zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 27 mei 2023, 0:25
Dat is met Kicad gedaan.
De bovenstaande afdruk van de gerber heb ik overigens met Gerbv gedaan.
http://gerbv.geda-project.org/
Werkt erg mooi om de output mee te controleren.
Ah duidelijk. Altijd je Gerbers controleren met een apart proggie! Zelfs met Altium gaat het wel eens mis... Zelf gebruik ik de gratis versie van ViewMate Dat biedt uitgebreidere view modes, zoals een line mode. Handig voor checken van polygonen en cirkelsegmenten. Maar ok, is een andere discussie. OnT maar weer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef: za 27 mei 2023, 1:14
zelfde behuizing plaatsen als waar ik ook mijn andere projecten in heb gebouwd.
diezelfde als die je ooit eens hier had opgehaald?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ja klopt, ik geloof dat ik nu de laatste had die hier ooit waren aangeboden. :mrgreen:
Werken erg prettig die kastjes.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De grote Mouser bestelling is nog niet gedaan, ik wacht op controle door Kappa7 van de BOM. Ondertussen zijn de (komende 9 maanden niet meer verkrijgbare!) weerstandsnetwerken binnen. Voor de zekerheid maar meteen 50 stuks besteld. Farnell heeft er nu nog 27.
NOMCA5k.jpg
Andere Chinese trafo's besteld. Veel blijkt niet leverbaar. Hopelijk wordt hier wel de belofte waargemaakt.
https://nl.aliexpress.com/item/40011461 ... pt=glo2nld
trafo's.png
Het aantal in voorraad is weer gedaald van 98 naar 97, want Kappa7 heeft ze ook besteld. :lol:

En de Toroidy trafo's zijn ook onderweg.

Last but not least: de printen zijn geproduceerd en verzonden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Vol verwachting klopt ons hart, we hoeven daarvoor niet meer tot 5 december te wachten. :lol:

Lijkt mij best wel een mooie opzet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Klopt heb ook al wat spullen besteld en de Bom is akkoord en kan besteld worden. :yeah:
Ziet er allemaal keurig uit.
Ik moet voor me zelf nog wat uitwerken om gelijk mee te bestellen.
Mijn huidige voorversterker is nog SE en moet omgebouwd worden naar gebalanceerd en dit project is daar een mooie aanleiding voor.
Nog maar even snel een input selector voor uitgewerkt.
Schermafbeelding 2023-05-31 005924.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik heb net de grote mouser bestelling de deur uit gedaan.
En nog wat spul van alie wat ik niet bij mouser kon vinden.
Nu wachten tot alles binnen is dan kan het feest beginnen. :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Barry2001 »

Je bent een echte KiCad koning aan het worden George! :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Mijn Mouser pakket kwam vandaag binnen. Duurste componenten zijn de Crystek klokken. Ze glimmen in ieder geval mooi! En zijn gemakkelijk te solderen.
Crystek.jpg
Ik hoop nu zeer binnenkort de PCB's te ontvangen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De 4-laags PCB's zijn binnen! Mooi spul. Het solderen kan beginnen.
Bijlagen
PCB.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb alvast wat gesoldeerd. Voelt een beetje als spelen met lego.
Bijlagen
net als spelen met lego.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Als het goed is ligt er het een en ander op de deurmat als ik thuis kom
Ik kom waarschijnlijk snel bij je langs
Spreken even af via pb
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

weerstandsnetwerken zitten erop.
Bijlagen
weerstandsnetwerken.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Dat ziet er netjes uit zeg!

Zijn er nog manieren om te testen of dat fijne soldeerwerk goed is gegaan, of merk je dat pas door verder te bouwen en er geluid uit te krijgen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik meet elke weerstand van 5k na direct na solderen. Zijn er dus telkens 8.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag maar een dagje vrij genomen en bij Jeroen een PCB opgehaald.
tevens even door gereden naar aluminum op maat om daar nog een plaatje op te halen voor de behuizing.
thuis gekomen gelijk de pook opgestookt en maar weer uit gezet.
Er moest eerst nog wat uitgezocht worden.
IMG_20230609_141806.jpg
het solderen van de weerstanden ging wel maar de 0.1uF ctjes zijn wel erg klein. 603.
Er zijn er een aantal overleden zo lijkt en een aantal zijn ook de kamer ingeschoten uit de pincet vandaan.
En in de vloerbedekking vind je die dan niet meer terug.
Als de onderdelen er op zitten nog maar eens de balans opmaken van wat bij besteld moet worden. :think:
Gaat best voorspoedig dus :mrgreen:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Laat maar weten of het lukt George, ik kom graag langs als je hulp nodig hebt. Kan je meteen mn Unisolder zelfbouw soldeer apparaat uitproberen ;) Ik heb daar zoals gezegd nog bestukte printjes van liggen.

Ik heb ook nog wel eea aan 0603 condensatortjes liggen volgens mij, maar dat zou ik even moeten checken.

Tip: je kan eigenlijk nooit teveel flux gebruiken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat is goed om te weten.
Maar wil het voorlopig eerst zelf proberen.
Die flux heb ik nog niet echt gebruikt.
Mogelijk moet ik de tempratuur wat lager instellen.
Die heb ik nu op 280° staan maar zou wat lager mogen. Morgen maar eens kijken wat de goede tempratuur is.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Temperatuur is prima

FLUX

:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, flux.

En soldeertin max 0,5mm, idem zo'n soldeerpunt.

Pincetje, zorg dat je daarvoor ook een goede hebt.

Met goed gereedschap is het geen probleem.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Soldeer tin is 0.7 60-40 en dat gaat wel fijn, puntje van de bout is 0.5 gat ook goed.
Mijn rechte pincet is niet lekker en lanceert de componentjes maar de kromme met 40 graden punt werkt wel goed.
De loep die ik gebruik gaat ook prima, nu nog een motoriek wat de componenten gelijk recht legt.
Maar goed het schiet al redelijk op. en al doende leert men.
Tis wel een beetje een Walt foto maar heb geen zin om de telefoon beneden op te halen. :mrgreen:
IMG_20230610_005602.jpg
Verder zie ik dat de transformatoren inmiddels zijn vrijgegeven door de douane en nu ook snel geleverd zouden moeten worden. :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Maken jij en Jeroen nu precies dezelfde, of andere component keuzes?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Zo goed als dezelfde.
Ik zal als interface in eerste instantie de amanero gebruiken en geen bbg.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De nieuwe trafo's zijn binnen. Ik ben benieuwd hoe ze zich verhouden qua vervorming en klank met wat ik al had.
Nog niet gesoldeerd, maar er even opgelegd om te zien hoe het past.
Bijlagen
nieuwe trafo's.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Voor het gemak zojuist een Velleman hetelucht soldeerstation besteld. Dit om de DC-DC convertor te kunnen plaatsen op het grondvlak.
En meteen handig voor het plaatsen of desolderen van componenten daar waar er al soldeer op het soldeervlak zit. De geleverde printen zijn niet overal even schoon wat dat betreft en met de hete lucht maak je van de nood een deugd.

Van de Xing U30 moet ik verder de klokken nog netjes gaan verwijderen als ik die wil gaan gebruiken in plaats van de originele Amanero. De Xing U30 kan niet in slave mode dus de klokken moeten eraf en de (Crystek) masterklok moet via pin 6 van de Amanero connector worden doorverbonden.
Kun je ook zien op deze foto van het Russische forum waar deze luxere versie ook wordt getoond (net weer in een andere uitvoering).
Xing U30 masterklok.jpeg
Plaats reactie