Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ik heb een print waar een TL783 op past De TL783 staat voor 700 mA
=https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl78 ... e.com%252FTL783 data
Dat zou moeten gaan zeker als ik bij 50 volt niet te veel in warmte omzet
Zal er een mooi trafo voor opzoeken
Heb er een schema van maar geen waarden in de componenten
Ook heb ik er een paar printjes voor waar zo een koelblok op past
1A8EDCE2-33A6-4541-A2E7-F64C5E8218F5.jpeg
De ontwerper heeft momenteel wat onder de lede en is niet instaat dit in te vullen
Kan morgen mn voeding open schroeven en kijken wat er inzit
Maar liever niet is loodzwaar en staat prima op oog hoogte op de plank

Anne kun jij hier wat waarden in zetten ?
En nog een vraag die 700 mA is meen ik de waarde van de gloei stroom
Kan ik dan niet beter 2x (24 + 1 diode in de gnd ) volt gebruiken met 2x 7824 op een koelplaat
Die zijn 1,5 Amp en een paar elco,s en we hebben een simpele schakeling :?:

Een TL783 calculator gebruikt van internet
R6 100 ohm
R4+R5 moet ongeveer 2K7+ 2K5 zijn ( samen 4 k voor 50 volt ) zijn voor 50 volt
De elco na de regulator C6 vind ik 10 uF
Ervoor C8 =1 uF bij de regulator
En C7 10.000 uF ? :?:
De brugcel is zoo,n klein rond dingetje van 10 mm met plat kantje
Koelplaat moet groot genoeg zijn als ik zorg dat ik niet teveel hoef op te dampen
De TL783 in TO220 is 19 grd celcius per watt opstoken tot ongeveer 100 graden is maar 5 Watt
Dus moet verduiveld goed oppassen om te voorkomen dat de regulator te warm wordt
5 Watt bij 700 mA is maar goed 7 volt
Bijlagen
F1A5FF6C-69CB-4D30-8F37-ED405FBED7F0.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 31 okt 2020, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

De gloeistroom is 0,6A en dan nog wat voor relais, leds enz.
Ik heb wat waardes ingevuld, maar of die TL783 het trekt ? is op 't kantje, verstookt richting 15W.
Komt doordat het IC meer dan 15V verliest bij 0,7A.
Anne
Bijlagen
783.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Oooh ik heb ogeveer op het zelfde moment mn praatje geediteerd
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De gloeistroom is 0,6A en dan nog wat voor relais, leds enz.
Ik heb wat waardes ingevuld, maar of die TL783 het trekt ? is op 't kantje, verstookt richting 15W.
Komt doordat het IC meer dan 15V verliest bij 0,7A.
Anne
Vroeg me al hard op af anne of ik niet beter 2 x een 7824 kan gebruiken
Mn bereking opgestookt vermogen is helemaal fout zie ik
Edit
Berekening
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

7824 voor 54V uit ?
Middenpootje met 30V ophogen, maar blijft moeilijk bij inschakelen met de max 40V in.
Kan wel met zeners erover enz., niet erg handig.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ter info:
Mijn CTA4 heeft 2 maanden bij mijn dochter gestaan terwijl haar CTA2.1 wachtte op een buisvervanging. Doordat ze al van maart dit jaar van thuis uit werkt heeft die versterker alle dagen op gestaan van 's morgens tot 's avonds.
Zij heeft al die tijd geen enkele tik gehoord.

Is het dan niet makkelijker van de SMPS te vervangen? Conrad heeft ze niet meer in haar gamma maar hier kan je ze nog kopen, 17€.
Als de tik dan nog voorkomt denk ik niet dat je daar nog moet zoeken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ik laat HardBats zelf over beslissen Willy
Ik krijg nooit een trafo en koeling zonder ellende in dat klein plekje
Dus uiteindelijk, misschien beter simpel 17€ uitgeven
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Het kan ook 'gewoon' een aardingsprobleem zijn, heb je de netstekker al eens omgedraaid?
In een SMPS-netvoeding zit een Y-condensator tussen primair en secundair voor HF-aarding en die kan netklikken doorgeven.
Als je secundair ook al aardt, kan die er wel uit, als het omdraaien van de netstekker niet helpt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

mtb schreef:
Het kan ook 'gewoon' een aardingsprobleem zijn, heb je de netstekker al eens omgedraaid?
In een SMPS-netvoeding zit een Y-condensator tussen primair en secundair voor HF-aarding en die kan netklikken doorgeven.
Als je secundair ook al aardt, kan die er wel uit, als het omdraaien van de netstekker niet helpt.
Begrijp dat HardBats op de zolder aan het verbouwen is en geen tijd over heeft om hier te kijken Wat hij anders toch wel doet
Er zit een draad van de kast naar aardpen chassis deel en ik meen dat de gnd smps er daar ook aan zit MTB
Het is al weer even geleden dat ik dat gebouwd heb
Een tijd geleden was hij tot de conclusie gekomen dat het probleem extern was en leek het probleem opgelost
Maar het is weer terug begrijp ik
Willy niemand beschuldigd jouw ontwerp :wink:
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 01 nov 2020, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bij al mijn versterkers zit de net-aarde direct aan de connector, verbonden met het chassis.
Verder is op de hoofdprint de netaarde over een weerstand van ca.100 ohm verbonden met de massa van de voeding.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door hardbats »

Na dat Bert en ik dachten de problemen met de cta4.4 opgelost te hebben heb ik de versterker verkocht.
Nu krijg ik van de nieuwe eigenaar klachten terug over de versterker. 1 daarvan is een tik, nu in het rechter kanaal in zowel triode als penthode stand. Bert en ik dachten dit probleem gevonden te hebben in een buis, deze is gewisseld voor een nieuwe en wij hebben het daarna niet meer gehoord. Het schijnt nu dus terug te zijn maar wel in een ander kanaal. Weer een buis?.
Ook is er een hard geluid bij het uitzetten van de versterker in triode stand. In penthode is er dan niets aan de hand. Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ik had de buizen verwisseld net zolang het getik dat was vrij snel na elkaar dat tikken
Met buizen verplaatsen alles links naar Rechts ging het getik mee
Toen 2 buizen gewisseld van rechts naar links
Probleem ging mee
1 buis verplaatst van de 2 die ik er voor had verplaatst van links naar rechts weer naar links
Hebbes de laatste buis die ik verplaatste was het probleem en zat in de rechtse eindtrap
Nogmaals even naar links gedaan Ja probleem was weer mee gegaan
Als je er geen papier bij gepakt heb ben je het alang kwijt Ik wel

Kunnen jullie het volgen ik heb een velletje papier bij gepakt
Ik heb het opgeschreven
Nu moet je alleen nog 1 x 2 buizen omwisselen voor 100% zekerheid
En dat is Ar met Br gaat de tik dan weer mee dan heb je hem
Bijlagen
IMG_8205.jpeg
IMG_8206.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Walt »

Ik kan me voorstellen dat de huidige eigenaar nu niet happy is, kunnen jullie de versterker niet terug kopen en het probleem eerst oplossen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

We zijn hobbyist geen bedrijf Walt die een garantie regeling hebben
Mijn eigen insteek hier in is
De buizen die er in zitten zijn natuurlijk ook niet nieuw meer en ik vind het ook erg vervelend
Maar de koper weet dat hij dit niet bij de mediamarkt koopt en de verkoop prijs voor de versterker is minder dan het aan onderdelen gekost heeft , dan kan je toch ook geen garantie verlangen
En natuurlijk willen we helpen en als het met nog een buis verholpen is
Vergeet niet ik heb die buizen niet Conrad wel en Wim Rotte de PCL86 wordt alleen nog in oost europa gemaakt Kwaliteit weet ik niet uit ondervinding
Maar 1 buis kost 20 € met verzenden komt er nog iets bij
Er zitten er 8 in 8x20€ is 160€ De verkoop prijs vertel ik niet dat is Bas zijn zaak
Maar de rest van de versterker is dan bijna weg gegeven Walt
En ik betwijfel of Conrad garantie geeft op buizen van 3 jaar oud
Ik worstelde daar ook over met mij zelf met de verkoop van de AnnaBill
Er zat een print in die vervaardigd zou zijn voor een ECC99
Met de bouw bleek dat niet het geval en ik zat met mijn handen in mn haar
Met draadbrugjes printbanen doorslijpen heeft Anne me geschreven hoe ik dat ding werkend kon krijgen
Ik heb daar moeite mee Echt
Ondanks prachtige geluidskwaliteit het verkocht
Het kwam terug En dat met die print opgelost door ongeveer 260€ uit eigen portemonnee
Onderdelen en printen laten maken die tot 3 x , 4 x eigenlijk voor betaald 50€ per print ex ondrdelen de 5 print heeft Douwe voor me gemaakt voor ik meen 14€ maar kan ook nog minder zijn nieuwe Fasedraaier buizen moesten er ook in en een printje voor DC voeding gloeispanning
Toen was de versterker naar mijn zin gerepareerd
Door eigen stomme streek kwam er spanning op mn ipad En die was meteen stuk
Schade 160€
Van nieuw naar gerepareerd niet door apple en nog steeds defect de vinger afdruk lezer
Zover kan je dus ook gaan met garantie
Mijn verhalen zijn lang en warrig helaas
Maar meer aan garantie uit geven uit eigen portemonnee Als het bedrag je iets verkocht heb
Zou jij dat ook doen Walt ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Walt »

Zolang de koper op de hoogte is van mogelijke gebreken, prima. Als de verkoper denkt een apparaat te kopen dat 100% goed is, en vrij snel ellende dan niet zo fraai, werkt het ding eerst een paar jaar goed, en dan ellende, weer ander verhaal, lastig dus… tevens, als het weinig kost, mag je geen wonderen verwachten, dat is ook zo. Het is dus vooral van belang een koper op voorhand goed in te lichten om teleurstelling later te voorkomen. En voordat je iets verkoopt, bij voorkeur zelf het apparaat een tijdje intensief gebruiken, om eventuele gebreken op te sporen alvorens te verkopen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door hardbats »

Ik vind het ook niet leuk voor de koper en daarom wil ik hem ook helpen.
Hij heeft bij Bert zonder problemen gespeelt en bij mij 4uur zonder probleem. Normaal zou er in die tijd wel iets moeten gebeuren als er iets niet goed gaat toch?
Maargoed, dat is niet de oplossing.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Walt »

Ja, hopelijk is het te fiksen.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Schakel eerst je audio-bron(nen) uit en daarna de versterker, anders is het vrij normaal dat je een klik(je) hoort!
Verder kan een IDO nog helpen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door hardbats »

In penthode is hij volledig stil bij het uitschakelen, zelfs met signaal er op. Alleen in de stand triode ploffen beide speakers vrij luid. Dus geen klikje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

In Penthode is de versterker gevoeliger en per mv in meer Volt uit op de LS aansluiting dan in stand Triode
Dus het is normaal dat het tikje luider zou zijn
Maar een klap hoort het zeker niet te zijn, ik heb dat hier niet getest Bas 8-[
Dat was ook de klacht niet
Dus er zijn 2 klachten
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Als hij aan staat, klikt die dan ook bij omschakelen?
Mijn conclusie is dat de buizen niet te matchen zijn als triode, want dat zijn ze ook niet!
Je moet het dus maar accepteren of niet gebruiken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Dus net als bij mijn eerdere versterkers met een schakelaar
Omschakelen als hij uit staat en wat afgekoeld is
Plaats reactie