Hoezo niet eerlijk? Ik ga uit van de railspanning en dat levert de piekwaarde van de stroom bij een sinus en a.d.h. daarvan het piekvermogen. Het gemiddelde van de sinuswaarde is dan P_gem = P_piek * 2 / pi. Dat is wat de voeding levert. Wat de versterker verstookt is het verschil met wat de speaker in gaat.
Sony TA-FA3ES Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik kan het niet goed beredeneren of het klopt. Ik denk dat ik zo'n zelfde plotje moet maken maar dan met een sinus om definitief uitsluitsel te krijgen. Het kan best zijn dat de resultaten voor DC en sinus identiek zijn.
Tjerk
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dit is niet voor DC maar juist voor een sinus! En dan geplot naarmate de uitsturing van 0% naar 100% amplitude. Maar dan wel het gemiddeld vermogen (wat de boel warm stookt). Ga jij soms uit van het momentaan vermogen?
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja, dat is het hem nou juist, dat haal ik niet uit de formule in de spreadsheet. Maar hoe dan ook, ik kom op hetzelfde uit: Tjerk
- Bijlagen
-
- torture_test.zip
- (65.48 KiB) 15 keer gedownload
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Inmiddels de versterker weer opgehaald bij Tjerk, waarvoor nogmaals mijn dank.
Zal straks de 2 overgebleven fusible resitors vervangen door nieuwe, en een paar testjes doen met de scoop, DMM en signaal generator.
Maar ik ga de boel zeker niet op vol vermogen laten draaien, ben veels te blij dat ie weer een beetje goed werkt.
Zal straks de 2 overgebleven fusible resitors vervangen door nieuwe, en een paar testjes doen met de scoop, DMM en signaal generator.
Maar ik ga de boel zeker niet op vol vermogen laten draaien, ben veels te blij dat ie weer een beetje goed werkt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Maar bij een klasse D versterker geldt dit dus weer niet, Hypex NC500:
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dus in rust voor een stereo amp circa 16W? Als ik voel hoe warm mijn stereo NC500 is na een paar uur zacht spelen, had ik het wel hoger ingeschat… en dan is mijn amp 1 blok massief aluminium wat de warmte uniform uitstraalt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
mijn NC400 (in modushop kast) wordt bij normaal gebruik amper lauw
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Deze Sony is gewoon een lineaire versterker. Die wordt dus gewoon warm volgens Pjotr's en mijn grafiekjes.
Tjerk
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Enkele meetfoto's :
Ik gebruik een software sinusgenerator op de PC.
Deze is ingesteld op ongeveer 1000 Hz. op -10 dB output.
De scoop is verticaal 5 V/DIV en horizontaal is 2 ms/DIV.
Er is een dummyload van 8 Ohm aangesloten
De volumeknop van de versterker is op 12 uur ingesteld.
Kan ik dan met de wet van Ohm het afgeven vermogen uitrekenen ?
De scoop geeft ruim 15 Volt aan, de DMM iets minder dan 11.
Shit, ik ben de voetjes van de bodemplaat kwijt...
Ik gebruik een software sinusgenerator op de PC.
Deze is ingesteld op ongeveer 1000 Hz. op -10 dB output.
De scoop is verticaal 5 V/DIV en horizontaal is 2 ms/DIV.
Er is een dummyload van 8 Ohm aangesloten
De volumeknop van de versterker is op 12 uur ingesteld.
Kan ik dan met de wet van Ohm het afgeven vermogen uitrekenen ?
De scoop geeft ruim 15 Volt aan, de DMM iets minder dan 11.
Shit, ik ben de voetjes van de bodemplaat kwijt...
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dat kun je zo doen. Vermogen is P = U^2 x R P = U^2 / R. Waarbij U de rms waarde is. Let wel op: De meeste goedkopere DMM meten wisselspanning nauwkeurig tot hooguit ca 500 Hz. Alleen de duurdere gaan tot 100 kHz. Dus vergelijk het even met wat je meet bij 100 Hz.
Als het signaal sinusvormig is dan is de voedingsstroom dat in zijn totaliteit ook. Bij een ohmse belasting is de piekwaarde van die stroom: I_p = V+ / R_ls. Dat is wat ik eerst uitreken. Daarmee komt het gemiddeld door de voeding geleverd vermogen P_gem = V+ x I_p x 2 / pi. Trekken we daarvan af het aan de speaker geleverd vermogen, dan houden we het in de versterker gedissipeerd vermogen over.
Hmm, kwartje zit nog ergens klem
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 11 aug 2023, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Inderdaad met de wet van Ohm Ray. Met een ouderwetse scoop is het handig om er dmm aan te hangen omdat je dan de spanning top-top niet meer hoeft om te rekenen naar RMS. Wat je nu kan doen is rustig het vermogen opvoeren totdat je de sinus op de scoop net ziet aftoppen, dan een klein stapje terug en de spanning op je dmm aflezen. Dit is de standaard manier om te controleren of de versterker naar behoren werkt na reparatie en behoort dan ook niet stuk te gaan mits je natuurlijk niet dat ding een half uur op vol vermogen laat draaien. Overigens kan je van tevoren uitrekenen wat de RMS spanning zou moeten zijn volgens het opgegeven vermogen.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ah, ja. ik vermoede al iets dergelijks. zal ook een test doen met 100 Hz.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik heb gisteravond ook heel even de versterker vol open gehad. daarbij gaf de DMM ruim 31 Volt aan.ds23man schreef: ↑vr 11 aug 2023, 10:01Inderdaad met de wet van Ohm Ray. Met een ouderwetse scoop is het handig om er dmm aan te hangen omdat je dan de spanning top-top niet meer hoeft om te rekenen naar RMS. Wat je nu kan doen is rustig het vermogen opvoeren totdat je de sinus op de scoop net ziet aftoppen, dan een klein stapje terug en de spanning op je dmm aflezen. Dit is de standaard manier om te controleren of de versterker naar behoren werkt na reparatie en behoort dan ook niet stuk te gaan mits je natuurlijk niet dat ding een half uur op vol vermogen laat draaien. Overigens kan je van tevoren uitrekenen wat de RMS spanning zou moeten zijn volgens het opgegeven vermogen.
Dat RMS en top-top verhaal moet ik even op kauwen. de theorie op de middelbare school is alweer heeeeel lang geleden, en ik was er toen al niet zo'n fan van.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Komt er simpel gezegd op neer dat het oppervlak onder een sinus gelijk is aan een rechthoek met hoogte 0.707x de hoogte van de piek van de sinus.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Het is P = U^2 / R.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dat is de stap waar het kwartje klemzit. Waar komt die pi nou vandaan? I(av)=I(pk)x2/pi? Misschien moet ik mijn goniometrie maar weer eens oppoetsen. Ik heb de sinus in 16 stukjes verdeeld en voor elk stukje het gedissipeerde vermogen berekend en die allemaal bij elkaar opgeteld. Noem het een integraal. En dat dan voor elke procent uitsturing. Beetje omslachtig maar een spreadsheet is geduldig. Hoe dan ook komt er hetzelfde uit.
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Soms is het even handiger om de wet van ohm rechtstreeks te gebruiken.
In het geval van Ray 31 volt bij 8 ohm. Geeft 31 gedeeld door 8 is 3,875 A. P is volt maal ampere dus 31 volt maal 3,875A is 120,125 Watt. Gaat net zo snel op de rekenmachine.
In het geval van Ray 31 volt bij 8 ohm. Geeft 31 gedeeld door 8 is 3,875 A. P is volt maal ampere dus 31 volt maal 3,875A is 120,125 Watt. Gaat net zo snel op de rekenmachine.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
U_p^2 / (2 x R) doe je uit hoofd 
Dat opdelen staat ook heel mooi hier geïllustreerd: https://www.electronics-tutorials.ws/ac ... ltage.html En daar zie je ook de oplossing van de integraal voor gemiddelde waarde van een sinus: 2/pi x piekwaarde.Dat is de stap waar het kwartje klemzit. Waar komt die pi nou vandaan? I(av)=I(pk)x2/pi? Misschien moet ik mijn goniometrie maar weer eens oppoetsen. Ik heb de sinus in 16 stukjes verdeeld en voor elk stukje het gedissipeerde vermogen berekend en die allemaal bij elkaar opgeteld. Noem het een integraal. En dat dan voor elke procent uitsturing. Beetje omslachtig maar een spreadsheet is geduldig. Hoe dan ook komt er hetzelfde uit.
Tjerk
