Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

Excuses voor het onscherpe beeld, en een paar tekst kaarten zijn even mis gegaan haha :) net ander edit pakket en kan niet zeggen dat het bevalt.

Hoe dan ook ik had een setje Manger drivers gekregen waarvan er 1 stuk was, en helaas niet heb kunnen repareren , deze moet een nieuwe voice coil en membraam..... zeker na mijn slacht werk :) maar ik wou toch even spieken hoe die in elkaar zat!

Ik heb Manger wel een mailtje gestuurd of ze hem kunnen maken :)en wat dat zou kosten.

groetjes Joppe

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door richard »

De reparatie van mijn Manger koste mij destijds 350 Gulden, dus 400 Euro lijkt me niet onredelijk.
Wel interessant om hem zo open op de slachtbank te zien.

De spreekspoel bestaat uit twee delen in parallel geschakeld die beiden voor de helft in de luchtspleet zitten, een boven en een onder. Daardoor is de aandrijving over een lange Xlin. constant en het gewicht minimaal. Volgens mij zit er geen ferrofluid in.

Ze zijn wel kwetsbaar gebouwd, de aansluiting van de zigzag litze op de spreekspoel is een zwak punt. Je kan ze eigenlijk niet ondersteboven op een werkblad leggen.

Het idee van het ding is dat de spreekspoel buiggolven in het membraan opwekt welke overeenkomen met de geluidsgolven uit een puntbron; zoals de rimpeling van een steen in de vijver. In het centrum is dat niet helemaal gelukt omdat de golven vanuit de ring naar het centrum verplaatsen.

Sterk punt van het ding is zijn snelheid, zwak punt is dat hij lastig is te combineren met relatief trage woofers. Het klankkarakter past niet bij elkaar.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

Bedankt voor de info, dat is erg leuk om terug te lezen, die dual coil spaced out zie ik ook meer in bass/subs drivers !! 400 euro , nog wel iets om over na te denken!

Het is grappig ik heb de video nu zelf 2 keer gekeken.... niet aan te raden. maar dan bedenk je ineens dingen die je niet gezegd hebt in de video :) ik dacht dus nu (noem het nog even in de video) dat inderdaad de golven naar buiten gaan tegelijkertijd die golven verder vanuit het midden zijn meer en deel steeds lagere frequenties die over blijven.
Op die manier een soort punt bron.
Wel grappig wat je zegt over het midden (binnen de voice coil) gebeurd het tegenover gestelde het hoog in het mnidden gaat naar het center en dan komt het dat mid rubbertje tegen :) een deel van het hoog zal ook proberen vanuit de VC naar buiten te gaan maar zal niet zo ver komen denk ik, nog steeds een vrij groot oppervlakte wat hoog maakt al met al , tenminste 70mm of meer.. vandaar dat de spreiding in de metingen ook helemaal niet eens zo heel erg goed is.

Nog iets wat ik niet vermeld heb in de video maar pas later aan dacht is, de rubber spider is niet alleen om het te centreren (als het daar al iets toe voegt ) maar met name om te zorgen dat de resonantie ergens rond de 80 Hz eindigt, als dit ding een res had van 50 of lager flopte het alle kanten op, exact waar ik nu mee aan het klooien ben met mijn mid ranges. te lage res is ook niet fijn en word erg onstabiel :) (voor een driver met maar 3-3.5 mm xmax of minder) en met name met deze hoge toleranties ... een gap van 0.98mm is small en zal binnen de kortste keren ergens tegen aan wrijven denk ik op lagere frequenties :) of te grote uitslagen, gezien het niet als een piston beweegt zal het proberen de voice coil te vervormen, aanlopen van deze voice coil ligt dan snel op de loer.

ik heb ze een mailtje gestuurd we gaan het zien
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door richard »

Volgens mij moesten ze boven de 120-150 Hz worden ingezet. Dat ze sterk richtingsgevoelig zijn en bundelen klopt wel naar mijn ervaring.

Destijds heb ik ergens gelezen dat ze door de heer Manger zijn ontwikkeld (met een subsidie van de Duitse overheid) om het geluid van een pistoolschot op een realistische wijze weer te geven. Ze zouden dan ook in staat zijn blokgolven te reproduceren.

Wat betreft de vervorming van de spreekspoel zou het loskomen van het middenpunt van de rubberen demper best een oorzaak kunnen zijn van excessief zwabberen van het membraan en verdere schade daardoor.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

inderdaad wat betreft het midden puntje zou best wel een kunnen kloppen ! het klonk als rubbing... zeg maar zoals uigezakte woofers soms doen :)

het is een vreemde eend :) leuk om eens te zien, maar heb wel mijn bedenkingen , zag wat vervorming metingen, niet mega goed :) spreiding niet zo goed.. ach ja ga wel kijken hoe het klinkt als ik kan !
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door Walt »

Bedankt voor het filmpje, ziet er intressant uit die Manger.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door OWC »

WrineX schreef: vr 18 aug 2023, 0:28
zag wat vervorming metingen, niet mega goed :) spreiding niet zo goed..
Dat komt dan goed overeen met metingen van Hobby Hifi.

Aan de hand van metingen, alles behalve indrukwekkend.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

Jep, nou ik heb er nog een die werkt, dus wellicht doe ik zelf nog een duit in het zakje, en meet ik de vervorming en wellicht spreiding. laag kan ik niet fatsoenlijk meten maar denk dat dat weinig uit maakt hier voor :) het is geen laag monster :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door richard »

Kun je ze beter inzetten vanaf zo'n 150 Hz, ik meen dat Manger dat met een 6 dB filter deed.
Zelf heb ik ze in een Jericho hoorn gehad. Een redelijk vaak nagebouwde BLH uit de K&T. Dat gaf niet het gewenste resultaat omdat het laag nog trager werd.

Zelf hadden ze het zogenaamde Zerobox concept. Met een tot drie Mangers per kant om zo een virtueel oneindig klankbord te krijgen. Waren ze al behoorlijk aan de prijs, met drie per kant helemaal onbetaalbaar
Laatst gewijzigd door richard op vr 18 aug 2023, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door ds23man »

Doe geen moeite, Troels heeft er ook aan gemeten:

http://www.troelsgravesen.dk/Manger.htm
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

ja heb die van troels ook gezien !:( behalve dan die peak in de distortion op 1.7khz 10% :) die is duidelijk te zien :) maar had graag net wat meer detail.

Wat ik vreemd vind aan zijn meting is 87dB en 93dB in een distortion meting.... snap ik niet helemaal gezien je de vervorming alleen maar ziet van een van de 2. weet niet wat het nut daar van is. naast 100% distortion scale.... gelukkig wel een van 10% er onder. maar omdat behalve de peak op 1.7khz de rest in de range van 1-5% zit, had die scale nog wel wat kleiner gemogen :)

net even een test boxje getekend , morgen even van restjes karton MDF maken, mag foei lelijk zijn. weet ik tenminste waar ik aan toe ben. en wellicht nog een leuke meting om te laten zien. wellicht klein vergelijk met een planar of iets :) ben benieuwd. puur uit nieuwsgierigheid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door ds23man »

Overigens zie je in de metingen van Troels dat op 1,7kHz een gigantische dip zit in de FR respons.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

het zou me niks verbazen als het te maken heeft met de grote van de voice coil. als je naar de impedantie kijkt.... is het vrij schokkend hoeveel resonanties daar zichtbaar zijn :) al die kleine bultjes. elk bultje komt overeen met een dikke deuk in de frequentie response :)


morgen weten we meer hopelijk. al hoewel ik denk dat ik geen impedantie meeting ga doen.... hmm heeel misschien mijn DATS af stoffen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door OWC »

Beetje slecht plaatje, maar nog wel beetje te zien.

Voor hele verhaal, zie HH 4-2004
Bijlagen
Manger_THD.png
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

oh kan ik die ergens vinden ? HH 4-2004

even zoeken :)

ik heb net besloten dat ik er niet teveel karton MDF aan wil verspillen dus maak ik een iec (zelfde ratios) test baffle + een insert voor de manger en een voor mijn driver. zo is alles identiek :)

Gezien ik in mijn huiskamer niks laags kan meten wanneer gating is gebruikt zal het niet veel uit maken voor deze driver gezien alles boven 400-500 meest boeiend is. maar hoe dan ook vergelijken kan wel :)
Bijlagen
BAFFLE.jpg
compay
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door compay »

Zie hier de juiste manier om aan een Manger unit te meten.
Niet van dichtbij, maar vanuit de luisterzone.
ripol_msw.pdf
(872.45 KiB) 74 keer gedownload
Compay
Bijlagen
ripol_msw.pdf
(872.45 KiB) 33 keer gedownload
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

AH dank je ! , de juiste manier ? gewoon op 1 meter of iets verder maar gating wordt dan een rommel voor de FR en iets dichter bij voor distortion (zeg 0.25 meter dan is het makkelijk rekenen).. het is geen grote planar. voor distortion kijk ik ook niet naar de FR maar wel naar... vervorming :)

Daarbij het zou toch een pointsource zijn,zou je ze dus kunnen meten zoals je dat normaal zou doen. DML of niet. het hoog komt van het midden, het mid iets verder aan de rand etc. behalve dat de regio die hoog doet vrij groot is :( en nogal slecht afstraling heeft vermoed ik zo

mijn duits is matig :) even vertalen haha
compay
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door compay »

Ik heb zelf Mangers en doe mijn metingen vanuit mijn fauteuil op ongeveer 4.5 meter.
Compay
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

dat kan maar dan heb je wel giga veel kamer die je meet. gebruik je gating , voor het hoog ?

Open baffle meet je graag wat verder weg als we het puur hebben over hoe de frequentie response is. omdat 1 je anders proximity effect hebt (bij grote drivers zoals ESL of Magnetostaten, lange ribbons etc), 2e grootste reden, de compensatie van het laag niet klopt(afhankelijk van hoe groot je test baffle is). in dit geval meet ik alles boven de 300-400 hz , daar heb je nog steeds die problemen maar een stuk minder omdat de baffle voor die frequentie een stuk groter is. (nog steeds wel wat boost op 1 meter in het laag wat af valt op 4.5 meter, zeker) en sommige pieken en dalen zullen wat meer in elkaar overlopen etc. beetje uit gesmeerd als je geen gating gebruikt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: vr 18 aug 2023, 20:56
Overigens zie je in de metingen van Troels dat op 1,7kHz een gigantische dip zit in de FR respons.
ja dan krijg je vaak in % een piek in de vervorming
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

kan haast niet wachten om morgen te gaan klooien :) haha zin in! kan zomaar zijn dat mijn eigen mid ranges niet doen wat ik zou willen :( maar hoe dan ook, beter dat ik het weet !!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

Helaas, ik heb 2 dagen geleden niet goed opgelet bij het meten van de driver die het leek te doen. de spoelen zaten in parallel en zouden eigenlijk 7 ohm moeten zijn , natuurlijk geen 13.... dus een van de spoelen doet het ook hier niet. dus dan maar niet meten, zou niet eerlijk zijn hem te meten met maar 1 spoel, dus dat was het dan helaas. net een baffle gemaakt, die mag dan nu de prullenbak in haha
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door Kappa7 »

Jammer van alle werk dat je er ingestoken hebt maar ws wel interessant om te zien hoe die driver er nu van binnen uit ziet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door dre »

manger.JPG
Kan je hier wat mee?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manger driver , hoe ziet die er uit van binnen ???

Bericht door WrineX »

Aah dank je Dre! moeilijk te lezen met mijn slechte oogjes, maar ik heb met alle losse meetingen wel +- een idee. die van Troels zijn denk ik voor als nog het beste. Toch bedank !!
Plaats reactie