Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Ik zie dat ze een hoop hebben gesimuleerd met FEA, hopelijk hebben ze ook iemand in dienst met goede oortjes... 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Heel fraai, ik heb zulke sonogrammen alleen bij B&O gezien, verder nergens. Deed me ook denken aan Revel luidsprekers.
Ben met een soortgelijke diffuser bezig voor een dome, deze levert ca 8dB extra geluidsdruk op.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 9#p2060399
Doet enorm veel, maar dwingt dit ook energie de waveguide uit omdat deze zo ondiep is?
Is het dan een soort compressie die een breedtewerking/spreiding forceert? Op zich bij een hoorn vast ook, en dan door de waveguide levert dat die +8dB dan op zeker
Seas heeft het ook wel zo gedaan
Ben met een soortgelijke diffuser bezig voor een dome, deze levert ca 8dB extra geluidsdruk op.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 9#p2060399
Doet enorm veel, maar dwingt dit ook energie de waveguide uit omdat deze zo ondiep is?
Is het dan een soort compressie die een breedtewerking/spreiding forceert? Op zich bij een hoorn vast ook, en dan door de waveguide levert dat die +8dB dan op zeker
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Ik heb zulke sonogrammen wél eerder gezien, bij Gerrit zijn zelfbouw bandjes...
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Recentelijk postte Bert Stoltenborg nog deze Genelecs: https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.28039/ Niet verkeerd dacht ik zo, 5k$/stuk. Denk dat die Purifi monitors er niet veel onder zullen zitten straks.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Ze zitten niet bepaald stil nee, nieuwe eigentakt, tweeter en straks ook nog een smps.
[ Bekijk op youtube ]
[ Bekijk op youtube ]
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Zit wel een enorm leeftijdsverschil tussen foto en video zeg
Leuk interview in begrijpelijke taal! Paar weken terug de huidige Purifi versterker gehoord in vergelijk met een NCore. Beide goed maar toch wel een behoorlijk hoorbaar verschil! De Purifi geeft veel meer rust en autoriteit. Spannend wat de 2e generatie gaat brengen.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Hoe presteert die Purifi T.A.V jouw ontwerp eigenlijk peter ?
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Die deed niet mee in het vergelijk
Maar ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ze elkaar niet veel zullen ontlopen. Zelfde gemak, detail en ontspannenheid. Waarbij de Purifi wel veel meer vermogen kan leveren. De CA levert maar 50 -80 watt. Het vergelijk was met Guru Junior monitors. Prachtig tekenende speakers die vrij lastig aan te sturen zijn en waarbij menig versterker door de mand valt. Zo hier ook de NCores. Nodigt wel uit om de 200-400 watt CA weer eens af te stoffen en op te pakken. Mahja, je kunt niet alles tegelijk 
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 12 mei 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Nou toch knap staaltje werk dan .
Ik hoorde hem bij Leo afgelopen weekend en daar heb ik hem alleen maar op de Calimero gehoord uiteraard .
Klonk daar in ieder geval erg mooi in deze combi
Ik hoorde hem bij Leo afgelopen weekend en daar heb ik hem alleen maar op de Calimero gehoord uiteraard .
Klonk daar in ieder geval erg mooi in deze combi
-
Gydotron
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 104
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Voorbije zaterdag hadden we een demo met de Purifi SPK16 speaker waarin de nieuwe tweeter in verwerkt zit. Ik had de speaker al kunnen beluisteren en was al behoorlijk onder de indruk. Ik wilde mijn enthousiasme delen en dat is behoorlijk goed gelukt. Ik heb enkele reacties van bezoekers gekopieerd.
Marc : "De set… die maakt op indrukwekkende wijze muziek. Wat een dynamisch geweld en druk in het laag komt er uit die toch niet al te grote monitors! Guido verontschuldigde zich voor de beperkingen van de ruimte, als het gaat om laagweergave. Het laag was bij enkele nummers wel prominent, maar ik vond het niet storend en zeker niet boemerig. Een bijzonder holografisch geluidsbeeld met veel diepte viel ons ten deel met natuurlijke klanken en ook op hoge(re) geluidsniveaus vrij van vervorming en met ruimte voor dynamische uithalen. Ik kan een ieder alleen maar aanbevelen deze speakers eens te gaan beluisteren."
Karel : "T was een toffe audio-sit-in, knusjes bij elkander en genieten van de muzikale scene.
Een Purifi concept (& tuning) met veel potentie (in een intieme ruimte)
Chapeau voor de open gezelligheid ... en de introductie van Bruno (en zijn tech. omkadering)
Johan : "Het gaat om een tweeweg systeem met een 33 mm (!) grote tweeter en een 16 cm midwoofer. Aan de zijkanten zitten twee passieve radiatoren.
Alle "drivers" (de eigenlijke luidsprekerkorven) zijn ontworpen en gemaakt door Purifi. Zij maken eigenlijk alleen de drivers en het is de bedoeling dat luidsprekerfabrikanten en hobbyisten zelf de kast ontwerpen en bouwen. Purifi is wel van plan om het bouwschema en de elektronicaschema's van SPK16 bookshelfs te publiceren op hun website zodat iedereen die dat wil ze zelf kan nabouwen. Bruno Putzeys van Purifi waarschuwt wel, dat de kast bouwen niet voor novices is. Je hebt echt wel serieus wat ervaring nodig in het bouwen van allerlei soorten luidsprekerkasten om je hieraan te wagen.
Over het resultaat kan ik kort zijn: het was verbluffend. De hoeveelheid bas die uit zo'n kleine bookshelfs komen was fenomenaal. Je zou gaan zoeken naar een subwoofer, maar die was er dus niet. De midwoofer heeft een soort van gedraaide rolrand waardoor het afstraalgedrag beter onder controle gehouden kan worden, met name als er detail in de middentonen te horen moet vallen terwijl een zware synthetische bas alles om zeep helpt. Maar die draaiing in de rolrand zorgt er wonderwel voor dat dat dus effectief lukt.
Lady Blackbird met 'Fix It' uit het album 'Black Acid Soul' is een vrouwenstem met héél veel bas erin van zowel een basgitaar als een geplukte contrabas en percussie. Het laag dat ik gewend ben van mijn 48 cm woofers uit mijn no-baffle-korven was volledig te horen met de vrouwenstem helder en duidelijk.
Ook orkestwerken zoals de filmmuziek van Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (de eerste uit de reeks) en het Jazz Album van Dmitri Shostakovich klonken fantastisch en de SPK16 draaide er duidelijk zijn hand niet voor om.
Het zijn ook de enige conusluidsprekers die ik ooit gehoord heb die mijn "pianotest" met glans doorstonden. Mijn "pianotest" is de 3de pianosonate van Sergei Prokofiev. Die duurt maar 8 minuten, maar bevat meerdere fff en zelfs ffff 'fortissimo' aanslagen voor de pianist. Mijn eis is, dat dit afgespeeld moet worden op realistisch volume, dus even luid als een echte concertvleugel (en dat is LUID!). Elk conusluidspreker die ik tot gisteren gehoord heb, ging steevast vervormen tot zwaar vervormen zodra er zo'n heel harde fortissimo aangeslagen werd. Mijn elektrostaten, Magnepan panelen en Apogees zijn de enige luidspreker die ik dat ooit zonder fout heb horen doen. Tot gisteren. Die SPK16 deden het ook en wel zonder enige vervorming.
Ik kan zeggen dat dit de eerste keer is dat ik conus bookshelfs tegenkom die effectief mijn elektrostaten zouden kunnen vervangen. Zo goed zijn ze! "
Bart: Het is inderdaad zeer indrukwekkend wat deze luidsprekers neerzetten, zeker voor het formaat! Maar eigenlijk zou je het formaat zelfs buiten beschouwing kunnen laten, ze kunnen zich met veel grotere weergevers meten. Aan de andere hierboven genoemde superlatieven heb ik niets toe te voegen behalve dat de speaker erg levendig en dynamisch blijft klinken op laag volume.
Marc : "De set… die maakt op indrukwekkende wijze muziek. Wat een dynamisch geweld en druk in het laag komt er uit die toch niet al te grote monitors! Guido verontschuldigde zich voor de beperkingen van de ruimte, als het gaat om laagweergave. Het laag was bij enkele nummers wel prominent, maar ik vond het niet storend en zeker niet boemerig. Een bijzonder holografisch geluidsbeeld met veel diepte viel ons ten deel met natuurlijke klanken en ook op hoge(re) geluidsniveaus vrij van vervorming en met ruimte voor dynamische uithalen. Ik kan een ieder alleen maar aanbevelen deze speakers eens te gaan beluisteren."
Karel : "T was een toffe audio-sit-in, knusjes bij elkander en genieten van de muzikale scene.
Een Purifi concept (& tuning) met veel potentie (in een intieme ruimte)
Chapeau voor de open gezelligheid ... en de introductie van Bruno (en zijn tech. omkadering)
Johan : "Het gaat om een tweeweg systeem met een 33 mm (!) grote tweeter en een 16 cm midwoofer. Aan de zijkanten zitten twee passieve radiatoren.
Alle "drivers" (de eigenlijke luidsprekerkorven) zijn ontworpen en gemaakt door Purifi. Zij maken eigenlijk alleen de drivers en het is de bedoeling dat luidsprekerfabrikanten en hobbyisten zelf de kast ontwerpen en bouwen. Purifi is wel van plan om het bouwschema en de elektronicaschema's van SPK16 bookshelfs te publiceren op hun website zodat iedereen die dat wil ze zelf kan nabouwen. Bruno Putzeys van Purifi waarschuwt wel, dat de kast bouwen niet voor novices is. Je hebt echt wel serieus wat ervaring nodig in het bouwen van allerlei soorten luidsprekerkasten om je hieraan te wagen.
Over het resultaat kan ik kort zijn: het was verbluffend. De hoeveelheid bas die uit zo'n kleine bookshelfs komen was fenomenaal. Je zou gaan zoeken naar een subwoofer, maar die was er dus niet. De midwoofer heeft een soort van gedraaide rolrand waardoor het afstraalgedrag beter onder controle gehouden kan worden, met name als er detail in de middentonen te horen moet vallen terwijl een zware synthetische bas alles om zeep helpt. Maar die draaiing in de rolrand zorgt er wonderwel voor dat dat dus effectief lukt.
Lady Blackbird met 'Fix It' uit het album 'Black Acid Soul' is een vrouwenstem met héél veel bas erin van zowel een basgitaar als een geplukte contrabas en percussie. Het laag dat ik gewend ben van mijn 48 cm woofers uit mijn no-baffle-korven was volledig te horen met de vrouwenstem helder en duidelijk.
Ook orkestwerken zoals de filmmuziek van Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (de eerste uit de reeks) en het Jazz Album van Dmitri Shostakovich klonken fantastisch en de SPK16 draaide er duidelijk zijn hand niet voor om.
Het zijn ook de enige conusluidsprekers die ik ooit gehoord heb die mijn "pianotest" met glans doorstonden. Mijn "pianotest" is de 3de pianosonate van Sergei Prokofiev. Die duurt maar 8 minuten, maar bevat meerdere fff en zelfs ffff 'fortissimo' aanslagen voor de pianist. Mijn eis is, dat dit afgespeeld moet worden op realistisch volume, dus even luid als een echte concertvleugel (en dat is LUID!). Elk conusluidspreker die ik tot gisteren gehoord heb, ging steevast vervormen tot zwaar vervormen zodra er zo'n heel harde fortissimo aangeslagen werd. Mijn elektrostaten, Magnepan panelen en Apogees zijn de enige luidspreker die ik dat ooit zonder fout heb horen doen. Tot gisteren. Die SPK16 deden het ook en wel zonder enige vervorming.
Ik kan zeggen dat dit de eerste keer is dat ik conus bookshelfs tegenkom die effectief mijn elektrostaten zouden kunnen vervangen. Zo goed zijn ze! "
Bart: Het is inderdaad zeer indrukwekkend wat deze luidsprekers neerzetten, zeker voor het formaat! Maar eigenlijk zou je het formaat zelfs buiten beschouwing kunnen laten, ze kunnen zich met veel grotere weergevers meten. Aan de andere hierboven genoemde superlatieven heb ik niets toe te voegen behalve dat de speaker erg levendig en dynamisch blijft klinken op laag volume.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Ik zat dit toevallig net op Facebook te lezen, exact dit bericht.
Toch wel interessant en misschien eens leuk om straks de SPK16 te gaan bouwen, de purifi versterking is er al
Toch wel interessant en misschien eens leuk om straks de SPK16 te gaan bouwen, de purifi versterking is er al
-
Gydotron
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 104
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Het staat ook op Purifi Facebook en Lars had gevraagd of ik het daar ook wilde delen.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Dat was waar ik het zag inderdaad
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Zou leuk zijn als je ze mee naar de luisterdag in Ermelo kunt nemen, Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
-
Gydotron
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 104
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
@Kappa7:
Momenteel zijn er slechts 2 paar SPK16 speakers. De tweeter is nog niet in productie en zal pas eind dit jaar leverbaar zijn. Er staat een paartje in Denemarken en het andere paar staat bij Bruno Putzeys. Ik ga zelf de SPK16 bouwen en ik zal eens polsen of Bruno het ziet zitten om er een demo bij jullie mee te geven.
Momenteel zijn er slechts 2 paar SPK16 speakers. De tweeter is nog niet in productie en zal pas eind dit jaar leverbaar zijn. Er staat een paartje in Denemarken en het andere paar staat bij Bruno Putzeys. Ik ga zelf de SPK16 bouwen en ik zal eens polsen of Bruno het ziet zitten om er een demo bij jullie mee te geven.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Zeker.
Is er wat info over de tweeter?
Is er wat info over de tweeter?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Mja, vettige lange lokken daar gruwel ik van, dat klopt inderdaad. Maar ik ben net onkruid hoor, als je denkt ervanaf te zijn komt het gewoon weer terug.
Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?
Je kent Sander toch, alles waar ie aan begint wordt een eindeloos meerjarenplan...Leeuwarden schreef: ↑wo 23 aug 2023, 21:36Ik dacht jij vanwege haarproblemen, zonder zelfs maar even een goed advies te geven, vertrokken was…
