Hypex Nilai Class D technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik las eerst "verregaande staat van ontbinding", maar gelukkig had ik het mis. Dat ziet er uit als een serieus interessant ding!
Re: Hypex Nilai Class D technology
Dat is inderdaad een interessante technology, zie https://www.axign.nl/technology/ voor meer info. Axign noemt het Post Filter Feedback. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd deze techniek ook al toegepast door bijvoorbeeld Kenwood. Die noemden het Sigma Drive. Maar daar was de feedback loop volledig analoog. In tegenstelling tot MFB onderdrukt de Axign technologie echter niet de vervorming van de luidspreker.satefan schreef: ↑zo 09 jul 2023, 0:32Of Axign - een bedrijf uit het oosten van het land. Daar ontwikkelen ze controllers die de vervorming aan de luidspreker-polen (dus zonder massaversnellingsmeter (3 x Woordwaarde) meten, zetten deze razendsnel om naar een digitaal signaal en corrigeren dan in het digitale domein het signaal. Dus een digitale feedbackloop.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Nilai Class D technology
Is allemaal Feed Forward geneuzel. Lees de artikelen op deze site maar eens door waarom dat niet werkt:
https://rmsacoustics.nl/
Hoelang is Axign nu al bezig met dit verhaal zonder dat er concrete resultaten zijn?
https://rmsacoustics.nl/
Hoelang is Axign nu al bezig met dit verhaal zonder dat er concrete resultaten zijn?
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik zie ook niet hoe de axign techniek de luidsprekervervorming kan verminderen. Hooguit die van het passieve filter. Maar als het dat doet, hoe voorkom je dan dat de werking van het passieve filter om zeep wordt geholpen. Want dat zit er niet voor niets. En als je die werking niet wilt, zet het er dan niet tussen maar zet er om te beginnen een actief filter in. Heb je die hele feedback loop ook niet meer nodig.
Kortom, ik krab achter mijn hoofd maar zie niet in hoe dit concept een nuttige bijdrage kan leveren.
Kortom, ik krab achter mijn hoofd maar zie niet in hoe dit concept een nuttige bijdrage kan leveren.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Waar lezen jullie dat dat Axign systeem iets wil doen aan het corrigeren van de luidsprekervervorming? Of iets van doen heeft met feed forward? Is niet anders dan een klasse-D met post filter feedback. En meer pretenderen ze niet. Alleen dan met een poging om de feedbackloop digitaal te implementeren. Wat het m.i. nodeloos gecompliceerd maakt en geen voordeel oplevert.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ah, is dat het? Die lowpass is het hoogfrequent filter aan de uitgang? Ok. Das dan gewoon klasse-D met post filter feedback inderdaad. En ja, hoe dat met een digitale feedbackloop moet voorbij gaan aan Eigentakt en Nilai is mij ook onduidelijk. De chip is dan vooral nuttig voor inferieure klasse-D versterkers van voor het UcD tijdperk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex Nilai Class D technology
Axign is zeer zeker wel feedback, dat is juist het hele idee achter hun complete design.ds23man schreef: ↑za 29 jul 2023, 19:36Is allemaal Feed Forward geneuzel. Lees de artikelen op deze site maar eens door waarom dat niet werkt:
https://rmsacoustics.nl/
Hoelang is Axign nu al bezig met dit verhaal zonder dat er concrete resultaten zijn?
Zulke snelle ADC's met die performance is niet makkelijk, daarnaast heeft het voordeel dat in de IC nog wat losse FIR achtige technieken kunnen worden toegepast.
Zonder concrete resultaten?
Ze hebben niet zo heel lange tijd geleden een aantal mooie contracten mogen tekenen met een paar grote spelers.
Waaronder JBL en Harman Kardon. Dat noem ik niet weinig.
Over hoe hun producten werken, is het trouwens niet zo moeilijk om even naar de website te gaan hoor;
https://www.axign.nl/products/ax5688/
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik hoef echt niet naar hun website te gaan om te weten dat ze claims die ze jaaaaaaaren geleden deden dat ze gelijk ook een luidspreker konden corrigeren niet waarmaken. Het uiteindelijke product wat er nu ligt is een digitale feedback regelaar voor een versterker. Inmiddels zijn er miljoenen in dit bedrijf gepompt ( ook door ... te ....) en is er nog steeds geen product op de markt waar het in zit.OWC schreef: ↑zo 30 jul 2023, 13:11Axign is zeer zeker wel feedback, dat is juist het hele idee achter hun complete design.ds23man schreef: ↑za 29 jul 2023, 19:36Is allemaal Feed Forward geneuzel. Lees de artikelen op deze site maar eens door waarom dat niet werkt:
https://rmsacoustics.nl/
Hoelang is Axign nu al bezig met dit verhaal zonder dat er concrete resultaten zijn?
Zulke snelle ADC's met die performance is niet makkelijk, daarnaast heeft het voordeel dat in de IC nog wat losse FIR achtige technieken kunnen worden toegepast.
Zonder concrete resultaten?
Ze hebben niet zo heel lange tijd geleden een aantal mooie contracten mogen tekenen met een paar grote spelers.
Waaronder JBL en Harman Kardon. Dat noem ik niet weinig.
Over hoe hun producten werken, is het trouwens niet zo moeilijk om even naar de website te gaan hoor;
https://www.axign.nl/products/ax5688/
Ook knap trouwens dat je een ADC verkeerd om in een plaatje plaatst op je website.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik heb een aantal jaren terug een demo mee gekregen van een van de eerste producten, was destijds bij de AOB brabant, en daar was ook Jeroen Langevoort die toen ook al de kar trok.
We hebben later dat ook nog een keer gedaan bij mij thuis en de AVMN.
https://truebluebox.nl/
en dit is mogelijk interessant.
https://truebluebox.nl/portfolio-item/p ... -da-input/
We hebben later dat ook nog een keer gedaan bij mij thuis en de AVMN.
https://truebluebox.nl/
en dit is mogelijk interessant.
https://truebluebox.nl/portfolio-item/p ... -da-input/
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Nilai Class D technology
Probleem is meer dat er gigantische bedragen in dit bedrijf zijn gepompt. Schat vanaf de start zeker een 100 miljoen. In 2021 hebben ze ook weer 13 miljoen moeten binnenhalen. Als je een simpel rekensommetje maakt en ze 1 dollar winst maken per chip moeten ze er 100 miljoen van verkopen om überhaupt quitte te spelen. Dat gaat ze nimmer en nooit lukken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex Nilai Class D technology
Heb jij enig benul hoeveel investering er qua tijd en geld nodig is om een dedicated ASIC van de grond te krijgen?ds23man schreef: ↑zo 30 jul 2023, 13:49Ik hoef echt niet naar hun website te gaan om te weten dat ze claims die ze jaaaaaaaren geleden deden dat ze gelijk ook een luidspreker konden corrigeren niet waarmaken. Het uiteindelijke product wat er nu ligt is een digitale feedback regelaar voor een versterker. Inmiddels zijn er miljoenen in dit bedrijf gepompt ( ook door ... te ....) en is er nog steeds geen product op de markt waar het in zit.OWC schreef: ↑zo 30 jul 2023, 13:11Axign is zeer zeker wel feedback, dat is juist het hele idee achter hun complete design.ds23man schreef: ↑za 29 jul 2023, 19:36Is allemaal Feed Forward geneuzel. Lees de artikelen op deze site maar eens door waarom dat niet werkt:
https://rmsacoustics.nl/
Hoelang is Axign nu al bezig met dit verhaal zonder dat er concrete resultaten zijn?
Zulke snelle ADC's met die performance is niet makkelijk, daarnaast heeft het voordeel dat in de IC nog wat losse FIR achtige technieken kunnen worden toegepast.
Zonder concrete resultaten?
Ze hebben niet zo heel lange tijd geleden een aantal mooie contracten mogen tekenen met een paar grote spelers.
Waaronder JBL en Harman Kardon. Dat noem ik niet weinig.
Over hoe hun producten werken, is het trouwens niet zo moeilijk om even naar de website te gaan hoor;
https://www.axign.nl/products/ax5688/
Ook knap trouwens dat je een ADC verkeerd om in een plaatje plaatst op je website.
(plus de nodige tijd om een start-up goed levend en gezond van de grond te krijgen)
Het is ook toevallig een hoop meer dan "enkel een digitale feedback regelaar", juist door de digitale loop filters die erin zitten.
Producten zijn er ook zeker al op de markt, zie hun website en bv Audioxpress.
Dus ik zou als ik jou was zeer zeker wel wat meer tijd steken in het bezoeken van websites, want je roept allemaal dingen die gewoon compleet onwaar zijn.
De ADC is prima getekend volgens normale standaarden, driehoek kant aan de ingang.
Het kost je ook letterlijk 1 minuut tijd om dat even op te zoeken ipv lukraak willekeurige dingen te gaan lopen roepen.
https://www.google.com/search?q=adc+symbol
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Nilai Class D technology
Zie mijn bovenstaande post. Probleem waar ik mee zit is dat we hier met een bedrijf te maken hebben die in het begin met veel ronkende taal wel even de audiowereld zou opschudden. Met hun chip zou elke speaker perfect worden. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en is er uiteindelijk slechts een chip wat een feedbackloop in het digitale domein kan doen met wat extra functies. Ik zag inderdaad net dat HK een paar producten voert met deze chip.
En dan ineens verleggen ze de koers in 2021:
This investment round is a clear proof point of the strong commercial traction as well as an underpinning of the recognized potential of the core technology of Axign. The funding will allow the company to accelerate commercialization further and to develop their next generation audio chip for battery operated products, including earbuds and smart speakers. Axign technology will disrupt the fast-growing volume markets of earbuds by offering its unique Active Noise Cancellation technology and will bring voice control of smart speakers to a next level. Next to that Axign will use the funding to strengthen its worldwide commercial and field application organization to drive the fast-growing customer pipeline of high-volume A-brand audio players.
En halen ze weer 10 miljoen binnen, de laatste zin moet je lezen als: Het geld is op en we hebben geen omzet.
En dan ineens verleggen ze de koers in 2021:
This investment round is a clear proof point of the strong commercial traction as well as an underpinning of the recognized potential of the core technology of Axign. The funding will allow the company to accelerate commercialization further and to develop their next generation audio chip for battery operated products, including earbuds and smart speakers. Axign technology will disrupt the fast-growing volume markets of earbuds by offering its unique Active Noise Cancellation technology and will bring voice control of smart speakers to a next level. Next to that Axign will use the funding to strengthen its worldwide commercial and field application organization to drive the fast-growing customer pipeline of high-volume A-brand audio players.
En halen ze weer 10 miljoen binnen, de laatste zin moet je lezen als: Het geld is op en we hebben geen omzet.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex Nilai Class D technology
Misschien moet je dit boek maar eens gaan lezen;
https://www.bol.com/nl/nl/f/marketing-v ... /37123551/
Er is echt niks nieuws aan de horizon hier hoor, al helemaal niet voor een start-up.
Als het nou om echt inhoudelijke kritiek ging, kan ik me nog iets voorstellen.
Trouwens, wellicht ook nieuwe informatie, maar de wereld bestaat uit meer dan alleen fancy "high-end" producten.
(wat dat ook mag tekenen)
https://www.bol.com/nl/nl/f/marketing-v ... /37123551/
Er is echt niks nieuws aan de horizon hier hoor, al helemaal niet voor een start-up.
Als het nou om echt inhoudelijke kritiek ging, kan ik me nog iets voorstellen.
Trouwens, wellicht ook nieuwe informatie, maar de wereld bestaat uit meer dan alleen fancy "high-end" producten.
(wat dat ook mag tekenen)
Re: Hypex Nilai Class D technology
Allemaal geen motivatie excuus of wat dan ook OWC. 9 van de 10 start-ups harken veel geld binnen van risico investeerders en modieuze subsidies. Zijn leuk van de straat maar er komt weinig nuttigs uit en verdampen weer. Ampyx Power b.v. heeft dat 14 jaar vol weten te houden maar ging uiteindelijk kopje onder door uitblijven van substantieel resultaat: https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... fvliegtuig.
Zegt overigens niets over hoe Axign er voor staat, de tijd zal het leren. I.i.g. tot nu toe geen revolutie in versterkerland op dat vlak.
Zegt overigens niets over hoe Axign er voor staat, de tijd zal het leren. I.i.g. tot nu toe geen revolutie in versterkerland op dat vlak.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Nilai Class D technology
Die revolutie hadden ze 10 jaar geleden wel beloofd.....
Maar om het even door te trekken naar de onderkant van de markt, zo'n chippie mag dan nog 1 dollar kosten. Axign heeft geen fabrieken en mag uiteindelijk blij zijn met een winstmarge van 10 cent. Het rekent gewoon niet uit, zelfs als ze markt 100% in handen hebben.
Maar om het even door te trekken naar de onderkant van de markt, zo'n chippie mag dan nog 1 dollar kosten. Axign heeft geen fabrieken en mag uiteindelijk blij zijn met een winstmarge van 10 cent. Het rekent gewoon niet uit, zelfs als ze markt 100% in handen hebben.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Tripath had dat dus wel en had ook eigenlijk de markt in handen eind vorige eeuw. Maar die zijn uiteindelijk ten onder gegaan aan een enorme overproductie die ze niet kwijt konden. Er liggen nu nog magazijnen vol er mee.ds23man schreef: ↑zo 30 jul 2023, 15:50Maar om het even door te trekken naar de onderkant van de markt, zo'n chippie mag dan nog 1 dollar kosten. Axign heeft geen fabrieken en mag uiteindelijk blij zijn met een winstmarge van 10 cent. Het rekent gewoon niet uit, zelfs als ze markt 100% in handen hebben.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Is Axign eigenlijk een afsplitsing van Axiom? In 2013 werd Axiom overgenomen door Teledyne en in 2014 begon Axign.
https://www.teledyne.com/en-us/news/Pag ... om-IC.aspx
https://www.axign.nl/about-us/
https://www.teledyne.com/en-us/news/Pag ... om-IC.aspx
https://www.axign.nl/about-us/
Re: Hypex Nilai Class D technology
Misschien ten overvloede maar er zijn inmiddels al best een aantal luidsprekers die ruim onder de 1% duiken boven het subbasgebied. Ik denk altijd dat het handig is om de toeleverende electronica een orde minder vervorming hebben dan de luidsprekers.jhmkoop schreef: ↑za 08 jul 2023, 19:38Ik zit met een als maar knagende vraag: wat is het nut ervan om een versterker zo goed te maken dat de vervorming onder de promille duikt en vervolgens dat uitgangssignaal ervan aan een luidspreker toe te voeren die er gezellig een paar procent vervorming aan toevoegt. Oftewel: waarom de feedback loop niet achter de luidspreker aansluiten (sensor op Luidspreker voor uitslag / snelheid of versnelling)?
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Nilai Class D technology
zie bv mijn minimonitor "Zo ..", die zit in t hele gebied dat ik mat (200-20k) onder de 0.3%
Re: Hypex Nilai Class D technology
De vervorming van een tegengekoppelde solid state versterker klinkt heel lelijk. Die moet dus factoren lager zijn dan de luidsprekerunit vervorming, wil je er geen last van hebben. Zet maar eens zo'n oude solid state hifi versterker uit de jaren 70 met 1% vervorming op je speaker. Dat vergelijkt zich zeer slecht met alles wat je nu kan kopen. Inclusief het mainstream gebeuren van Denon etc. die inmiddels ook veel lagere vervormingscijfers laten zien.
En je blijft nog steeds verschillen horen ook bij zeer lage vervorming. Het dynamische gedrag wordt echter niet gemeten met de continue test tonen op 1kHz toon en multitoon intermodulatie testen. En die testen geven dus een slechte referentie voor hoe het klinkt. Het is alleen goed om te testen of de versterker in principe netjes werkt.
En je blijft nog steeds verschillen horen ook bij zeer lage vervorming. Het dynamische gedrag wordt echter niet gemeten met de continue test tonen op 1kHz toon en multitoon intermodulatie testen. En die testen geven dus een slechte referentie voor hoe het klinkt. Het is alleen goed om te testen of de versterker in principe netjes werkt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Nilai Class D technology
Waarbij je ook weer moet aantekenen over wat soort vervorming het gaat. De even vorm klinkt over het algemeen niet raar en elk instrument is een opbouw van even boventonen. Juist de oneven zijn vervelend in het gehoor, daarom kijk ik liever bij een meting naar H3. Bij de reviews van ASR kijken ze in de ranking naar Sinad, het totaal van ruis en THD. Op zich niet raar omdat je toch ergens een vergelijk moet kunnen maken. Maar het zegt niet alles over hoe een versterker klinkt omdat je in dat getal niet de verhouding van even en oneven harmonische vervorming kan aflezen. Daarvoor moet je toch even de meetgrafieken induiken.
Re: Hypex Nilai Class D technology
En er is geen speaker die b.v. cross-over vervorming genereert. Een naar soort vervorming, typisch voor klasse-AB transistorversterkers die al op hele lage niveaus irritant is. En bij onderling vergelijk is het afwezig zijn heel duidelijk waarneembaar.
