aarden van voeding LM3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Goedemorgen.

Om mijn dual mono opgebouwde lm3886, 3x parallel per kanaal te voeden, had ik een vraag hoe deze voeding te aarden. Ik kan 2x amplimo ringkernen, 2x 30v parallel zetten en zo een 0V line maken maar krijg dan 45/46 Volt na gelijkrichten. (Onbelast). Ik kan ook 1 ringkern, 2x 25Volt gebruiken maar weet niet hoe ik dan aan een gnd of 0volt line kom aan het begin van de brugcellen.

Iemand een idee?

Gr. Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door ray5150 »

Met 2 x 30 Volt AC zit je heel dicht bij het absolute maximum dat de 3886 mag hebben. lijkt me niet verstandig
Is de trafo van 2 x 25 Volt ook van Amplimo ? daar kun je datasheets vinden met hoe de kleuren aan te sluiten.
Indien niet, maak dan een paar foto's van die trafo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

Yep, 30V is te veel voor een LM3886. Hij gaat dan ook heel snel in de beveiliging. 24V is optimaal, 25V op het randje. Maar 2x 24V trafo's zijn gewoon standaard. Per LM3886 heb je aan 80VA genoeg voor midden en hoog. Met het laag er bij is 120VA goed. Meer heeft geen zin.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door fred64 »

Aansluiten van secundair is geen probleem. Heb ook nog 2x 20volt 100va. Maar er moeten wel 3 lm3886 per kanaal vam voeding worden voorzien. En hoe te aarden?

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

De voedingsnul van alle 3 de printen per kanaal echt zo kort als het maar kan, met dik koperdraad (min 2,5mm2) met elkaar doorverbinden. Met 2x 24V 250 VA zit je wel goed. Zonder foto is er verder weinig van te zeggen hoe!
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 11 aug 2023, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door ray5150 »

Nul en aarde zijn natuurlijk aparte zaken. Ik denk dat Fred dat een beetje door elkaar gooit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

Ja dat denk ik ook. Heb het ook even veranderd. Aarden op de kast doe je in principe bij de cinch ingangen met een 100nF C'je parallel aan en 220 - 470 ohm weerstandje.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door fred64 »

Klopt Ray! 1x 2x25v 300va. Foto,s
Bijlagen
20230811_144128.jpg
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door fred64 »

20230811_144052.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

Hmm dit is wel een erg gefreakte fiele LM3886 versterker. Denk dat je daarvoor bij de maker moet zijn voor schema's. Maak er dan een eigen topic over. Dit is een overzichtstopic.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door fred64 »

Ik ben de maker pjotr!!!

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door Pjotr »

fred64 schreef: vr 11 aug 2023, 15:56
Ik ben de maker pjotr!!!

Gr. Fred
Waarom vraag je het dan aan ons fred64!! :think:
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Omdat ik natuurlijk niet alles weet. Het gaat puur om hoe ik een gnd of 0v lijn krijg vanaf mijn ringkern.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

Knoop 2 willekeurige secundaire draden aan elkaar. 50 % kans dat je het goed doet.
Aan de kleuren te zien is het geen Amplimo of ILP.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

Naamloos.png
Standaard plaatje van een Amplimo trafo. daar moet je de gele en de blauwe aan elkaar knopen.
Heeft te maken met het einde van de ene wikkeling, en het begin van de andere.
Daarom staan die zwarte puntjes erbij aangegeven.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Ik gebruik maar 1 ringkern voor 2 kanalen ray.

Gr. Fred
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Of ik gebruik 2x 20v 100va ringkernen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

fred64 schreef: vr 11 aug 2023, 16:34
Ik gebruik maar 1 ringkern voor 2 kanalen ray.

Gr. Fred
Eh, begrijp je het principe van een symmetrische voeding wel ?
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Dat denk ik wel ray!!
Bijlagen
20230811_194924.jpg
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Schema van aarding!!
Bijlagen
20230811_200004.jpg
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

De vraag: hoe de "vraagtekens" te vervangen?

Gr. Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

Dat gaat zo niet. De enige manier is om de voedingsprinten in serie te zetten.
Maar ben nu uithuizig, heb geen schema voorhanden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

Dat zei ik al eerder. Aarde is iets anders dan massa / Gnd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door ray5150 »

viewtopic.php?t=27444

De onderste helft van het plaatje in het eerste topic is de enige mogelijkheid in jouw geval.

Mogelijk moeten de voedingsprinten aangepast worden.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: aarden van voeding LM3886

Bericht door fred64 »

Hoe bedoel je ray?
Plaats reactie