Phono dude
Moderator: Beheerdersteam
Re: Phono dude
De smoorspoel er in gezet.
De vorige was 10H deze 30H,kwa weerstand was er niet veel verschil.
En al wat touwtjes gesoldeerd.
De vorige was 10H deze 30H,kwa weerstand was er niet veel verschil.
En al wat touwtjes gesoldeerd.
Re: Phono dude
De bedrading voor de EZ81 er aan gezet te samen met de bleeder LED en de 220K voorschakelweerstand.
Re: Phono dude
Nu alleen de navelstreng en de randaarde monteren, dan zitten alle touwtjes er aan 
Re: Phono dude
Alleen de militaire stekker er nog aan solderen.
Voor de navelstreng heb ik 1,5m kabel gebruikt,lijkt me lang genoeg,de vorige was 2m.
Als trekontlasting weer 2 klik zadeltjes gebruikt. De bovenplaat in de verf gezet,ligt te drogen.
Als trekontlasting weer 2 klik zadeltjes gebruikt. De bovenplaat in de verf gezet,ligt te drogen.
Re: Phono dude
Bedankt,George.
Morgen de stekker er aan en even meten.
Dan kunnen deze en de vorige naar mijn DJ kameraad voor een duurtest en beoordeling,kan haast niet wachten .
Morgen de stekker er aan en even meten.
Dan kunnen deze en de vorige naar mijn DJ kameraad voor een duurtest en beoordeling,kan haast niet wachten .
Re: Phono dude
Stekker zit er aan en het meet goed.
Ik meet 10v meer als in het schema,dat valt nog ruim binnen de marge van 10%
Re: Phono dude
Shit Happens..............
Komt mijn DJ kameraad er aan fietsen met de voeding van zijn PhonoDude.
Wilde verhalen over een kamer vol rook en lak wat uit de bak op het rek drupte,kon de draaitafels niet meer zien door de rook,bende dus
Maar even onderzoeken wat er gebeurt is
Zo te zien is de trafo doorgebrand.
Dan maar even eerst het versterker gedeelte opgehaald.
Versterker op de kop,geen brandsporen te zien,alles ziet er nog net zo netjes uit als 3 jaar geleden. De voeding moet toch vernieuwd worden dus het versterker gedeelte omgebouwd naar de laatste voedingen.
Dus i.p.v. 2x stroomkabel nu 4polig in 1,dat gat komt nog een blindplaatje voor.
De Mute schakeling er ook uit gehaald i.v.m. geen uitschakelklik met deze voeding. Voeding er aan geknoopt van de laatste Dude,staat nu zonder problemen te draaien in het rek,dat scheelt weer
Werk aan de winkel dus,gelukkig heb ik nog een ringkern trafo liggen.
Ik denk dat de trafo primair is doorgebrand.
De trafo was voor 220V ,dat is geen probleem met 230V op het net maar ondertussen staat er hier iets van 240/245V op het net
Komt mijn DJ kameraad er aan fietsen met de voeding van zijn PhonoDude.
Wilde verhalen over een kamer vol rook en lak wat uit de bak op het rek drupte,kon de draaitafels niet meer zien door de rook,bende dus
Maar even onderzoeken wat er gebeurt is
Dan maar even eerst het versterker gedeelte opgehaald.
Versterker op de kop,geen brandsporen te zien,alles ziet er nog net zo netjes uit als 3 jaar geleden. De voeding moet toch vernieuwd worden dus het versterker gedeelte omgebouwd naar de laatste voedingen.
Dus i.p.v. 2x stroomkabel nu 4polig in 1,dat gat komt nog een blindplaatje voor.
De Mute schakeling er ook uit gehaald i.v.m. geen uitschakelklik met deze voeding. Voeding er aan geknoopt van de laatste Dude,staat nu zonder problemen te draaien in het rek,dat scheelt weer
Werk aan de winkel dus,gelukkig heb ik nog een ringkern trafo liggen.
Ik denk dat de trafo primair is doorgebrand.
De trafo was voor 220V ,dat is geen probleem met 230V op het net maar ondertussen staat er hier iets van 240/245V op het net
Laatst gewijzigd door democles op wo 03 jan 2024, 1:53, 3 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Phono dude
Dit is iets waar ik een tijdje terug al voor gewaarschuwd heb:
viewtopic.php?t=31316&hilit=netspanning
Nou heb ik zelf een behoorlijk robuuste netaansluiting maar je ziet het toch terug met al die zonnepanelen: En let op, dit is dus locatie afhankelijk. Op een andere plek kan je zo langdurig 250+ op je spullen hebben staan.
viewtopic.php?t=31316&hilit=netspanning
Nou heb ik zelf een behoorlijk robuuste netaansluiting maar je ziet het toch terug met al die zonnepanelen: En let op, dit is dus locatie afhankelijk. Op een andere plek kan je zo langdurig 250+ op je spullen hebben staan.
Re: Phono dude
Dat is balen man.democles schreef: ↑za 09 sep 2023, 18:03Shit Happens..............
Komt mijn DJ kameraad er aan fietsen met de voeding van zijn PhonoDude.
Wilde verhalen over een kamer vol rook en lak wat uit de bak op het rek drupte,kon de draaitafels niet meer zien door de rook,bende dus![]()
Maar even onderzoeken wat er gebeurt is
wats gebeurt.JPG
Zo te zien is de trafo doorgebrand.
Dan maar even eerst het versterker gedeelte opgehaald.
Versterker op de kop,geen brandsporen te zien,alles ziet er nog net zo netjes uit als 3 jaar geleden.
niets te zien.JPG
De voeding moet toch vernieuwd worden dus het versterker gedeelte omgebouwd naar de laatste voedingen.
Voeding er aan geknoopt van de laatste Dude,staat nu zonder problemen te draaien in het rek,dat scheelt weer
Werk aan de winkel dus,gelukkig heb ik nog een ringkern trafo liggen.![]()
Ik denk dat de trafo primair is doorgrbrand.
De trafo was voor 220V ,dat is geen probleem met 230V op het net maar ondertussen staat er hier iets van 240/245V op het net![]()
Mooi dat de schade beperkt blijft tot de voeding.
Re: Phono dude
Ja,kut
Maar ik zie het zo als de DS man al had verteld.
220V trafo niet meer doen
Dus iemand nog met die oude NOS trafo,s, is vragen om moeilijkheden.
En dat ombouwen is ook alleen maar de trafo wisselen en een andere gloeivoeding maken
(wat in principe niet echt nodig is,maar toch maar doen)
Het meeste werk gaat zitten in de schoonmaak van de kast............
Maar ik zie het zo als de DS man al had verteld.
220V trafo niet meer doen
En dat ombouwen is ook alleen maar de trafo wisselen en een andere gloeivoeding maken
Het meeste werk gaat zitten in de schoonmaak van de kast............
-
Jan Hendrik
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 12:34
Re: Phono dude
Hallo allemaal , Ik was benieuwd , als totale leek en onwetende op gebied van elektronica en stroom en lampjes etc. of er een apparaat of idee bestaat , dat : netspanning op een constante kan houden? Dit i.v.m. opfik van Phonodude. Ik vraag dit op het Forum , omdat er hier mensen zijn die er verstand van hebben en creatief genoeg zijn om een oplossing te bedenken?
Ik kom meestal niet verder dan een goeie plaat op te zetten . gr jh
Ik kom meestal niet verder dan een goeie plaat op te zetten . gr jh
Re: Phono dude
Die apparaten zijn er zeker. Power conditioner of AC regenerator. Deze wekken electronisch een kunstmatige geregelde netspanning op. Werkt prima maar ook erg prijzig en ze geven wat verliezen.
Vaak is regelen helemaal niet nodig en is het is voldoende om de netspanning wat omlaag te brengen zodat deze weer binnen de tolerantiegrenzen van de nageschakelde apparatuur valt. Simpelste is een bucking transformator, je neemt een 230/24V trafo waarvan je de secundaire in tegenfase in serie zet met het net. Zo haal je er 24V af. De trafo hoeft alleen het verschil vermogen te leveren en kan dus relatief klein zijn.
Het is wel een ding aan het worden. Ik heb zelf ook al verschillende apparaten gezien de laatste tijd met doorgebrande of bloedhete trafo's, vaak van dat goedkope jaren 70-80 spul. Komt omdat de trafo vrij strak bemeten is en gaat verzadigen op de huidige netspanning. Zit meestal ook geen thermische primaire zekering in en dan gaat het zo goed mis met wat pech.
Wellicht doet de golfvorm ook nog wel wat, als je vandaag de dag de scope op het net zet zie je vaak een sterk vervormde sinus met afgeplatte toppen. Komt door alle smps gevoede apparatuur die de energie allemaal uit de toppen van de golfvorm halen.
Vaak is regelen helemaal niet nodig en is het is voldoende om de netspanning wat omlaag te brengen zodat deze weer binnen de tolerantiegrenzen van de nageschakelde apparatuur valt. Simpelste is een bucking transformator, je neemt een 230/24V trafo waarvan je de secundaire in tegenfase in serie zet met het net. Zo haal je er 24V af. De trafo hoeft alleen het verschil vermogen te leveren en kan dus relatief klein zijn.
Het is wel een ding aan het worden. Ik heb zelf ook al verschillende apparaten gezien de laatste tijd met doorgebrande of bloedhete trafo's, vaak van dat goedkope jaren 70-80 spul. Komt omdat de trafo vrij strak bemeten is en gaat verzadigen op de huidige netspanning. Zit meestal ook geen thermische primaire zekering in en dan gaat het zo goed mis met wat pech.
Wellicht doet de golfvorm ook nog wel wat, als je vandaag de dag de scope op het net zet zie je vaak een sterk vervormde sinus met afgeplatte toppen. Komt door alle smps gevoede apparatuur die de energie allemaal uit de toppen van de golfvorm halen.
-
Jan Hendrik
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 12:34
Re: Phono dude
Re: Phono dude
Hier lijkt het zelfs erger.ds23man schreef: ↑za 09 sep 2023, 18:19Dit is iets waar ik een tijdje terug al voor gewaarschuwd heb:
viewtopic.php?t=31316&hilit=netspanning
Nou heb ik zelf een behoorlijk robuuste netaansluiting maar je ziet het toch terug met al die zonnepanelen:
Knipsel.PNG
En let op, dit is dus locatie afhankelijk. Op een andere plek kan je zo langdurig 250+ op je spullen hebben staan.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Phono dude
Als het gaat om oudere hifi apparatuur of radio’s is het soms mogelijk deze op 240VAC te zetten. Dat is altijd aan te bevelenJan Hendrik schreef: ↑zo 15 okt 2023, 21:34Dank voor de reactie . Ik google de dingen en lees wat er over geschreven wordt. Het is voor mij een oerwoud ,maar probeer te begrijpen wat ze doen.Ik zal het ook nog even voorleggen aan een vriend van mij. En dan toch maar gaan voor een goede , goedkope oplossing die doet wat het moet doen;mijn apparatuur beschermen, zodat ik kan genieten van i.p.v. in angst te moeten zitten of mijn huis affikt of niet.
Re: Phono dude
Maar even verder met de opgefikte voeding.
Eerst alles er uit gehaald,gasmasker op en een pot thinner er bij om de bodemplaat schoon te krijgen van de trafo lak.
Schuurmachine over de kast.
Wat gaan we recyclen?
Niet veel!
Dan maar wat nieuwe printen gemaakt voor de gloeivoeding,hoogspanning,bleeder LED, een verdeelstation en wat bedacht voor de EZ81 gelijkrichter.
Netschakelaar vervangen,bovenplaat voorzien van extra vent gaten en opnieuw gespoten.
Voorop de kast een LED gezet, deze is verbonden met de gloei spanning.
Morgen maar verder met de restant aan bedrading.
Eerst alles er uit gehaald,gasmasker op en een pot thinner er bij om de bodemplaat schoon te krijgen van de trafo lak.
Schuurmachine over de kast.
Wat gaan we recyclen?
Niet veel!
Dan maar wat nieuwe printen gemaakt voor de gloeivoeding,hoogspanning,bleeder LED, een verdeelstation en wat bedacht voor de EZ81 gelijkrichter.
Netschakelaar vervangen,bovenplaat voorzien van extra vent gaten en opnieuw gespoten.
Voorop de kast een LED gezet, deze is verbonden met de gloei spanning.
Morgen maar verder met de restant aan bedrading.
Re: Phono dude
Had nog een vraagje wat betreft het filter.
Wat kan ik aan het filter vervangen zodat ik meer laag krijg?
Had ergens gelezen R6 veranderen,maar kan het niet terug vinden,iemand een idee?
Wat kan ik aan het filter vervangen zodat ik meer laag krijg?
Had ergens gelezen R6 veranderen,maar kan het niet terug vinden,iemand een idee?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Phono dude
R6 hoort zo te zien bij een hoge frequentie 10kHz.
Als je te weinig laag ervaart check dan ook even de afstelling van je element.
Is 47k wel de juiste afsluitweerstand voor jouw element?
Als je te weinig laag ervaart check dan ook even de afstelling van je element.
Is 47k wel de juiste afsluitweerstand voor jouw element?
Re: Phono dude
Ja idd, moet ergens een foutje zitten. Aan een RIAA correctie ga je niet prutsen voor een klankregeling. Die ligt vast.
Re: Phono dude
Voor mij klinkt het allemaal goed.
Vraag dit alleen voor mijn DJ vriend dus geen HIFI maar MIFI
Ook omdat ik dit vond.
Vraag dit alleen voor mijn DJ vriend dus geen HIFI maar MIFI
Ook omdat ik dit vond.
Re: Phono dude
De voeding afgebouwd.
Stekker er in en meten maar.
Meet goed
En wordt niet warm!
Morgen proberen .
Stekker er in en meten maar.
Meet goed
En wordt niet warm!
Morgen proberen .
Re: Phono dude
De boel geruime tijd getest.
Niks mis mee.
De kasten nog even voorzien van een nieuwe waslaag.
Dit kan weer terug naar de eigenaar
Niks mis mee.
De kasten nog even voorzien van een nieuwe waslaag.
Dit kan weer terug naar de eigenaar
