+1 Dat is zeker niet met opzet gebeurd...Barry2001 schreef: ↑di 25 jul 2023, 8:48Als ik de verbindingen zo zie zie je nog wel het tin op de pads zitten, lijkt toch dat door trilling oid de verbinding is los geraakt. Als iemand bewust (waarom zou je dat doen overigens) de tin verwijdert zou die op de pads ook weg zijn. Maar mooi dat er weer geluid in zit.
Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Moderator: Beheerdersteam
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Ik doe dit werk nu 35 jaar en deze verbindingen zijn niet door veroudering los gegaan. Dat ziet er echt anders uit.
En dan bij ieder relais het ene pootje volledig vrij van tin en het andere pootje niets aan de hand.
Maar goed. Ieder zijn ervaring. Dat hij het weer doet is inderdaad het voornaamste.
En dan bij ieder relais het ene pootje volledig vrij van tin en het andere pootje niets aan de hand.
Maar goed. Ieder zijn ervaring. Dat hij het weer doet is inderdaad het voornaamste.
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Mooi werk Markus! Dat van de vaatwasser paste mijn PCB assembleur 25 jaar geleden ook al toe om verse PCB's schoon te krijgen. Dus waarom niet een hele versterker... 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Het wordt inderdaad wel meer toegepast. En het levert mooie resultaten op.
Inmiddels heb ik groen licht om door te gaan, dus dat wordt een bestelling bij Mouser.
Inmiddels heb ik groen licht om door te gaan, dus dat wordt een bestelling bij Mouser.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
doe je dan zonder vaatwasmiddel? want dat is nogal corrosief
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Ik heb het altijd met een tabletje gedaan, ik heb nooit iets gemerkt van een corrosieve werking ervan.
Een aantal moederborden die de afgelopen jaren zijn gedaan, inclusief twee versterkers zijn nog in mijn bezit, deze zien er nog steeds als nieuw uit, mede omdat ze hier niet verstoffen of vervuilen. (ik heb een ultra clean huishouden)
Een aantal moederborden die de afgelopen jaren zijn gedaan, inclusief twee versterkers zijn nog in mijn bezit, deze zien er nog steeds als nieuw uit, mede omdat ze hier niet verstoffen of vervuilen. (ik heb een ultra clean huishouden)
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Het hoeft meestal ook niet dagelijks in de vaatwasser... maar kan mij je zorgen wel voorstellen HJ. Ikzelf heb een versterkerbord /PC-bord paar keer in een Dreft afwassopje met de hand gedaan. Maar rookaanslag krijg je er daar mee niet goed af.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
goed te weten dat t gewoon kan dus. (samen met fiets onder de douche en zand drogen in de oven is dit ook wel iets dat ik bij voorkeur doe als m'n vrouw er niet is)
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Het lijkt een beetje cru maar vrijwel alles kan inderdaad gewoon in bad. In plaats van in een vaatwasser gaat het ook heel goed met een heet sopje en een zachte borstel. Wordt bv ook zo gedaan bij het professioneel reinigen van kostbare apparatuur na brand of rook schade. Alles demonteren en dan in bad ermee. Niet alleen de printen maar hele kopieer apparaten met alle mechanische delen gaan zo door de wasstraat. Heel goed naspoelen, laatste gang met gedestilleerd water en dan minimaal 24u, beter 48u drogen op 45-50C. Da's vooral nodig om water in smalle spleten zoals onder grote smd chips goed af te dampen. Van te voren de componenten die er niet tegen kunnen of waar water in kan trekken demonteren of afplakken en deze handmatig reinigen of vernieuwen. Denk aan trafo's, spoelen, gesloten schakelaars, relais, potmeters en harddisks. Vooral de lijntrafo's konden er vroeger niet zo best tegen 
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Aan de foto's te zien zit er nu Nichicon FG in ?Olaf Markus schreef: ↑di 25 jul 2023, 11:27Inmiddels heb ik groen licht om door te gaan, dus dat wordt een bestelling bij Mouser.
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Een UZI kon vroeger ook gewoon onder de douche.
Daarna wel goed droog maken en in de olie...
Zolang ze het maar niet wisten ging dat prima!
groet,
Aat
Daarna wel goed droog maken en in de olie...
Zolang ze het maar niet wisten ging dat prima!
groet,
Aat
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Het toestel zit weer in elkaar en maakt weer muziek.
Deze gaat vandaag nog terug naar de eigenaar.
Deze gaat vandaag nog terug naar de eigenaar.
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Wat een hoop schroevedraaiers, toch nog niet 100% genezen van het hoarden?
Geintje, maar zolder nog steeds zo leeg?
Geintje, maar zolder nog steeds zo leeg?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Zolder is leeg en blijft leeg. Dat zal niet meer veranderen.
Ik heb een prima set, inmiddels een jaar of vier, en daar luister ik nog elke dag met plezier naar
Ik heb een prima set, inmiddels een jaar of vier, en daar luister ik nog elke dag met plezier naar
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Olaf Markus schreef: ↑di 25 jul 2023, 0:40Iets minder extreem als in de video hierboven, in mijn geval met de vaatwasser. Alleen de voedingstrafo gaat niet mee de vaatwasser in omdat het water er te diep in zou trekken, dus die wordt met de hand schoon gemaakt.
Deze methode pas ik al jaren toe, menig versterker en computer moederborden hebben de binnenkant van mijn vaatwasser gezien en dit heeft nooit tot problemen geleid. De printen zien er weer als nieuw uit en elke vorm van stof, aanslag en geur is weg.
Drogen gebeurt in de oven op 50 graden, door de oven fan te laten draaien wordt het spul netjes droog geblazen.
