Gek probleem Akai AM-A2
Moderator: Beheerdersteam
Gek probleem Akai AM-A2
Ik moet even ergens een eenvoudig setje installeren en daar heb ik oa deze oude Akai voor ogescharreld. Nu heeft het ding een raar probleem. Hij speelt over beide kanalen, maar vrij zwak. Met vol volume nog niet in de buurt van mijn 3,5 watt buizenversterkertje en vrijwel zonder bas. Dit probleem ken ik niet. Ik ben gewend dat er een issue per kanaal is en dan meestal alles of niets. Maar een beetje over beiden? Iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken? Ik heb verschillende bronnen gebruikt en verschillende speakers. Geen verschil.
Mvg, Paul
Mvg, Paul
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Even mijn kristallen bol er bij.
Iets in de voeding of evt. mute schakeling?
Kan er weinig van zeggen,opschroeven en eerst visueel checken.
Iets in de voeding of evt. mute schakeling?
Kan er weinig van zeggen,opschroeven en eerst visueel checken.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Kristallen bol hoeft niet. Ik denk misschien slaat iemand aan op wat ik omschrijf op basis van ervaring.
Visueel: niets zichtbaar ontploft, beetje oud en vies en het was natuurlijk nooit top of the line....
Enfin, inderdaad maar eens systematisch nagaan. Iets bij de bronkeuze lijkt logisch waarbij er nog half gemute wordt of zo....
Visueel: niets zichtbaar ontploft, beetje oud en vies en het was natuurlijk nooit top of the line....
Enfin, inderdaad maar eens systematisch nagaan. Iets bij de bronkeuze lijkt logisch waarbij er nog half gemute wordt of zo....
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Die heb ik ook gehad. lang geleden. ding heeft een STK plak als eindversterker.
Die willen wel eens raar gaan doen.
Die willen wel eens raar gaan doen.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Dat klinkt als einde verhaal. Ik heb er wel eens aan gedacht om de eindtrap van zo'n apparaat te vervangen door het binnenste van zo'n klein klasse D versterkertje van AliExpress van 14 euro
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Misschien eerst maar eens naar een service manual zoeken en de spanningen meten.
Als het in beide kanalen zit is het waarschijnlijk iets wat gemeenschappelijk is.
Als eerste maar eens wat voedingsspanningen meten zou ik denken.
Als het in beide kanalen zit is het waarschijnlijk iets wat gemeenschappelijk is.
Als eerste maar eens wat voedingsspanningen meten zou ik denken.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Service manual heb ik en inderdaad, dat is de logische next step.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Ik kan geen goede rubriek vinden voor mijn volgende vraag, maar dan maar gewoon hier:
Wat is tegenwoordig een goed adres voor passieve componenten wanneer je voor een project een handjevol nodig hebt? Er is veel verdwenen. Okaphone? AliExpress?
Mvg, Paul
Wat is tegenwoordig een goed adres voor passieve componenten wanneer je voor een project een handjevol nodig hebt? Er is veel verdwenen. Okaphone? AliExpress?
Mvg, Paul
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Twente zit er nog, maar die heeft ook niet alles. Ik ga ff op je link drukken!
Mvg, Paul
Mvg, Paul
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Mocht je willen bestellen bij EOO dan moet je ze mailen met een lijstje van benodigde spullen want via hun website wil dat nog steeds niet. Als ik bij ze bestel doe ik meestal linkjes van de benodigde spullen erbij. Ray zweert erbij om daar te bestellen, ikzelf heb het nog maar een paar keer gedaan en dat ging op zich goed…
Re: Gek probleem Akai AM-A2
In Haarlem naast het station zit Display. Hij heeft ook de boedels van nogal wat winkels die ermee stopten opgekocht. Maar ook hij klaagt over verkrijgbaarheid, met name van TH componenten.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Naast het station klinkt handig! An sich heb ik geen exotische dingen nodig: wat voedingscomponenten en zo. Ik ga er een keertje langs. Nooit verkeerd!
Mvg, Paul
Mvg, Paul
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Reichelt is ook een betrouwbaar adres. Wel iets langere levertijden soms.
En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.
Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.
En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.
Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Conrad is ook niet de snelste trouwens ondanks dat ze heel veel voorraad hebben. Vandaag besteld morgen in huis gaat bij hen niet op, kan zo een paar dagen duren voordat een pakket verstuurd wordt.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Wat heb je nodig, Paul ?
Ik heb een aardige voorraad opgebouwd in de loop der jaren.
Ik heb een aardige voorraad opgebouwd in de loop der jaren.
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Ik zal toch niet de enigste op het forum zijn die daar wel eens wat besteld ?
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Reichelt en Farnell zijn grote jongens. Ik weet niet of dat onder de definitie valt van 'een paar onderdelen ' Conrad heeft ook niet alles (meer), maar ik ga er uit komen!90000006 schreef: ↑zo 10 sep 2023, 11:21Reichelt is ook een betrouwbaar adres. Wel iets langere levertijden soms.
En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.
Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.
Mgv, Paul
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Is er al eens iets bekend over dat gekke probleem? Zijn er metingen verricht? Scoop erop? Dit is een simpel ding, volume/balans, opamp voor toonregeling, powerplak. Met DC servo, dat dan weer wel. Het enige wat gemeenschappelijk is aan beide kanalen is de balansregelaar. En de voeding voor de opamp. Een fout die in beide kanalen tegelijk optreedt is vrijwel onmogelijk.
Tjerk
Tjerk
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Ik moet de scoop even uitgraven, maar dat is nu te warm. Wat ik vermoed is dat er iets verkeerd gaat in de symmetrische voeding. Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Dat bedoel ik ook met die opampvoeding. Ik kan me voorstellen dat als daar één kant van mist er wel signaal doorheenkomt maar niet veel. Daar is geen scoop voor nodig, multimeter is voldoende. Pas als de voeding OK is wordt het tijd om de scoop uit te graven...
Tjerk
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Haje en Elektro Andijk zijn hier nog niet genoemd.
https://www.haje.nl/
https://www.electro-andijk.nl/
https://www.haje.nl/
https://www.electro-andijk.nl/
Re: Gek probleem Akai AM-A2
Ha! Dat kan ik vanavond wel even doen. Dank voor de aanvulling!Regenpak schreef: ↑zo 10 sep 2023, 17:16Dat bedoel ik ook met die opampvoeding. Ik kan me voorstellen dat als daar één kant van mist er wel signaal doorheenkomt maar niet veel. Daar is geen scoop voor nodig, multimeter is voldoende. Pas als de voeding OK is wordt het tijd om de scoop uit te graven...
Tjerk
Mvg, Paul
