zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Top dan zal ik daar ook nog eens aan gaan meten.
De LED heb ik nog nooit zien branden dus daar zal nog wel iets scheef zitten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Omdat de beaglebone er niet op zit wellicht J9/pin27 aan gnd hangen, zeker als de 4k7 er nog zit anders heb je daar een permanent mute signaal! Die krijgt nu ook 3,3V van de Amanero voeding. En checken dat bij de amanero inderdaad DSDon 3,3V geeft. En de LED zelf checken, moet niet verkeerd om zitten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Bingo,
De LED brand als pin 27 naar aarde gaat.
Muziek heb ik nog niet maar daar voor moet ik naar de relais kijken die niet schakelen dus daar zit ook nog iets niet goed.
Wel heb ik op alle shift registers signaal staan dus dat lijkt er goed uit te zien.
Op de uitgang van de transformatoren heb ik geluid dus het gaat de goede kant op.
Nu eerst slapen en morgen avond eens naar de relais kijken of Q3 zijn ding wel doet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Gisteravond lekker aan de gang geweest.
Eerst begonnen om de mute van pin 27 aan aarde te leggen zo dat de krokodillen bekjes er af gaan en er wat meer definitiefs wordt gemaakt.
Vervolgens de relais verwijderd en de boel doorgelust.
Dan maar weer muziek er op en ja dat valt dan tegen.
In de verte hoor ik muziek maar alles klinkt te hoog en veel ruis.
Dat is niet goed dus.
veel gezocht en ook eigenlijk alle instellingen en configuraties van de Amanero wel gehad maar het resultaat blijft het zelfde.
Nog maar even zoeken waar dat nu weer kan zitten, het is op beide kanalen dus ik verwacht ergens in het digitale gedeelte te zitten.
Eens zien wat er gebeurd als ik de amanero met wat jumpers aan de BB ingang zet. moet ik mogelijk wel de Mute naar aarde weer los halen maar dat is snel gedaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dat had ik ook met de Amanero toen de firmware niet goed draaide. Het gaat dan mis met de kloksynchronisatie vermoed ik
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Daar lijkt het wel op, ook reageert hij niet op de aanpassing van de prescaler.
Eens zien wat die met windows doet, zo eerst even de windows versie van HQ op de laptop zetten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag bij Jeroen geweest en hebben daar even mijn Amanero geprobeerd en bleek dat ik de flash volgorde niet goed had.
Als je de Amanero reset dan moet je even de USB kabel los halen en daarna kan je eerst de CLPD flashen en in de laatste versie van de software (1081) kan je daarna direct de CPU ook van nieuwe firmware voorzien.
Bij de oude versie die je nodig hebt als je prescaler optie wil gebruiken dan word na de CLPD gevraagd om het device te resetten.
Dat moet je dan dus niet doen maar even de USB kabel los nemen en weer aansluiten waarna de Flash actie van de CPU ook weer door kan gaan.
Thuis gekomen dat natuurlijk gelijk gedaan en dan hoop je op muziek maar helaas het blijft stil.
Dat is wel een verbetering aangezien dat met de verkeerde firmware ruis opleverde.
Ik zie wel de Mute uit gaan en ik meet ook een klok en zie de data op de scoop van alle benodigde penetjes lopen maar toch nog geen muziek.
Nu eerst maar eens testen wat hij met de Beagle Bone Black doet. deze heb ik even te leen van Jeroen en ben benieuwd of dat wel goed gaat.
Nu nog even zien wanneer dat gaat worden.

Wel heb ik bij Jeroen nog even zijn Pure DSD DAC beluisterd en dat is erg hoopvol.
Als dat hier ook zo speelt dan ben ik meer dan tevreden.
De reden voor mij om met deze DAC te beginnen was dat dit erg in de buurt komt met wat ik van mijn draaitafel gewent ben.
Deze doet dat nog net weer beter dan de 2.6 versie die ik eerder heb beluisterd.
Jeroen weer bedankt voor je hulp, het was weer gezellig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De mute LED moet wel branden voor muziek, bedoel je dat met dat ie uitgaat? Mute aan is LED uit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Nee de LED gaat wel branden maar geen geluid. en als ik weer even terug ga naar prescaler 1 dan krijg ik wel weerde ruis.
Dat is dan met HQ Player embedded maar ik moet nog even testen wat windows HQP doet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: Hij speelt via de Amanero.
Gewoon via Daphile. :rock: :rock:
Met HQ player wil dat nog niet lukken maar weet nu wel dat alles in principe werkt zo als het hoort.
Ik zal HQP v
komende week wel eens opnieuw installeren.
Dit is in elk geval wel weer mooi.
Nog ff genieten over de pc speakers
De mute van de Linux firmware zou overigens wel iets langer mogen.
Dat gaat bij de Windows firmware wel goed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

:goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Hij klinkt wel erg goed.
Nu nog via Daphile maar dat is al erg goed.
Nog te doen is HQP 5 installeren en testen met de BBB.
Ik verwacht daarmee nog weer een stap te maken.
De Keuze van de transformatoren is echt een goede geweest.
https://www.aliexpress.com/item/4001146 ... 1802H8d2Uj
Grappig is dat er tot nu to nog maar 2 sets zijn verkocht. ik verwacht dat dat nog wel zal gaan groeien.
De Mute zal ook voor de Amanero nog wel een verbeter punt zijn.
Schakelen tussen PCM content en DSD gaat wel erg hard :boos:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja ik zit te denken aan een NE555 circuit om de mute langer te maken.

Maar mooi dat ie speelt :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Zeker blij mee.

Zo iets zal er nog wel in moeten.
De firmware van de Amanero onder windows heeft de langere mute maar de linux variant niet.
Waarschijnlijk zal je met de Xing interface ook last van de schakel plop hebben.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik had Dom van Amanero een mail gestuurd met een vraag voor de langere mute op de Amanero software.
Eind deze week zal hij een nieuwe versie maken met langere mute :yeah:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik neem aan voor de CPU firmware van de Linux versie die samenwerkt met de CLPD for 1080 en Slave for 1080 met prescaler?
Mooi als dat lukt, ook goed om die versie op diyaudio te posten dan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik heb begrepen dat hij een nieuwe firmware heeft voor linux maar daar zit nog geen prescaler optie in, die moet er hard in gezet worden.
Ik verwacht dus eigenlijk de 1081 versie met daar in dus de slave mode en scaler 2 en pin 1 voor de klok en 11 lange mute.
Is volgens mij wel een goede optie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Met mijn Anubis pro heb ik wat metingen gedaan. Zowel de DAC als de Joyin Audio T1 trafo's presteren uitstekend. Wat je ziet is DSD256 met AMSDMEC 512+fs modulator op 20 Hz, 300 Hz, 1 kHz en 17+18 kHz. HQPlayer volume was ingesteld op -6,5 dBFS. De golfvorm op -3dBFS en 24b/44,1kHz. Dus ingangsniveau voor de DSC2 DAC op -9,5dBFS. Er is enig verlies vanwege een mismatch in impedantie tussen de trafo en Anubis-ingang. Normaal gesproken moet het worden afgesloten met een totale impedantie van 7k.
Bijlagen
20 Hz.png
300 Hz.png
1 kHz.png
17+18 kHz.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Hoe verhoudt dit zich tot jouw Nadac? Voor zover ik begreep zijn de meetwaardes van de Merging ook erg goed.

Willen jij en Hans voor Daudio ook iets met deze DSD dac gaan doen, of blijft dit een project voor jezelf?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Vraag 1: je kan zien dat vanwege de isolatietrafo's op de uitgang de vervorming op 20Hz veel hoger is dan wat je met een solid state IV-converter zou krijgen. Dus daar gaat de NADAC er flink aan voorbij. Niet dat het hoorbaar is, maar goed.
In het hoog is het andersom, dit is beter dan wat de ES9008 DAC chip van de NADAC kan laten zien. Daar zijn ook de trafo's eigenlijk geen beperking. Als je naar de 1kHz meting kijkt, dan zit je op 20-bit resolutie dat is topniveau.
De klank is echt behoorlijk anders. Dat is volstrekt onverklaarbaar uit deze metingen. De vervorming zit voor beide DAC's op een dusdanig laag niveau dat je hieruit geen hoorbare verschillen kan verklaren.

Wat betreft Daudio: dit is een openhardware project. Ik kan dit dus hooguit voor klanten doen als ik laat betalen voor de bouw. Ik kan er vooralsnog niet mee adverteren als Daudio product, dit is geen OEM vanuit Pavel. Ik zou daar eerst toestemming van hem voor moeten krijgen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Als de DSD dac beter is in het hoog, kan deze wellicht ook beter grillige signalen in het tijdsdomein aan, te testen met de beruchte blokgolf wellicht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nee daar zitten de verschillen helemaal niet. De weergave van de blokgolf wordt vooral bepaald door de samplerate van het oorspronkelijke signaal voordat upsampling plaatsvindt en bijbehorende bandbreedte.
De perfecte blokgolf uit een nos dac in combinatie met lage samplerate is dan ook een mythe.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Inmiddels werkt de Xing U30 ook. Pavel wees me erop dat ik de weerstand die aan de MCLK output hangt nog niet had verwijderd. Dat geeft dan een lekkere interferentie tussen die output en de binnenkomende externe clock (ik hoop dat dit nog enigszins begrijpelijk is).
De Xing U30 is dus alleen hardware matig in slave mode te krijgen door niet alleen de klokken te verwijderen maar ook de 47ohm weerstand die aan de uitgang hangt.
Xing U30 remove clocks and 47ohm resistor.jpg
Nu kan ik eens rustig gaan vergelijken met de beaglebone. Die heeft wel gewonnen van de originele Amanero, eens kijken hoe het vergelijk met de Xing U30 uitpakt.

De volgende stap wordt dan voor elkaar krijgen dat bij de 48kHz reeks automatisch de bijbehorende klok wordt aangezet. Want nu kan ik de Xing U30 alleen nog gebruiken in veelvouden van 44.1kHz.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Inmiddels blijkt dat het automatisch switchen naar de 48k DSD reeks onmogelijk is met de Xing U30 in de huidige configuratie, waarbij hij hardwarematig in slave mode is gezet. Dat betekent dat je uiteindelijk een eenvoudiger DAC kan maken waarbij het beaglebone gedeelte eruit gaat en dat je alleen de 45.1584MHz klok erop zet.

De geluidskwaliteit met de U30 lijkt wel beter dan met de beaglebone, hoewel ik nog definitief moet vaststellen of dat ook echt zo is. Het is beslist anders, maar dat is niet altijd beter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Je bepaald toch met HQ player het DSD formaat, waarom is die 48k range dan nog nodig?
Plaats reactie