Ik heb alleen geen idee hoe jouw haar zou klinken als opvulling van een subwoofer. Misschien kun je een handeltje beginnen en extravagante prijzen vragen, zoals ook gebeurt met sjoel schrijvjes, kooldraad lampen, zandzakjes, kabels van engelenhaar en meer van die flauwekul, je zou er maar rijk van kunnen worden
Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ik heb alleen geen idee hoe jouw haar zou klinken als opvulling van een subwoofer. Misschien kun je een handeltje beginnen en extravagante prijzen vragen, zoals ook gebeurt met sjoel schrijvjes, kooldraad lampen, zandzakjes, kabels van engelenhaar en meer van die flauwekul, je zou er maar rijk van kunnen worden
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Dus........, za as HJ vangen en in je sub proppen. 'Tis te proberen. 
Ja dat gerecyclede spul ken ik, ooit een hele zak reststukken van een stoffeerder gratis gekregen. Dat werkt ook erg goed in het middengebied tegen de wanden van het compartiment van de midspeakers getackt! Maar minder als vulling daar vind ik. Maar wellicht in een sub prima, heb jij meer ervaring mee
Ja dat gerecyclede spul ken ik, ooit een hele zak reststukken van een stoffeerder gratis gekregen. Dat werkt ook erg goed in het middengebied tegen de wanden van het compartiment van de midspeakers getackt! Maar minder als vulling daar vind ik. Maar wellicht in een sub prima, heb jij meer ervaring mee
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Tegen de wanden tacken doe ik ook graag. Met een net iets meer gecomprimeerde versie van de genoemde wol. In de vorm van matten. Één nadeel, je krijgt het er helaas niet meer in de vorm van matten uit zeg maar.
Onderstaande fotos zijn van de grote 140 liter kast.
Onderstaande fotos zijn van de grote 140 liter kast.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Plak jij het dan nog? Dat deed ik niet maar tackte er een stuk van een oud laken overheen om het op zijn plek te houden. En dan comprimeert het ook gelijk netjes.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Dit is getacked met een niet-pistool. Dit zijn uitermate geschikte matten daarvoor.
De losse wol met een stuk laken er over heen vind ik wel een heel goed idee trouwens. Die ga ik lenen
De losse wol met een stuk laken er over heen vind ik wel een heel goed idee trouwens. Die ga ik lenen
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Waar kan je lakens lenen? 
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ja, dat wordt lastig voor een kabouter. Eucalypta? Die kan er vast wel een paar toveren 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Nou. Een "zwartgrijze" doos dus.
In de bouwmarkt "zwarte" verf gehaald. Maar na het aanbrengen viel me op dat het niet geheel zwart was. De kleur staat ook niet benoemd op het blik, en in het licht van de bouwmarkt ziet het dekseltje er zwart uit.
Dus voor de volgende keer even het RAL nummer opzoeken alvorens tot aankoop over te gaan. (RAL7021 is zwartgrijs)
Het is overigens geen groot probleem, dus deze kleur blijft behouden.
In de bouwmarkt "zwarte" verf gehaald. Maar na het aanbrengen viel me op dat het niet geheel zwart was. De kleur staat ook niet benoemd op het blik, en in het licht van de bouwmarkt ziet het dekseltje er zwart uit.
Dus voor de volgende keer even het RAL nummer opzoeken alvorens tot aankoop over te gaan. (RAL7021 is zwartgrijs)
Het is overigens geen groot probleem, dus deze kleur blijft behouden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Aansluit terminals aangebracht.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ga je de woofers schroeven ipv inslag moeren?
Tussenschot (gesloten) had ook het voordeel gehad, bij het falen van 1 woofer, dat de andere zijn normale akoestische belasting blijft zien, dat is nu een 2x zo grote, lekke kast, waardoor die woofer mogelijk ook kapot zou worden gespeeld.
Tussenschot (gesloten) had ook het voordeel gehad, bij het falen van 1 woofer, dat de andere zijn normale akoestische belasting blijft zien, dat is nu een 2x zo grote, lekke kast, waardoor die woofer mogelijk ook kapot zou worden gespeeld.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Dan ben je meteen het voordeel van het impuls gecompenseerde effect kwijt. Iets wat je beslist terug hoort, en DE reden om de behuizingen zo te bouwen. Om deze woofers te slopen moet je tot heel ver boven de gehoorgrens gaan, zelfs als ik het opzettelijk zou willen dan mis ik het versterker vermogen in de auto om dat voor elkaar te krijgen. En in het belachelijke geval dat er één zou falen dan is deze gewoon te vervangen.
Bovendien luister ik gewoon muziek in de auto. Ik doe niet aan wedstrijden, ik hoef niemand iets te bewijzen en ik hoef geen aandacht te trekken.
Ik had ze in de vorige kist ook geschroefd zitten met hele mooie m4 inbus schroeven en die trokken de woofer zeer strak aan. Uiteraard moet je het daarna niet los willen halen want dan zul je nieuwe gaten moeten maken. Maar ze hoeven er maar één keer in.
In een eventuele opvolger (indien van toepassing) zal ik voor een betere houtsoort en inderdaad inslag moeren zorgen. Eerst maar kijken of dit überhaupt naar het zin gaat werken allemaal.
Bovendien luister ik gewoon muziek in de auto. Ik doe niet aan wedstrijden, ik hoef niemand iets te bewijzen en ik hoef geen aandacht te trekken.
Ik had ze in de vorige kist ook geschroefd zitten met hele mooie m4 inbus schroeven en die trokken de woofer zeer strak aan. Uiteraard moet je het daarna niet los willen halen want dan zul je nieuwe gaten moeten maken. Maar ze hoeven er maar één keer in.
In een eventuele opvolger (indien van toepassing) zal ik voor een betere houtsoort en inderdaad inslag moeren zorgen. Eerst maar kijken of dit überhaupt naar het zin gaat werken allemaal.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het geleende idee van Peter in de praktijk te brengen. In mijn geval met een stukje luidspreker doek wat ik nog doelloos had liggen.
Dit is wel het idee van de maand hoor. Dit blinkt uit in simpelheid en doeltreffendheid.
Dat is het mooie van een forum als deze, je kunt zoveel opsteken van elkaars ervaringen!
Bedankt voor de tip Peter!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Een extra foam randje en dan kan de eerste woofer er in.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Nummer één zit op zijn plek.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Dat ziet er keurig uit zo.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Rubberen patches op de onderzijde zodat de sub beter op zijn plek blijft staan in de kofferbak.
Ik ben geen wilde automobilist, maar het kan altijd een keer voorkomen dat je voor iets moet uitwijken of zo.
En dan hebben we dus een eindproduct welke ik nu eerst in de huiskamer uit ga proberen.
Ik ben geen wilde automobilist, maar het kan altijd een keer voorkomen dat je voor iets moet uitwijken of zo.
En dan hebben we dus een eindproduct welke ik nu eerst in de huiskamer uit ga proberen.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Netjes! Voor een sub heb je het meeste effect als je hem helemaal opvult met demping. De drukvariaties gaan dan van isobarisch naar meer isothermisch en dat is meer lineair.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Mooi Projectje hoor.
Ik vraag mij af, of zoiets ook gaat werken met 17cm woofertjes.
Ik heb alleen geen idee, of dat nog een beetje output levert.
Ik vraag mij af, of zoiets ook gaat werken met 17cm woofertjes.
Ik heb alleen geen idee, of dat nog een beetje output levert.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Beetje altijd
2x 17cm = ong. 1x 25cm. Is voor een gewone huiskamer wel voldoende op normale luistersterkte.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Damn mannen! Kippenvel! Het dingetje wat in het audio kastje past wint het van 15 inch isobarisch in 150 liter!
Strakker, meer detail. Lekkere punch en diep!
Iets wat zo simpel te bouwen is geeft zo'n resultaat!
Misschien de beste sub die ik ooit bouwde. Nou helpt het uiteraard ook wel dat de SB34SWPL76-4 woofers gewoon van een uitzonderlijke kwaliteit zijn. Elke euro waard!
(De isobarisch sub ligt op zijn rug omdat ik onderin de bedrading af moest koppelen)
Strakker, meer detail. Lekkere punch en diep!
Iets wat zo simpel te bouwen is geeft zo'n resultaat!
Misschien de beste sub die ik ooit bouwde. Nou helpt het uiteraard ook wel dat de SB34SWPL76-4 woofers gewoon van een uitzonderlijke kwaliteit zijn. Elke euro waard!
(De isobarisch sub ligt op zijn rug omdat ik onderin de bedrading af moest koppelen)
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ha ha, die heeft een ander plekje gekregen dan waar die voor bedacht was.
Dat wordt een 2e bouwen voor de auto
Dat wordt een 2e bouwen voor de auto
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
echt? ik zou denken dat de krachten van de woofers op de kast hier de spelende factor zijn? en dat heb je toch met tussenschot ook?Olaf Markus schreef: ↑vr 15 sep 2023, 7:26Dan ben je meteen het voordeel van het impuls gecompenseerde effect kwijtTussenschot
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Henkjan schreef: ↑vr 15 sep 2023, 10:47echt? ik zou denken dat de krachten van de woofers op de kast hier de spelende factor zijn? en dat heb je toch met tussenschot ook?Olaf Markus schreef: ↑vr 15 sep 2023, 7:26Dan ben je meteen het voordeel van het impuls gecompenseerde effect kwijtTussenschot
In mijn ogen zijn het dan twee gesloten behuizing. Het idee van impuls gecompenseerd is echt dat de woofers elkaar zien.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Het ding ligt inmiddels in de auto. Dus ik ga daar even mee spelen.
