is ook een optie.
Ik weet alleen niet of dit ontwerp te prefereren is boven de A15MKIII, of de A18. (wat eigenlijk de A15MKIV is.)
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Hmmm ja. Dat is wel een heel ander ding dan die A15 en soortgenoten. Die A15 heeft principieel geen overall feedback. Dit ding wel.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Het lijkt enkel op een DC servo, maar geen terugkoppeling in AC.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
De eerste A15 wel i.d.d. maar de MK-II en MK-III niet. En gezien de wijze waarop J.v.d.S. in A&T tekeer is gegaan over tegenkopeling is het ook niet logisch
Ja, C9 en C10 lijken de AC tegenkoppeling van af de uitgang kort te sluiten maar is er wel tegenkoppeling middels R14 en R16 van de driver. Beetje schimmig.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Inmiddels ook de beschrijving van de A18 gevonden (uitgave Oktober 1996), maar helaas zit er geen materiaal lijst bij inbegrepen.
Wel lijkt het schema veel op dat van de A15, afgezien van de 4 Mosfet's.
Maar het is wel interessant om deze te onderzoeken omdat Peter aan deze versie de voorkeur geeft.
Ondertussen verder tekenen aan het schema van de A15 MKII, deze kan altijd nog aangepast worden naar de A18.
Wel lijkt het schema veel op dat van de A15, afgezien van de 4 Mosfet's.
Maar het is wel interessant om deze te onderzoeken omdat Peter aan deze versie de voorkeur geeft.
Ondertussen verder tekenen aan het schema van de A15 MKII, deze kan altijd nog aangepast worden naar de A18.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Bij mijn weten was de A18 het zelfde als de A15 maar dan met dubbele eindtransistoren. Dus zou voorlopig ik gewoon de waarden van de laatste versie van de A15 aanhouden en dan met dubbele fets. Overigens komt de voedingsspanning niet heel nauw met dubbele fets en kun je gewoon je 21V trafo's gebruiken! En met een gestabiliseerde voeding maakt dat helemaal niet meer uit. Wat is dat voor trafo van 21V Ray? Hoeveel VA enz. is die? Zal vanmiddag even kijken voor een voeding schema'tje.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ik heb (nog) geen trafo.
Die 21 Volt was een theoretische gedachte indien ik een 2 x 18 Volt trafo zou gebruiken die voor de oorspronkelijke 220 Volt netspanning geschikt zou zijn.
Overigens zie ik in de materiaal lijst van de SA20 dat daar 2 x 25 Volt bij 175VA staat voor geschreven.
Maar ik weet niet of die ook daadwerkelijk zijn gebruikt in de monoblokken die ik volgende week ga ophalen.
Ik heb even de vraag per PB gesteld wat daar inzit. wel heb ik een foto ontvangen van de binnenzijde van de versterkerkasten.
Niet te hard oordelen, het spul is 35 jaar geleden gebouwd met de kennis van toen...
Ik ben benieuwd naar je voedingsschema. hopelijk kan ik daar wat mee doen.
Die 21 Volt was een theoretische gedachte indien ik een 2 x 18 Volt trafo zou gebruiken die voor de oorspronkelijke 220 Volt netspanning geschikt zou zijn.
Overigens zie ik in de materiaal lijst van de SA20 dat daar 2 x 25 Volt bij 175VA staat voor geschreven.
Maar ik weet niet of die ook daadwerkelijk zijn gebruikt in de monoblokken die ik volgende week ga ophalen.
Ik heb even de vraag per PB gesteld wat daar inzit. wel heb ik een foto ontvangen van de binnenzijde van de versterkerkasten.
Niet te hard oordelen, het spul is 35 jaar geleden gebouwd met de kennis van toen...
Ik ben benieuwd naar je voedingsschema. hopelijk kan ik daar wat mee doen.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Mwah ziet er toch netjes uit? Even in de vaatwasser en hoppa, volgende project! Zit je nog wel met een doos huilende fets die ook wel eens buiten willen spelen 
Maar zo te zien zijn die printen nog prima in orde en hoef je alleen elco's te vervangen en de bedrading wat netter te doen. En kun je je eventueel focussen op een betere voeding.
Maar zo te zien zijn die printen nog prima in orde en hoef je alleen elco's te vervangen en de bedrading wat netter te doen. En kun je je eventueel focussen op een betere voeding.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Een recensie van de A18 uit het begin van deze eeuw gevonden :
https://hifi.nl/artikel/2540/Hawk-A18.html
https://hifi.nl/artikel/2540/Hawk-A18.html
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ok, hier zoals het een versterkervoeding betaamt:
Ik heb alleen de positive helft getekend. De negatieve is in spiegelbeeld met de overeenkomstige complementaire transistoren. Het is in feite een wat aangeklede klassieke 2-pitter: T3 en T5 doen het eigenlijke werk. T3 is een Darlington transistor. Dit levert met gemak een ampere of 6 - 8. R3 en T4 begrenzen de stroom op ong. 5A hier bij evt. kortsluiting. Kun je evt. weglaten. Met de opgegeven waarden is de uitgangsspanning instelbaar tussen 16V en 24V met R7. Laat je de potmeter weg (R6 direct aan de 0V) dan staat de uitgang vast op 24V, wat ongeveer de nominale spanning is voor de de A15/A18. Op de ingang moet minimaal ong. 2V meer staan dan de uitgangsspanning. Moet je dus rekening mee houden met de rimpelspanning op C3. Afchecken met de scoop dadelijk.
Ik heb alleen de positive helft getekend. De negatieve is in spiegelbeeld met de overeenkomstige complementaire transistoren. Het is in feite een wat aangeklede klassieke 2-pitter: T3 en T5 doen het eigenlijke werk. T3 is een Darlington transistor. Dit levert met gemak een ampere of 6 - 8. R3 en T4 begrenzen de stroom op ong. 5A hier bij evt. kortsluiting. Kun je evt. weglaten. Met de opgegeven waarden is de uitgangsspanning instelbaar tussen 16V en 24V met R7. Laat je de potmeter weg (R6 direct aan de 0V) dan staat de uitgang vast op 24V, wat ongeveer de nominale spanning is voor de de A15/A18. Op de ingang moet minimaal ong. 2V meer staan dan de uitgangsspanning. Moet je dus rekening mee houden met de rimpelspanning op C3. Afchecken met de scoop dadelijk.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 sep 2023, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Mijn dank is groot.
Ik ga er mee aan de slag in Eagle.
Ik heb ook vanmiddag doorgekregen dat de gebruikte trafo's 2 x 25 Volt zijn bij 160VA.
Ze zijn wel nog uit het 220 Volt tijdperk natuurlijk, dus de spanning nu zal iets hoger zijn, en de maximale stroom wat lager.
Ik heb ook vanmiddag doorgekregen dat de gebruikte trafo's 2 x 25 Volt zijn bij 160VA.
Ze zijn wel nog uit het 220 Volt tijdperk natuurlijk, dus de spanning nu zal iets hoger zijn, en de maximale stroom wat lager.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Mwah in de jaren '90 hadden we al 230V hoor
even afwachten maar. 25V is een nette waarde. Denk dat je met de uitgang spanning wel naar 28V kan dan. Geeft gelijkgericht ong 38V. Zou ik voor C3 50V exemplaren nemen en voor T5 een BD137-160. T5 is wel een BD'tje maar behoeft verder geen nadere koeling. Overigens staat ie niet volledig in klasse-A met 600mA bias maar in klasse AB.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Stabiliteit, eigenlijk een kleine hysteresis creëren.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Geen idee waar je het over hebt. Volgens mij ben je met heel iets anders in de war. Een elco hoort daar beslist niet en mag ook niet! Dat zou de hele regellus in de war schoppen.
