meten van grote waarde C's (10000uF)
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
meten van grote waarde C's (10000uF)
ik kwam nog een stel grote condensatoren tegen (4700, 10000uF). ik wil nameten of die nog goed zijn, maar m'n LC meter gaat maar tot 200.... zou dit met LIMP (Arta) ook kunnen, of is dat te ver buiten t bereik?
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Ik gebruik daar zo'n soort apparaatje voor :
https://nl.aliexpress.com/item/10050052 ... Hcf9wx0Oid
Ik weet niet welke capaciteit hij maximaal aankan, maar 10.000 uF is te doen.
Paar maanden geleden nog gedaan met de bufferelco's van mijn Sony versterker.
https://nl.aliexpress.com/item/10050052 ... Hcf9wx0Oid
Ik weet niet welke capaciteit hij maximaal aankan, maar 10.000 uF is te doen.
Paar maanden geleden nog gedaan met de bufferelco's van mijn Sony versterker.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Van dat apparaat heb ik een voorloper. Werkelijk briljant. De onderliggende techniek is ontworpen om zoveel mogelijk functionaliteit en nauwkeurigheid uit een klein chippie wilde halen en is open source. De Chinese fabrikanten zijn daar handig op ingesprongen door de apparaten voor een habbekrats aan te beiden.
Voordat je de elco's test moet je ze eerst even kortsluiten, als ze geladen zijn gaat de tester stuk.
Voordat je de elco's test moet je ze eerst even kortsluiten, als ze geladen zijn gaat de tester stuk.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Met LIMP kan je in het frequentiebereik van pakweg 10 Hz tot 20 kHz meten. Voor een nauwkeurige meting moet de frequentie waarop de reactantie van de condensator gelijk is aan de referentieweerstand, ruim binnen je (meet)frequentiebereik vallen. Met een weerstand van 10 ohm en een capaciteit van 10.000 µF is dat 1,6 Hz... dus dat kan niet. Als je het echt wilt dan kan het wel, maar dan heb je een veel kleinere weerstand nodig van bijvoorbeeld 0,1 ohm.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
dank je
dan maar de 3 weken wachten op de bezorgchinees
dan maar de 3 weken wachten op de bezorgchinees
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Of een dag op de Okaphone
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=496729
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=496729
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Maar nog wel een meetspanning van 2V. Dus op naar een versterkertje van 20AChocomel schreef: ↑do 17 aug 2023, 16:46Met LIMP kan je in het frequentiebereik van pakweg 10 Hz tot 20 kHz meten. Voor een nauwkeurige meting moet de frequentie waarop de reactantie van de condensator gelijk is aan de referentieweerstand, ruim binnen je (meet)frequentiebereik vallen. Met een weerstand van 10 ohm en een capaciteit van 10.000 µF is dat 1,6 Hz... dus dat kan niet. Als je het echt wilt dan kan het wel, maar dan heb je een veel kleinere weerstand nodig van bijvoorbeeld 0,1 ohm.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Ik wist niet dat de oorsprong van die dingen open-source was.Chocomel schreef: ↑do 17 aug 2023, 15:18Van dat apparaat heb ik een voorloper. Werkelijk briljant. De onderliggende techniek is ontworpen om zoveel mogelijk functionaliteit en nauwkeurigheid uit een klein chippie wilde halen en is open source. De Chinese fabrikanten zijn daar handig op ingesprongen door de apparaten voor een habbekrats aan te beiden.
Voordat je de elco's test moet je ze eerst even kortsluiten, als ze geladen zijn gaat de tester stuk.
Zijn zeker handige apparaatjes. soort Zwitser zakmes.
Ik denk dat dit over niet al te lange tijd net zo standaard voor de elektronicus is als de labvoeding en de multimeter.
Over jezelf uit de markt prijzen gesproken, is gewoon 2 x zo duur.Chocomel schreef: ↑do 17 aug 2023, 16:52Of een dag op de Okaphone
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=496729
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Hangt ervan af op welke parameters je wilt matchen. Er zijn er tientallen verschillende.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Ik weet niet of hij dat aangeeft, moet ik van het weekend even naar kijken.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Sluit de condensator via een weerstand van enkele kilo ohms aan op een gelijkspanning. Volg de spanning op de condensator met een (analoge) spanningsmeter. Bepaal de tijd tot deze spanning een waarde heeft van 70 % van de ingangsspanning. C is dan t/R.
Dit zou moeten werken als de lek van de cap niet al te groot is.
Dit zou moeten werken als de lek van de cap niet al te groot is.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Dat werkt dus maar een beetje vanwege het geheugen effect van elco's. Zie zo'n ding maar eens eerst naar echt nul volt te krijgen.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Als ik de schermplaatjes bij Ali zo bekijk doet hij dat wel voor kleine exemplaren bij 1 mA. Dus voor het matchen van ingangstransistoren zou het moeten kunnen. Maar voor powerfets en BJT zal het niet gaan lukken.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Daar heb ik de CD versie van en werkt perfect voor het matchen van fets.
Eigenlijk nog niets gevonden wat hij niet pakte.
Wel heb ik mee gemaakt dat je soms het component even om moet draaien om een juiste meting te krijgen.
Eigenlijk nog niets gevonden wat hij niet pakte.
Wel heb ik mee gemaakt dat je soms het component even om moet draaien om een juiste meting te krijgen.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Ik heb 3 verschillende FET's opgezocht, en deze gemeten.
Geen idee of hier de door Jan genoemde waarde vermeldt staat. trekt u uw eigen conclusie.
(Overigens heeft mijn exemplaar een USB poortje, en een accu aan boord. paar uur aan de PC hangen en hij is weer vol.)
Geen idee of hier de door Jan genoemde waarde vermeldt staat. trekt u uw eigen conclusie.
(Overigens heeft mijn exemplaar een USB poortje, en een accu aan boord. paar uur aan de PC hangen en hij is weer vol.)
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Die is een stuk geavanceerder dan mijn CD exemplaar.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 19 aug 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Zijn erg veel varianten van in omloop, heb deze 2 en gebruik ze best nog wel eens:
Los batterijtje. Lijkt me die van Ray met ingebouwde accu handiger.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Mer veel match werk is me wel eens opgevallen dat de waardes anders worden als de batterij spanning afneemt.
Als ik veel componenten moet matchen dan gebruik ik de lab voeding, dan is de spanning in elk geval stabiel.
Als ik veel componenten moet matchen dan gebruik ik de lab voeding, dan is de spanning in elk geval stabiel.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Maar dan nog kun je er geen power transistors mee matchen. Matchen doe je op het beoogde werkpunt van de transistor. I.i.g. de beoogde biasstroom.
Re: meten van grote waarde C's (10000uF)
Grote hoeveelheden 2sk170 gaat prima kan ik je vertellen.
Maar power transistoren heb ik me nog niet aan gewaagd.
Maar power transistoren heb ik me nog niet aan gewaagd.
