Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ik heb al aardig wat expirimenten gedaan ook met trafo,s
Maar dacht nooit te oud om te leren
Vandaag wat wikkeldraad ontvanggen vanuit Veendam
Deze kan er ook wat van
[youtube]https://youtu.be/jbDEl9rCyh4[/youtube]
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

OpaBert schreef: vr 17 dec 2021, 20:30
Ik heb al aardig wat expirimenten gedaan ook met trafo,s
Maar dacht nooit te oud om te leren
Vandaag wat wikkeldraad ontvanggen vanuit Veendam
Deze kan er ook wat van
[youtube]https://youtu.be/jbDEl9rCyh4[/youtube]
Jazeker, eerst de tafel en daarna de vloerbedekking vol met brandgaten :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: vr 17 dec 2021, 20:37
OpaBert schreef: vr 17 dec 2021, 20:30
Ik heb al aardig wat expirimenten gedaan ook met trafo,s
Maar dacht nooit te oud om te leren
Vandaag wat wikkeldraad ontvanggen vanuit Veendam
Deze kan er ook wat van
[youtube]https://youtu.be/jbDEl9rCyh4[/youtube]
Jazeker, eerst de tafel en daarna de vloerbedekking vol met brandgaten :rofl: :rofl: :rofl:
Ja mooi hee
Ik heb ooit een 9 volt portofoon gekregen op 27 mhz van een vriendje Wim
Hij had er 2 gekregen en wij op elke hoek van de straat kan je me horen
Savonds hoorde we allerlei vreemde zenders spaans italiaans ? En de Voice of Americca
Maar in een middagje samen spelen met mn vriendje batterij leeg
Bij mn moeder zeuren om een een batterij dat ging 1 x goed maar de dag erop niet meer
Bij mn vriendje niet anders
Wij waren samen best slim een auto accu gekregen van de garage waar zijn pa de auto liet onderhouden
Op zijn slaapkamer portofoon op bed
Er kon aan de zijkant een adapter op met een 3,5 mm Jack plug
Van een (kapot) ? hoofd telefoon het snoer afgeknipt
Stekker paste
Snoer met slangklemmen van de tuinslang geschroefd aan de Accu
Er kwam geen geluid uit de portofoon
Misschien verkeerd om aangesloten ?
Stekkertje eruit Dat laste zich onmiddellijk vast

Het Snoer begon te spetteren plastic spatte in het rond op dekens van het bed
Ik dacht ik trek het snoer eraf , maar ook de accu donderde en het accuzuur liep eruit op de vloerbedekking Wij wisten niet eens dat het zuur was :lol: het rookte wat vies
Maar ik had ook mn hand verbrand dus het weer recht zetten ging ook wat panisch
En met mn hand onder de kraan
Zijn portofoon deed het daarna niet meer En alleen is er niks leuks aan
Savonds lluisterde ik naar die vreemde stemmen Kappa Kappa ten four
En liep er mee naar beneden om het te laten horen aan mijn oudere broer
En die zat TV te kijken zwart wit met pa en ma Stoorde die portofoon op de TV
Moest onmiddellijk uit, ik weer naar boven Dat ding heel zachtjes aan men mn oor erop
Dacht dan horen ze het niet , maar ik werd betrapt ik snapte er niks van
Paar dagen later ik weer eens naar Wim , kreeg van zijn moeder meteen de wind van voren
Dat de vloerbedekking kapot was en vlekken in de huiskamer op het plafond
Zo begon mijn eerste zender ervaring :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Geweldig verhaal Bert.
Mijn eerste FM zender ervaring kwam op school (lts elektro)via vriendjes, schema gekregen en zendertje gebouwd met een ecc82(dacht 2,5W) en daarna een mono versterker gebouwd met een el84 alleen de microfoon was van het Kristal type en ieder keer dat ik met mijn lip aan de microfoon zat en de schakelaar uitzette kreeg ik een klap stroom. heeft niet langer dan een half jaar geduurd, toen kwam de PTT met de politie langs de boel in beslag nemen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: vr 17 dec 2021, 21:42
Geweldig verhaal Bert.
Mijn eerste FM zender ervaring kwam op school (lts elektro)via vriendjes, schema gekregen en zendertje gebouwd met een ecc82(dacht 2,5W) en daarna een mono versterker gebouwd met een el84 alleen de microfoon was van het Kristal type en ieder keer dat ik met mijn lip aan de microfoon zat en de schakelaar uitzette kreeg ik een klap stroom. heeft niet langer dan een half jaar geduurd, toen kwam de PTT met de politie langs de boel in beslag nemen.
Nee ik heb mazzel gehad , ik had een zender kristal gestuurd met Schermrooster modulatie paar jaar later gebouwd ook toen ik op de lts zat en s,avonds verkocht toen ik onraad vermoede en de morgen erop huiszoeking .
Dus geen strafblad het was toen een misdrijf :!:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Klopt, maar ik was pas 15 jaar dus kwam er af met een voorwaardelijke straf.
Ze zagen toen nog het goede in mij. :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 18 dec 2021, 8:58
Klopt, maar ik was pas 15 jaar dus kwam er af met een voorwaardelijke straf.
Ze zagen toen nog het goede in mij. :lol:
Ik was denk ik ook zo iets Toen ik 16 was wilde ik een brommer en was de intresse voor radio op een laagpitje Wim kreeg een nieuwe Zundapp en die ging te langzaam een week later waren we bij ons in de schuur de kop aan het afvlakken en zo ging het praktisch elke week
Wim haalde die kennis bij motorcrossers en kon dat Thuis niet doen zonder dat zijn pa het merkte
Maar die was niet helemaal achterlijk toen we er nog niks aan gedaan had fluisterde die zundapp
Naar een paar maanden knetterde dat ding Dat hebben we denk wel meer dan 1 jaar gedaan
Toen ging werken en had je s,avonds geen puf meer en gingen we op vrijdag naar de kroeg
Paar centen en op jacht ook naar Audio En toen een verhuizen En ik vond mijn vrouw ,Wim ff vergeten voor een halfjaar :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OWC »

Ik vraag me weleens af hoe streng ze tegenwoordig nog zijn op FM zenders?
Er zijn daarnaast ook nog heel wat technieken om dat te coderen en zo uit te zenden dat lokaliseren wel heel moeilijk wordt.
Niet dat het veel praktisch nut meer heeft :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Wij hadden toen ook het probleem dat we vlak bij een vliegbasis woonden en er behoorlijk wat storing was.
Het was ook ongelofelijk druk op de FM band in die tijd, iedereen zat tussen de 100 en 104mhz.
Er werden toen maandelijks groepen FM zenders opgepakt. De kwaliteit van het zendmateriaal is niet te vergelijken met wat er nu is, ppl gestuurd was er toen nog niet, Veel mensen werkten nog met buizen zoals de qqe03/12 of qqe 06/40 was al heel bijzonder.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ik heb nooit plaatjes draaierij gedaan , dat is vooral een economisch delict geworden
Toen ik uit ziekenhuiskwam kreeg een ongeval in militaire dienst, moest ik 3x in de week met een taxie naar het ziekenhuis voor revalidatie en met die Taxichauffeur wel een jaar en dat werd allemaal betaald Een Klokpony gekocht daar zat een klok in met van die witteplaatjes met zwarte cijfers erop 22 kan AM en een Alfa kanaal was voor nood meen ik, Maar dat was ik snel zat onderling ruzie net goeie tijden slechte tijden Niks voor mij , En gaan studeren voor een C-Machtiging toen kwam Neli Smit Kroes en me opgegeven voor die D machtiging met denk 200 andere in utrecht op examen , Was gauw klaar , had mn best gedaan , er waren erbij die op weg naar het examen het Les boek nog moesten openen :lol:
6 kanalen op FM 10 Watt en een eindtrap gebouwd met een lecher lijn 100 Watt FM en een lol met dat ding maar ik wilde verder Peter weer verder voor mn C het jaar erop , ook een makkie en een jaar later 500 Watt met 4CX250 SSB 10 watt in Een losseTL buis op de plank als reserve sprong spontaan aan :shock: :shock:
2 x 14 elements yagi soms met 100 mW met Engelse en de dag er op met 500 Watt diep in de ruis
Die qqe0640 eindtrap kwam twee jaar terug of ik hem wilde repareren Ja natuurlijk
Maar ik had geen dummy load geen zender maar na hem 4-5 keer omgedraaid te hebben
Wat gemeten leek allemaal goed , merkte ik dat de buis niet in de voet zat
Klaar :D
Bijna 40 jaar oud 1980 denk en nog niet stuk Peter
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door koenjer »

OWC schreef: za 18 dec 2021, 15:47
Ik vraag me weleens af hoe streng ze tegenwoordig nog zijn op FM zenders?
Er zijn daarnaast ook nog heel wat technieken om dat te coderen en zo uit te zenden dat lokaliseren wel heel moeilijk wordt.
Niet dat het veel praktisch nut meer heeft :mrgreen:
Op dit moment is het AT amper actief. Zou bijna zeggen dat ze te rustig zijn. Er zitten hier in oost nederland dagelijks grote jongens aan de band met 10-20kw zenders. Veel wel "onbemand" door de mast met zender via 4G verbinding aan te sturen. En mast vaak op provincie/gemeente grond.

Solderen is afgelopen, wereldje is erg profi geworden. Veel actuele zenders van rvr/elenos/prais/r&s, goede soundprocessing van orban/omnia/breakaway enz.

Antenne parken waar commercielen jaloers op zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

koenjer schreef: za 18 dec 2021, 20:23
OWC schreef: za 18 dec 2021, 15:47
Ik vraag me weleens af hoe streng ze tegenwoordig nog zijn op FM zenders?
Er zijn daarnaast ook nog heel wat technieken om dat te coderen en zo uit te zenden dat lokaliseren wel heel moeilijk wordt.
Niet dat het veel praktisch nut meer heeft :mrgreen:
Op dit moment is het AT amper actief. Zou bijna zeggen dat ze te rustig zijn. Er zitten hier in oost nederland dagelijks grote jongens aan de band met 10-20kw zenders. Veel wel "onbemand" door de mast met zender via 4G verbinding aan te sturen. En mast vaak op provincie/gemeente grond.

Solderen is afgelopen, wereldje is erg profi geworden. Veel actuele zenders van rvr/elenos/prais/r&s, goede soundprocessing van orban/omnia/breakaway enz.

Antenne parken waar commercielen jaloers op zijn.
Wat ik ervaren heb is dat ze actief worden betreffende gelicencieerde amateurs als er klachten van omwonenden zijn Op de Frequenties waar De Omroep zit is meer en meer naar internet verschoven En frequentie banden van Amateurs worden ook meer opgeëist voor militaire doeleinden en commerciële doelen
En als Defensie moppert dan hoeven ze niet eens met peilwagens op pad te gaan
Ze kunnen terug kijken op heel het frequentie spectrum en waar het vandaan komt met
Technologie die mijn pet heel ver te boven gaat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Kappa7 »

Klopt AT gaat alleen nog maar op klachten reiden
Voor mijn werk heb ik nog wel eens te maken met AT en merk dat ze vooral in actie komen als de GSM providers aangeven dat ze gestoord worden en daardoor te veel te vroeg verbroken verbindingen krijgen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Nou ben het zat dat wachten op spullen van spullen.com in germany
Heb maar nieuwe trafoos besteld bij Torroidy
Die ik heb liggen gebruik ik wel in een andere versterker
Maar wordt geen superstrakke kast
Ga wel iets bij Jukebox revival halen van Hammond voor 30€ een stalen zwarte kast is ook mooi
Ik wil een keer meters maken en geen milimeter per week :?
Ga mn Frees machine opknappen morgen Daar heb ik al wel onderdelen voor :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Gister de gaatjes geboord waar alles mee op het hout vast zit
En op de cnc frees geschroefd, het is een 25 mm te breed ik kan net niet bij de zijkant komen
Maar Als ik maar goed nadenk en alles van uit het midden bereken dan moet het goed komen
0D43473C-C592-40A6-9BB1-E39ED6427ED9.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Ben een print vergeten te bestukken die voor de Driver en Fasedraaier
Moet de CMC voet wat aan passen om ze op gelijke hoogte te krijgen
De buispennen hebben een kraagje wat er af moet
Printgaten zijn mooi op maat Maar met deze voeten had het best 1a2 mm groter gemogen :D
Bijlagen
DB74E1D9-7ADC-4F15-A10A-A74CBFBBC993.jpeg
3AD3AA02-B98B-4872-9253-27B1EFB84394.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

Kan je toch met een klein draaibankje er af halen Bert?
Of zijn dit geen demontabele ronde pennen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Anne mag ik in de stroombron schak de BD139 vervangen door een MJE340
Had eerst zelf goed moeten kijken is niet pin compatibel
B en E zitten omgedraaid
Bijlagen
2307016.pdf
(152.32 KiB) 50 keer gedownload
1868806.pdf
(594.5 KiB) 68 keer gedownload
A8AF2B1B-82BA-4B2A-BAE7-0EA65596C41E.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: ma 21 feb 2022, 8:35
Anne mag ik in de stroombron schak de BD139 vervangen door een MJE340
Had eerst zelf goed moeten kijken is niet pin compatibel B en E zitten omgedraaid
Hoe kom je daar bij ? De aansluitingen zijn gelijk.
Je mag ook een transistor die voor lagere spanning bedoeld is gebruiken, een 2N1711 ofzo.
De hoge spanning was nodig bij de koppeling aan de voorversterker zonder condensator ertussen, worden de kathodes van de fasedraaier veel meer positief.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Nou dan sta ik weer aardig voor jan met zn korte achternaam
Heb van die fijne Datasheet voor me met meteen een pnp ervan voor complementair paar
En heb weer zitten schutteren
Gaat lekker hier , maar deste beter dat jij er weer helemaal bij bent O:)
Soldeer ze er vanavond nog in Anne
Bij deze
12K heb ik een te weinig
Daar is er een stuk of 10 onderweg
Bij deze printen de Fasedraaier wordt een ECC99
Daar zit misschien een weerstand op verkeerde plaats gesoldeerd
De nummers op de print komen niet overeen met de nummers in het schema
Daar moet ik wat aantekeningen van maken :D
Bedankt weer Anne :dank: :dank:
Bijlagen
8FC89BA0-4577-481C-9859-59CE4726F1D9.jpeg
9001369E-6F53-445F-845D-DDE8800E5217.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Door diverse omstandigheden o.a verhuizing en overlijden van de eigenaar van di project gaat dit niet verder
Ik heb deze morgen de zoon op bezoek gehad en die had verder geen interesse in een buizenversterker
Er is mij gevraagd of ik interesse had En ik heb dat niet al zoveel projecten dat ik er niet een bij wil vooral niet vanwege het gewicht
Het werd als maar zwaarder ik meen 19 kg per versterker, en dat werd me ook te zwaar wat ik de eigenaar verteld heb
Maar ze wisten iemand die er misschien interesse in heeft en het project zelfbouwt of dat hier ook verder gaat denk ik niet
Dus dit topic maar sluiten , maar niet in een donker hoekje van het forum , het lijkt me wel handig als de nieuwe eigenaar hier de info kan vinden
Bij deze OpaBert is er dus klaar mee,
Misschien dat forum moderatoren het willen sluiten aub
Alvast bedankt er voor
Met vriendelijk groet OpaBert
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Leeuwarden »

Bert, zijn die KT150’s beschikbaar ter overname?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door peterl »

2 paaseieren :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Leeuwarden schreef: do 01 jun 2023, 22:19
Bert, zijn die KT150’s beschikbaar ter overname?
Alles is opgehaald bij mij, en ik weet niet wat er precies mee gaat gebeuren
Er was iemand in hun kennisen kring die misschien intresse in had en ook buizenversterkers bouwt , men dacht dat ik hem wel zou kennen
Er werd een naam genoemd , maar die kende ik niet , wellicht was jij dat , omdat heel simpel 99% niet zijn naam gebruikt als gebruikers naam
Ik zou MP maar in de gaten houden , ik heb gezegd dat het afbouwen geen waarde verhoging geft , zeker niet als je de arbeid zou mee gaat rekenen zeg 1€ per uur 200 uur zit er zo in Dan schat ik het errugg laag in
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Leeuwarden »

Ah, okee. Jammer. Nee dat was ik niet :)
Plaats reactie