Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door SARK »

Hallo allemaal,

Al enige tijd heb ik een digitale tuner in huis omdat Ziggo het nodig vond om de "analoge" radio van de kabel te verwijderen, nu luister ik graag naar Studio Brussel en deze zender valt regelmatig weg. Soms al binnen een kwartier en de andere keer na twee uur maar hij valt een keer uit.
De zenders regel ik via TuneIn en ja ... de tuner is met een touwtje aan het netwerk gekoppeld maar ook met WiFi valt hij uit.
Studio Brussel heeft een aantal andere zenders en ook deze vallen met regelmaat uit, de overige zenders (NL en US) vallen nooit uit.

De tuner is een combo ... Pioneer NC-50Dab all in one en dit is mijn tweede unit, ook de vorige had er last van.
De provider is Ziggo.

Maken meer mensen gebruik van digitale (en dan niet DAB maar internetradio) tuners en is iemand genegen om eens een paar uur naar StuBru te luisteren om te zien of het bij iemand anders wel goed gaat? Ik probeer zaken uit te sluiten maar wisselen van provider bijvoorbeeld is een beetje 'n dure en ingrijpende aangelegenheid :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Pjotr »

Gebeurd wel bij meer zenders. Oorzaak is meestal dat de packet handshake (als je dat zo zou kunnen noemen) niet snel genoeg is en dan kapt de link er mee. Dat kan zowel aan je tuner liggen als aan de radioserver. Heb je het ook op je PC? Overigens is mijn ervaring dat de kwaliteit van de digitale radio via de kabel set-top beter is dan de internetstream van overeenkomstige zenders.

[Edit]
Studio Brussel zit op de Ziggo set top op kanaal 846
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 13 aug 2023, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Regenpak »

Ik zal wel effe Audacity mee laten lopen. Over een paar uur maar eens kijken of de stream onderbroken is geweest. Het gaat hier om StuBru 100.6 MHz? Via TuneIn?

Tjerk
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Regenpak »

Vooralsnog geen dropouts geconstateerd. Mijn kabelboer is overigens ook Sicko.

Tjerk
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Marp »

Om 12:30 heb ik door het huis heen ook 3 spelers op Brussel gezet. Eén via ethernet, een andere via een matige wifi-verbinding, en nog een via een beroerde wifi-verbinding. Die valt vast als eerste weg, maar tot dusver speelt alles nog.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Regenpak »

Ik had een glitch om 13:29 locale tijd:
stubru_glitch_230813T1129Z.png

Tjerk
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Henkjan »

lijkt op wat ik heb op m'n foon met Pinguin: via de Pinguin app valtie na een kwartier uit, via VLC doet alles het prima.

zal zo StuBru eens opzetten op de Squeezbox
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door ray5150 »

Ik zeg niet dat het DE oorzaak is, maar het kan (bij dit soort vage klachten) zinnig zijn om eens kritisch te kijken naar je hoofdaansluiting van de Ziggo en de bijbehorende inpandige bekabeling.
Heb je bijvoorbeeld nog een aansluitdoos met 2 uitgangen, dat kan het zinnig zijn deze te (laten) vervangen door een moderne met 1 uitgang.
Ook dient de afstand tussen modem en de hoofdaansluiting zo kort als mogelijk te zijn, en kabels zoveel mogelijk uit 1 geheel. dus niet met koppelstukjes ertussen.
Tevens van belang is om een goede dubbel afgeschermde kabels te gebruiken. en degelijke stekkers.
Dus niet die dingen van witte plastic en blik die 40 jaar geleden gebruikelijk waren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Pjotr »

Dat kan een oorzaak zijn zeker, maar dan heb je ook meer problemen. Wat HJ aangeeft heb ik ook in zijn algemeenheid met internetradio en Qobuz. Via de telefoon (instappertje via WiFi) valt regelmatig de verbinding weg en komt ook niet als vanzelf terug. Moet ik opnieuw de stream starten. Via de PC geen centje pijn en ook niet via het 15 jaar oude KPN internet radiootje (met VTuner). Volgens mij toch een kwestie van processor power/buffer/software. Vandaar ook mijn vraag: Heb je ook er last mee op de PC?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: zo 13 aug 2023, 16:13
zal zo StuBru eens opzetten op de Squeezbox
speelt nog steeds
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Kappa7 »

Stu Bru luister ik dan eigenlijk nooit maar met eigenlijk alle stations geen problemen via LMS.
Daarop staat dan ook Tunein maar alleen problemen gehad als het tablet waar een squeezeplayer op draait vol zat.
Nu begrijp ik eigenlijk dat je met andere stations nooit problemen hebt dus dan zou je iets verwachten met de stream zelf van stubru.

Heb nu hier in Hamburg via de server thuis stu bru opgezet, zal eens luisteren of die het blijft doen.
Wel lekkere muziek eigenlijk
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Kappa7 »

Speelt nu een goed uur zonder uitgevallen te zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Marp »

Hier staan sinds 12:30h ook alle spelers nog vrolijk Studio Brussel te streamen. Waar hebben we het over?
  1. een Linux werkstation waarop squeezeplay als service draait, via ethernet spelend vanaf Daphile in de meterkast. Dit speelt gewoon heel stabiel.
    .
  2. een RPi 1B+ met piCorePlayer, via matige wifi-verbinding spelend vanaf Daphile in de meterkast. Stopt zo nu en dan als de stream vanaf het radiostation niet heel constant is. Met name bij enkele Griekse en Spaanse radiostations, maar soms ook wel bij een NL-stream.
    .
  3. een RPi 2B waarop zowel LMS als piCorePlayer draaien, spelend via belabberde wifi-verbinding met het modem. Wifi-verbinding valt niet weg, maar doorvoersnelheid is vaak laag. Valt al weg bij de minst geringe hapering tussen internetaansluiting en radiostation.

Correctie: de spelers streamen helemaal niet via Daphile of LMS. Die reikt slechts de url aan, waarmee de spelers vervolgens zelf hun stream vanaf internet binnenhalen. Er zit dus niets tussen wat de boel al bij de internetaansluiting kan cachen of bufferen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door SARK »

Dank dank voor het testen en de tips mannen!

Ik weet dat het ook op de Ziggo box te luisteren is maar voor het bedieningsgemak (vriendin werkt vanuit huis en heeft graag stubru op staan) wil ik het graag via de "radio" luisteren.
Laptop moet ik wat langer testen maar ga ik zeker doen. Wat ik niet zo goed kan vatten is dat alle zenders van Studio Brussel er last van hebben en wat Peter ook ervaart .... ik moet dan de radio uit en aan zetten (makkelijkste methode) of even van zender wisselen om de stream weer te starten, het kan zeker een manco van de spelert zijn.
Kabels etc. ga ik ook mee aan de slag en ik ga ook eens kijken of ik van de WiFi van een van de buren gebruik mag maken (lenen).
Laatst gewijzigd door SARK op di 15 aug 2023, 5:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Marp »

Ondanks de gevoeligheid bij 2 van de drie spelers speelt Brussel hier na 17 uur nog steeds in drievoud. De continuïteit van de stream is dus vooralsnog uitstekend, want als zich ook maar één korte hapering had voorgedaan, waren 1 of 2 spelers er gegarandeerd mee gestopt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Marp »

Zowel Daphile als LMS gebruiken een Tunein-plugin. De streams komen niet rechtstreeks van een van de urls op de website van VRT, en het kan best zijn dat Tunein aan jou een iets andere url voorschotelt dan aan mijn plugins. Bijv. omdat jouw of mijn url nog niet gebruik maakt van de nieuwe VRT streams, zoals die website vermeldt.

Dus voor de zekerheid, mijn spelers gebruiken deze url:
http://vrt.streamabc.net/vrt-studiobrus ... 1691922528
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Shadow »

Wij luisteren internet radio via de Yamaha musicast en dat gaat probleemloos...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: ma 14 aug 2023, 7:00
Zowel Daphile als LMS gebruiken een Tunein-plugin. De streams komen niet rechtstreeks van een van de urls op de website van VRT, en het kan best zijn dat Tunein aan jou een iets andere url voorschotelt dan aan mijn plugins. Bijv. omdat jouw of mijn url nog niet gebruik maakt van de nieuwe VRT streams, zoals die website vermeldt.

Dus voor de zekerheid, mijn spelers gebruiken deze url:
http://vrt.streamabc.net/vrt-studiobrus ... 1691922528
Dat zou wel eens kunnen kloppen. VTuner en TuneIn is niet altijd up to date. En vaak geeft het je niet altijd de stream met de hoogste bit rate. Dat doen de players in je browser op de site van het station wel. Dan is het een kwestie om daaruit met de hand de optimale url te plukken. Maar niet bij alle radiodoosjes kun je direct de url invoeren. Die zitten vast aan look up servers als VTuner en Tune-In.

Bij mijn KPN set-top staat het kanaalnummer in het display aan de voorkant er van. Ik kan derhalve de radio direct, zonder de TV aan te zetten, eenvoudig bedienen met de ab. Ligt een lijstje bij met overeenkomstige zenders. Werkt hier hier goed, maar ok ieder huishouden zijn eigen manier ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Marp »

Ik heb de 3 streams daarnet stopgezet, anders spelen ze volgend jaar nog. :)

Aangezien Edwins Pioneer ook urls lijkt te streamen, dacht ik ook nog de streams van de VRT-website te testen. Die urls zijn namelijk veel korter, wat handiger is om handmatig in te voeren. Ze redirecten echter naar exact dezelfde streams, wat ook zichtbaar is als je gewoon met de browser bezoekt. Die hoeven dus niet meer te worden getest.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Pjotr »

Hier nog even op terugkomend. De gemelde hick-ups had ik ook regelmatig met Qobuz. Zowel op mijn werk-PC (dual Xeon) als een dedicated Armcore netwerk muziekplayertje. Weekje terug Daphile op een refurbisched HP800 I5-core mini PC'tje van 135 euries gezet. Et voila de hele week muziek geluisterd en in het geheel geen problemen meer! En het klinkt ook nog eens "schoner/rustiger" met de Topping USB DAC er aan. Denk toch dat de netwerk timing bij sommige streams tamelijk kritisch is en een ongestoorde processing vraagt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door SARK »

Ik heb in de tussentijd een "goedkope" internetradio gekocht die ook een line-out heeft.
StuBru geeft af en toe (maar een stuk minder!) ook een hikje dat 'ie even wegvalt maar pakt hierna al snel de draad weer op!
Het ligt dus aan de vrij prijzige :shock: Pioneer die blijkbaar een heel klein buffertje heeft maar het grootste probleem .... hij pakt de draad niet vanzelf weer op maar laat alles gewoon uit z'n handen vallen :(
Ook blijf ik het raar vinden dat het signaal uberhaupt wegvalt bij deze radiostreams uit België, we luisteren naar meer zenders (KINK/Pinguin, de reguliere Nederlandse maar ook een BBC of wat Duitse Rockabilly) en die hebben hier geen last van.
Na ja.... luxe problemen maar mijn vriendin kan iig redelijk ongestoord naar de radio luisteren :yeah:

Allen nogmaals dank voor het testen!
Bijlagen
Renkforce RF-IR-MONOV2 Internetradio.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale tuner ... zender valt regelmatig weg

Bericht door Pjotr »

Mooi dat het nu opgelost is. Het is gewoon heel irritant. Het is wel raar, hier op mijn snelle Xeon workstation heb ook steeds dat sommige zenders wegvallen en zo ook met Qobuz af en toe. Met een RaspberryPi en een I5 micro PC'tje totaal geen last...
Plaats reactie