zo.....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Volgens mij bepaalt de afronding/afschuining ook de Q-factor (van de diffractie). Vgl. het met een hard opgespannen snaar op harde steunen met een zacht opgespannen snaar op rubber met veel demping. Dat laatste zal minder "aanslaan".
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: zo.....

Bericht door Marp »

Weet iemand nog op welke website diverse kastvormen in de praktijk aan de tand werden gevoeld? Of in welke HH / K&T een gelijksoortige test was uitgevoerd? Op het forum is ook eens een plaatje gepost van uiteenlopende kastvormen en hun effectiviteit. Mogelijk hoorde het bij een van deze praktijktests.

Waar het op neerkwam, was dat grote facetten het meest effectief waren, gevolgd door grote afrondingen, maar ook grote afschuiningen. Die twee bleken elkaar weinig te ontlopen. Bolle* en cilindervormige kasten vielen zwaar tegen, en het effect van afrondingen en afschuiningen tot een centimeter of 5 was zelfs verwaarloosbaar. Kan niemand zich dat herinneren?

* Onee, dat waren halve bolvormen. Hele bollen hebben intern een prominentere staande golf, maar doen het v.w.b. diffractie juist beter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Dat zelfde plaatje stond ook al in de boekjes van Remo in de jaren '80 van de vorige eeuw.

Maar in dit geval hebben we het over een kastje met een breedte van 13cm. Dan gaan facetten hoegenaamd niks uitmaken en prevaleert de vormgeving.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: zo.....

Bericht door Marp »

Juist, en het geposte plaatje kan inderdaad van Remo afkomstig zijn geweest.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: zo.....

Bericht door satefan »

Marp schreef: di 08 aug 2023, 17:56
Weet iemand nog op welke website diverse kastvormen in de praktijk aan de tand werden gevoeld? Of in welke HH / K&T een gelijksoortige test was uitgevoerd? Op het forum is ook eens een plaatje gepost van uiteenlopende kastvormen en hun effectiviteit. Mogelijk hoorde het bij een van deze praktijktests.

Waar het op neerkwam, was dat grote facetten het meest effectief waren, gevolgd door grote afrondingen, maar ook grote afschuiningen. Die twee bleken elkaar weinig te ontlopen. Bolle en cilindervormige kasten vielen zwaar tegen, en het effect van afrondingen en afschuiningen tot een centimeter of 5 was zelfs verwaarloosbaar. Kan niemand zich dat herinneren?
Je bedoelt het werk van Olson?
olson-baffleshape-fr.gif
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Ik bedoel die tekening in ieder geval wel.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 08 aug 2023, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef: di 08 aug 2023, 18:12
Maar in dit geval hebben we het over een kastje met een breedte van 13cm. Dan gaan facetten hoegenaamd niks uitmaken en prevaleert de vormgeving.
Ik had destijds toch een andere ervaring met ongeveer een zelfde bafflebreedte. Die baffle resonantie kan soms behoorlijk heftig zijn: viewtopic.php?p=1588045#p1588045
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: zo.....

Bericht door Marp »

Die Dat plaatje van Olson was er inderdaad ook nog, maar ik was vooral op zoek naar waar de concretere afmetingen en verhoudingen ook weer vandaan kwamen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: di 08 aug 2023, 18:25
pappaleo schreef: di 08 aug 2023, 18:12
Maar in dit geval hebben we het over een kastje met een breedte van 13cm. Dan gaan facetten hoegenaamd niks uitmaken en prevaleert de vormgeving.
Ik had destijds toch een andere ervaring met ongeveer een zelfde bafflebreedte. Die baffle resonantie kan soms behoorlijk heftig zijn: viewtopic.php?p=1588045#p1588045
soms wel, hier niet

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: zo.....

Bericht door richard »

Marp schreef: di 08 aug 2023, 18:26
Die Dat plaatje van Olson was er inderdaad ook nog, maar ik was vooral op zoek naar waar de concretere afmetingen en verhoudingen ook weer vandaan kwamen.
Fig. 1.9 volgens het plaatje.
Misschien heb je hier wat aan (pdf): http://www.aes.org/e-lib/download.cfm/1 ... f?ID=17816

En Linkwitz: https://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: di 08 aug 2023, 18:31

soms wel, hier niet

Afbeelding
Dat is wel duidelijk inmiddels. Maar je kunt het ook niet generaliseren en zul je het per ontwerp moeten bekijken. Je stopt hier tenslotte kapitale tweeters in een minikastje en niet een Daytonnetje van 20 euries.

Wat laat Edge trouwens zien?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

Edge had ik wel gedaan, weet niet zeker of ik t bewaard heb. duidelijk was wel dat zo in t midden en zo ver mogelijk naar boven in de sim het minste rimpel opleverde
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Omdat de afstand van de tweeter tot de zijwanden verschilt met de afstand tot de bovenzijde. Na het aanbrengen van de facetten werden deze afstanden min of meer gelijk.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zo.....

Bericht door markbakk »

Deze is ook redelijk bekend. En er is nog een ripple tank simulator (die ik nu even niet kan vinden) die het mooi laat zien. Maar we hebben op dit forum een heel topic over…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zo.....

Bericht door dre »

Leuk om te lezen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef: di 08 aug 2023, 23:22
Deze is ook redelijk bekend.
Die kende ik niet. Laat wel mooi zien dat ook al een kleine afschuining van 15mm de diffractie doet afnemen en egaliseert. Wat ik zoal vermoede. Volgens mij is er nog wel hoop voor Henkjan: https://heissmann-acoustics.de/kompaktlautsprecher/
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Net gehoord.
Merkwaardig was dat de boel eerst nog moest warmdraaien. Of ik moest wennen aan de akoestiek.
Nadat de kastjes op oorhoogte waren geplaatst en een halfuurtje hadden gespeeld was het enige mogelijke commentaar: ZO.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zo.....

Bericht door dre »

Precies!
het klonk zeer fraai!
Op een of andere manier in het begin wat korrelig,maar laten echt heel fraai.
Mooi Werk Henkjan! :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

de gemeten impedantie wijkt wel wat af van de gesimuleerde.
impedantie woofert gesimuleerd vs gemeten .png
sim gedaan met LspCAD, maar zo op t oog is die in de sim die Mark gedaan had op pagina 1 daarmee vergelijkbaar
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Kappa7 »

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zo.....

Bericht door markbakk »

Kastverliezen, spider of rolrand die beetje op leeftijd is?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door OWC »

Verdenk eerder dempingsmateriaal voor de poort.
We hebben geen foto hoe de poort eruit ziet etc, dus dat is puur gissen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zo.....

Bericht door dre »

Er zit een passieve radiator in.
Ik heb ze beluisterd,en ze hadden wel een half uurtje nodig om los te komen.
Dus een stugge rolrand/spider i.c.m. leeftijd zal mij niet verbazen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door OWC »

Oh en zit er demping voor die PR?

Welke PR is het?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zo.....

Bericht door dre »

Dan moet je even op Henkjan wachten. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”