Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Wat toevallig, morgen komt hij, de PA5 2 pro versie.
Ben zeer benieuwt wat de getallen gaan doen in het echt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door hardbats »

Kun je dat zelf meten?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Ik kan niks meten, maar dit apparaat is volledig al aan een goede meting onderworpen en kwam als heel goed uit de bus.
Beter dan wat ik hier al heb staan dus laat die meting het dan maar waar maken dus.
Als hij beter klinkt dan mijn bestaande amp gaat mijn gezworen trouw aan Cyrus de deur uit dus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Pjotr »

HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 18:44
Wat toevallig, morgen komt hij, de PA5 2 pro versie
Dat is toch geen vergelijk met de LA90 Discrete?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

1/10 of 1/100 minder vervorming ja, maar dat is dus al veel 1/10. Meet technisch moet het beter zijn, en zo niet dan gaan we het meemaken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: ma 28 aug 2023, 20:11
HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 18:44
Wat toevallig, morgen komt hij, de PA5 2 pro versie
Dat is toch geen vergelijk met de LA90 Discrete?
Precies Peter, hele discussie over waarom er een LA90 moet komen en dan koopt ie een PA5 klasse D :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 20:36
1/10 of 1/100 minder vervorming ja, maar dat is dus al veel 1/10. Meet technisch moet het beter zijn, en zo niet dan gaan we het meemaken.
Maar dat kun je zelf niet meten geef je aan? Het is gewoon allemaal bla-bla-bla voor aan de bar, als het goed meet maar nergens naar klinkt, ben jij nog steeds blij dan? ik heb buizen apparatuur die waarschijnlijk niet geweldig meet maar waar je heerlijk naar kan luisteren...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Leeuwarden »

Nou, ‘t is nog wat vroeg maar ik pak de chips en het bier er maar weer bij! Leef je uit Joram, je kan het !
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door pappaleo »

Is het daar niet nog wat te vroeg voor?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Kappa7 »

Ik hou het nog even op Koffie en een koekje er bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door ray5150 »

Het is altijd wel ergens 5 uur... :proost: :beer:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Marp »

HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 18:44
morgen komt hij, de PA5 2 pro versie.
Waarschijnlijk bedoel je de PA5 II Plus? Je wending verrast ons wel, maar hopelijk brengt het apparaat je het luisterplezier waarop je hoopt. En ook wat betrouwbaarheid, waarover bij Topping kennelijk het nodige te zeggen valt. Speelde dat mee bij je keuze voor dit apparaat?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Shadow schreef: di 29 aug 2023, 9:18
Pjotr schreef: ma 28 aug 2023, 20:11
HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 18:44
Wat toevallig, morgen komt hij, de PA5 2 pro versie
Dat is toch geen vergelijk met de LA90 Discrete?
Precies Peter, hele discussie over waarom er een LA90 moet komen en dan koopt ie een PA5 klasse D :rofl:
Zou liever de LA90 kopen ja, maar ga jij het betalen dan ?
600 euro's meer.
Ik PM mijn banknummer zo even.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Marp schreef: di 29 aug 2023, 11:28
HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 18:44
morgen komt hij, de PA5 2 pro versie.
Waarschijnlijk bedoel je de PA5 II Plus? Je wending verrast ons wel, maar hopelijk brengt het apparaat je het luisterplezier waarop je hoopt. En ook wat betrouwbaarheid, waarover bij Topping kennelijk het nodige te zeggen valt. Speelde dat mee bij je keuze voor dit apparaat?
PLus ja, foutje.
Ik wil gewoon weten of het nieuwe classe D tijdperk met dit soort meetgegevens inderdaad zo goed is op papier als in het echt, meer niet.
Sommigen zeggen dat classe D nu de nieuwe toekomst is in versterker techniek.
Als mijn cyrus kapot zou gaan dan koop ik een classe D weer, of een A/B in het geval van die LA90 (al is het mij een raadsel waarom die dan zo goed is).
Ik wil mij het geld niet uit zak laten kloppen door de boot te missen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Het is duidelijk nu :-"
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Shadow schreef: di 29 aug 2023, 9:20
HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 20:36
1/10 of 1/100 minder vervorming ja, maar dat is dus al veel 1/10. Meet technisch moet het beter zijn, en zo niet dan gaan we het meemaken.
Maar dat kun je zelf niet meten geef je aan? Het is gewoon allemaal bla-bla-bla voor aan de bar, als het goed meet maar nergens naar klinkt, ben jij nog steeds blij dan? ik heb buizen apparatuur die waarschijnlijk niet geweldig meet maar waar je heerlijk naar kan luisteren...
En jij zal dan wel even bepalen voor mij dat het allemaal maar bla bla voor aan de bar is ?
Je kunt hooguit zeggen dat getallen zich niet altijd vertalen in een mooie natuurlijke klank, meer niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door ray5150 »

Klasse D versterker zijn er al een jaar of 20. ik dacht dat het principe nog wel wat ouder was ook.
Zo nieuw is het dus niet. wel komen er geregeld nieuwe generaties op de markt die op papier beter zijn. (lees : lagere cijfers hebben.)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Leeuwarden »

Nou, jammer… Bier en chips maar weer aan de kant…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

HiFi Beestje schreef: di 29 aug 2023, 12:44
En jij zal dan wel even bepalen voor mij dat het allemaal maar bla bla voor aan de bar is ?
Dat hoef ik niet te doen;
HiFi Beestje schreef: di 29 aug 2023, 12:37
Ik wil mij het geld niet uit zak laten kloppen door de boot te missen.
En zoe doe je meer van die uitspraken waar aan te zien is dat je het zelf ook niet weet, wat niet erg is, maar de stelling was toen je hier binnen kwam;

HiFi Beestje schreef: wo 16 aug 2023, 22:17
Ik kom de laatste tijd op het spoor van de classe D versterkers die echt heel goed aan het worden zijn.
Eerst de Purifi, toen de Elai en nu de Topping LA90 die wel echt meettechnisch het beste is met 0.00007% vervorming (tot dik 30 watt) met 130db SNR.
Maar met al deze apparaten worstel ik met de juiste input, eerst het probleem van een volumeknop die niet aanwezig is en nu met een gebalanceerde ingang.
Ik raakte hierdoor in de veronderstelling dat je deze apparaten al geprobeerd had en blijkbaar op zoek was naar een heligere graal om achteraan te hollen, en dus de Topping LA90 nu op je verlanglijstje had staan. Misschien was ik de enige die dat dacht, maar goed.

Toen kwamen we op het probleem van de ingangen en de toch wel standaard oplossing met de OPA opamps die als goede standaard gelden waren niet goed genoeg voor jou, dan heb ik toch wel het idee met iemand te maken te hebben die er super hoge standaarden op na houd omdat dat nodig is voor pro audio of gewoon veeleisend is, wat natuurlijk prima is.

Toen gaf je aan dat;
HiFi Beestje schreef: do 17 aug 2023, 22:55
Ik zit al helemaal vooraan in het hi-end gebeuren moet ik zeggen.
Mijn huidige Cyrus versterker is exelent te noemen en heeft een 0.003% THD, die topping maakt er nagenoeg 0% THD van en is ook veel stiller.
Nou kijk aan, je zit helemaal vooraan in het high-end gebeuren en 0,003% THD is voor jou niet acceptabel! :rock:

Maar goed, zoals gezegd, klasse D bestaat al even en ook die hadden lage vervormingscijfers;
HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 22:28
markbakk schreef: za 19 aug 2023, 21:37
Hoe kijk je eigenlijk aan tegen de hoorbaarheid van THD, dit tegenover de discrete harmonische vervormingen en andere soorten van lineaire en niet-lineaire vervorming? De vervorming in luidsprekers zéker meegenomen?
Het is overigens 0,00002 (of 0,002%). Orde van grootte van meer dan -90dB, zo even uit het hoofd. Dat hoor je?
0.002 1khz staat op de datasheet

Tja, ik weet dat het beslist niet gaat over direct ook beter klinken met een lage THD.
Die class D versterkers van jaren geleden bijvoorbeeld hadden ook vast niet veel vervorming maar de klacht was dat ze dun of schril zouden klinken, niet aangenaam of natuurlijk dus.
Ik kan mij er alles bij voorstellen, klank is wat anders dan THD denk ik maar over een frequentie weergave curve gaat het ook niet.
Daar op zich kan ik mijn vinger niet zo op leggen.
Het kan ook best in mijn optiek dat mijn Cyrus versterker uiteindelijk beter gaat klinken dan die topping met een veel lagere THD om die reden.
Wat die THD betreft kan ik zeker horen wat het verschil is tussen 0.1 % en 0.003.
Daar tussen vergeleken is de vervorming gewoon weg.
Maar met een THD van 0.00007 moet hij echt helemaal weg zijn durf ik wel te stellen
Ik heb een versterkertje namelijk van Renkforce die als een tierelier klinkt, soundstage en stereo beeld van jewelste alleen vervormd hij duidelijk met 0.1 THD, dat is dus 0.1% en dat is dus 1/1000 deel met andere woorden.
Die Cyrus vervormd niet op die manier, maar ik weet dus nog niet hoe die 0.00007% zou klinken wat dat betreft.
Dat is de grote vraag ook met deze aanschaf.
Die 0.1% THD van dat goedkope ding is dus heel veel op die manier, toch meet technisch is het 1/1000 deel, en ik meen om die reden dat iemand anders durft te beweren dat dit niet te horen zou zijn.
Maar dat is het dus wel, zeer duidelijk zelfs.
Dus ja, dat geeft het wel aan, ik weet niet hoe veel vervorming ik nu hoor, ik weet niet wat ik hoor dus met 0.003.
Mijn DAC heeft ook 0.003 % THD geloof ik, samen al 0.006 in het slechste geval samen 0.01, dan is het al samen een factor 10 kleiner vergeleken met die renkforce met 0.1% THD.

En mijn NOS DAC is hetzelfde verhaal, ik kan wel een DAC kopen met een lagere vervorming met dan wel oversampling om dat te bereiken maar die klinkt dan voor geen meter, het geluidsbeeld is dan zo plat als een muur zonder diepte, realisme om het bijna beet te pakken als het ware.
Dus;
Verschillen audioapparaten klinken verschillend
Verschillende versterkers klinken verschillend
Verschillende versterkers met verschillende vervormingscijfers klinken nóg meer verschillend?

Dat is niet gek natuurlijk! helemaal verklaarbaar, plus jij vindt het belangrijk om de beste apparatuur te hebben met de beste specs, kan ik me in vinden, we verschillen niet zo veel van elkaar denk ik.
HiFi Beestje schreef: di 29 aug 2023, 12:24
Zou liever de LA90 kopen ja, maar ga jij het betalen dan ?
600 euro's meer.
Deceptie zeg :roll: een compromis ](*,)

Maar; ik hoop dat je er veel lol mee hebt want daar gaat het om!
16 september is er een luisterdag in Ermelo, ik hoop daar ook te kunnen zijn en misschien is het voor jou ook wat om eens wat verschillende dingen te horen zonder ze te hoeven kopen, andere zelfbouwers te ontmoeten enz.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Leeuwarden »

Toch nog een biertje en een bakje chips naar binnen kunnen werken…
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door ds23man »

Hier niet kwamen een paar F16's laag over, volgens mij is de training al begonnen. En met laag bedoel ik ook echt laag, kan de bewapening uittekenen. Vorige week ook al een keer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door dre »

HiFi Beestje schreef: di 29 aug 2023, 12:37
Marp schreef: di 29 aug 2023, 11:28
HiFi Beestje schreef: ma 28 aug 2023, 18:44
morgen komt hij, de PA5 2 pro versie.
Waarschijnlijk bedoel je de PA5 II Plus? Je wending verrast ons wel, maar hopelijk brengt het apparaat je het luisterplezier waarop je hoopt. En ook wat betrouwbaarheid, waarover bij Topping kennelijk het nodige te zeggen valt. Speelde dat mee bij je keuze voor dit apparaat?
PLus ja, foutje.
Ik wil gewoon weten of het nieuwe classe D tijdperk met dit soort meetgegevens inderdaad zo goed is op papier als in het echt, meer niet.
Sommigen zeggen dat classe D nu de nieuwe toekomst is in versterker techniek.
Als mijn cyrus kapot zou gaan dan koop ik een classe D weer, of een A/B in het geval van die LA90 (al is het mij een raadsel waarom die dan zo goed is).
Ik wil mij het geld niet uit zak laten kloppen door de boot te missen.
Van de Cyrus nog even geen afscheid nemen a.u.b. :mrgreen:
Ik ben wel benieuwd wat je er van gaat vinden. :goedzo:
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Hij draait nu een dik uur maar hij staat zijn mannetje zeker tegenover de Cyrus, dit valt beslist niet tegen, zeker voor dat geld niet.
Ik weet niet hoe lang de boel moet indraaien maar eerst eens kijken met de kleine tangband speakers en de oude Metrum Dac wat het allemaal gaat doen na een aantal dagen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door dre »

Inderdaad even de tijd geven. :goedzo:
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Ja, leuk dit.
Volumeknop staat op zo een 55 60 % maar dit kan niet kloppen als die amp 140watt max moet wezen. Wat zal dat wel zijn als het een logaritmische pot-meter is ?
Ik meen ook al dingen te horen die ik anders niet hoor, vervorming is ook duidelijker.
Leuk dit.
Plaats reactie