Houtbeitels slijpen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Houtbeitels slijpen
Als het dezelfde maten heeft, dezelfde korrel en zelfde kleur heb je dikke kans van wel...
Die stenen zijn vrij universeel voor alles wat scherp moet zijn. Gebruik ze hier het meeste voor de keukenmessen 
Re: Houtbeitels slijpen
Die van mij is inderdaad ook eigenlijk voor mijn schaatsen. Er zijn vast wel meerdere soorten te krijgen met diverse korrelgroottes. Wat de korrelgrootte van mijn steen is, dat weet ik niet. Alleen dat ik hem destijds voor mijn schaatsen gekocht heb.
Re: Houtbeitels slijpen
Natuurlijk:
https://www.printables.com/model/520488 ... pening-jig
Dit is het tooltje zelf. De twee boutjes voor de lagers zijn standaard M8. Voor het verstellen van de breedte gaat het origineel uit van een imperial maat, 1/4-20. Ik heb M6 gebruikt. Dat past niet helemaal netjes maar goed genoeg in de twee helften van het tooltje. De geribbelde knopjes op de moertjes passen echt niet. Daarvan heb ik de maat in de slicer software aangepast voor M6 moertjes.
https://www.printables.com/model/292569 ... ol-for-sha
Hulpjes voor de slijphoek. Een hoek van 25 graden is gebruikelijk voor beitels waar je op tikt. Als je met een beitel enkel met de hand steekt, dan is 20 graden gangbaar.
https://www.printables.com/model/520488 ... pening-jig
Dit is het tooltje zelf. De twee boutjes voor de lagers zijn standaard M8. Voor het verstellen van de breedte gaat het origineel uit van een imperial maat, 1/4-20. Ik heb M6 gebruikt. Dat past niet helemaal netjes maar goed genoeg in de twee helften van het tooltje. De geribbelde knopjes op de moertjes passen echt niet. Daarvan heb ik de maat in de slicer software aangepast voor M6 moertjes.
https://www.printables.com/model/292569 ... ol-for-sha
Hulpjes voor de slijphoek. Een hoek van 25 graden is gebruikelijk voor beitels waar je op tikt. Als je met een beitel enkel met de hand steekt, dan is 20 graden gangbaar.
Re: Houtbeitels slijpen
Bizar wat mensen allemaal bedenken om een beitel te slijpen.
Dat doe je toch gewoon uit de hand tegen de slijpsteen aan.
Heb er eigenlijk nooit last van dat ze schreef of niet de juiste hoek hebben.
Kwestie van een beetje gevoel voor hebben denk ik.
Best wel overdreven dit zo.
Met beitels slijpen is het overigens wel zo dat oefening baat kunst die pak je steen verknal een paar beitels en leer inplaats van een omweg te vinden.
Dat doe je toch gewoon uit de hand tegen de slijpsteen aan.
Heb er eigenlijk nooit last van dat ze schreef of niet de juiste hoek hebben.
Kwestie van een beetje gevoel voor hebben denk ik.
Best wel overdreven dit zo.
Met beitels slijpen is het overigens wel zo dat oefening baat kunst die pak je steen verknal een paar beitels en leer inplaats van een omweg te vinden.
Re: Houtbeitels slijpen
Je hebt beitels slijpen en je hebt high-end beitels slijpen
Met een goede natte steen gaat dat echt wel een stuk scherper dan op de een standaard werkbankslijpmachine. Steek en schaafbeitels slijp je het beste altijd nat.
Met een goede natte steen gaat dat echt wel een stuk scherper dan op de een standaard werkbankslijpmachine. Steek en schaafbeitels slijp je het beste altijd nat.
Re: Houtbeitels slijpen
Ja tuurlijk maar daar heb je al die rare Frankenstein tools toch niet voor nodig.
Na de machine een paar keer over de steen en klaar benje
Na de machine een paar keer over de steen en klaar benje
Re: Houtbeitels slijpen
Ik heb daar geen machine voor, George. Enkel uit de hand slijpen bleef bij mij niet eindeloos goed gaan. Hier zijn ze weer wat beter van geworden.
Re: Houtbeitels slijpen
Ben ik niet helemaal met je eens George. Met wetten is zo'n hoekmalletje en een vlakke wetsteen best handig. Je neemt echt maar een miniscuul beetje af nog. En het is wel handig als dat steeds bij iedere slag op precies dezelfde plaats langs de snede gebeurd. Zo uit de hand blijf je onnodig lang bezig en krijg je een ietwat bolvormig ronde snede. Maar je hebt dan wel een degelijk stabiel malletje nodig en niet een plastic wiebeldingtje.
Re: Houtbeitels slijpen
Nah, ik vind het anders ideaal, die hulpstukjes.
Probeer maar eens een 50 mm brede schaafbeitel op een machinesteen van 20 mm breed te slijpen. prettige wedstrijd.
Ik heb een zowel een droog slijpmachine als een kleine natte machine, maar uit de hand is dat nog een beste klus (voor mij) om een beetje strak te krijgen. daarom ga ik ook zo'n klemsysteem ontwikkelen om de beitels onder een vaste hoek te houden.
Bovendien moet je de beitels daarna ook handmatig wetten, wat Peter hierboven ook al schrijft.
Probeer maar eens een 50 mm brede schaafbeitel op een machinesteen van 20 mm breed te slijpen. prettige wedstrijd.
Ik heb een zowel een droog slijpmachine als een kleine natte machine, maar uit de hand is dat nog een beste klus (voor mij) om een beetje strak te krijgen. daarom ga ik ook zo'n klemsysteem ontwikkelen om de beitels onder een vaste hoek te houden.
Bovendien moet je de beitels daarna ook handmatig wetten, wat Peter hierboven ook al schrijft.
Re: Houtbeitels slijpen
Zonder machine zou mij dat ook niet lukken
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden.
Met een machine is het wel veel makkelijker,
Je hoeft dan enkel de bramen weg te wetten die de steen trekt. Dat is met hand prima te doen.
Re: Houtbeitels slijpen
Mijn steen is iets breder dus die 50mm is geen probleem. Daarnaast moet je steen niet te grof zijn en vlak dan gaat dat prima.ray5150 schreef: ↑vr 15 sep 2023, 16:35Nah, ik vind het anders ideaal, die hulpstukjes.
Probeer maar eens een 50 mm brede schaafbeitel op een machinesteen van 20 mm breed te slijpen. prettige wedstrijd.
Ik heb een zowel een droog slijpmachine als een kleine natte machine, maar uit de hand is dat nog een beste klus (voor mij) om een beetje strak te krijgen. daarom ga ik ook zo'n klemsysteem ontwikkelen om de beitels onder een vaste hoek te houden.
Bovendien moet je de beitels daarna ook handmatig wetten, wat Peter hierboven ook al schrijft.
Grotere breedtes moet je overigens met een geleider machinaal slijpen de beitel van de schaafbank is met 50cm echt te breed om met de hand te doen
Re: Houtbeitels slijpen
Barbaar. Om op te meppen heb je kapbeitels, dit is een steekbeitel.
Moesten we de beitels in de blokschaaf bewust iets rond slijpen naar de hoeken toe.Zo uit de hand blijf je onnodig lang bezig en krijg je een ietwat bolvormig ronde snede
En als we bijna klaar waren ging het schraapstaal nog over het werkstuk. Werd het echt mooi glad.
Re: Houtbeitels slijpen
Ik had het over de snede/vouw van een beitelrichard schreef: ↑ma 18 sep 2023, 23:03Moesten we de beitels in de blokschaaf bewust iets rond slijpen naar de hoeken toe.Zo uit de hand blijf je onnodig lang bezig en krijg je een ietwat bolvormig ronde snede
En als we bijna klaar waren ging het schraapstaal nog over het werkstuk. Werd het echt mooi glad.
Re: Houtbeitels slijpen
Ik gebruik zelf al jaren het vergelijkbare tooltje van Veritas. Het vlijmscherp houden met zo'n tooltje is eigenlijk een fluitje van een cent. Om je beitels mooi scherp te houden hoef je maar heel weinig af te nemen. De voorwaarde is dan wel dat je dat steeds iedere keer onder exact dezelfde hoek doet. Anders ben je uren bezig om de vouw weer netjes te krijgen. Zie dat Anton een paar hulpmalletjes heeft geprint daarvoor met verschillende hoeken. Maar makkelijker is een simpel instelmalletje met gewoon streepjes er op:
Voor mijn eigen slijptooltje heb ik destijds een Excel sheet gemaakt voor zo'n malletje. Dat is wel voor de maten van het Veritas tooltje, maar is ook bruikbaar voor andere afmetingen: Op de gele velden de maten van jouw tooltje invullen. Het Veritas tooltje heeft 2 bevestigingen, zowel voor lange beitels als korte beitels. Vandaar in de sheet 2 tabellen.
Voor mijn eigen slijptooltje heb ik destijds een Excel sheet gemaakt voor zo'n malletje. Dat is wel voor de maten van het Veritas tooltje, maar is ook bruikbaar voor andere afmetingen: Op de gele velden de maten van jouw tooltje invullen. Het Veritas tooltje heeft 2 bevestigingen, zowel voor lange beitels als korte beitels. Vandaar in de sheet 2 tabellen.
