Bedankt voor de info, dat is erg leuk om terug te lezen, die dual coil spaced out zie ik ook meer in bass/subs drivers !! 400 euro , nog wel iets om over na te denken!
Het is grappig ik heb de video nu zelf 2 keer gekeken.... niet aan te raden. maar dan bedenk je ineens dingen die je niet gezegd hebt in de video

ik dacht dus nu (noem het nog even in de video) dat inderdaad de golven naar buiten gaan tegelijkertijd die golven verder vanuit het midden zijn meer en deel steeds lagere frequenties die over blijven.
Op die manier een soort punt bron.
Wel grappig wat je zegt over het midden (binnen de voice coil) gebeurd het tegenover gestelde het hoog in het mnidden gaat naar het center en dan komt het dat mid rubbertje tegen

een deel van het hoog zal ook proberen vanuit de VC naar buiten te gaan maar zal niet zo ver komen denk ik, nog steeds een vrij groot oppervlakte wat hoog maakt al met al , tenminste 70mm of meer.. vandaar dat de spreiding in de metingen ook helemaal niet eens zo heel erg goed is.
Nog iets wat ik niet vermeld heb in de video maar pas later aan dacht is, de rubber spider is niet alleen om het te centreren (als het daar al iets toe voegt ) maar met name om te zorgen dat de resonantie ergens rond de 80 Hz eindigt, als dit ding een res had van 50 of lager flopte het alle kanten op, exact waar ik nu mee aan het klooien ben met mijn mid ranges. te lage res is ook niet fijn en word erg onstabiel

(voor een driver met maar 3-3.5 mm xmax of minder) en met name met deze hoge toleranties ... een gap van 0.98mm is small en zal binnen de kortste keren ergens tegen aan wrijven denk ik op lagere frequenties

of te grote uitslagen, gezien het niet als een piston beweegt zal het proberen de voice coil te vervormen, aanlopen van deze voice coil ligt dan snel op de loer.
ik heb ze een mailtje gestuurd we gaan het zien