Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Walt »

Ik zie dat ze een hoop hebben gesimuleerd met FEA, hopelijk hebben ze ook iemand in dienst met goede oortjes... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: wo 10 mei 2023, 16:11
Waarom zou het een ander marktsegment zijn?
Roep maar als Purifi op de AES beurs staat.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door wouter »

Heel fraai, ik heb zulke sonogrammen alleen bij B&O gezien, verder nergens. Deed me ook denken aan Revel luidsprekers.
Ben met een soortgelijke diffuser bezig voor een dome, deze levert ca 8dB extra geluidsdruk op.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 9#p2060399
Doet enorm veel, maar dwingt dit ook energie de waveguide uit omdat deze zo ondiep is?
Is het dan een soort compressie die een breedtewerking/spreiding forceert? Op zich bij een hoorn vast ook, en dan door de waveguide levert dat die +8dB dan op zeker :roll:
Screenshot_20230510-190128.png
Seas heeft het ook wel zo gedaan
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Shadow »

Ik heb zulke sonogrammen wél eerder gezien, bij Gerrit zijn zelfbouw bandjes...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Pjotr »

Recentelijk postte Bert Stoltenborg nog deze Genelecs: https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.28039/ Niet verkeerd dacht ik zo, 5k$/stuk. Denk dat die Purifi monitors er niet veel onder zullen zitten straks.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door motoindo »

Ze zitten niet bepaald stil nee, nieuwe eigentakt, tweeter en straks ook nog een smps.


[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Pjotr »

Zit wel een enorm leeftijdsverschil tussen foto en video zeg :lol: Leuk interview in begrijpelijke taal! Paar weken terug de huidige Purifi versterker gehoord in vergelijk met een NCore. Beide goed maar toch wel een behoorlijk hoorbaar verschil! De Purifi geeft veel meer rust en autoriteit. Spannend wat de 2e generatie gaat brengen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door rikpost »

Hoe presteert die Purifi T.A.V jouw ontwerp eigenlijk peter ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Pjotr »

Die deed niet mee in het vergelijk :D Maar ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ze elkaar niet veel zullen ontlopen. Zelfde gemak, detail en ontspannenheid. Waarbij de Purifi wel veel meer vermogen kan leveren. De CA levert maar 50 -80 watt. Het vergelijk was met Guru Junior monitors. Prachtig tekenende speakers die vrij lastig aan te sturen zijn en waarbij menig versterker door de mand valt. Zo hier ook de NCores. Nodigt wel uit om de 200-400 watt CA weer eens af te stoffen en op te pakken. Mahja, je kunt niet alles tegelijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 12 mei 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door rikpost »

Nou toch knap staaltje werk dan .
Ik hoorde hem bij Leo afgelopen weekend en daar heb ik hem alleen maar op de Calimero gehoord uiteraard .
Klonk daar in ieder geval erg mooi in deze combi
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Shadow »

rikpost schreef: vr 12 mei 2023, 10:16
Hoe presteert die Purifi T.A.V jouw ontwerp eigenlijk peter ?
Ik heb allebei, CA en Purifi, ik kan op het vermogen na, weinig tot geen verschil ontdekken :dank:
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Gydotron »

Voorbije zaterdag hadden we een demo met de Purifi SPK16 speaker waarin de nieuwe tweeter in verwerkt zit. Ik had de speaker al kunnen beluisteren en was al behoorlijk onder de indruk. Ik wilde mijn enthousiasme delen en dat is behoorlijk goed gelukt. Ik heb enkele reacties van bezoekers gekopieerd.

Marc : "De set… die maakt op indrukwekkende wijze muziek. Wat een dynamisch geweld en druk in het laag komt er uit die toch niet al te grote monitors! Guido verontschuldigde zich voor de beperkingen van de ruimte, als het gaat om laagweergave. Het laag was bij enkele nummers wel prominent, maar ik vond het niet storend en zeker niet boemerig. Een bijzonder holografisch geluidsbeeld met veel diepte viel ons ten deel met natuurlijke klanken en ook op hoge(re) geluidsniveaus vrij van vervorming en met ruimte voor dynamische uithalen. Ik kan een ieder alleen maar aanbevelen deze speakers eens te gaan beluisteren."

Karel : "T was een toffe audio-sit-in, knusjes bij elkander en genieten van de muzikale scene.
Een Purifi concept (& tuning) met veel potentie (in een intieme ruimte)
Chapeau voor de open gezelligheid ... en de introductie van Bruno (en zijn tech. omkadering)

Johan : "Het gaat om een tweeweg systeem met een 33 mm (!) grote tweeter en een 16 cm midwoofer. Aan de zijkanten zitten twee passieve radiatoren.
Alle "drivers" (de eigenlijke luidsprekerkorven) zijn ontworpen en gemaakt door Purifi. Zij maken eigenlijk alleen de drivers en het is de bedoeling dat luidsprekerfabrikanten en hobbyisten zelf de kast ontwerpen en bouwen. Purifi is wel van plan om het bouwschema en de elektronicaschema's van SPK16 bookshelfs te publiceren op hun website zodat iedereen die dat wil ze zelf kan nabouwen. Bruno Putzeys van Purifi waarschuwt wel, dat de kast bouwen niet voor novices is. Je hebt echt wel serieus wat ervaring nodig in het bouwen van allerlei soorten luidsprekerkasten om je hieraan te wagen.
Over het resultaat kan ik kort zijn: het was verbluffend. De hoeveelheid bas die uit zo'n kleine bookshelfs komen was fenomenaal. Je zou gaan zoeken naar een subwoofer, maar die was er dus niet. De midwoofer heeft een soort van gedraaide rolrand waardoor het afstraalgedrag beter onder controle gehouden kan worden, met name als er detail in de middentonen te horen moet vallen terwijl een zware synthetische bas alles om zeep helpt. Maar die draaiing in de rolrand zorgt er wonderwel voor dat dat dus effectief lukt.
Lady Blackbird met 'Fix It' uit het album 'Black Acid Soul' is een vrouwenstem met héél veel bas erin van zowel een basgitaar als een geplukte contrabas en percussie. Het laag dat ik gewend ben van mijn 48 cm woofers uit mijn no-baffle-korven was volledig te horen met de vrouwenstem helder en duidelijk.
Ook orkestwerken zoals de filmmuziek van Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (de eerste uit de reeks) en het Jazz Album van Dmitri Shostakovich klonken fantastisch en de SPK16 draaide er duidelijk zijn hand niet voor om.
Het zijn ook de enige conusluidsprekers die ik ooit gehoord heb die mijn "pianotest" met glans doorstonden. Mijn "pianotest" is de 3de pianosonate van Sergei Prokofiev. Die duurt maar 8 minuten, maar bevat meerdere fff en zelfs ffff 'fortissimo' aanslagen voor de pianist. Mijn eis is, dat dit afgespeeld moet worden op realistisch volume, dus even luid als een echte concertvleugel (en dat is LUID!). Elk conusluidspreker die ik tot gisteren gehoord heb, ging steevast vervormen tot zwaar vervormen zodra er zo'n heel harde fortissimo aangeslagen werd. Mijn elektrostaten, Magnepan panelen en Apogees zijn de enige luidspreker die ik dat ooit zonder fout heb horen doen. Tot gisteren. Die SPK16 deden het ook en wel zonder enige vervorming.
Ik kan zeggen dat dit de eerste keer is dat ik conus bookshelfs tegenkom die effectief mijn elektrostaten zouden kunnen vervangen. Zo goed zijn ze! "

Bart: Het is inderdaad zeer indrukwekkend wat deze luidsprekers neerzetten, zeker voor het formaat! Maar eigenlijk zou je het formaat zelfs buiten beschouwing kunnen laten, ze kunnen zich met veel grotere weergevers meten. Aan de andere hierboven genoemde superlatieven heb ik niets toe te voegen behalve dat de speaker erg levendig en dynamisch blijft klinken op laag volume.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door hardbats »

Ik zat dit toevallig net op Facebook te lezen, exact dit bericht.
Toch wel interessant en misschien eens leuk om straks de SPK16 te gaan bouwen, de purifi versterking is er al :D
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Gydotron »

Het staat ook op Purifi Facebook en Lars had gevraagd of ik het daar ook wilde delen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door hardbats »

Dat was waar ik het zag inderdaad
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Kappa7 »

Zou leuk zijn als je ze mee naar de luisterdag in Ermelo kunt nemen, Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Gydotron »

@Kappa7:

Momenteel zijn er slechts 2 paar SPK16 speakers. De tweeter is nog niet in productie en zal pas eind dit jaar leverbaar zijn. Er staat een paartje in Denemarken en het andere paar staat bij Bruno Putzeys. Ik ga zelf de SPK16 bouwen en ik zal eens polsen of Bruno het ziet zitten om er een demo bij jullie mee te geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Pjotr »

Dat zou wel erg leuk zijn! O:)
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 23 aug 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door dre »

Zeker. :sure:

Is er wat info over de tweeter?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door SSassen »

:foto:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: wo 23 aug 2023, 10:56
Dat zou wel erg leuk zijn! O:)
Zeker weten.
Daar kan ik wel een ruimte voor vrij maken. :rock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef: wo 23 aug 2023, 16:46
:foto:
Ik dacht jij vanwege haarproblemen, zonder zelfs maar even een goed advies te geven, vertrokken was…
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door SSassen »

Mja, vettige lange lokken daar gruwel ik van, dat klopt inderdaad. Maar ik ben net onkruid hoor, als je denkt ervanaf te zijn komt het gewoon weer terug.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: wo 23 aug 2023, 21:36
Ik dacht jij vanwege haarproblemen, zonder zelfs maar even een goed advies te geven, vertrokken was…
Je kent Sander toch, alles waar ie aan begint wordt een eindeloos meerjarenplan... 8)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe Purifi drivers (en 2e generatie Eigentakt) in aankomst?

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 23 aug 2023, 22:25
Je kent Sander toch, alles waar ie aan begint wordt een eindeloos meerjarenplan... 8)
Vooral mee door gaan; dan wordt je oud.
Plaats reactie