Gek probleem Akai AM-A2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Ik moet even ergens een eenvoudig setje installeren en daar heb ik oa deze oude Akai voor ogescharreld. Nu heeft het ding een raar probleem. Hij speelt over beide kanalen, maar vrij zwak. Met vol volume nog niet in de buurt van mijn 3,5 watt buizenversterkertje en vrijwel zonder bas. Dit probleem ken ik niet. Ik ben gewend dat er een issue per kanaal is en dan meestal alles of niets. Maar een beetje over beiden? Iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken? Ik heb verschillende bronnen gebruikt en verschillende speakers. Geen verschil.

Mvg, Paul
IMG_20230829_192435.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door democles »

Even mijn kristallen bol er bij.
Iets in de voeding of evt. mute schakeling?

Kan er weinig van zeggen,opschroeven en eerst visueel checken.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Kristallen bol hoeft niet. Ik denk misschien slaat iemand aan op wat ik omschrijf op basis van ervaring.

Visueel: niets zichtbaar ontploft, beetje oud en vies en het was natuurlijk nooit top of the line....

Enfin, inderdaad maar eens systematisch nagaan. Iets bij de bronkeuze lijkt logisch waarbij er nog half gemute wordt of zo....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ray5150 »

Die heb ik ook gehad. lang geleden. ding heeft een STK plak als eindversterker.
Die willen wel eens raar gaan doen.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Dat klinkt als einde verhaal. Ik heb er wel eens aan gedacht om de eindtrap van zo'n apparaat te vervangen door het binnenste van zo'n klein klasse D versterkertje van AliExpress van 14 euro
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Kappa7 »

Misschien eerst maar eens naar een service manual zoeken en de spanningen meten.
Als het in beide kanalen zit is het waarschijnlijk iets wat gemeenschappelijk is.
Als eerste maar eens wat voedingsspanningen meten zou ik denken.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Service manual heb ik en inderdaad, dat is de logische next step.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Ik kan geen goede rubriek vinden voor mijn volgende vraag, maar dan maar gewoon hier:

Wat is tegenwoordig een goed adres voor passieve componenten wanneer je voor een project een handjevol nodig hebt? Er is veel verdwenen. Okaphone? AliExpress?

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Leeuwarden »

Ray’s huisleverancier: http://eoo-bv.nl/

Zit er in heel Den Haag geen enkele fysieke zaak meer?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Twente zit er nog, maar die heeft ook niet alles. Ik ga ff op je link drukken!

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Leeuwarden »

Mocht je willen bestellen bij EOO dan moet je ze mailen met een lijstje van benodigde spullen want via hun website wil dat nog steeds niet. Als ik bij ze bestel doe ik meestal linkjes van de benodigde spullen erbij. Ray zweert erbij om daar te bestellen, ikzelf heb het nog maar een paar keer gedaan en dat ging op zich goed…
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Jan Geert »

Pcdg schreef: zo 10 sep 2023, 8:33
Ik kan geen goede rubriek vinden voor mijn volgende vraag, maar dan maar gewoon hier:

Wat is tegenwoordig een goed adres voor passieve componenten wanneer je voor een project een handjevol nodig hebt? Er is veel verdwenen. Okaphone? AliExpress?

Mvg, Paul
In Haarlem naast het station zit Display. Hij heeft ook de boedels van nogal wat winkels die ermee stopten opgekocht. Maar ook hij klaagt over verkrijgbaarheid, met name van TH componenten.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Naast het station klinkt handig! An sich heb ik geen exotische dingen nodig: wat voedingscomponenten en zo. Ik ga er een keertje langs. Nooit verkeerd!

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Gerrittube »

Onderdelen vind je ook bij Conrad.nl
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Reichelt is ook een betrouwbaar adres. Wel iets langere levertijden soms.

En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.

Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ds23man »

Conrad is ook niet de snelste trouwens ondanks dat ze heel veel voorraad hebben. Vandaag besteld morgen in huis gaat bij hen niet op, kan zo een paar dagen duren voordat een pakket verstuurd wordt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ray5150 »

Wat heb je nodig, Paul ?
Ik heb een aardige voorraad opgebouwd in de loop der jaren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: zo 10 sep 2023, 8:38
Ray’s huisleverancier: http://eoo-bv.nl/
Ik zal toch niet de enigste op het forum zijn die daar wel eens wat besteld ?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

90000006 schreef: zo 10 sep 2023, 11:21
Reichelt is ook een betrouwbaar adres. Wel iets langere levertijden soms.

En als je een kvk nummer hebt, RS Components of Farnell. Die hebben echt alles.

Op Ali of eBay is de kans dat je fakes krijgt aanzienlijk groter dan de kans op goed spul, zou ik zeker van wegblijven.
Reichelt en Farnell zijn grote jongens. Ik weet niet of dat onder de definitie valt van 'een paar onderdelen ' Conrad heeft ook niet alles (meer), maar ik ga er uit komen!

Mgv, Paul
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef: zo 10 sep 2023, 12:19
Wat heb je nodig, Paul ?
Ik heb een aardige voorraad opgebouwd in de loop der jaren.
Ik stuur je even een PB Ray! :D
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Regenpak »

Is er al eens iets bekend over dat gekke probleem? Zijn er metingen verricht? Scoop erop? Dit is een simpel ding, volume/balans, opamp voor toonregeling, powerplak. Met DC servo, dat dan weer wel. Het enige wat gemeenschappelijk is aan beide kanalen is de balansregelaar. En de voeding voor de opamp. Een fout die in beide kanalen tegelijk optreedt is vrijwel onmogelijk.

Tjerk
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Ik moet de scoop even uitgraven, maar dat is nu te warm. Wat ik vermoed is dat er iets verkeerd gaat in de symmetrische voeding. Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Regenpak »

Pcdg schreef: zo 10 sep 2023, 14:03
Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld
Dat bedoel ik ook met die opampvoeding. Ik kan me voorstellen dat als daar één kant van mist er wel signaal doorheenkomt maar niet veel. Daar is geen scoop voor nodig, multimeter is voldoende. Pas als de voeding OK is wordt het tijd om de scoop uit te graven...

Tjerk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ray5150 »

Haje en Elektro Andijk zijn hier nog niet genoemd.
https://www.haje.nl/
https://www.electro-andijk.nl/
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Regenpak schreef: zo 10 sep 2023, 17:16
Pcdg schreef: zo 10 sep 2023, 14:03
Dat hij alleen het positieve deel maakt, maar niet het negatieve bijvoorbeeld
Dat bedoel ik ook met die opampvoeding. Ik kan me voorstellen dat als daar één kant van mist er wel signaal doorheenkomt maar niet veel. Daar is geen scoop voor nodig, multimeter is voldoende. Pas als de voeding OK is wordt het tijd om de scoop uit te graven...

Tjerk
Ha! Dat kan ik vanavond wel even doen. Dank voor de aanvulling!

Mvg, Paul
Plaats reactie