Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: di 25 jul 2023, 8:48
Als ik de verbindingen zo zie zie je nog wel het tin op de pads zitten, lijkt toch dat door trilling oid de verbinding is los geraakt. Als iemand bewust (waarom zou je dat doen overigens) de tin verwijdert zou die op de pads ook weg zijn. Maar mooi dat er weer geluid in zit.
+1 Dat is zeker niet met opzet gebeurd...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Ik doe dit werk nu 35 jaar en deze verbindingen zijn niet door veroudering los gegaan. Dat ziet er echt anders uit.
En dan bij ieder relais het ene pootje volledig vrij van tin en het andere pootje niets aan de hand.
Maar goed. Ieder zijn ervaring. Dat hij het weer doet is inderdaad het voornaamste.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Pjotr »

Mooi werk Markus! Dat van de vaatwasser paste mijn PCB assembleur 25 jaar geleden ook al toe om verse PCB's schoon te krijgen. Dus waarom niet een hele versterker... O:)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Het wordt inderdaad wel meer toegepast. En het levert mooie resultaten op.

Inmiddels heb ik groen licht om door te gaan, dus dat wordt een bestelling bij Mouser.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Henkjan »

doe je dan zonder vaatwasmiddel? want dat is nogal corrosief
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb het altijd met een tabletje gedaan, ik heb nooit iets gemerkt van een corrosieve werking ervan.
Een aantal moederborden die de afgelopen jaren zijn gedaan, inclusief twee versterkers zijn nog in mijn bezit, deze zien er nog steeds als nieuw uit, mede omdat ze hier niet verstoffen of vervuilen. (ik heb een ultra clean huishouden)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Pjotr »

Het hoeft meestal ook niet dagelijks in de vaatwasser... maar kan mij je zorgen wel voorstellen HJ. Ikzelf heb een versterkerbord /PC-bord paar keer in een Dreft afwassopje met de hand gedaan. Maar rookaanslag krijg je er daar mee niet goed af.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Henkjan »

goed te weten dat t gewoon kan dus. (samen met fiets onder de douche en zand drogen in de oven is dit ook wel iets dat ik bij voorkeur doe als m'n vrouw er niet is)
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door 90000006 »

Het lijkt een beetje cru maar vrijwel alles kan inderdaad gewoon in bad. In plaats van in een vaatwasser gaat het ook heel goed met een heet sopje en een zachte borstel. Wordt bv ook zo gedaan bij het professioneel reinigen van kostbare apparatuur na brand of rook schade. Alles demonteren en dan in bad ermee. Niet alleen de printen maar hele kopieer apparaten met alle mechanische delen gaan zo door de wasstraat. Heel goed naspoelen, laatste gang met gedestilleerd water en dan minimaal 24u, beter 48u drogen op 45-50C. Da's vooral nodig om water in smalle spleten zoals onder grote smd chips goed af te dampen. Van te voren de componenten die er niet tegen kunnen of waar water in kan trekken demonteren of afplakken en deze handmatig reinigen of vernieuwen. Denk aan trafo's, spoelen, gesloten schakelaars, relais, potmeters en harddisks. Vooral de lijntrafo's konden er vroeger niet zo best tegen :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ray5150 »

Olaf Markus schreef: di 25 jul 2023, 11:27
Inmiddels heb ik groen licht om door te gaan, dus dat wordt een bestelling bij Mouser.
Aan de foto's te zien zit er nu Nichicon FG in ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door AatV »

Een UZI kon vroeger ook gewoon onder de douche.
Daarna wel goed droog maken en in de olie...
Zolang ze het maar niet wisten ging dat prima!

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ds23man »

Wat weer een verrassende wending.....
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

ray5150 schreef: di 25 jul 2023, 20:21


Aan de foto's te zien zit er nu Nichicon FG in ?
Dat klopt Ray.
En in de gevallen dat ze op voorraad waren komt er ook weer FG voor terug, in de gevallen dat ze niet op voorraad waren (verwacht januari 2024) komt de FW seriie er voor in de plaats.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ray5150 »

Lekker bezig zo, Olaf. :goedzo:

AatV schreef: di 25 jul 2023, 21:14
Een UZI kon vroeger ook gewoon onder de douche.
Daarna wel goed droog maken en in de olie...
Zolang ze het maar niet wisten ging dat prima!
Aldus Soldaat eerste klasse buitendienst Vroegop. :lol: :relax:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Het toestel zit weer in elkaar en maakt weer muziek.
Deze gaat vandaag nog terug naar de eigenaar.
P_20230810_090207.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Walt »

Wat een hoop schroevedraaiers, toch nog niet 100% genezen van het hoarden? :mrgreen:

Geintje, maar zolder nog steeds zo leeg?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Zolder is leeg en blijft leeg. Dat zal niet meer veranderen.
Ik heb een prima set, inmiddels een jaar of vier, en daar luister ik nog elke dag met plezier naar
Gebruikersavatar
Marcel27
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 13:04
Locatie: Twente

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Marcel27 »

Olaf Markus schreef: di 25 jul 2023, 0:40
Iets minder extreem als in de video hierboven, in mijn geval met de vaatwasser. Alleen de voedingstrafo gaat niet mee de vaatwasser in omdat het water er te diep in zou trekken, dus die wordt met de hand schoon gemaakt.
Deze methode pas ik al jaren toe, menig versterker en computer moederborden hebben de binnenkant van mijn vaatwasser gezien en dit heeft nooit tot problemen geleid. De printen zien er weer als nieuw uit en elke vorm van stof, aanslag en geur is weg.
Drogen gebeurt in de oven op 50 graden, door de oven fan te laten draaien wordt het spul netjes droog geblazen.
:yeah: Goede tip! Ik heb nog een receiver die naar kippenstront ruikt.
Plaats reactie