Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Walt schreef: zo 07 mei 2023, 7:48
Ziet er strak uit zeg! Met twee van zulke woofers zou je denk ik prima die grote zaal kunnen volspelen.
Dat bleek inderdaad geen probleem, na wat finetunen klonk het over het algemeen al meer dan prima vond ik gisteren. Bij sommige tracks liep het wel vol, zoals toen Jan even z'n Russische koor wou horen... Dat ging niet oké in het mid-hoog. Ik vermoed een combi van veeeel dynamiek in de opname, en toch iets te grote ruimte voor dat type muziek met een kleine monitor.

Maar zodra het iets minder complex was klonk het weer erg lekker. Ik heb genoten gisteren, wat een leuke dag :rock:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door hardbats »

Was top gisteren Foppe! We waren een goed team haha.
Nog wat finetunen aan het filter en je hebt een lekker klinkende set die er echt goed uit zien :goedzo:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Het staat hier voor het eerst thuis compleet opgesteld, de plant vooralsnog NAAST de sub :sure:
Bijlagen
IMG_20230508_082451.jpg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

hardbats schreef: ma 08 mei 2023, 7:37
Was top gisteren Foppe! We waren een goed team haha.
Nog wat finetunen aan het filter en je hebt een lekker klinkende set die er echt goed uit zien :goedzo:
Eens :D

Ik heb ook van jouw set genoten, die nieuwe drivers hebben veel potentie!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1170
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door WrineX »

Man die subs zagen er zooo goed uit !! ik heb ze helaas niet beluisterd :( wat een finish, zeker voor een build op de valreep !!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door Shadow »

tigradekat schreef: ma 08 mei 2023, 8:32
Het staat hier voor het eerst thuis compleet opgesteld, de plant vooralsnog NAAST de sub :sure:
Hoe bevalt dat?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Bevalt goed. Ten opzichte van mijn vorige FAST luidsprekers waarbij de woofers aan de zijkant van de vloerstaanders gemonteerd waren heb ik nu evenwichtiger laag, met een mooie integratie met de monitors. De ruimte blijft dezelfde, met dezelfde uitdagingen, dus daar ga ik binnenkort eens aan meten met REW. Er zit hier een bult van jewelste op 35hz. Doe krijg ik met een -9db/Q10 notch redelijk onder controle zo op het gehoor (handig die presets op een fusion smp afstandsbediening!). Maar nu ik met de subs kan schuiven ben ik flexibeler om de oorzaak aan te pakken ipv het gevolg.

Sowieso is het plan om te gaan meten, want ik wil gaan kijken of ik het analoge filter ook in dsp kan benaderen, en vanuit daar te kijken of ik het voor elkaar krijg een eigen filter te ontwikkelen. Daar heb ik me nog niet eerder aan gewaagd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door Shadow »

Kijk eens naar het multisub idee waarmee met 1 sub voor en 1 achter hele goede resultaten behaald zijn!
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Ja ben ik me van bewust, en ga ik zo ook uittesten. Maar ik ben een beetje bang dat het te goed bevalt, in dat geval moet ik door de vloer en de kruipruimte voor de kabel :)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Even een update om te zeggen dat het echt heel lekker klinkt nu :yeah:

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om de subs te integreren met de monitors. Vooralsnog alleen op gehoor. Ik ben nog in afwachting van wat onderdelen zodat ik een impedantie meting kan doen, zodat ik de werkelijke Q van de subs en monitors kan bepalen. Dan kan ik an de slag met LT's om te kijken wat er nog te halen is.

Dat gezegd hebbende: De integratie met de sub is erg mooi nu, met een lr4 low pass voor de subs en 3e orde Butterworth high pass voor de monitors, op 70 Hz,wat in theorie de fc van de monitors is.

Switchen tussen alternatieve filters op de afstandsbediening van de fusion amps maakt mooi inzichtelijk of je de goede kant op gaat met dsp, en dat geeft ook zonder meting al erg veel resultaat.

Mooi ook hoe de luidsprekers nu op lijken te lossen in het geluidsbeeld, en hoe de ruimte van de opname te horen is. :)

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef: zo 21 mei 2023, 18:35
Dat gezegd hebbende: De integratie met de sub is erg mooi nu, met een lr4 low pass voor de subs en 3e orde Butterworth high pass voor de monitors, op 70 Hz,wat in theorie de fc van de monitors is.
Dat is i.d.d. de weg. Een 4e orde LW filter is een cascade van twee 2e orde Butterworth filters (dus ieder met een Q = 0,71). Je zou de de Q factor en Fc van de bas/mids van je monitors op kunnen meten (in de kast uiteraard) met Arta of REW. A.d.h. daarvan kun je dan in HFD met een 2e orde shelving je monitors tunen naar een 2e orde Butterworth op een Fc die je wilt. Je kunt hem op 70Hz laten of tunen naar b.v. 80 Hz. Je hebt dan de helft van een 4e orde Butterworth akoestisch gezien. Zet je er nu een 2e orde Butterworth met dezelfde Q en Fc achter in HFD, dan heb je akoestisch een correct 4e LW high pass filter wat precies matcht met het 4e orde LW lo pass filter van de woofer. Zo heb ik het i.i.g. gedaan met de DSP van de AS2.100 plates. Werkt goed.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Precies dat is het plan inderdaad :) Op dit moment heb ik nog niet de mogelijkheid te meten, dus vaar ik op theorie en simulatie. In theorie valt de monitor 1e orde af met een fc op 70hz, en zou ik nu effectief een 4e orde lw hebben gerealiseerd voor zowel sub als mid woofer.

Ik denk dat het redelijk klopt, ook omdat de klankbalans erg overeenkomt met het alternatieve filter dat ik heb ingesteld, waarbij ik de monitor 1e orde filter en de sub 2e orde. Verschil tussen de twee is voornamelijk meer rust en autoriteit in het voordeel van het steilere filter.

Dat lijkt te vertellen dat het faseverloop en optelling goed kloppen.

Maar, meten is weten, dus ik ben benieuwd. Met de meetgegevens in de hand trek ik beide kanten recht met een Linkwitz Transform en kan ik het overname punt naar de sub vrij bepalen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door Pjotr »

In dat frequentiegebied is het sowieso lastig gehoormatig beoordelen. Maar een gesloten kast valt toch echt 2e orde af, ook in theorie :D Anders zou hij niet eens een Q-factor en Fc kunnen hebben. Zou hij naar 1e orde nijgen dan zou hij heel slapjes gaan klinken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door Walt »

Meten rond 70 Hz is ook extreem lastig, zal je toch ook op gehoor moeten doen.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Ja klopt Walter, uiteindelijk zal het finetunen op gehoor moeten. Maar dat neemt niet weg dat de box Q gewoon te meten is, en dat ik die gegevens kan gebruiken voor het instellen van een LT
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: zo 21 mei 2023, 20:05
In dat frequentiegebied is het sowieso lastig gehoormatig beoordelen. Maar een gesloten kast valt toch echt 2e orde af, ook in theorie :D Anders zou hij niet eens een Q-factor en Fc kunnen hebben. Zou hij naar 1e orde nijgen dan zou hij heel slapjes gaan klinken.
Ja klopt uiteraard, daar ga ik de mist in, bedankt voor de correctie!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Luisterdag Breda 7 Mei - moet lukken toch?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: zo 21 mei 2023, 20:05
Maar een gesloten kast valt toch echt 2e orde af, ook in theorie :D
"Het verschil tussen de theorie en de praktijk is in de praktijk vaak groter dan in de theorie."

Maar niet voor gesloten kasten gelukkig :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”