Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door ray5150 »

HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 14:44
O,ja. met die trafo's was ik ook al een keer bezig, maar dan juist voor de toegevoegde warme klank die ze zouden veroorzaken.
Dus het toevoegen van iets, tja, is juist iets om nu te vermijden denk ik, liever een opamp.
Mja, dat is dus vervorming...

HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 14:56
Ik vraag het gewoon omdat ik hoop dat er snel en makkelijk een oplossing uit komt rollen, hapklaar als het kan.
Zo'n beetje alle mogelijke opties zijn onderhand al afgeschoten, vaak met drogredenen en veronderstellingen...
markbakk

Bericht door markbakk »

Goede unbalanced-balanced transformators klinken gewoon neutraal en voegen niets toe. Ze vervormen wel een beetje (heel weinig). Niks op tegen. Als je de specs bekijkt van deze: https://www.lehle-components.com/en/le ... -mz-l.html, dan zou ik niet verder zoeken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En dat allemaal om een kennelijk niet ordentelijk ontworpen LA90 aan de praat te krijgen? :think:
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef: za 19 aug 2023, 1:23
markbakk schreef: vr 18 aug 2023, 22:10
De grootste uitdaging is een mooi kastje met uitsparingen voor Neutrik chassisdelen. En nog een losse trafo in een stekkerkastje bouwen.
Uitdaging ? trappenboor 22/24 en een boorkolom. opspannen en uitrichten van het materiaal kost meer tijd dan het boren van een gat.
met een bankschroef en een schroefmachine ook wel te doen, maar als de machine vastslaat vind je pols dat niet fijn. been there, done that.
Dag Ray, vorige week las ik een bericht van je waarin je nogal wat moeite had met Engelse termen. Hier lees ik dan dat je er zelf ook wel wat van kan. Het is zeker besmettelijk. Geeft niet hoor, maar het viel me op.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is echt laagwater... :shock: :mrgreen:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

markbakk schreef: za 19 aug 2023, 16:58
Goede unbalanced-balanced transformators klinken gewoon neutraal en voegen niets toe. Ze vervormen wel een beetje (heel weinig). Niks op tegen. Als je de specs bekijkt van deze: https://www.lehle-components.com/en/le ... -mz-l.html, dan zou ik niet verder zoeken.
Oh, nice…
HiFi Beestje

Bericht door HiFi Beestje »

Kappa7 schreef: za 19 aug 2023, 16:23
HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 16:14
Soundstage ! natuurlijk.
Tot op de letter nauwkeurig ja.

Ik zeg het expres over die kabels, er zijn nou eenmaal mensen die niet door de grens heen komen dat ze het duidelijk kunnen horen wat voor verschil het kan zijn.
Het rottige is alleen dat ze voor een ander ook willen bepalen dat ze het verschil niet kunnen horen net zo als hun.
Tis misschien meer dat een ieder voor zich uit moet maken of hij of zij het verschil hoort of niet.
Hoor je dat en denk je daar je set mee te verbeteren dan is dat prima net als een ander die daar weer zijn mening over mag hebben.
Dus waarom moet een ander dan jou mening wel overnemen?
In de omgang met anderen moet men het op forums maar niet zo nauw nemen met wat de werkelijkheid altijd, een ieder in zijn eigen beleving of overtuiging over kabels want alle soorten en maten gevogelte lopen hier rond.
Maar dat geld voor beide kampen in de kabel discussie, of men weet dat er duidelijk hoorbaar en meetbaar verschil is, of men kan zich niet voorstellen dat dit zo is met bijkomende stellingen.
Zo wordt geredeneerd, vanuit die optiek.
Laatst las ik nog iemand die zei dat een hoorbaar verschil zeker niet met LS kabels te horen is omdat er juist veel stroom door loopt.
Duidelijk iemand uit het kamp van de non-believers want dat is dus juist niet het geval, het komt wel omdat er veel stroom doorloopt namelijk.
Blijft wel allemaal natuurkunde en wetenschap, dus het kan wat gevoelig gaan zitten, 1 van de beide kampen heeft ongelijk namelijk.
Ik wil ook graag een ander bijbrengen dat er wel verschil is, dat speelt ook, het is de blijde boodschap.
Omgekeerd geld dat niet, er is geen eer te behalen in iemand proberen te overtuigen van dat 220 snoer ook goed was geweest terwijl hij door een andere kwakzalver 3000 euro heeft betaald voor matige kabels met idem lulverhaal.
Laat staan die onzin over 220Volt kabels die ook nog eens verschil zouden maken.
Het gezonde verstand van iemand die electro heeft geleerd komt op een gegeven moment wel boven water natuurlijk.
ray5150

Bericht door ray5150 »

douwebakker schreef: za 19 aug 2023, 17:32
markbakk schreef: vr 18 aug 2023, 22:10
De grootste uitdaging is een mooi kastje met uitsparingen voor Neutrik chassisdelen. En nog een losse trafo in een stekkerkastje bouwen.
Uitdaging ? trappenboor 22/24 en een boorkolom. opspannen en uitrichten van het materiaal kost meer tijd dan het boren van een gat.
met een bankschroef en een schroefmachine ook wel te doen, maar als de machine vastslaat vind je pols dat niet fijn. been there, done that.
Dag Ray, vorige week las ik een bericht van je waarin je nogal wat moeite had met Engelse termen. Hier lees ik dan dat je er zelf ook wel wat van kan. Het is zeker besmettelijk. Geeft niet hoor, maar het viel me op.
Beste Douwe, dat ging specifiek over popie-jopie termen als interlinks en powercords als men gewoon aansluitkabels bedoeld.
Er is op zich niet zoveel mis met het gebruik van Engelse termen, maar je kan het ook overdrijven.
Zo hoor ik de laatste dagen in mijn omgeving zeggen dat men blij is dat de kits volgende week weer naar school gaan.
Daar krijg ik jeuk van, kan er niets aan doen. men bedoelt dus gewoon de kinderen...
Maar je hebt wel een (klein) punt. ik zal het aanpassen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 20:59
Kappa7 schreef: za 19 aug 2023, 16:23
HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 16:14
Soundstage ! natuurlijk.
Tot op de letter nauwkeurig ja.

Ik zeg het expres over die kabels, er zijn nou eenmaal mensen die niet door de grens heen komen dat ze het duidelijk kunnen horen wat voor verschil het kan zijn.
Het rottige is alleen dat ze voor een ander ook willen bepalen dat ze het verschil niet kunnen horen net zo als hun.
Tis misschien meer dat een ieder voor zich uit moet maken of hij of zij het verschil hoort of niet.
Hoor je dat en denk je daar je set mee te verbeteren dan is dat prima net als een ander die daar weer zijn mening over mag hebben.
Dus waarom moet een ander dan jou mening wel overnemen?
In de omgang met anderen moet men het op forums maar niet zo nauw nemen met wat de werkelijkheid altijd, een ieder in zijn eigen beleving of overtuiging over kabels want alle soorten en maten gevogelte lopen hier rond.
Maar dat geld voor beide kampen in de kabel discussie, of men weet dat er duidelijk hoorbaar en meetbaar verschil is, of men kan zich niet voorstellen dat dit zo is met bijkomende stellingen.
Zo wordt geredeneerd, vanuit die optiek.
Laatst las ik nog iemand die zei dat een hoorbaar verschil zeker niet met LS kabels te horen is omdat er juist veel stroom door loopt.
Duidelijk iemand uit het kamp van de non-believers want dat is dus juist niet het geval, het komt wel omdat er veel stroom doorloopt namelijk.
Blijft wel allemaal natuurkunde en wetenschap, dus het kan wat gevoelig gaan zitten, 1 van de beide kampen heeft ongelijk namelijk.
Ik wil ook graag een ander bijbrengen dat er wel verschil is, dat speelt ook, het is de blijde boodschap.
Omgekeerd geld dat niet, er is geen eer te behalen in iemand proberen te overtuigen van dat 220 snoer ook goed was geweest terwijl hij door een andere kwakzalver 3000 euro heeft betaald voor matige kabels met idem lulverhaal.
Laat staan die onzin over 220Volt kabels die ook nog eens verschil zouden maken.
Het gezonde verstand van iemand die electro heeft geleerd komt op een gegeven moment wel boven water natuurlijk.
Leuk een kabel discussie, ik pak even de popcorn en een cola erbij :(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: za 19 aug 2023, 21:03

Niet doen, dan ben je er geweest :mrgreen:
HiFi Beestje

markbakk schreef: za 19 aug 2023, 16:58
Lijken mij ook uitstekende dingen, maar dan zet je de THD weer terug naar 0.002, en het heeft meer gevolgen voor het geluid wat kleuring betreft.
Een tijd geleden was ik met die componenten ook al bezig omdat het juist goed zou klinken, in oude bekende mengpanelen zitten ook die dingen, en dat moest het dan wezen volgens sommigen.
Ik gebruik zelf wel deze plug-in, hetzelfde eigenlijk maar dan om warmte toe te voegen aan een signaal.
Wel grappig om even aan te halen.

https://www.youtube.com/watch?v=aG9Mxw1vfsw
markbakk

Bericht door markbakk »

Hoe kijk je eigenlijk aan tegen de hoorbaarheid van THD, dit tegenover de discrete harmonische vervormingen en andere soorten van lineaire en niet-lineaire vervorming? De vervorming in luidsprekers zéker meegenomen?
Het is overigens 0,00002 (of 0,002%). Orde van grootte van meer dan -90dB, zo even uit het hoofd. Dat hoor je?
Shadow

Bericht door Shadow »

Daar gaat het niet om Mark...
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef: za 19 aug 2023, 21:03
douwebakker schreef: za 19 aug 2023, 17:32

Beste Douwe, dat ging specifiek over popie-jopie termen als interlinks en powercords als men gewoon aansluitkabels bedoeld.
Er is op zich niet zoveel mis met het gebruik van Engelse termen, maar je kan het ook overdrijven.
Zo hoor ik de laatste dagen in mijn omgeving zeggen dat men blij is dat de kits volgende week weer naar school gaan.
Daar krijg ik jeuk van, kan er niets aan doen. men bedoelt dus gewoon de kinderen...
Snap ik wel hoor, je hoort de laatste tijd zoveel Engelse termen. Ik neem het je ook niet kwalijk,
Maar ben bang dat op deze manier onze eigen taal op termijn gaat verdwijnen.
Daar moeten we voor waken.
HiFi Beestje

markbakk schreef: za 19 aug 2023, 21:37
Hoe kijk je eigenlijk aan tegen de hoorbaarheid van THD, dit tegenover de discrete harmonische vervormingen en andere soorten van lineaire en niet-lineaire vervorming? De vervorming in luidsprekers zéker meegenomen?
Het is overigens 0,00002 (of 0,002%). Orde van grootte van meer dan -90dB, zo even uit het hoofd. Dat hoor je?
0.002 1khz staat op de datasheet

Tja, ik weet dat het beslist niet gaat over direct ook beter klinken met een lage THD.
Die class D versterkers van jaren geleden bijvoorbeeld hadden ook vast niet veel vervorming maar de klacht was dat ze dun of schril zouden klinken, niet aangenaam of natuurlijk dus.
Ik kan mij er alles bij voorstellen, klank is wat anders dan THD denk ik maar over een frequentie weergave curve gaat het ook niet.
Daar op zich kan ik mijn vinger niet zo op leggen.
Het kan ook best in mijn optiek dat mijn Cyrus versterker uiteindelijk beter gaat klinken dan die topping met een veel lagere THD om die reden.
Wat die THD betreft kan ik zeker horen wat het verschil is tussen 0.1 % en 0.003.
Daar tussen vergeleken is de vervorming gewoon weg.
Maar met een THD van 0.00007 moet hij echt helemaal weg zijn durf ik wel te stellen
Ik heb een versterkertje namelijk van Renkforce die als een tierelier klinkt, soundstage en stereo beeld van jewelste alleen vervormd hij duidelijk met 0.1 THD, dat is dus 0.1% en dat is dus 1/1000 deel met andere woorden.
Die Cyrus vervormd niet op die manier, maar ik weet dus nog niet hoe die 0.00007% zou klinken wat dat betreft.
Dat is de grote vraag ook met deze aanschaf.
Die 0.1% THD van dat goedkope ding is dus heel veel op die manier, toch meet technisch is het 1/1000 deel, en ik meen om die reden dat iemand anders durft te beweren dat dit niet te horen zou zijn.
Maar dat is het dus wel, zeer duidelijk zelfs.
Dus ja, dat geeft het wel aan, ik weet niet hoe veel vervorming ik nu hoor, ik weet niet wat ik hoor dus met 0.003.
Mijn DAC heeft ook 0.003 % THD geloof ik, samen al 0.006 in het slechste geval samen 0.01, dan is het al samen een factor 10 kleiner vergeleken met die renkforce met 0.1% THD.

En mijn NOS DAC is hetzelfde verhaal, ik kan wel een DAC kopen met een lagere vervorming met dan wel oversampling om dat te bereiken maar die klinkt dan voor geen meter, het geluidsbeeld is dan zo plat als een muur zonder diepte, realisme om het bijna beet te pakken als het ware.
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op za 19 aug 2023, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Je oren zijn geen betrouwbare meetinstrumenten en alle verschillen die je hoort link je aan verschil in THD, het is voor de meeste mensen hier duidelijk dat dat niet zo werkt.
HiFi Beestje

](*,)
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op za 19 aug 2023, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HiFi Beestje

Shadow schreef: za 19 aug 2023, 22:36
Je oren zijn geen betrouwbare meetinstrumenten en alle verschillen die je hoort link je aan verschil in THD, het is voor de meeste mensen hier duidelijk dat dat niet zo werkt.
Ik ken de drill shadow, je verdwijnt het "bekende" gat in met een totaal andere en bekende discussie.
Waarom reageer je zelf dan wel zo stellig als je zegt dat alles toch suggestief is ?
Dan geld het voor jou toch ook, of niet ?
Of geld dit alleen voor mij of zo ?

En trouwens, als mijn oren dus aan de LSD verslaaft zijn net zo als de jouwe dan moet het een meet technisch gelijk krijgen worden toch ?
De Topping zal beter gaan klinken dan een 10 keer duurdere set van Cyrus !
Dat zeg je.

En ik bevestig toch de meetgegevens van beide apparaten met mijn gehoor ? Dus waar ... je dan over.
Maar ik gaf al aan dat sommigen dus 1/1000 deel zullen gaan ontkennen dat dit te horen is.
Jij bent daar dus 1 van.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik heb geen idee wat je gebruikt/drinkt/rookt, maar succes ermee!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Onderschrift van Henkjan gelezen?

“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
markbakk

Bericht door markbakk »

HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 22:28
markbakk schreef: za 19 aug 2023, 21:37
0.002 1khz staat op de datasheet
Lezen hè. 0,002%. Bij 1kHz. Pagina verder staat de grafiek. Niet blijven twijfelen, gewoon proberen. En blijf je idealen trouw, hifi is nou eenmaal ook smaak.
HiFi Beestje

Shadow schreef: za 19 aug 2023, 23:12
Ik heb geen idee wat je gebruikt/drinkt/rookt, maar succes ermee!
Ik doe feel Yoga
HiFi Beestje

pappaleo schreef: za 19 aug 2023, 23:51
Onderschrift van Henkjan gelezen?

“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
Daar is het enige over te zeggen want sommigen weten niet wat te meten, zelfs niet als ze langs komen en zeggen, "We zullen het wel even meten".
En dan simpel een EQ curve meten die dan zal bewijzen waar het op die manier niet over gaan kan.
Het is de X-factor in observatie, niet een X-File waaruit je dan de beslissing trekken kan.
Feit blijft dat mensen op forums denken de wijsheid in pacht te hebben.
In de wetenschap is echter de discussie nooit ten einde.
Maar op welk vlak dat dan is blijft een raadsel voor die mensen die hier kraaien de waarheid in pacht te hebben.
Genoeg ruimte voor innovatie zou ik zeggen.
Wat meten betreft blijft dit voor mij ook een beetje spoken op de doorkruising van de nul lijn van een signaal, slewrate op 10Khz of zo.
Waar gaat het om ?
HiFi Beestje

Ik bestel dat apparaat en we gaan het zien, horen dus.
Kletskoek. of moederkoek.
Iets ......
Proof of the pudding, of zoiets.
Shadow

Bericht door Shadow »

Heb je hem al?
Plaats reactie