vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Pjotr »

Wat jij wilt maar die draadgewonden zijn gewoon niet geschikt voor gebruik als inschakelweerstand. Kunnen de pulsenergie niet aan.

Deze wel:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/TE- ... Z1LA%3D%3D
https://nl.farnell.com/cgs-te-connectiv ... dp/1738749
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ray5150 »

rikpost schreef: di 15 aug 2023, 9:35
Bedank Ray inderdaad die had ik wel gevonden maar inderdaad de levertijd is een dingetje .
heb je eventueel nog een suggestie voor een alternatief ?
Nee, ik heb vrijwel geen praktijkervaring met die dingen.
Je kunt het beste het advies van Peter hierboven opvolgen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ray5150 »

Sinuss.nl is de particuliere afdeling van Farnell. daar is de door peter genoemde weerstand ook te krijgen.
https://sinuss.nl/products/ccr2100rkb-r ... c25c&_ss=r
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef: di 15 aug 2023, 9:49
Wat jij wilt maar die draadgewonden zijn gewoon niet geschikt voor gebruik als inschakelweerstand. Kunnen de pulsenergie niet aan.

Deze wel:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/TE- ... Z1LA%3D%3D
https://nl.farnell.com/cgs-te-connectiv ... dp/1738749
Hoi Peter
Ik had even over je bericht heen gelezen .
Is het wattage wel voldoende van deze weerstanden zie dat ze maar 2 watt zijn !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Pjotr »

Dat zegt hier niet zoveel. Het gaat om het aantal joules en het piekvermogen. Zie de datasheet die bij Farnell staat. Je moet hier ook niet mee 10x snel achter elkaar je versterker aan en uit zetten. Ze moeten tussentijds wel af kunnen koelen. Ik heb 2x 68 ohm parallel en schakel daarmee probleemloos twee 600VA trafo's parallel. Punt is wel dat ook de relais in orde moeten zijn en op tijd de weerstanden kortsluit na inschakelen. Check dat ook even. Overigen die schijf NTC's zijn ook prima maar geven ook snel de geest als het kortsluitrelais niet goed functioneert.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nou ja dan moet 3x100 in serie ook wel lukken mijn trafo is ook 600va .
Ik check het relais en ga de weerstanden bestellen.
Bedankt Peter !
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door pvanlingen »

3 x100 Ohm lijkt mij een beetje veel.
1 x 39 Ohm 25 of 50 Watt gaat prima.
(weerstand in aluminium behuizing)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ja ik ging er van uit dat ze serie geschakeld staan .
Omdat 220 ohm geopperd werd .
Wellicht staan ze parallel dat zie ik pas als ik de print los heb
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Pjotr »

Denk ook dat ze parallel staan en dat maakt 33 ohm. Een prima waarde. En ze passen netjes op de print ter vervanging van de kapotte. Monteer ze wel een paar mm van de print af. Ze kunnen best heet worden soms. Vooral als je vlak na elkaar een paar keer in en uitschakelt. Maar normaal worden ze niet echt heet. Ik buig meestal een klein knikje in de aansluitdraden voor enige afstand. Die weerstanden zitten aan de netspanning en moeten derhalve wel dubbel geïsoleerd zijn t.o.v. de kast! Dat zijn die alu blokjes zeker niet.

[Edit]
Het manual spreekt van een inrush current van 7A. Moeten dus wel parallel staan.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door pvanlingen »

Ik zie niet het verschil van isoleren tussen keramische en aluminium weerstanden.
Bij beide zitten de aansluitdraden door de print heen.
Ook kun je de glaszekeringen aanraken.
Op z'n minst een kunststof plaat onder de print, en boven de print zorgen dat alles wat gevaarlijk is afdekken.
Zelf bouw ik m'n inschakelvertragingen altijd in een apart kunststof doosje in de versterker.
Je moet natuurlijk als zelfbouwer/knutselaar weten waar je mee bezig bent, anders moet je hier vanaf blijven.
th-3520414902.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Pjotr »

Je hebt het over "1 x 39 Ohm 25 of 50 Watt gaat prima. (weerstand in aluminium behuizing)." Ik zie mij nog geen 50 watt aluminium weerstand op die print proppen. Moet je toch ergens op de kast kwijt dan.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

De aanraakveiligheid vind ik niet ter zaken dat ding is nu inderdaad ook IP 0 maar de praktische insteek is dan wel iets monteren op dezelfde plaats .
Ik heb de weerstanden besteld ,gelijk ook maar voor de andere versterker .
Dan heb ik ze maar vast in huis :sure:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Het speelt weer, was nog best een getob !
Lastig om die gaatjes goed open te krijgen waar de pootjes doorheen moeten .
IMG_0417.jpeg
IMG_0419.jpeg
Klinkt weer heerlijk ,wat mis ik dat toch wanneer ik geen muziek heb.

Bedankt voor alle suggesties :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

rikpost schreef: di 22 aug 2023, 21:52
Klinkt weer heerlijk ,wat mis ik dat toch wanneer ik geen muziek heb.
Dat is het uiteindelijk waar we het over willen hebben, TOP dat het weer gelukt is. :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ray5150 »

Fijn om te lezen dat de reparatie gelukt is. :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Na het afgelopen defect met de eindversterker toch wel zorgelijk geworden daar dat dit ook wel eens met de voorversterker zou kunnen gebeuren.
nu is Groundsound failliet dus daar hoef ik niet aan te kloppen .
goedkoopste en meest gebruiksvriendelijk is de Mini DSP flex 8 .
Die heb ik dus maar gekocht en test hem nu gewoon even straight through op mijn set boven waar normaal gesproken de Accuphase staat .
ondanks de vele lovende kritieken over de Flex heb ik wel de indruk dat de Accuphase prettiger klinkt .
maar goed wordt vervolgd !
ik heb voor beneden andere kabels nodig daar de flex geen gebalanceerde uitgangen heeft .
eens kijken wat het daar doet met de dezelfde setting als met de Groundsound
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Gisteren de Mini DSP flex 8 er tussen geknoopt .
Dezelfde settings als in de Groundsound geladen ,nou dat klok niet best .
het klonk dan wel dermate slecht dat het eigenlijk niet kan dus ik wilde de settings controleren maar het lukte niet meer om contact te maken met de mini dsp .
Uiteindelijk heb ik hem er maar tussenuit gehaald om op mijn gemak te kijken wat er mis is drivers laptop Windows who knows ?
maar ja aan de eettafel natuurlijk weer gelijk verbinding grrrrrr . ](*,)

hebben meer gebruikers ervaring met compatibiliteits problemen ?


overigens vermoed ik dat hem het in de preset zat vermoedelijk had ik dat door elkaar gegooid .
al weet ik het niet zeker bij het aansluiten gaf hij de melding dat daar iets was veranderd .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Pjotr »

Mooi dat het weer speelt! \:D/ Ja die doorgemetalliseerde gaatjes weer goed open krijgen kan soms lastig zijn. Ik heb nu een goede Hakko tinzuiger er voor maar deed dat eerst m.b.v. een naald in het gesmolten tin om het weer open te prikken.
rikpost schreef: di 05 sep 2023, 20:48
ondanks de vele lovende kritieken over de Flex heb ik wel de indruk dat de Accuphase prettiger klinkt .
maar goed wordt vervolgd !
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. In de Flex zitten vrij standaard DA converters. Niet slecht maar ook niet top-notch.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Zou je niet iets kunnen doen met Roon DSP / filters en een hoogwaardige 8 kanaals DAC? Je kan Jeroen_d eens vragen voor advies.

Het 3-weg deel passief filteren en dan een hoogwaardig filter voor het sublaag zou wellicht ook kunnen.

Groetje Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nu ja zo'n drieweg passief filteren is ook een reis .
Vergeet niet dat ik al jaren bezig ben met kleine aanpassingen en het klinkt nu ook echt goed .
Eigenlijk wil ik gewoon iets wat 1op1 de groundsound zou kunnen vervangen wanneer nodig .
Ik wil nog wel kijken hoe ver ik kan gaan met de mini dsp .
Dat kan ik dan tenminste ook zelf :bakkie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef: do 14 sep 2023, 20:44
maar ja aan de eettafel natuurlijk weer gelijk verbinding grrrrrr .
er zijn wel eens gremlins in de USB verbinding, ff los en weer inpluggen lost dat meestal wel op
btw: had je wel de driver geïnstalleerd op die windhoos PC?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ja die driver had ik geïnstalleerd en het werkte ook gelijk eigenlijk .
Later pas problemen ,je kunt de controle voor de drivers ook in het dashboard uitvoeren en dan zegt hij dat die niet geïnstalleerd is .
Tot je hem opnieuw installeert en dan krijg je de melding dat hij al geïnstalleerd is tijdens de installatie.
Snap je hem nog :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef: do 14 sep 2023, 23:42
Snap je hem nog
ik heb al erg lang windhoos pc's :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik had nog beloofd mijn ervaring met de Mini DSP flex 2x8 te delen .
Nu dan ,bij deze!

Het usb probleem is wanneer je de meegeleverde kabel gebruikt geen probleem .
Ik had een lange kabel gemonteerd zodat ik van af de bank instellingen kon veranderen .
Gek genoeg heb ik die korte toen ook wel weer geprobeerd maar die deed het ook niet op dat moment .

Bij de Groundsound moet je elke verandering eerst naar het apparaat uploaden
Met de mini dsp is elke verandering on the fly dus direct hoorbaar zonder pauze en stilte tijdens het uploaden.

Ik heb dus dezelfde settings uit de groundsound gekopieerd in de mini dsp .

Hoe klinkt het nu :
Ruimtelijkheid lijkt minder .
Helderheid is gelijk .
Met hele drukke stukken in bv Dream Theatre lijkt het of de instrumenten wat meer op een hoop liggen .
S klanken lijken wat meer aanwezig .
Met mijn oor bij de tweeter hoor ik ook wel iets ruis zonder muziek ,niet bij de Groundsound .
Het lijkt mij ook allemaal wat minder te doen ,iets wat mij ook opvalt bij audio beurzen met actieve systemen .

Het geluid is ook gewoon anders ,nu ik er wat langer voor zit lijkt het wat te verbeteren .(gewenning?)
Ik geloof niet zo in inspelen !
Of verwacht ik door de prijs dat het slechter klinkt en doet het dat daarom ook ? Nee het klinkt echt wel iets minder :lol:

Gezien de prijs ten opzichte van de Groundsound is het zeker niet slecht te noemen en wellicht door de andere elektronica is de klankbalans toch ook niet hetzelfde en is er door het veranderen van de instellingen nog verbetering mogelijk .


Op zich heb ik mijn doel bekijkt en dat is dat wanneer de Groundsound het begeeft is iets vervangbaar heb zodat ik niet zonder muziek zit .

Ik ga het een tijdje gebruiken en hier en daar wat aan de instellingen rommelen .
En dan na x tijd de boel weer terug plaatsen kijken of de verbetering dan rechtstreeks evenredig is aan de verslechtering
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: do 21 sep 2023, 12:47
Gezien de prijs ten opzichte van de Groundsound is het zeker niet slecht te noemen en wellicht door de andere elektronica is de klankbalans toch ook niet hetzelfde en is er door het veranderen van de instellingen nog verbetering mogelijk .
De spijker op zijn kop denk ik. Aan de DSP zelf zal het niet liggen. Wat in de MiniDSP zit is tamelijk doorsnee aan DA conversie. Niet top maar ook niet slecht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”