zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Om met een integer veelvoud te kunnen werken. Klinkt net weer een tikkie beter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Je bent weer goed bezig geweest Jeroen.
In elk geval meer duidelijkheid over de U30.
Is daar de mute tijd wel lange genoeg van?
Of heb je daar geen last van schakelen om dat je de maar een klok gebruikt.
Van het weekend maar eens zien of ik de beaglebone aan de praat krijg.
Als daar nu ook de mute functie weer terug staat dan zou dat ook goed moeten werken.'
Ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De mute van de U30 is eenvoudig aan te passen via de configuratietool. Ik ga eens kijken of hij lang genoeg is. Maar ja, switchen van klokken gebeurt nu toch niet...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels heb ik de BBB ook spelen.
Nog even op de PC speakers om te testen maar dit klinkt eigenlijk wel prima
Via HQP
Ik moet nog even zien of het schakelen tussen Amanero en BB goed gaat, de amanero is nu nog even van het bord af namelijk
Ook de Amanero speelt nu via de HQP van af de pc dus dat is allemaal gelukt.
Ik hoef de de Pure configuratie daar voor niet om te schakelen naar USB, ik heb namelijk wel geluid maar de mute brand niet Wonderlijk eigenlijk.
nu het spul even in het rek zetten om te beluisteren wat ik het mooist vind.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het schakelen gaat niet goed, want de mute functie van de beaglebone blijf aanstaan in I2S mode. Dus dat werkt niet met de Amanero als bron. Ik heb daarom een circuit toegevoegd.
BBG mute off when Amanero ON.png
Hiervoor moet je wel het huidige print spoor tussen de 4k7 weerstand en P9/pin27 doorkrassen, daar komt dan de 1k weerstand voor in de plaats.

Dit geeft dan wel weer een ander probleem. Zonder dit circuit, met de 4k7 geïnstalleerd op de originele manier op pin27 of 28, wordt alles netjes gemute, terwijl de beaglebone opstart. Als de USB kabel op de Amanero wordt aangesloten in combinatie met dit nieuwe circuit, dan zet dit circuit de mute functie van de beaglebone permanent uit en krijg je vreselijke ploppen bij opstarten.

-edit- dit laatste gebeurt overigens alleen als je de beaglebone USB uit op de Amanero USB in zet. Als je via een externe streamer met USB uit op de Amanero of Xing U30 speelt kun je gerust de DAC aan en uitzetten. Speelt direct door terwijl de beaglebone weer opnieuw opstart. Alle signaal van de beaglebone wordt niet doorgelaten met de USB op een externe streamer. Dus wat dat betreft werkt dit nieuwe circuit uitstekend. Dan kun je kiezen tussen USB naar I2S via de Amanero enerzijds of UTP naar I2S via de Beaglebone anderzijds. Wel moet je niet zomaar de USB kabel eruit trekken met de versterker aan, dat geeft dan wel weer een plop maar is logisch.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 15 jul 2023, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik ga nog eens kijken naar apart voeden van de Xing U30. Leverde niet veel op met de Amanero, maar bij de Xing U30 werkt het net wat anders. Die heeft een extra USB ontvanger chip die blijvend afhankelijk is van de 5V USB kabelspanning. Maar de rest van het bordje kan je eigen voeding geven. Je ziet ook dat de CPU, CPLD en klokken ieder hun eigen spanningsregelaar hebben. Wat dat betreft is de U30 qua opbouw fundamenteel mooier dan de Amanero. En dat hoor je. Zit waarschijnlijk ook in de andere chip, Xilink CPLD op de Amanero vs Altera CPLD op de U30. De CPU is ook wat krachtiger, Amanero moet het doen met een ARM Cortex M3, de Xing U30 heeft een ARM Cortex M4.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vanavond de boel gebalanceerd aangesloten en dat is wel een verbetering.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Wat in het signaal verandert is de even harmonische vervorming, die wordt lager.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Zou goed kunnen, ik merk vooral dat er meer rust in de weergave komt.
Ik dacht dat ik wel alles uit de oude Kefjes had gehaald wat er inzat maar dit gaat duidelijk weer een stapje verder in de weergave.
Het staat nu volledig los in de ruimte.
Ik ga en paar verloop kabels maken voor de platenspeler om te horen of die hier ook van profiteert.
Met de DAC gaat het echt heel goed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Gisteren naar het Concertgebouw geweest, Dvorak celloconcert en Tchaikovsky 5. Muziek voor miljoenen zullen we maar zeggen. Hartstikke mooi!
Thuis gekomen meteen even gezocht naar vergelijkings materiaal. Per ongeluk stuitte ik op een recente opname van het BR klassik label. Met het symphonie orkest van de bayerischen rundfunk (staat BR voor).
Bizar hoezeer dat leek op de concertzaal. Qua klankbalans gewoon exact hetzelfde. Bij de Bayerische Rundfunk weten ze absoluut hoe ze een live opname moeten maken! En met een betere dirigent (Lozin Maazel) en orkest.
Dus ondanks dat ik ontzettend genoten had in het concertgebouw (niet ideale plek overigens, iets te ver vooraan opzij), klonk het thuis eigenlijk beter. De S1 Daudio speakers spelen een grote rol, maar de vanzelfsprekendheid waarmee de muziek uit deze DAC rolt is echt bijzonder.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Mooie ervaring, en altijd goed om de reverentie weer even te scherp te zetten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een ondersteuningscircuit geïmplementeerd om een veilige eerste track met de BBG te kunnen spelen wanneer de DAC wordt ingeschakeld. Voorheen kreeg ik een flinke knal als de DSD stream voor het eerst startte, bij hoog worden van DSD_ON.
BBG DSD_ON delay.png
Het werkt als volgt:
Als DSD_ON laag is (bij het eerste opstarten van de DAC), is pin 7 op U12 hoog. De 4,7uF is snel opgeladen en dan is ook U12 pin 5 hoog. De mute functie van de DAC is dan actief.
Wanneer de DSD-stream de eerste keer start na het aanzetten van de DAC, wordt DSD_ON hoog en wordt U12 pin 7 laag. Maar U12 pin 5 wordt pas laag nadat de 4,7u voldoende ontladen is over de 22k1 weerstand. Deze kleine vertraging is genoeg om de start knal te voorkomen.

Ik denk dat de DAC nu klaar is om afgemaakt te worden. Het enige wat ik mogelijk nog doe, is het toevoegen van de DSD'it, wat ik zal doen als mijn collega deze functionaliteit echt zou willen hebben wanneer ik de DAC voor hem bouw.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: vr 21 jul 2023, 15:09
Het werkt als volgt:
Als DSD_ON laag is (bij het eerste opstarten van de DAC), is pin 7 op U12 hoog. De 4,7uF is snel opgeladen en dan is ook U12 pin 5 hoog. De mute functie van de DAC is dan actief.
Wanneer de DSD-stream de eerste keer start na het aanzetten van de DAC, wordt DSD_ON hoog en wordt U12 pin 7 laag. Maar U12 pin 5 wordt pas laag nadat de 4,7u voldoende ontladen is over de 22k1 weerstand. Deze kleine vertraging is genoeg om de start knal te voorkomen.
charmante oplossing, met maar 4 simpele componenten
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

De laatste dagen lekker bezig geweest met het verwerken van de benodigde aanpassingen.
En dan krijg je dit.
Pure DSD DAC DSC3.PNG
Pure DSD DAC DSC3.0 ibom.zip
(419.73 KiB) 19 keer gedownload
Wat is er gedaan.
De Amanero kan nu ook zonder Beagle Bone gebruikt worden.
Daar is pad JP4 voor bij gekomen die de 3.3V naar de Isolator en de selector chips brengt. Default is open (BB)
Met JP5 kan de mute pin gekozen worden 27 of 28 (pin 28 is default)
De schakeling daarbij zorgt dan voor de juiste mute functie.
JP7 laat je kiezen of de 3.3V van de Amanero of de DSD On gekozen wordt voor de mute functie. Default is DSD on. de 3.3V is nodig als je ook PCM via de DSDit wil gebruiken.
JP6 laat de keuze of pin 15 gebruikt wordt voor de mute of dat deze vast hoog staat middels 3.3V Default is Mute on Pin 15. (nog niet getest, de 3.3V is de huidige situatie, mocht het niet goed werken kan je altijd terug)
Ook is de delay toegevoegd aan de Mute om plop geluiden te voorkomen.
De output mute switch is nu via Pin 6 gevoed. (Was pin 5, foutje op het oude bord)
De aansluitingen en montage gaten voor de Nazar zijn verwijderd.
De optie voor de grotere transformatoren is verwijderd.
Annotatie van de voedings pinnen geplaatst.
De zekering op het bord verwijderd.

Al met al lekker bezig geweest.
Als hier geen gekke dingen uit komen zal zal ik ook de gerbers vrij geven zo dat een ieder dit kan bouwen.
Tis geen beginners project!.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

In deze post zal ik de Gerbers vrijgeven en de benodigdheden om zelf de Pure DSD dac DSC3 te kunnen bouwen.
Als eerste de Gerbers
Pure DSD dac DSC3 Gerbers.zip
(264.54 KiB) 35 keer gedownload
Het Schema.
Pure DSD dac DSC3 diagram.pdf
(537.29 KiB) 83 keer gedownload
De iBom
Pure DSD dac DSC3 Ibom.zip
(418.83 KiB) 33 keer gedownload
Meer informatie over dit project kan je hier vinden.
https://puredsd.ru/
Daar staan ook converters waarmee je de dac kunt aanpassen om ook PCM te kunnen gebruiken.
De beste resultaten haal je met HQ Player.
Zelf gebruik ik Daphile wat ook een aantal filters bevat om de DSD conversie te kunnen doen.

Hier mee zou je de complete dac kunnen bouwen.
Mocht je nog iets missen dan hoor ik dat graag.
Veel plezier met bouwen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik wil graag de DSD'it kunnen toepassen op deze DAC. Het zou leuk zijn als hij ook zonder HQPlayer direct PCM kan afspelen op de USB ingang.

Echter, voor de DSD'it zoals Pavel heeft ontworpen, moet ik een ATtiny85V-10SU programmeren. De sketch file heb ik. Maar ik heb geen ervaring met Arduino en ook niet zo'n bordje in mijn bezit.

Wie kan mij helpen? Als het nodig is dan schaf ik wel een Arduino Uno aan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden. Ik heb dit bordje bij Mouser besteld: https://www.sparkfun.com/products/11801
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Kappa7 schreef: vr 28 jul 2023, 21:27
In deze post zal ik de Gerbers vrijgeven en de benodigdheden om zelf de Pure DSD dac DSC3 te kunnen bouwen.
Als eerste de Gerbers
Pure DSD dac DSC3 Gerbers.zip
Het Schema.
Pure DSD dac DSC3 diagram.pdf
De iBom
Pure DSD dac DSC3 Ibom.zip

Meer informatie over dit project kan je hier vinden.
https://puredsd.ru/
Daar staan ook converters waarmee je de dac kunt aanpassen om ook PCM te kunnen gebruiken.
De beste resultaten haal je met HQ Player.
Zelf gebruik ik Daphile wat ook een aantal filters bevat om de DSD conversie te kunnen doen.

Hier mee zou je de complete dac kunnen bouwen.
Mocht je nog iets missen dan hoor ik dat graag.
Veel plezier met bouwen.
Ik ben de iBOM aan het updaten, mocht je willen gaan bestellen wacht nog even daarmee!
De huidige iBOM is grotendeels nog voorzien van linkjes uit het originele project wat we overgenomen hebben.
In de volgende release staan de linkjes naar de spullen die wij gebruikt hebben.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Terwijl kappa7 lekker bezig is om het project toegankelijk te maken ook op diyaudio, ben ik de volgende stap naar dsd'it aan het maken. Dit bordje kan je onder de Amanero of Xing U30 prikken zodat alle PCM die op de Amanero binnenkomt omgezet wordt naar DSD. DSD wordt ongemoeid doorgelaten. Een leuke toevoeging waarmee de DAC onafhankelijk wordt van upsampling software. Zou minimaal de kwaliteit moeten hebben van upsampling door Roon naar DSD. Het maakt een volgende stap naar spdif input mogelijk waarmee het een universele dac zou worden, ook al is de kern puur DSD.

Het bordje is alweer binnen, zo snel dat ik nu eerst nog op Mouser moet wachten voor de onderdelen.
Bovenop zie je plek voor de ATTiny85 nanocomputer, de ASRC's SRC4192 en AK4137 en op de onderkant de chip waarmee automatisch gekozen wordt tussen binnenkomende originele DSD en naar DSD geconverteerde PCM.
Bijlagen
dsd-it pcb.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

:dank: echt mooi hoor :dank:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: ma 31 jul 2023, 20:38
waarmee de DAC onafhankelijk wordt van upsampling software.
wat voor processor zit daar dan op?
want als ik lees hoe zwaar die omzetting de processor belast, dan zal dat of een speciale of krachtige moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Jullie gaan dus dezelfde kant op die ik ook doe, leuk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Jeroen wel.
Ik niet.
Ik gebruik voor korte luister sessies HQP.
En voor dagelijks gebruik Daphile.
Die heeft een hele goede converter en is maar een klein beetje minder als HQP
Vraagt ook minder van de processor.
Dat is het voordeel van de beagelebone en de amanero.
Ik kan zo afhankelijk van de gekozen software de boet automatisch om laten schakelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef: di 01 aug 2023, 4:55
En voor dagelijks gebruik Daphile.
Die heeft een hele goede converter en is maar een klein beetje minder als HQP
Vraagt ook minder van de processor.
waar heb je dat op draaien dan?
Plaats reactie