Sony TA-FA3ES Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Regenpak schreef: do 10 aug 2023, 17:19
Nu zie ik waarom ik je plotje niet snapte. Je bent uitgegaan van DC en niet van een (in mijn geval kwart) sinus. Dat is natuurlijk niet eerlijk...
Hoezo niet eerlijk? Ik ga uit van de railspanning en dat levert de piekwaarde van de stroom bij een sinus en a.d.h. daarvan het piekvermogen. Het gemiddelde van de sinuswaarde is dan P_gem = P_piek * 2 / pi. Dat is wat de voeding levert. Wat de versterker verstookt is het verschil met wat de speaker in gaat.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Ik kan het niet goed beredeneren of het klopt. Ik denk dat ik zo'n zelfde plotje moet maken maar dan met een sinus om definitief uitsluitsel te krijgen. Het kan best zijn dat de resultaten voor DC en sinus identiek zijn.

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Dit is niet voor DC maar juist voor een sinus! En dan geplot naarmate de uitsturing van 0% naar 100% amplitude. Maar dan wel het gemiddeld vermogen (wat de boel warm stookt). Ga jij soms uit van het momentaan vermogen?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Pjotr schreef: do 10 aug 2023, 18:34
Dit is niet voor DC maar juist voor een sinus!
Ja, dat is het hem nou juist, dat haal ik niet uit de formule in de spreadsheet. Maar hoe dan ook, ik kom op hetzelfde uit:
amp_rel_diss.png
Tjerk
Bijlagen
torture_test.zip
(65.48 KiB) 15 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Inmiddels de versterker weer opgehaald bij Tjerk, waarvoor nogmaals mijn dank. :goedzo: :goedzo:
Zal straks de 2 overgebleven fusible resitors vervangen door nieuwe, en een paar testjes doen met de scoop, DMM en signaal generator.
Maar ik ga de boel zeker niet op vol vermogen laten draaien, ben veels te blij dat ie weer een beetje goed werkt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Regenpak schreef: do 10 aug 2023, 18:57
Pjotr schreef: do 10 aug 2023, 18:34
Dit is niet voor DC maar juist voor een sinus!
Ja, dat is het hem nou juist, dat haal ik niet uit de formule in de spreadsheet. Maar hoe dan ook, ik kom op hetzelfde uit:
amp_rel_diss.png

Tjerk
Maar bij een klasse D versterker geldt dit dus weer niet, Hypex NC500:
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Walt »

Dus in rust voor een stereo amp circa 16W? Als ik voel hoe warm mijn stereo NC500 is na een paar uur zacht spelen, had ik het wel hoger ingeschat… en dan is mijn amp 1 blok massief aluminium wat de warmte uniform uitstraalt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Je vergeet dat de smps ook nog warmte afgeeft Walter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Henkjan »

mijn NC400 (in modushop kast) wordt bij normaal gebruik amper lauw
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Deze Sony is gewoon een lineaire versterker. Die wordt dus gewoon warm volgens Pjotr's en mijn grafiekjes.

Tjerk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Enkele meetfoto's :
20230810_215506.jpg
20230810_215513.jpg
20230810_215517.jpg
Ik gebruik een software sinusgenerator op de PC.
Deze is ingesteld op ongeveer 1000 Hz. op -10 dB output.
De scoop is verticaal 5 V/DIV en horizontaal is 2 ms/DIV.
Er is een dummyload van 8 Ohm aangesloten
De volumeknop van de versterker is op 12 uur ingesteld.
Kan ik dan met de wet van Ohm het afgeven vermogen uitrekenen ?
De scoop geeft ruim 15 Volt aan, de DMM iets minder dan 11.

Shit, ik ben de voetjes van de bodemplaat kwijt... :evil:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Dat kun je zo doen. Vermogen is P = U^2 x R P = U^2 / R. Waarbij U de rms waarde is. Let wel op: De meeste goedkopere DMM meten wisselspanning nauwkeurig tot hooguit ca 500 Hz. Alleen de duurdere gaan tot 100 kHz. Dus vergelijk het even met wat je meet bij 100 Hz.

Regenpak schreef: do 10 aug 2023, 18:57
Ja, dat is het hem nou juist, dat haal ik niet uit de formule in de spreadsheet.
Hmm, kwartje zit nog ergens klem :D Als het signaal sinusvormig is dan is de voedingsstroom dat in zijn totaliteit ook. Bij een ohmse belasting is de piekwaarde van die stroom: I_p = V+ / R_ls. Dat is wat ik eerst uitreken. Daarmee komt het gemiddeld door de voeding geleverd vermogen P_gem = V+ x I_p x 2 / pi. Trekken we daarvan af het aan de speaker geleverd vermogen, dan houden we het in de versterker gedissipeerd vermogen over.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 11 aug 2023, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Inderdaad met de wet van Ohm Ray. Met een ouderwetse scoop is het handig om er dmm aan te hangen omdat je dan de spanning top-top niet meer hoeft om te rekenen naar RMS. Wat je nu kan doen is rustig het vermogen opvoeren totdat je de sinus op de scoop net ziet aftoppen, dan een klein stapje terug en de spanning op je dmm aflezen. Dit is de standaard manier om te controleren of de versterker naar behoren werkt na reparatie en behoort dan ook niet stuk te gaan mits je natuurlijk niet dat ding een half uur op vol vermogen laat draaien. Overigens kan je van tevoren uitrekenen wat de RMS spanning zou moeten zijn volgens het opgegeven vermogen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: vr 11 aug 2023, 9:30
Dat kun je zo doen. Vermogen is P = U^2 x R. Waarbij U de rms waarde is. Let wel op: De meeste goedkopere DMM meten wisselspanning nauwkeurig tot hooguit ca 500 Hz. Alleen de duurdere gaan tot 100 kHz. Dus vergelijk het even met wat je meet bij 100 Hz.
Ah, ja. ik vermoede al iets dergelijks. zal ook een test doen met 100 Hz.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef: vr 11 aug 2023, 10:01
Inderdaad met de wet van Ohm Ray. Met een ouderwetse scoop is het handig om er dmm aan te hangen omdat je dan de spanning top-top niet meer hoeft om te rekenen naar RMS. Wat je nu kan doen is rustig het vermogen opvoeren totdat je de sinus op de scoop net ziet aftoppen, dan een klein stapje terug en de spanning op je dmm aflezen. Dit is de standaard manier om te controleren of de versterker naar behoren werkt na reparatie en behoort dan ook niet stuk te gaan mits je natuurlijk niet dat ding een half uur op vol vermogen laat draaien. Overigens kan je van tevoren uitrekenen wat de RMS spanning zou moeten zijn volgens het opgegeven vermogen.
Ik heb gisteravond ook heel even de versterker vol open gehad. daarbij gaf de DMM ruim 31 Volt aan.
Dat RMS en top-top verhaal moet ik even op kauwen. de theorie op de middelbare school is alweer heeeeel lang geleden, en ik was er toen al niet zo'n fan van.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Walt »

Komt er simpel gezegd op neer dat het oppervlak onder een sinus gelijk is aan een rechthoek met hoogte 0.707x de hoogte van de piek van de sinus.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef: vr 11 aug 2023, 9:30
Dat kun je zo doen. Vermogen is P = U^2 x R. Waarbij U de rms waarde is. Let wel op: De meeste goedkopere DMM meten wisselspanning nauwkeurig tot hooguit ca 500 Hz. Alleen de duurdere gaan tot 100 kHz. Dus vergelijk het even met wat je meet bij 100 Hz.
Het is P = U^2 / R.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Pjotr schreef: vr 11 aug 2023, 9:30
Daarmee komt het gemiddeld door de voeding geleverd vermogen P_gem = V+ x I_p x 2 / pi.
Dat is de stap waar het kwartje klemzit. Waar komt die pi nou vandaan? I(av)=I(pk)x2/pi? Misschien moet ik mijn goniometrie maar weer eens oppoetsen. Ik heb de sinus in 16 stukjes verdeeld en voor elk stukje het gedissipeerde vermogen berekend en die allemaal bij elkaar opgeteld. Noem het een integraal. En dat dan voor elke procent uitsturing. Beetje omslachtig maar een spreadsheet is geduldig. Hoe dan ook komt er hetzelfde uit.

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef: vr 11 aug 2023, 11:42
Pjotr schreef: vr 11 aug 2023, 9:30
Dat kun je zo doen. Vermogen is P = U^2 x R. Waarbij U de rms waarde is. Let wel op: De meeste goedkopere DMM meten wisselspanning nauwkeurig tot hooguit ca 500 Hz. Alleen de duurdere gaan tot 100 kHz. Dus vergelijk het even met wat je meet bij 100 Hz.
Het is P = U^2 / R.
Ja klopt, was al bezig met het antwoord aan Regenpak :D P = I^2 x R. Thanks! Gecorrigeerd.

Overigens als je met de scoop de piekwaarde bepaalt van de spanning dan is P_gem = U_p^2 / (2 x R)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Soms is het even handiger om de wet van ohm rechtstreeks te gebruiken.

In het geval van Ray 31 volt bij 8 ohm. Geeft 31 gedeeld door 8 is 3,875 A. P is volt maal ampere dus 31 volt maal 3,875A is 120,125 Watt. Gaat net zo snel op de rekenmachine.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

U_p^2 / (2 x R) doe je uit hoofd :D
Dat is de stap waar het kwartje klemzit. Waar komt die pi nou vandaan? I(av)=I(pk)x2/pi? Misschien moet ik mijn goniometrie maar weer eens oppoetsen. Ik heb de sinus in 16 stukjes verdeeld en voor elk stukje het gedissipeerde vermogen berekend en die allemaal bij elkaar opgeteld. Noem het een integraal. En dat dan voor elke procent uitsturing. Beetje omslachtig maar een spreadsheet is geduldig. Hoe dan ook komt er hetzelfde uit.

Tjerk
Dat opdelen staat ook heel mooi hier geïllustreerd: https://www.electronics-tutorials.ws/ac ... ltage.html En daar zie je ook de oplossing van de integraal voor gemiddelde waarde van een sinus: 2/pi x piekwaarde.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Pjotr schreef: vr 11 aug 2023, 12:22
Dat opdelen staat ook heel mooi hier geïllustreerd
Dat was het kwartje. Het is weer duidelijk. Heel fijn, zo nu en dan een opfriscursus...

En dan ga ik nu weer verder met het modden van mijn Tehringer UMC202HD.

Tjerk
Plaats reactie