meten van grote waarde C's (10000uF)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Henkjan »

ik kwam nog een stel grote condensatoren tegen (4700, 10000uF). ik wil nameten of die nog goed zijn, maar m'n LC meter gaat maar tot 200.... zou dit met LIMP (Arta) ook kunnen, of is dat te ver buiten t bereik?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik daar zo'n soort apparaatje voor :
https://nl.aliexpress.com/item/10050052 ... Hcf9wx0Oid
Ik weet niet welke capaciteit hij maximaal aankan, maar 10.000 uF is te doen.
Paar maanden geleden nog gedaan met de bufferelco's van mijn Sony versterker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Henkjan »

extra spullen is altijd leuk natuurlijk :rofl:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Chocomel »

Van dat apparaat heb ik een voorloper. Werkelijk briljant. De onderliggende techniek is ontworpen om zoveel mogelijk functionaliteit en nauwkeurigheid uit een klein chippie wilde halen en is open source. De Chinese fabrikanten zijn daar handig op ingesprongen door de apparaten voor een habbekrats aan te beiden.

Voordat je de elco's test moet je ze eerst even kortsluiten, als ze geladen zijn gaat de tester stuk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Henkjan »

voor een dikke joet ...
Henkjan schreef: di 15 aug 2023, 23:12
zou dit met LIMP (Arta) ook kunnen, of is dat te ver buiten t bereik?
kan iemand hier nog wat van zeggen? in de handleiding is niets directs te vinden over de betrouwbaarheids range
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Chocomel »

Met LIMP kan je in het frequentiebereik van pakweg 10 Hz tot 20 kHz meten. Voor een nauwkeurige meting moet de frequentie waarop de reactantie van de condensator gelijk is aan de referentieweerstand, ruim binnen je (meet)frequentiebereik vallen. Met een weerstand van 10 ohm en een capaciteit van 10.000 µF is dat 1,6 Hz... dus dat kan niet. Als je het echt wilt dan kan het wel, maar dan heb je een veel kleinere weerstand nodig van bijvoorbeeld 0,1 ohm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Henkjan »

dank je

dan maar de 3 weken wachten op de bezorgchinees
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Chocomel »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef: do 17 aug 2023, 16:46
Met LIMP kan je in het frequentiebereik van pakweg 10 Hz tot 20 kHz meten. Voor een nauwkeurige meting moet de frequentie waarop de reactantie van de condensator gelijk is aan de referentieweerstand, ruim binnen je (meet)frequentiebereik vallen. Met een weerstand van 10 ohm en een capaciteit van 10.000 µF is dat 1,6 Hz... dus dat kan niet. Als je het echt wilt dan kan het wel, maar dan heb je een veel kleinere weerstand nodig van bijvoorbeeld 0,1 ohm.
Maar nog wel een meetspanning van 2V. Dus op naar een versterkertje van 20A :lol: Nee dat gaat 'm zo niet worden. Maar al eens geprobeerd bij 20 Hz en een 10 ohm meetweerstand? Hoeft niet op 0,1% nauwkeurig toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door ray5150 »

Chocomel schreef: do 17 aug 2023, 15:18
Van dat apparaat heb ik een voorloper. Werkelijk briljant. De onderliggende techniek is ontworpen om zoveel mogelijk functionaliteit en nauwkeurigheid uit een klein chippie wilde halen en is open source. De Chinese fabrikanten zijn daar handig op ingesprongen door de apparaten voor een habbekrats aan te beiden.

Voordat je de elco's test moet je ze eerst even kortsluiten, als ze geladen zijn gaat de tester stuk.
Ik wist niet dat de oorsprong van die dingen open-source was.
Zijn zeker handige apparaatjes. soort Zwitser zakmes.
Ik denk dat dit over niet al te lange tijd net zo standaard voor de elektronicus is als de labvoeding en de multimeter.
Chocomel schreef: do 17 aug 2023, 16:52
Over jezelf uit de markt prijzen gesproken, is gewoon 2 x zo duur. :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Leeuwarden »

Kan je met zo’n ding ook transistors matchen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door ray5150 »

Hangt ervan af op welke parameters je wilt matchen. Er zijn er tientallen verschillende.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Leeuwarden »

VGS voor jfet’s en mosfets toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door ray5150 »

Ik weet niet of hij dat aangeeft, moet ik van het weekend even naar kijken.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Jacob »

Sluit de condensator via een weerstand van enkele kilo ohms aan op een gelijkspanning. Volg de spanning op de condensator met een (analoge) spanningsmeter. Bepaal de tijd tot deze spanning een waarde heeft van 70 % van de ingangsspanning. C is dan t/R.
Dit zou moeten werken als de lek van de cap niet al te groot is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Pjotr »

Dat werkt dus maar een beetje vanwege het geheugen effect van elco's. Zie zo'n ding maar eens eerst naar echt nul volt te krijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: vr 18 aug 2023, 10:04
Ik weet niet of hij dat aangeeft, moet ik van het weekend even naar kijken.
Als ik de schermplaatjes bij Ali zo bekijk doet hij dat wel voor kleine exemplaren bij 1 mA. Dus voor het matchen van ingangstransistoren zou het moeten kunnen. Maar voor powerfets en BJT zal het niet gaan lukken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Kappa7 »

Daar heb ik de CD versie van en werkt perfect voor het matchen van fets.
Eigenlijk nog niets gevonden wat hij niet pakte.
Wel heb ik mee gemaakt dat je soms het component even om moet draaien om een juiste meting te krijgen.
IMG_20230819_094419.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door ray5150 »

Ik heb 3 verschillende FET's opgezocht, en deze gemeten.
BF245.jpg
IRF830.jpg
IRFP240.jpg
Geen idee of hier de door Jan genoemde waarde vermeldt staat. trekt u uw eigen conclusie.
(Overigens heeft mijn exemplaar een USB poortje, en een accu aan boord. paar uur aan de PC hangen en hij is weer vol.)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Kappa7 »

Die is een stuk geavanceerder dan mijn CD exemplaar.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 19 aug 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Barry2001 »

Zijn erg veel varianten van in omloop, heb deze 2 en gebruik ze best nog wel eens:
IMG_2957.jpeg
Los batterijtje. Lijkt me die van Ray met ingebouwde accu handiger.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Kappa7 »

Mer veel match werk is me wel eens opgevallen dat de waardes anders worden als de batterij spanning afneemt.
Als ik veel componenten moet matchen dan gebruik ik de lab voeding, dan is de spanning in elk geval stabiel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Pjotr »

Maar dan nog kun je er geen power transistors mee matchen. Matchen doe je op het beoogde werkpunt van de transistor. I.i.g. de beoogde biasstroom.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Kappa7 »

Grote hoeveelheden 2sk170 gaat prima kan ik je vertellen.
Maar power transistoren heb ik me nog niet aan gewaagd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meten van grote waarde C's (10000uF)

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: do 17 aug 2023, 16:50
dan maar de 3 weken wachten op de bezorgchinees
is er al
IMG_20230824_105821Z_HDR.jpg
meteen getest op wat 4700uF die ik nog had liggen, alle 8 zaten dus op ongeveer dit (binnen 1% van elkaar)
Plaats reactie