Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: za 23 sep 2023, 10:19
B.t.w. had je dit draadje al gezien: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ed.338205/
Even een waarschuwing over de topicstarter Tarasque. De man is een oplichter. Ik heb ooit spullen van hem gekocht die niet werkten. Hij wilde niet helpen ondanks dat steeds duidelijker werd dat hij mij iets verkocht had wat domweg kapot was. Hij wilde de spullen niet terugnemen en daar heb ik hem op diyaudio luid en duidelijk over aangesproken. Dat leverde bijval van andere leden op want hij bleek ook een handeltje in mosfets te hebben waarin hij zwaar in gebreke bleef. Een Nederlands forumlid heeft de zaak aanhangig gemaakt bij de politie en naar ik mij meen te herinneren heeft hij het toen wel op kunnen lossen. De spullen die ik van hem had gekocht heb ik naar een elektronica specialist in Australië gestuurd. Hij wilde tegen een kleine vergoeding het ding (APOX volume en input regeling) van me overnemen om te kijken of hij er nog wat mee kon. Ik heb later bericht van hem gehad dat het ding de kliko in is gegaan omdat er een kapotte chip op zat die onvervangbaar bleek. Tarasque is ooit ook op ZBA actief geweest. De man is totaal onbetrouwbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Goed dat je het meldt Jan maar heb niet het idee dat Ray zaken met hem wil doen. Ook geeft Jan Didden zijn twijfels al aan in dat draadje. Met Jacco Vermeulen is verder niks mis, zit ook hier maar heb ik al jaren niet meer gezien. Hij was destijds ernstig ziek meen ik.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Leeuwarden »

Tarasque = Marcel van der Zande. Ik mis de link met Jacco even?
Dat draadje op diyaudio rammelt inderdaad hier en daar. :-#
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Die post ook in dat draadje op diyaudiou. Maar nu weer naar Ray zijn A15.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ds23man »

En inmiddels zitten we op mark XXVI....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: za 23 sep 2023, 15:29
Dat klopt wel Douwe 78xx en 79xx regelaars horen hier gewoon niet thuis. Ook al niet vanwege de belabberder step respons en de drop-out van minimaal 3V.
ray5150 schreef: za 23 sep 2023, 15:02
bedoel je iets als dit ? https://sound-au.com/project15.htm die heb ik destijds ook toegepast voor de JLH 1996 versterker.
De A18 ga ik eens kijken wat ik daar voor info van kan vinden.
Ja ongeveer. Maar dan met een TIP140/TIP145 en actieve feedback, dan kun je de uitgangsspanning ook nog enigszins variëren. Je kunt dan ook prima je 21V trafo's gebruiken. Wat zijn dat voor trafo's? Kan wel even een opzetje maken voor je als je wilt.
Okee, dat is duidelijk, dus geen 78xx en 79xx gebruiken.
Ik heb nog geen trafo's nu. als je een opzetje wilt maken zou ik dat zeer op prijs stellen, al is het maar voor een iets beter begrip hoe dat werkt.

Wel kreeg ik een PB van een zeer gewaardeerd forumlid met de mededeling dat deze nog twee stuks monoblokken van de Audio en Techniek SA-20 had staan waar hij wel afstand van wil doen, compleet met behuizing, koeling, voeding, en een of meer storingen. ze zijn ongeveer 35 jaar oud.
Dat opent weer een aantal nieuwe mogelijkheden, de kasten, koeling, en trafo's opnieuw gebruiken, of reparatie en revisie is ook een optie.
Audio_en_Techniek_1988_01_lente.pdf
(2.28 MiB) 49 keer gedownload
Ik weet alleen niet of dit ontwerp te prefereren is boven de A15MKIII, of de A18. (wat eigenlijk de A15MKIV is.)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Schema en onderdelenlijst van de SA20 :
Schema.png
Materiaal.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Hmmm ja. Dat is wel een heel ander ding dan die A15 en soortgenoten. Die A15 heeft principieel geen overall feedback. Dit ding wel.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Volgens mij hebben ze allebei tegenkoppeling.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: za 23 sep 2023, 19:59
Volgens mij hebben ze allebei tegenkoppeling.
Het lijkt enkel op een DC servo, maar geen terugkoppeling in AC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

De eerste A15 wel i.d.d. maar de MK-II en MK-III niet. En gezien de wijze waarop J.v.d.S. in A&T tekeer is gegaan over tegenkopeling is het ook niet logisch :mrgreen:
A15 MK-II.JPG
OWC schreef: za 23 sep 2023, 21:00
Het lijkt enkel op een DC servo, maar geen terugkoppeling in AC.
Ja, C9 en C10 lijken de AC tegenkoppeling van af de uitgang kort te sluiten maar is er wel tegenkoppeling middels R14 en R16 van de driver. Beetje schimmig.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

OWC schreef: za 23 sep 2023, 21:00
douwebakker schreef: za 23 sep 2023, 19:59
Volgens mij hebben ze allebei tegenkoppeling.
Het lijkt enkel op een DC servo, maar geen terugkoppeling in AC.
Daar lijkt het inderdaad op. C10 is 47uF
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Inmiddels ook de beschrijving van de A18 gevonden (uitgave Oktober 1996), maar helaas zit er geen materiaal lijst bij inbegrepen.
A&T A18 Beschrijving.pdf
(2.5 MiB) 47 keer gedownload


Wel lijkt het schema veel op dat van de A15, afgezien van de 4 Mosfet's.
Maar het is wel interessant om deze te onderzoeken omdat Peter aan deze versie de voorkeur geeft.
Ondertussen verder tekenen aan het schema van de A15 MKII, deze kan altijd nog aangepast worden naar de A18.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Bij mijn weten was de A18 het zelfde als de A15 maar dan met dubbele eindtransistoren. Dus zou voorlopig ik gewoon de waarden van de laatste versie van de A15 aanhouden en dan met dubbele fets. Overigens komt de voedingsspanning niet heel nauw met dubbele fets en kun je gewoon je 21V trafo's gebruiken! En met een gestabiliseerde voeding maakt dat helemaal niet meer uit. Wat is dat voor trafo van 21V Ray? Hoeveel VA enz. is die? Zal vanmiddag even kijken voor een voeding schema'tje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik heb (nog) geen trafo.
Die 21 Volt was een theoretische gedachte indien ik een 2 x 18 Volt trafo zou gebruiken die voor de oorspronkelijke 220 Volt netspanning geschikt zou zijn.

Overigens zie ik in de materiaal lijst van de SA20 dat daar 2 x 25 Volt bij 175VA staat voor geschreven.
Maar ik weet niet of die ook daadwerkelijk zijn gebruikt in de monoblokken die ik volgende week ga ophalen.
Ik heb even de vraag per PB gesteld wat daar inzit. wel heb ik een foto ontvangen van de binnenzijde van de versterkerkasten.
Niet te hard oordelen, het spul is 35 jaar geleden gebouwd met de kennis van toen...
Binnenzijde.jpg
Ik ben benieuwd naar je voedingsschema. hopelijk kan ik daar wat mee doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Mwah ziet er toch netjes uit? Even in de vaatwasser en hoppa, volgende project! Zit je nog wel met een doos huilende fets die ook wel eens buiten willen spelen :lol:

Maar zo te zien zijn die printen nog prima in orde en hoef je alleen elco's te vervangen en de bedrading wat netter te doen. En kun je je eventueel focussen op een betere voeding.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Een recensie van de A18 uit het begin van deze eeuw gevonden :
https://hifi.nl/artikel/2540/Hawk-A18.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ok, hier zoals het een versterkervoeding betaamt:
Stabilisator.PNG
Ik heb alleen de positive helft getekend. De negatieve is in spiegelbeeld met de overeenkomstige complementaire transistoren. Het is in feite een wat aangeklede klassieke 2-pitter: T3 en T5 doen het eigenlijke werk. T3 is een Darlington transistor. Dit levert met gemak een ampere of 6 - 8. R3 en T4 begrenzen de stroom op ong. 5A hier bij evt. kortsluiting. Kun je evt. weglaten. Met de opgegeven waarden is de uitgangsspanning instelbaar tussen 16V en 24V met R7. Laat je de potmeter weg (R6 direct aan de 0V) dan staat de uitgang vast op 24V, wat ongeveer de nominale spanning is voor de de A15/A18. Op de ingang moet minimaal ong. 2V meer staan dan de uitgangsspanning. Moet je dus rekening mee houden met de rimpelspanning op C3. Afchecken met de scoop dadelijk.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 sep 2023, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Mijn dank is groot. :goedzo: :goedzo: Ik ga er mee aan de slag in Eagle.
Ik heb ook vanmiddag doorgekregen dat de gebruikte trafo's 2 x 25 Volt zijn bij 160VA.
Ze zijn wel nog uit het 220 Volt tijdperk natuurlijk, dus de spanning nu zal iets hoger zijn, en de maximale stroom wat lager.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Mwah in de jaren '90 hadden we al 230V hoor :D even afwachten maar. 25V is een nette waarde. Denk dat je met de uitgang spanning wel naar 28V kan dan. Geeft gelijkgericht ong 38V. Zou ik voor C3 50V exemplaren nemen en voor T5 een BD137-160. T5 is wel een BD'tje maar behoeft verder geen nadere koeling. Overigens staat ie niet volledig in klasse-A met 600mA bias maar in klasse AB.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door AatV »

Over R6 en R7 nog een elco'tje van 1 tot 10 uF?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Waarom?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door AatV »

Stabiliteit, eigenlijk een kleine hysteresis creëren.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Geen idee waar je het over hebt. Volgens mij ben je met heel iets anders in de war. Een elco hoort daar beslist niet en mag ook niet! Dat zou de hele regellus in de war schoppen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik mag aannemen dat T3 ook wat koeling behoeft ?
Plaats reactie