Zelfbouw GM70 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Allereerst een korte introductie. Ik ben 48 jaar, autodidact op het gebied van elektronica en in een ver verleden heb ik gewerkt als reparateur van audio en video apparatuur. Buiten zelfbouw van (solid state) audio apparatuur en luidsprekers heb ik echter nog geen ervaring met zelfbouw van buizenversterkers. Dit laatste is wel altijd een wens geweest. Uiteindelijk ben ik na een lange zoektocht uitgekomen op een ontwerp van peter Gelder. Twee monoblokken met de GM70 als eindbuis en 300B als stuurbuis. Grote zware blokken en gezien de hoge spanningen meteen een flinke uitdaging. Voordeel is wel dat ik in de winter mijn CV uit kan laten als ik muziek luister.

Op dit moment ben ik, tussen de verplichte werkzaamheden door, bezig met het verzamelen van alle componenten. Zodra alles in mijn bezit is ga ik de behuizingen ontwerpen. De omlijstingen laat ik maken uit een blok aluminium en laat ik daarna stralen en anodiseren (rood). De bovenplaat, front- en achterplaat laat ik maken bij Schaeffer AG (zwart poedercoat). Het idee is om in de behuizing twee compartimenten te creeren voor de voeding en het versterker gedeelte. Het een en ander aan klemmetjes en beugeltjes om het een en ander mooi te kunnen bevestigen binnen in de bezuizing print ik met de 3D printer.
Het uiterlijk is voor mij minstens net zo belangrijk als het geluid.

Het is een project wat ik zeker niet binnen nu en twee maanden ga afronden, maar als er interesse is dan ga ik hier de vorderingen bijhouden. Natuurlijk ook in de hoop dat ik af en toe wat tips en ideeen kan ontvangen.

Toevoeging op 16-08-2023:
Artikel van de GM70 monoblokken op audio-creative.nl
https://audio-creative.nl/projecten/de- ... ersterker/

Inmiddels binnen:
Bijlagen
Een matched pair Full Music 300b
Een matched pair Full Music 300b
Een paar GM70
Een paar GM70
20230811_132138.jpg
Kiwame weerstanden
Kiwame weerstanden
Gelijkricht buisjes voor de mu-stage
Gelijkricht buisjes voor de mu-stage
2x Siemens d3a, 2x Sovtek 5AR4, 2x Sovtek 6N30P
2x Siemens d3a, 2x Sovtek 5AR4, 2x Sovtek 6N30P
2x Sylvania 6DW4B (nog twee nodig)
2x Sylvania 6DW4B (nog twee nodig)
Laatst gewijzigd door WalterVN op wo 13 sep 2023, 8:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Walter, leuk dat je je activiteiten laat zien hier. Je bent al een tijdje aan het orienteren dus op de hoogte met de gevaren van spanningen die bij een GM70 komen kijken, dus dat hoeft niet nog een keer gezegd te worden :mrgreen: Klinkt zwaar, koppie erbij dan is het best te doen. Verstandig dat je monoblokken bouwt, anders is dit niet te tillen (er vanuit gaande dat je old school een voedingstrafo gebruikt met een smoorspoel en uitgangstrafo's). Succes met je project in elk geval.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Barry2001 schreef: di 15 aug 2023, 13:04
Welkom hier Walter, leuk dat je je activiteiten laat zien hier. Je bent al een tijdje aan het orienteren dus op de hoogte met de gevaren van spanningen die bij een GM70 komen kijken, dus dat hoeft niet nog een keer gezegd te worden :mrgreen: Klinkt zwaar, koppie erbij dan is het best te doen. Verstandig dat je monoblokken bouwt, anders is dit niet te tillen (er vanuit gaande dat je old school een voedingstrafo gebruikt met een smoorspoel en uitgangstrafo's). Succes met je project in elk geval.
Dank je Barry. Ik ben me zeker bewust van de gevaren van de hoge spanningen.
Inderdaad old school koper. Ik twijfel soms of ik de voedingen in losse behuizingen moet plaatsen ivm het hoge gewicht. Aan de andere kant hou ik dergelijke spanningen liever binnen een behzuizing ipv uitvoeren met connectoren.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door democles »

Ga ik volgen.
De mijne was uiteindelijk te zwaar.
Alles in 1.
Stond 3 jaar op de keukentafel,was er alleen af te halen met een heftruck,niet te doen. :lol:
Heb toen de knoop doorgehakt en de boel ontmanteld.
De uitgangstrafo,s laten maken bij Ogonofski,staan nog ongebruikt op de plank en wegen er wel in kwa kilo,s koper.
Bijlagen
DSC01852.JPG
op3.jpg
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

democles schreef: di 15 aug 2023, 14:11
Ga ik volgen.
De mijne was uiteindelijk te zwaar.
Alles in 1.
Stond 3 jaar op de keukentafel,was er alleen af te halen met een heftruck,niet te doen. :lol:
Jeetje wat een bak. Ik kan me het gewicht goed voorstellen :-)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Henkjan »

welkom Walter!
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Henkjan schreef: di 15 aug 2023, 23:17
welkom Walter!
Dank je Henkjan!
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door 211audio »

Veel succes Walter! :goedzo:

een mooi 'duurzaam' project en goed voor de koude winters. (235 Watt per monoblok) :wink:

Steek niet teveel energie in het afscheiden van voeding- en versterkerdeel. Zonder dat gaat het ook prima.
indeling.jpg
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

211audio schreef: wo 16 aug 2023, 13:31
Veel succes Walter! :goedzo:

een mooi 'duurzaam' project en goed voor de koude winters. (235 Watt per monoblok) :wink:

Steek niet teveel energie in het afscheiden van voeding- en versterkerdeel. Zonder dat gaat het ook prima.

indeling.jpg
Dank je Peter!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Kappa7 »

Mooi project, Ga ik volgen.
Veel plezier met het bouwen.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Kappa7 schreef: za 19 aug 2023, 12:28
Mooi project, Ga ik volgen.
Veel plezier met het bouwen.
Dank je!
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Weer wat buisjes ontvangen...
Het wil nog niet vlotten ivm andere werkzaamheden en reizen voor werk.
Inmiddels ook contact gehad met Guido Tent voor de stroombronvoedingen voor de GM70 en 300B. Eventueel e-chokes voor de 440v en 370v. Bestelling gaat binnenkort de deur uit.

Iemand toevallig een paar Sylvania 6DW4B op de plank liggen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Barry2001 »

Nee dat niet, wel 2 echt mooie teflon voeten voor een GM70 buis. PB maar als je interesse hebt, ik wil ze wel verkopen.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond walter,

die tentlabs-voedingen werken prima !
Fotootje gevoegd van mijn 35TG-monoblokken (60 kg/stuk....).
De 35TG lust 5V/4A voor de gloei en aangezien ze niet meer worden gemaakt probeer ik er zuinig mee om te gaan. De Tentlabs voedingen laten de gloei mooi opkomen en kwakken de boel niet in 1 keer aan.

Succes met de bouw; de GM70 is een toffe triode !
Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
DSCN3201.JPG
DSCN3197.JPG
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

rdv300b833 schreef: vr 15 sep 2023, 20:22
Goedenavond walter,

die tentlabs-voedingen werken prima !
Fotootje gevoegd van mijn 35TG-monoblokken (60 kg/stuk....).
De 35TG lust 5V/4A voor de gloei en aangezien ze niet meer worden gemaakt probeer ik er zuinig mee om te gaan. De Tentlabs voedingen laten de gloei mooi opkomen en kwakken de boel niet in 1 keer aan.

Succes met de bouw; de GM70 is een toffe triode !
Met muzikale groet,
Reinout
Hoi Reinout,

Sorry voor de late reactie. Ze zien er inderdaad lekker zwaar uit :-)
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Ik heb besloten om ook de Classic One voorversteker van Triodedick te gaan bouwen en daar mee te gaan starten.

Inmiddels heb ik een verzameling hele mooie Mundorf condensatoren binnen gekregen. En ook nog een extra paar 6N30 buisjes en een paar 6N6 voor de Classic One. Tevens nog wat Tesla 6x4 voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken.
Trafoset voor de Classic one heb ik besteld bij Automatic Electric Europe en is inmiddels onderweg met de post. De trafoset voor de eindversterker moet, gezien de flinke prijs, even een maandje wachten.

Al met al verwacht ik in elk geval snel met de Classic One te kunnen beginnen.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-09-28 at 21.43.26.jpg
WhatsApp Image 2023-09-28 at 21.43.27.jpg
WhatsApp Image 2023-09-28 at 22.12.42.jpg
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Ik ben op zoek naar een goede volume stepper en input switch voor de Classic One.

DACT
http://www.dact.com/html/attenuators.html
http://www.dact.com/html/input_selectors.html

TKD
P65CS 41 step
2R6A Selector Switch
http://www.diyaudio.vn/dad_attenuators.htm

ALPS
https://www.acoustic-dimension.com/alps ... ontrol.htm

Iemand ervaring met een van deze? Of zijn er betere die ook nog enigzins betaalbaar zijn?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Kappa7 »

Dit zijn alleen volume regelaars waarbij de eerste 2 van het type zijn met aparte weerstanden.
De Alps is een gewone maar wel heel goede potmeter.
Zelf heb ik goede ervaringen met de volume regelaar van Guido.
https://www.tentlabs.com/Components/page31/page31.html
Is dan ook gelijk een ingang selectie en control in een.
Met ook gelijk een afstandsbediening.
WalterVN
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 aug 2023, 11:58

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door WalterVN »

Kappa7 schreef: vr 29 sep 2023, 14:48
Zelf heb ik goede ervaringen met de volume regelaar van Guido.
https://www.tentlabs.com/Components/page31/page31.html
Is dan ook gelijk een ingang selectie en control in een.
Met ook gelijk een afstandsbediening.
Die heb ik al eens bekeken, maar afstandsbediening heb ik niet echt nodig. Dan kies ik liever voor een compacte regelaar.
DACT heeft een volume regelaar en een keuzeschakelaar en zijn ook nog enigzins betaalbaar. Zien er in mijn ogen goed uit, maar ik heb er geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Shadow »

Mijn ervaring is dat je aan die van ALPS weinig meer hoeft te doen...
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door rdv300b833 »

ik ga mee met het advies/mening van Shadow: ga voor die blauwe ALPS.
Heb die ook weer toegepast in mijn 6C45 pushpull versterker vanwege kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat ding doet het gewoon en is nog eens vriendelijk qua prijs en volume.

Met muzikale groet,
Reinout
6C45pp extern
6C45pp extern
6C45pp intern
6C45pp intern
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Kappa7 »

De blauwe Alps is qua volume pot gewoon erg goed.
De zwarte alps moet je ver vandaan blijven, die hebben een slechte gelijkloop.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door SSassen »

Even ter info, er zijn veel, heel veel, namaak ALPS in omloop, gezien de prijs is die van AD vrijwel zeker een Chinese kopie. Koop dus van een officiële ALPS distributeur en vraag naar de herkomst van de potmeter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door Shadow »

Bij Conrad kocht ik die van mij altijd, daar zijn ze iets duurder maar niet veel...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw GM70 SE

Bericht door SSassen »

Ik ben bang dat voor Conrad hetzelfde geldt? I.e. Chinese namaak.
Plaats reactie