MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dank voor je advies Douwe
Maar ik was bezig die AE uitgangs trafoos er weer in te zetten en dan moet die ene zijkant eraf Die Smoorspoel zit in de weg , er ik kan niet bij de m3 boutjes aan de onderkant
En dag gaan de raderen draaien :lol:
Dus ik dacht ik laat ze er uit met terugplaatsing AE UGT
Want ik weet nu dat het niet aan de trafo ligt.
Dus die UGT hoeft er niet meer uit
Ok niet meer dan 100K en minder dan 39 K ?
Kijken of ik iets moois heb liggen ervoor O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Draadjes aan de trafo
Er een verbindings draad niet gesoldeerd zat er gewoon los in , waarschijnlijk met schoonmaken die tin daar ook weg gehaald :-k
Gelukkig gezien , kan je zomaar een paar weken naar fout zoeken .
Bijlagen
IMG_8608.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Weer een paar dingen gedaan o.a de draden van de UGT Anode,s = Oranje aan de buisvoet pennen 3 uit mn hoofd gesoldeerd
VG2=Blauw naar de 1K stopweerstand aan buispennen 4
G1 een stopweerstand die gaat straks naar een tweede weerstand naar het negatief en naar de Condensators C1 en C2

Ook de Kathode =Groen is aan zijde aan buispen 8 en Nul = Zwart naar de Kathode weerstand
Andere zijde is in tegen fase daar gaat Kathode aansluiting op de UGT niet naar de Buispen 8 maar naar de Kathode weerstand en de Zwarte draad aan de 0 naar buispen 8

Op de foto likt het of ik geen bal uitgevoerd heb maar als je het net als ik opschrijf lijkt het nog wat :lol:
Bijlagen
IMG_8616.jpeg
IMG_0890.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Mooie soldeerlijsten Bert. Het gaat helemaal goedkomen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hardbats »

Het is zo toch ook veel mooier dan op een print bert :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dankjewel Douwe en Bas , ik probeer het zo netjes mogelijk te doen
De BiasAutomaat is op het negatief na ook aangesloten op het KT88 Circuit
De Weerstanden die ik had liggen ( ik voelde aan mijn water dat het dure dingen waren )
Zijn 47K en zitten aan de stopweerstanden van af de Stuurroosters KT88
Daar komt het negatief vanuit de BiasAutomaat aan en de Inkoppel Condensators C1 en C2 op het knooppunt R5-R7
Maar ik ben moe dus stop ik er mee voor vandaag
Bijlagen
IMG_8626.jpeg
IMG_8618.jpeg
IMG_8619.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Weer een paar Takmanweerstandjes gevonden
Maar weer onder de wolle dekens [-(
Bijlagen
IMG_8638.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hannesie »

Dat gaat er strak uitzien Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik hoop Hans meestal kan ik niet ver genoeg voorruit denken en moet gaan improviseren waardoor het weer een war boel wordt
Maar ik probeer het gewoon weer , een paar draadjes en weerstanden 2K2 en 1M de 350 volt aangesloten op knooppunt R14 en C3
Het Scherm tussen de 2 triode helften ook aan gnd
Potverdikke weer niet goed op gelet De 1M zit niet op de loper maar aan de gnd Waar mn hersens geweest zijn weet ik niet :boos:
Weer zitten klootzakken om alles in 3Dimensions recht te krijgen , maar het zit nu goed O:)
Bijlagen
IMG_8645.jpeg
IMG_8651.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Weer een paar rooster lek weerstanden aan de Stuurroosters gesoldeerd dit maal aan de 6N6P fasedraaier
Het gaat tot dusver goed :D
Bijlagen
IMG_8656.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Vergeet niet de bedrading voor de gloei. Deze liefst zo dicht mogelijk bij het chassis. Je kunt er nu nog goed bij.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Zal ik niet vergeten Douwe :goedzo:
Ik gebruik overigens gelijkspanning ervoor , geen omkijken voor brom daarmee
Vandaag niks aan gedaan Boodschappen gehaald De was gedaan en opgeborgen ook al
Droogt terwijl je het ophangt met dit weer O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: ma 21 aug 2023, 13:01
Vergeet niet de bedrading voor de gloei. Deze liefst zo dicht mogelijk bij het chassis. Je kunt er nu nog goed bij.
Jeetje Douwe had je dat niet eerder kunnen schrijven.
Wat heb ik zitten prutsen #-o pfffff
Een gepiel om die oogjes over die buispennen te buigen , en dat ze zonder speling om die buisvoet pennen gaan zonder dat ze tegen elkaar komen.
Dat komt omdat Die Buisvoet voor printmonage is en bij die 6N6P 9 pootjes met die kleine radius
Dit raakt elkaar eigenlijk met die soepele teflon draad , even met massieve plastic draad bezig geweest , maar het ziet er meteen goedkoop uit
De afstand tussen pootje 4 en 5 elkaar is errug klein.
Ik heb er voor alle zekerheid ook een stukje teflon buis tussen gedaan [-o< [-o<
Verder heb ik moeite om met lamplicht een scherpe foto te maken bibbberrrrrrr
Verder niks te klagen
Douwe bedankt dat je ff me er op attendeerde dat ik die gloeidraden moest gaan doen :goeie: :goeie: :goeie:
Bijlagen
IMG_8689.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik had geen vrede met mijn vergulde buisvoet voor de 6N6P die oplossing met een stukje isolatie materiaal tussen pootje 4-5 omdat anders bij bewegen oid het ertussen uit val, en daarna misschien kortsluiting maakt
Iets minder maar betere oplossing gekozen een buisvoet welke voor bedrading is gemaakt
Bijlagen
IMG_8695.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

En de boer ploegde voort
Bijlagen
IMG_8684.jpeg
IMG_8707.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ga zo door Bert. Elke dag een beetje verder.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Vanavond wil de 6SN7 onderspanning zetten met een regelbare voeding en kijken of hij versterkt
Anders morgen
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Robert Gribnau »

Ziet er erg strak uit, die point to point wiring, zoals andere leden al aangaven!

Wat mij betreft nu de manier om buizenversterkers te maken (na een periode met kroonstenen te hebben gewerkt). Geen risico op oververhitting van printplaten, en ook geen risico op het vernielen van printbanen bij het doen van aanpassingen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Barry2001 »

+1. Als een print ergens niet tegen kan is het oververhitting. Die kroonstenen zijn een grapje denk ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Robert Gribnau »

Nee, dat van die kroonstenen was geen grapje. Functioneert prima, en het doorvoeren van wijzigingen was een fluitje van een cent (en metingen waren ook makkelijker, want uitschieten met de meetpennen op een schroefje van kroonstenen is er niet bij).

Zie hier (en verder) voor vele van mijn vroegere bouwsels op plankjes (of planken) met kroonstenen:

viewtopic.php?p=1807936#p1807936
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

Robert Gribnau schreef: di 22 aug 2023, 20:41
Ziet er erg strak uit, die point to point wiring, zoals andere leden al aangaven!

Wat mij betreft nu de manier om buizenversterkers te maken (na een periode met kroonstenen te hebben gewerkt). Geen risico op oververhitting van printplaten, en ook geen risico op het vernielen van printbanen bij het doen van aanpassingen.
Printen kunnen best,als je maar weet wat je doet.
Zelf vind ik de combinatie met los bedrade buisvoeten wel iets in de goede richting .
Zo hou je de warmte bij de buisvoeten en behoud je het voordeel van de compactere print lay-out en reproduceerbaarheid .
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk,maar voor mij werkt dit.

Goed bezig Bert :goedzo:
Al die over de top Takman weerstanden,leuk om te zien.
Rustig aan,morgen is er altijd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Wat zijn eigenlijk Takman weerstanden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Henkjan »

als A-D ze verkoopt zal t wel duur zijn :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hannesie »

Ze verkopen daar weerstanden waar muziek 'door' moet, en dat is altijd wat duurder. :D :D :sure:
Plaats reactie