zo.....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

wat is de rode lijn?
markbakk

Bericht door markbakk »

Max SPL half space 1m. Svante heeft daar wat ‘slimme’ benaderingswijzen genomen, hij ziet er altijd wat raar uit. Zie https://www.tolvan.com/basta/Basta!Use ... c216430969

Citaat uit de technical documentation:
Basta! allows for calculation of the maximum output level of the system. It is calculated based on these limits:
Maximum peak cone excursion
Maximum electric RMS power in RE
Maximum RMS voltage from the power amplifier
Maximum RMS velocity in the vent(s)
Maximum RMS excursion of the vent(s)
The maximum output level is the highest level at which none of these limits are exceeded.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, vandaar die rare discontinuiteiten
Pjotr

Bericht door Pjotr »

'Tis leuk bedacht maar het is wel een ratjetoe wat totaal niks zegt. Aan de ene kant neemt ie RMS power, wat een gemiddelde continue grootheid is en aan de andere andere kant peak cone excursion, wat een momentane grootheid is.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Zo compleet raar is dat toch niet?

Je wilt simpel kijken of een bepaald systeem eerder tegen zijn max cone excursie aanloopt, of zijn max vermogen?
De maxSPL grafiek in WinISD doet hetzelfde.

Of dat praktisch ook zo realistisch is, is een compleet andere discussie, maar zo raar vind ik de gedachte niet.
Laatst gewijzigd door OWC op di 20 jun 2023, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel maar in de praktijk laat je er muziek op los en geen sinussen. Zo'n max SPL lijntje zegt gewoon niks en je kunt er ook niks mee.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik schreef ook “benaderingswijzen”. Je kunt vast met wat BEM en FEM betere voorspellingen doen, maar ‘niks’ zeggen doet het niet. Ik beschouw het als een van de beste benaderingen (op basis van wat vrij overzienbare wiskunde) die ook enigszins zijn ‘ingeburgerd’. En natuurlijk kun je RMS daarvoor wel gebruiken samen met Xmax. In het ene geval stijgt de vervorming doorgaans zienderogen als je de waarde overschrijdt, in het andere geval gaat de boel na verloop van tijd stuk. Je kunt bij Basta zelf kiezen of je het ‘muziekvermogen’ of het ‘continuvermogen’ intypt, je kunt de benaderingswijze ook op andere manieren nog beïnvloeden, dus aanpassen aan eigen voorkeuren is mogelijk.

Ik wacht natuurlijk met spanning op het betere alternatief dat even bruikbaar is. :sure:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: di 20 jun 2023, 22:55
Jawel maar in de praktijk laat je er muziek op los en geen sinussen. Zo'n max SPL lijntje zegt gewoon niks en je kunt er ook niks mee.
Dat je er helemaal niks mee kunt ben ik niet met je eens.
Qua warmte is bijvoorbeeld een sinus een stuk erger dan (de meeste) muziek. (hoewel hardcore en hardstyle wel erg dicht in de buurt komen)
Die korte dynamische pieken kun je namelijk qua warmte wel aan, maar dat is dan juist weer waarom de cone excursie zo belangrijk is.

Even aangenomen dat bepaalde waardes in datasheets kloppen, kan zoiets een redelijke eerste schatting geven over relatieve verschillen.
Zeker als je ook informatie hebt over hoe groot de spreekspoel is en de motor een beetje goed geventileerd is.
Sterker nog, dit wordt ook op die manier gebruikt voor serieuze professionele speakers.

Uiteindelijk is the proof of the pudding in eating it, dat ben ik helemaal met je eens.
Je wilt toch een soort eerste sortering doen van kandidaten die niet eens in de buurt komen.

Dat het qua absolute waardes niet veel zegt is logisch.
Maar dan moet je veel meer dingen mee gaan nemen die zo'n simulator ook niet laat zien.

Dus zo super raar is de gedachte van die grafiek helemaal niet.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik schreef: di 20 jun 2023, 0:54
gaan de baffles een retourtje Appelscha maken
wel via een omweg, ze zijn nu al 3 dagen bezig met de terugweg, met dank aan PrutNL :boos:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:boos: is er nog niet
brievenbuspakje
wel steeds elke dag optimistisch mailtje met bezorgtijd.... klunzen
SARK

Bericht door SARK »

Breek me de bek niet open over Postnl ... niets zo irritant als een bericht in de app "Je pakket wordt dan-en-dan bezorgd tussen zus-en-zo" en je hier rekening mee houdt en thuis blijft om vervolgens ver na de bezorgtijd de melding te krijgen "Sorry, sommige pakketten zijn langer onderweg dan je van ons gewend bent" of "We hebben het bezorgmoment niet gehaald vandaag, sorry. Houd je track en trace-overzicht in de gaten. Je nieuwe bezorgmoment vind je hier."
Helaas is dit niet een incident maar gebeurt dit bijna elke week (mijn vriendin heeft kantoor aan huis en ontvangt veel pakketten) en doordeweeks is het niet zo'n probleem omdat zij toch thuis werkt maar in de weekeinden is dit behoorlijk frustrerend als je voor lul zit te wachten.
Laatst gewijzigd door SARK op ma 03 jul 2023, 7:07, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Sinds ik er niet meer werk is het hard achteruit gegaan :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef: wo 28 jun 2023, 0:02
brievenbuspakje
Dat is vaak een drama met een brievenbuspakje, gaat met de normale post mee. Heb er dit jaar 1 gehad die 3 maanden onderweg was...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Leo :mrgreen: hun IT is gewoon een zootje geworden. En hun communicatievormen lijken er steeds meer op gericht om een communicatie barrière te vormen! Pakje laat ik meestal op een afhaalpunt bezorgen indien mogelijk. Paar maanden terug pakje van Amazon dezelfde dag netjes opgehaald. Bleven ze maar dagelijks spammen dat ik het op moest komen halen. Zowel door Postnl als Amazon. Stuur ik netjes een mailtje naar klantenservice dat ik het al opgehaald heb, krijg ik een mail terug dat klantenservice daarvoor niet bedoeld is met de opdracht: Kijk verder op de website. Nou ja, zal dan wel. Spammen ging nog een weekje door. Komt er na een maand een mailtje van Amazon dat het pakje helaas bij het transport verloren is gegaan en het aankoopbedrag gecrediteerd zal worden :shock: Hetgeen ze ook prompt de volgende dag deden! Nja......
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 28 jun 2023, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik denk wel dat dit ook wel een regionaal verschil is.
Hier zelfs via de alie e.d. zo goed als altijd op tijd, en gisteren zelfs een pakketje een dag te vroeg. maar wel correct op tijd dan gewaarschuwd.

Nu niet allemaal verhuizen naar Dordrecht. :hide: [-X
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ik klop het even af hier, nog niet gehad dat iets niet bezorgd werd. Wel laat ik het tegenwoordig vaak bij een ophaalmuur bezorgen, werkt erg handig met mailtje + code zodra e.e.a. klaar ligt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

brievenbuspakje
nu is het gewoon kwijt...
volgens t&t zou t bij me bezorgd moeten zijn...
maar is t dus niet...
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Vette pech. Moet jou weer gebeuren... . Wat lullig
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat had ik vorige week ook. Pakje zou volgens T&T al bezorgd zijn, terwijl de bezorger het pas een dag later in de brievenbus stopte. Een andere zonder T&T is al 2 weken onderweg. Ik verwacht niet dat die nog opduikt.

Tot recent had ik dit soort problemen niet, maar nu is het hopeloos. Schijnt een landelijk probleem te zijn omdat we dit jaar teveel vakantiegeld zouden uitgeven aan online bestellingen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Hier de laatste tijd problemen met de nieuwe pakket bezorger, wel eigenlijk alles geleverd op de dag dat het ook aangekondigd wordt maar de bezorging zelf is echt slecht. Deze bezorger zit vaak al weer in zijn bus tegen de tijd dat ik de voordeur open heb.
Ik werk dan op zolder en in de tijd dat het mij kost om naar beneden te lopen is hij al weer weg en ligt het pakket ergens in de tuin waar een ieder dat mee kan nemen.
Herhaaldelijk al een klacht over ingediend maar hij blijft ongeduldig en de zooi in de tuin gooien.
Ook hem aanspreken hier op heeft geen enkel resultaat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: wo 28 jun 2023, 21:33
brievenbuspakje
nu is het gewoon kwijt...
volgens t&t zou t bij me bezorgd moeten zijn...
maar is t dus niet...
Volgens mij meldt T&T alleen dat het bezorgd is maar niet waar! Hier ligt af en toe ook wat in de bus waarvan wel het huisnummer klopt maar voor een straat verder bedoeld is. Doe ik dan wel de volgende dag op het juiste adres even in de bus. Dus als het een dag later bij je op de mat ligt kan het ook dankzij de buren verderop zijn. Komt hier ook nog wel eens voor met brievenbuspakjes.

Maar het is niet alleen van vandaag hoor. Gisteren was het net zo: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... mentenbond
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dre

Bericht door dre »

Gewoon Audio Technology nemen,die gaan nooit kapot. :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Precies, en zou dat toch gebeuren, gratis gemaakt! :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Zijn het niet de litze draden die de konus raken, zo klinkt het wel.

Het kan ook zijn dat het woofertje zich eigenlijk niet identificeert met een super ellips, dus maar spontaan de geest heeft gegeven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”