Phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De smoorspoel er in gezet.
De vorige was 10H deze 30H,kwa weerstand was er niet veel verschil.
En al wat touwtjes gesoldeerd.
Bijlagen
DSC08804.JPG
DSC08808.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De bedrading voor de EZ81 er aan gezet te samen met de bleeder LED en de 220K voorschakelweerstand.
Bijlagen
DSC08813.JPG
DSC08814.JPG
DSC08815.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Nu alleen de navelstreng en de randaarde monteren, dan zitten alle touwtjes er aan :D
Bijlagen
DSC08816.JPG
DSC08817.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Alleen de militaire stekker er nog aan solderen.
DSC08822.JPG
Voor de navelstreng heb ik 1,5m kabel gebruikt,lijkt me lang genoeg,de vorige was 2m.
Als trekontlasting weer 2 klik zadeltjes gebruikt.
DSC08821.JPG
De bovenplaat in de verf gezet,ligt te drogen.
Bijlagen
DSC08823.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Kappa7 »

Mooi werk weer.
Ziet er allemaal erg verzorgd uit zo.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Bedankt,George.
Morgen de stekker er aan en even meten.
Dan kunnen deze en de vorige naar mijn DJ kameraad voor een duurtest en beoordeling,kan haast niet wachten . :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Stekker zit er aan en het meet goed.
DSC08826.JPG
Ik meet 10v meer als in het schema,dat valt nog ruim binnen de marge van 10%
Bijlagen
DSC08824.JPG
DSC08825.JPG
DSC08827.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Shit Happens..............

Komt mijn DJ kameraad er aan fietsen met de voeding van zijn PhonoDude.
Wilde verhalen over een kamer vol rook en lak wat uit de bak op het rek drupte,kon de draaitafels niet meer zien door de rook,bende dus :?
Maar even onderzoeken wat er gebeurt is :think:
wats gebeurt.JPG
Zo te zien is de trafo doorgebrand.
Dan maar even eerst het versterker gedeelte opgehaald.
Versterker op de kop,geen brandsporen te zien,alles ziet er nog net zo netjes uit als 3 jaar geleden.
niets te zien.JPG
De voeding moet toch vernieuwd worden dus het versterker gedeelte omgebouwd naar de laatste voedingen.
Dus i.p.v. 2x stroomkabel nu 4polig in 1,dat gat komt nog een blindplaatje voor.
De Mute schakeling er ook uit gehaald i.v.m. geen uitschakelklik met deze voeding.
DSC08831.JPG
DSC08832.JPG
Voeding er aan geknoopt van de laatste Dude,staat nu zonder problemen te draaien in het rek,dat scheelt weer :D
Werk aan de winkel dus,gelukkig heb ik nog een ringkern trafo liggen. :-"
Ik denk dat de trafo primair is doorgebrand.
De trafo was voor 220V ,dat is geen probleem met 230V op het net maar ondertussen staat er hier iets van 240/245V op het net :evil:
Laatst gewijzigd door democles op wo 03 jan 2024, 1:53, 3 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Phono dude

Bericht door ds23man »

Dit is iets waar ik een tijdje terug al voor gewaarschuwd heb:

viewtopic.php?t=31316&hilit=netspanning

Nou heb ik zelf een behoorlijk robuuste netaansluiting maar je ziet het toch terug met al die zonnepanelen:
Knipsel.PNG
En let op, dit is dus locatie afhankelijk. Op een andere plek kan je zo langdurig 250+ op je spullen hebben staan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Kappa7 »

democles schreef: za 09 sep 2023, 18:03
Shit Happens..............

Komt mijn DJ kameraad er aan fietsen met de voeding van zijn PhonoDude.
Wilde verhalen over een kamer vol rook en lak wat uit de bak op het rek drupte,kon de draaitafels niet meer zien door de rook,bende dus :?
Maar even onderzoeken wat er gebeurt is :think:
wats gebeurt.JPG

Zo te zien is de trafo doorgebrand.
Dan maar even eerst het versterker gedeelte opgehaald.
Versterker op de kop,geen brandsporen te zien,alles ziet er nog net zo netjes uit als 3 jaar geleden.
niets te zien.JPG
De voeding moet toch vernieuwd worden dus het versterker gedeelte omgebouwd naar de laatste voedingen.
Voeding er aan geknoopt van de laatste Dude,staat nu zonder problemen te draaien in het rek,dat scheelt weer :D
Werk aan de winkel dus,gelukkig heb ik nog een ringkern trafo liggen. :-"
Ik denk dat de trafo primair is doorgrbrand.
De trafo was voor 220V ,dat is geen probleem met 230V op het net maar ondertussen staat er hier iets van 240/245V op het net :evil:
Dat is balen man.
Mooi dat de schade beperkt blijft tot de voeding.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja,kut
Maar ik zie het zo als de DS man al had verteld.
220V trafo niet meer doen [-X Dus iemand nog met die oude NOS trafo,s, is vragen om moeilijkheden. :?
En dat ombouwen is ook alleen maar de trafo wisselen en een andere gloeivoeding maken :D (wat in principe niet echt nodig is,maar toch maar doen)
Het meeste werk gaat zitten in de schoonmaak van de kast............
Jan Hendrik
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 12:34

Re: Phono dude

Bericht door Jan Hendrik »

Hallo allemaal , Ik was benieuwd , als totale leek en onwetende op gebied van elektronica en stroom en lampjes etc. of er een apparaat of idee bestaat , dat : netspanning op een constante kan houden? Dit i.v.m. opfik van Phonodude. Ik vraag dit op het Forum , omdat er hier mensen zijn die er verstand van hebben en creatief genoeg zijn om een oplossing te bedenken?
Ik kom meestal niet verder dan een goeie plaat op te zetten . gr jh
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Phono dude

Bericht door 90000006 »

Die apparaten zijn er zeker. Power conditioner of AC regenerator. Deze wekken electronisch een kunstmatige geregelde netspanning op. Werkt prima maar ook erg prijzig en ze geven wat verliezen.

Vaak is regelen helemaal niet nodig en is het is voldoende om de netspanning wat omlaag te brengen zodat deze weer binnen de tolerantiegrenzen van de nageschakelde apparatuur valt. Simpelste is een bucking transformator, je neemt een 230/24V trafo waarvan je de secundaire in tegenfase in serie zet met het net. Zo haal je er 24V af. De trafo hoeft alleen het verschil vermogen te leveren en kan dus relatief klein zijn.

Het is wel een ding aan het worden. Ik heb zelf ook al verschillende apparaten gezien de laatste tijd met doorgebrande of bloedhete trafo's, vaak van dat goedkope jaren 70-80 spul. Komt omdat de trafo vrij strak bemeten is en gaat verzadigen op de huidige netspanning. Zit meestal ook geen thermische primaire zekering in en dan gaat het zo goed mis met wat pech.

Wellicht doet de golfvorm ook nog wel wat, als je vandaag de dag de scope op het net zet zie je vaak een sterk vervormde sinus met afgeplatte toppen. Komt door alle smps gevoede apparatuur die de energie allemaal uit de toppen van de golfvorm halen.
Jan Hendrik
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 12:34

Re: Phono dude

Bericht door Jan Hendrik »

:) Dank voor de reactie . Ik google de dingen en lees wat er over geschreven wordt. Het is voor mij een oerwoud ,maar probeer te begrijpen wat ze doen.Ik zal het ook nog even voorleggen aan een vriend van mij. En dan toch maar gaan voor een goede , goedkope oplossing die doet wat het moet doen;mijn apparatuur beschermen, zodat ik kan genieten van i.p.v. in angst te moeten zitten of mijn huis affikt of niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door hannesie »

ds23man schreef: za 09 sep 2023, 18:19
Dit is iets waar ik een tijdje terug al voor gewaarschuwd heb:

viewtopic.php?t=31316&hilit=netspanning

Nou heb ik zelf een behoorlijk robuuste netaansluiting maar je ziet het toch terug met al die zonnepanelen:
Knipsel.PNG

En let op, dit is dus locatie afhankelijk. Op een andere plek kan je zo langdurig 250+ op je spullen hebben staan.
Hier lijkt het zelfs erger.
230.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door RobertD »

Jan Hendrik schreef: zo 15 okt 2023, 21:34
:) Dank voor de reactie . Ik google de dingen en lees wat er over geschreven wordt. Het is voor mij een oerwoud ,maar probeer te begrijpen wat ze doen.Ik zal het ook nog even voorleggen aan een vriend van mij. En dan toch maar gaan voor een goede , goedkope oplossing die doet wat het moet doen;mijn apparatuur beschermen, zodat ik kan genieten van i.p.v. in angst te moeten zitten of mijn huis affikt of niet.
Als het gaat om oudere hifi apparatuur of radio’s is het soms mogelijk deze op 240VAC te zetten. Dat is altijd aan te bevelen
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Maar even verder met de opgefikte voeding. :mrgreen:
Eerst alles er uit gehaald,gasmasker op en een pot thinner er bij om de bodemplaat schoon te krijgen van de trafo lak.
Schuurmachine over de kast.
Wat gaan we recyclen?
Niet veel!
Dan maar wat nieuwe printen gemaakt voor de gloeivoeding,hoogspanning,bleeder LED, een verdeelstation en wat bedacht voor de EZ81 gelijkrichter.
Netschakelaar vervangen,bovenplaat voorzien van extra vent gaten en opnieuw gespoten.
Voorop de kast een LED gezet, deze is verbonden met de gloei spanning.

Morgen maar verder met de restant aan bedrading.
Bijlagen
DSC08835.JPG
DSC08836.JPG
DSC08837.JPG
DSC08838.JPG
DSC08839.JPG
DSC08840.JPG
DSC08845.JPG
DSC08846.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Had nog een vraagje wat betreft het filter.
Wat kan ik aan het filter vervangen zodat ik meer laag krijg?
Had ergens gelezen R6 veranderen,maar kan het niet terug vinden,iemand een idee?
Bijlagen
phonodude-2014-schema.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door RobertD »

R6 hoort zo te zien bij een hoge frequentie 10kHz.
Als je te weinig laag ervaart check dan ook even de afstelling van je element.
Is 47k wel de juiste afsluitweerstand voor jouw element?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono dude

Bericht door Pjotr »

Ja idd, moet ergens een foutje zitten. Aan een RIAA correctie ga je niet prutsen voor een klankregeling. Die ligt vast.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Voor mij klinkt het allemaal goed. :D
Vraag dit alleen voor mijn DJ vriend dus geen HIFI maar MIFI :lol:

Ook omdat ik dit vond.
bas treble boost.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De voeding afgebouwd.
Stekker er in en meten maar.
Meet goed :D
En wordt niet warm!
Morgen proberen .
Bijlagen
DSC08847.JPG
DSC08848.JPG
DSC08849.JPG
DSC08852.JPG
DSC08851.JPG
DSC08853.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Phono dude

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Yep
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De boel geruime tijd getest.
Niks mis mee.
De kasten nog even voorzien van een nieuwe waslaag.
Dit kan weer terug naar de eigenaar :D
Bijlagen
DSC08854.JPG
Plaats reactie