zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef: di 01 aug 2023, 0:24
jeroen_d schreef: ma 31 jul 2023, 20:38
waarmee de DAC onafhankelijk wordt van upsampling software.
wat voor processor zit daar dan op?
want als ik lees hoe zwaar die omzetting de processor belast, dan zal dat of een speciale of krachtige moeten zijn toch?
HQPlayer probeert het onderste uit de kan te halen en gebruikt vooral voor de DSD modulatie veel processor capaciteit. De CPU moet liefst boven 4GHz kunnen. Dat kunnen op zich de moderne Intels prima, bv de i5-13400. Ik heb de i5-12600. Je kunt dan de zwaarste modulator gebruiken tot DSD512.
Op mijn intel NUC met de 1135G7 processor kan de zwaarste modulator draaien tot DSD256, fanless met een beperkt vermogen van rond de 25W gemiddeld als hij echt hard werkt. Dat is 11de generatie. kappa7 zit nog met een 7de generatie te spelen.

Op het DSD'it bordje wordt de DSD modulatie verzorgd door de AK4137. Die doet dat best mooi naar het schijnt. Vooral als je hem niet ook de eerste upsampling stap laat doen maar eerst naar 4fs brengt. Dat wordt verzorgd door de SRC4192. De maximale snelheid is DSD256.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ik kan hier ook niet hoger gaan dan DSD 256 wegens CPU beperking, maar dat is toch al fors beter dan PCM direct over Roon afspelen naar de DAC.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Op de i5 met 7500 processor gin dat naar 256 al prima.
Nu met i7 zal dat nog wel makkelijker zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef: zo 30 jul 2023, 13:15
Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden. Ik heb dit bordje bij Mouser besteld: https://www.sparkfun.com/products/11801
Nou, dat heeft me nog de nodige hoofdbrekens gekost. Ik kreeg de sketch file van Pavel niet gecompileerd. Het Sparkfun bordje bleek met de standaard Arduino software onvoldoende compatibel met de Arduino Uno, waarmee je normaal een ATTiny85 kan programmeren.

Het test programma van het bordje werkte prima, die sketch file kon ik laden. Leuk knipperend LEDje.
testing.gif
Dus het werkte en was goed aangesloten maar ik kwam niet verder. Totdat ik deze pagina vond: https://github.com/SpenceKonde/ATTinyCo ... llation.md

Met deze uitbreiding op de Arduino software ging het compileren en uploaden naar de ATTiny85 probleemloos.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat is nog een beste zoek klus geweest dus om dat aan de praat te krijgen.
Wel mooi dat je het uiteindelijk gevonden hebt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Gister thuis gekomen en maar gelijk aan de gang gegaan om de iBom af te maken.
Dat is nu gelukt en deze verzie bevat de onderdelen die Jeroen en ik hebben besteld voor de Pure DSD dac.
De overige onderdelen zo als stand-offs en benodigde headers voor op de Amanero zijn hier uit gelaten.
Maar mocht je die mee willen bestellen dan staan die hier onder in het lijstje.


Mouser-nr Fabrikantnr Fabrikant Omschrijving Besteld aantal
534-25509 25509 Keystone Electronics Afstandhouders & tussenstukken 5.0 HEX 8.0mm NYLON 6
534-25511 25511 Keystone Electronics Afstandhouders & tussenstukken 5.0 HEX 12.0mm NYLON 3
534-25510 25510 Keystone Electronics Afstandhouders & tussenstukken 5.0 HEX 10.0mm NYLON 4
649-68683-310LF 68683-310LF Amphenol Headers & Wire Housings RECEPTACLE 20P 1
649-77313-101-20LF 77313-101-20LF Amphenol Headers & Wire Housings 20P STR DR TMT HDR .76 AU .425IN LENGTH 1

De onderdelen in de iBom zijn niet geselecteerd op huidige beschikbaarheid dus voor sommige items zal je een vervanger of andere leverancier moeten vinden.
ibom Pure DSD dac DSC3 rev2.zip
(413.59 KiB) 26 keer gedownload
Veel plezier met bouwen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik heb hier ook het complete Kicad project beschikbaar voor mensen die daar verder mee willen.
Pure DSD dac DSC3 Kicad Project Files.zip
(18.68 MiB) 37 keer gedownload
Als het goed is staan alle 3d modules en voetprints in dit file.
Mocht je nog iets missen dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De DSD'it werkt! Ik heb wel ernstig mijn soldeer 'skills' moeten verbeteren. Eerste bordje werkte niet. Ik kreeg de AKM in eerste instantie er niet goed op en met het vele op en af totdat het goed was blijkbaar vernield. Maar goed. Dit bordje is netjes. En klinkt verrassend goed! Ik had een groter verschil verwacht met HQPlayer. Dat is er natuurlijk maar dit klinkt ook bijzonder lekker dus ik kan me voorstellen dat Pavel zelf ook voor het gemak hier veel mee speelt.
DSD'it werkt!.jpg
Onder de Xing U30 doet hij netjes zijn werk.
Xing U30 + DSD'it.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

TOP........!!!!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag even lekker met de instellingen ven HQ Player aan de gang geweest.
Inmiddels ben ik hier op uit gekomen.
DSD256
Schermafbeelding 2023-08-20 121534.jpg
Dat gaat nog net met mijn hardware.
Alleen de 48 rate bestanden kan dit net niet lekker aan.
Ik moet daarvoor handmatig de rate limit aanpassen naar 1228800 en dan gaat dat wel.
De DAC schakelt dan keurig naar de andere klok en werkt het naar behoren alleen worden dan de 44.1 bestanden ook naar 48 omgebouwd wat weer niet wenselijk is. Je wilt immers met een hele factor moeten rekenen.
Dan heeft de processor het in elk geval wat makkelijker.
Het klinkt wel echt al heel erg goed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

WAM.jpg
Is dat deze opname?

Die klinkt zeker dynamisch, veel detail, van klein tot groot beeld in de ruimte.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ja klopt denk ik.
24 bit opname.
Dit zijn de gegevens van het album zo als deze bij mij op de server staan.
Schermafbeelding 2023-08-20 232158.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

De Pure DAC is nu eigenlijk wel zo ver dat deze een eigen huisje verdient.
Vandaag dus even aan de gang gegaan met het achter paneel.
De tekening heb ik bij gesloten. Mocht je ook met deze DAC bezig zijn dan heb je hierbij de afstanden voor de gaten.
Deze is op basis van de BB-Black. voor de BBG even goed kijken of welke gaten je nodig hebt.
De hoogte van de stand off is 8mm gebruik je hogere dan deze maat aanpassen.
Het vak rechts gebruik ik voor de voeding module dus die aanpassen naar smaak.
Tech draw Back.pdf
(13.36 KiB) 27 keer gedownload
Eerst even 1:1 uit printen en passen.
IMG_20230902_111612.jpg
Dan de panelen pas maken in de behuizing.
IMG_20230902_115421.jpg
Vervolgens ook even een 1:1 tekening op het paneel geplakt en het boren kan beginnen.
IMG_20230902_130033.jpg
Dan even de vierkante gaten uit vijlen en tada,het past.
IMG_20230902_143746.jpg
Van de week nog even wat bevestiging gaatjes boren en dan nog even wachten op de schakelaar die de keuze voor de USB interface of de BB.
Ik heb gekozen voor de D6 Lijkt me een mooie schakelaar voor de USB ingang.
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... pt=glo2nld
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Mooi. Ik zet hem vanavond provisorisch in een Daudio N1000 kast. Zonder backpanel vooralsnog.

Ik heb mijn DSD't nog iets moeten modificeren. Een extra delay op de masterclock 45 dan wel 49MHz, die blijkbaar net even ongelukkig zat met de flanken in relatie tot de base clock van het I2S signaal. Want met HQPlayer DSD signaal kreeg ik een sterk verhoogd ruisniveau vanuit de DSD'it, terwijl het signaal slechts door een onboard mux gaat en niks anders. Blijkbaar wordt er teveel gemultiplexd. De eerste mux zit op de DSD'it om te kiezen tussen PCM/DSD. De tweede mux zit op het DAC bord om te kiezen tussen USB (Amanero/Xing U30) en UTP (Beaglebone) waardoor het I2S signaal nog eens door een multiplexer gaat die 5ns delay oplevert.
Door de masterclock door een overblijvend kanaal van de DSD'it mux te leiden, zaten de klok flanken blijkbaar niet meer net op het verkeerde moment qua timing om ook DSD signalen vanuit HQPlayer netjes door te laten.

Nu wil ik nog gaan kijken of ik het geheel werkend krijg voor SPDIF, eenvoudigweg door er een B18 bordje met de AK4118 op aan te sluiten. En dan dat bordje ook weer hardware matig in slave te zetten en te laten lopen op de Crystek klokken van het DAC bord. https://nl.aliexpress.com/item/10050051 ... pt=glo2nld
Ik heb gekozen voor de versie met afstandsbediening en 2.4" LED display.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag een andere PC aan de gang gekregen met daarop HQ Player Embedded.
Dat is een headless PC dat met Ubuntu server draait.
De PC beschikt over een Nvidia GPU en kan dus gebruikt worden voor Cuda Offload.
Daarmee kan je een deel van het werk dus door de GPU laten doen waardoor de CPU wat rustiger heeft.
Het is wel al een wat oudere PC met een P600 nvidia kaart en kan helaas nog niet hoger dan 256 maar wel alle filters aan inclusief filters met extended compensation.
Net even geluisterd en dat klinkt erg goed.
Ik moet weer gaan experimenteren met welk filter het beste klinkt maar leuk is dit al wel.

Wil je zelf ook een HQP Embedded machine opzetten dan heb je deze code nodig.
Het is voor een amd64 machine met Nvidia GPU en je moet eerst Ubuntu server installeren.
Dat kan een minimale installatie zijn zonder desktop en alleen SSH is wel handig om mee te nemen in de configuratie.

CODE: Selecteer alles

sudo apt dist-upgrade
wget https://developer.download.nvidia.com/compute/cuda/repos/ubuntu2204/x86_64/ cuda-keyring_1.1-1_all.deb
sudo dpkg -i cuda-keyring_1.1-1_all.deb
sudo apt update
sudo apt install nvidia-headless-525
wget https://www.sonarnerd.net/src/jammy/libgmpris_2.2.1-10_amd64.deb
sudo dpkg -i libgmpris_2.2.1-10_amd64.deb
wget https://www.signalyst.eu/bins/hqplayerd/jammy/hqplayerd_5.1.1-5avx2_amd64.deb
sudo dpkg -i hqplayerd_5.1.1-5avx2_amd64.deb
sudo apt install -f
sudo hqplayerd -s hqpe system
sudo systemctl enable hqplayerd 
systemctl start hqplayerd
sudo systemctl status hqplayerd
Op een andere PC heb ik Daphile (LMS) draaien welke via DLNA de muziek naar de HQ PC stuurt.
Deze server is dus gewoon de standaard server die ik in het hele huis gebruik en ook daar buiten als muziek server.
De HQ PC stuurt het signaal dan weer via NAA naar de BeagleBone® Black die op de Pure DAC zit.
tis een aardige setup maar werkt prima.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 10 sep 2023, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

En dan heb je de Ubuntu server minimal geïnstalleerd en ga je de LMS los op die PC er bij zetten?

Of kun je dat net als bij ROON duiden waar de HQ player actief is?
De aanvulling maakt het duidelijker :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Neen ik heb nu Daphile op een aparte PC er naast staan.
Kan overigens wel samen op de zelfde PC.
De HQPC zet ik gewoon uit als ik niet aan het luisteren ben.
Deze trekt wat meer stroom en hoeft niet altijd aan te staan.
De mini PC waar Daphile op staat kan namelijk de Pure DAC ook van DSD conversie voorzien via de USB ingang.
Aangezien ik nog even zonder licentie werk is de server maar 30 min actief en moet die opnieuw opstarten.
Daphile klinkt niet heel veel minder dus dat is prima voor dagelijks gebruik.
Via de selectie knop rechts onder in Daphile kan ik aangeven welk device ik wil bedienen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Jij hebt dan een losse NAS waar de muziek op staat?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ook, maar die gebruik ik eigenlijk meer als backup voor de Daphile server.
er wordt in de nacht een backup gemaakt van de muziek verzameling.
Het mooie van Daphile is eigenlijk dat er een samba server inzit en je gewoon van uit de windows omgeving je muziek kan beheren.
De NAS is dus niet echt nodig maar gebruik die ook voor de documenten opslag hier thuis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: zo 10 sep 2023, 23:57
Het mooie van Daphile is eigenlijk dat er een samba server inzit en je gewoon van uit de windows omgeving je muziek kan beheren.
Dat zou i.d.d. mooi zijn. Alleen zie ik die niet in het lokale netwerk terug op een windows PC. Vereist dat bepaalde settings?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Eigenlijk niet.
Ik voeg gewoon een netwerk drive toe middels het IP adres van de Daphile PC en dan kan je alle bestanden gewoon als netwerk drive benaderen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

daphile.jpg
Ik zie interne, NFS of SMB drive, en bij mij voor de komende zaterdag ook een USB drive.
keuze.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: ma 11 sep 2023, 21:57
Kappa7 schreef: zo 10 sep 2023, 23:57
Het mooie van Daphile is eigenlijk dat er een samba server inzit en je gewoon van uit de windows omgeving je muziek kan beheren.
Dat zou i.d.d. mooi zijn. Alleen zie ik die niet in het lokale netwerk terug op een windows PC. Vereist dat bepaalde settings?
dat moet dan waaarschijnlijk bij maanlicht ingesteld zijn, bij mij is de samba schijf ook niet vanzelf zichtbaar in windhoos, maar wel benaderbaar (en te mappen) op IP
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ja dat is dan toch gewoon zichtbaar?
Staat gewoon tussen de andere netwerk schijven.
Schermafbeelding 2023-09-12 150038.jpg
Schermafbeelding 2023-09-12 150038.jpg (25.75 KiB) 359 keer bekeken
Daar hoef je in Daphile niets voor in te stellen.
Wel even de schijf toevoegen in je windows omgeving.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door matjans »

Na het horen van de daudio W1 en later (vlak voor dutch audio event) samen met mijn maatje Frank de MOB met laatste versie van de nieuwe DAC vraag je je dan toch af… is het nog zinvol om verder te gaan met mijn actieve 4 weg (pcm only) open baffle met ripole…

Of gaat de hele handel in onderdelen de verkoop in en beginnen we opnieuw met een een passief gefilterde PAP/MOB met een vergelijkbare dsd dac …

In ieder geval waren de W1 en MOB setup met DSD dac voor ons beiden de nieuwe benchmark.

De vraag is of formaatje deur(tje) het huis hier in komt …
Plaats reactie