Wat moet je met tig versterkers?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Pjotr »

Bert61 schreef:
Kan ik er nieuw spul voor kopen voor de volgende versterker :bakkie:
Maar indien niet , dan de kniptang er in , kan ik er weer wat anders van bouwen.
Ach menig beroemd kunstschilder pakte ook gewoon een oud werkje als ie een nieuw doekje nodig had...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door peterl »

Als ik er 1 gebouwd heb ga ik luisteren welke het prettigs klinkt en verkoop de andere dan weer, met dat geld kan ik weer een nieuwe bouwen. Op dit moment heb ik er 2 af en 1 in aanbouw.
Maar ik heb een kennis in Enschede die wel ongeveer 100 buizenversterkers heeft staan van 1W tot bijna 1000 Watt. Hij wil er geen 1 verkopen, en ze staan in de garage, schuur, keuken, huiskamer, gang, op de zolder staan er al zeker 50 tot 75 op de rij op planken, en dan heeft hij ook nog een verzameling Buizen van heel klein tot een halve meter hoog.
En hij bouwt nog steeds nieuwe :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Leeuwarden »

Doe even een foto van die buizen versterker van 1000 Watt. Dat heb ik nog niet eerder gezien…
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door peterl »

Was gebouwd als een evenementen versterker vertelde hij me. Ik zal hem vragen daar een foto van te maken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Leeuwarden »

:goedzo: Leuk!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door ds23man »

Heb al jaren een kratje bier klaar staan voor degene die deze nabouwt:

Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Piet1950 »

Heb al jaren een kratje bier klaar staan voor degene die deze nabouwt
Het wordt weer mooi weer, dus ik zou dat bier maar niet ouder laten worden.

Mijn zwaarste versterker ooit (45kg...) was uitgerust met 6 stuks EL34 op 800V en 4 stuks DCG1/250 als gelijkrichters, en leverde maximaal 300W. Ik kon er mijn boormachine op laten draaien.

Ik heb inmiddels meer dan 30 versterkers gebouwd, waarvan er zo'n 25 ook weer verkocht zijn. Op mijn werk voor mijn pensioen als elektronisch ontwerper werden de componenten steeds kleiner, maar in de hobbykamer bleef alles bij het oude. Dat is mij altijd heel goed bevallen. Soms pas ik nu een schakelende voeding toe in mijn projecten, of wat diodes in de gelijkrichter, maar de versterkers zelf blijven toch met buizen.

Piet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Pjotr »

Ja, dat kleine is wel spannender en wordt voor de hobby ook steeds meer een uitdaging. Nou ja eigenlijk meer extra gereedschapskosten. Gelukkig helpen de Chinezen dat nog een beetje betaalbaar te houden. Maar het mist wel de magie en romantiek van een paar gloeiende buizen of oplichtende direct verhitte kathoden. Toch zou ik qua techniek nog geen 10 jaar terug willen. Deel van de lol is voor mij ook de uitdaging van progressie in de hobby.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door MarcelvdG »

Grappig dat dit draadje na ruim zes jaar opeens weer tot leven gekomen is. Ik heb inmiddels drie DAC's in elkaar geprutst waarvan ik er maar 1 echt gebruik en de andere twee heb uitgeleend :hide:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door peterl »

Ik heb hem gevonden, de 1000W versterker is van Jeroen en werkt met 2x TB3.
ik las iets over 3,5KV spanning.
Bijlagen
1000W versterker.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Leeuwarden »

:goeie: Cool!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door ray5150 »

MarcelvdG schreef: zo 14 mei 2023, 6:20
Grappig dat dit draadje na ruim zes jaar opeens weer tot leven gekomen is. Ik heb inmiddels drie DAC's in elkaar geprutst waarvan ik er maar 1 echt gebruik en de andere twee heb uitgeleend :hide:
Zijn dat dan alle 3 hetzelfde ontwerp en opbouw, of zijn ze verschillend van elkaar ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door ds23man »

peterl schreef: zo 14 mei 2023, 14:52
Ik heb hem gevonden, de 1000W versterker is van Jeroen en werkt met 2x TB3.
ik las iets over 3,5KV spanning.
Heb je ook een adres waar het kratje naar toe kan?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door peterl »

Ja ik heb wel een adres van hem, maar het ging mij meer om het feit wat hij daar allemaal heeft staan en toen schoot me dit verhaal ook weer te binnen. :lol:
Kratje bier zal inmiddels wel over de datum zijn na zoveel jaar. :mrgreen:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door MarcelvdG »

ray5150 schreef: zo 14 mei 2023, 17:23
Zijn dat dan alle 3 hetzelfde ontwerp en opbouw, of zijn ze verschillend van elkaar ?
Allemaal anders:

De eerste is mijn buizen-DAC, zie https://linearaudio.net/sites/linearaud ... 20mvdg.pdf Die gebruik ik echt.

De tweede is een DAC met precies dezelfde digitale signaalbewerking als de buizen-DAC, maar met wat 74AHC-poortjes als digitaal-analoogomzetter en een reconstructiefilter met op-amps in plaats van potkernen. Ik heb die uit nieuwsgierigheid gebouwd, ik was benieuwd wat voor signaal-ruisverhouding ik ermee zou halen, en om met andere configuratiebestanden voor de FPGA-module te kunnen experimenteren zonder dat er gevaarlijk hoge voedingsspanningen (zoals de -300 V van mijn eerste DAC) voor nodig zijn.

De derde is een return-to-zero DSD schuifregister-DAC die ik echt alleen maar uit nieuwsgierigheid gebouwd heb.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door MarcelvdG »

Ik las vandaag toevallig een artikel over een AM-zender van 500 kW uit de jaren dertig. Het moduleren ging via het moduleren van de voedingsspanning van de zendeindtrap. De modulator was niets anders dan een buizenaudioversterker van 350 kW. :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Barry2001 »

Lijkt me een mooi artikel, waar heb je dat gelezen Marcel?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door MarcelvdG »

"The WLW 500-kilowatt broadcast transmitter", Proceedings of the Institute of Radio Engineers volume 22, number 10, oktober 1934, bladzijden 1151...1180. Je kunt het vinden op internet bij de IEEE, maar helaas achter een hele hoge betaalmuur.

In de eindtrap van de audioversterker zaten acht buizen type UV 862, een buis met waterkoeling die anderhalve meter hoog is. De voedingsspanning was 11,8 kV. Er waren twee uitgangstrafo's van 180 kVA elk, die elk 19 ton wogen (waarschijnlijk Amerikaanse ton). Er werd een soort parafeed-structuur gebruikt om de voedingsstroom van de zendeindtrap uit de secundaire wikkelingen van de trafo's te houden, daarvoor gebruikte men een koppelcondensator van 50 uF, 15 kV en een smoorspoel van 12 ton zwaar.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Barry2001 »

Dank je. Staat op YT een filmpje over deze versterker zie ik nu.


[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Robert Gribnau »

MarcelvdG schreef: ma 15 mei 2023, 23:39
"The WLW 500-kilowatt broadcast transmitter", Proceedings of the Institute of Radio Engineers volume 22, number 10, oktober 1934, bladzijden 1151...1180. Je kunt het vinden op internet bij de IEEE, maar helaas achter een hele hoge betaalmuur.
...
Op "World Radio History" zijn de Proceedings of the I.R.E vrijwel allemaal gratis te bekijken. De link naar het betreffende nummer:

https://worldradiohistory.com/Archive-I ... 934-10.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Pjotr »

:dank:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door ray5150 »

Gaaf man. leuk om dat eens door te kijken. wat een apparaten waren dat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: za 13 mei 2023, 15:56
Heb al jaren een kratje bier klaar staan voor degene die deze nabouwt:
Leeuwarden schreef: za 13 mei 2023, 14:28
Doe even een foto van die buizen versterker van 1000 Watt. Dat heb ik nog niet eerder gezien…
Die Philips uit de quote had mijn opa voor zijn PA bedrijfje, ik heb het ding nooit in levende lijve mogen zien, maar uit de fotoboeken ken ik hem wel.
Radio Tukker was destijds een begrip in Driebergen en omstreken...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door OpaBert »

Ik lig hier wat te bedenken, kunnen we onderling niet wat regelen
Ik weet dat Pappa Leo goed in de luidspreker boxen zit
Misschien wilt Pappa Leo is naar een goede buizen versterker wilt luisteren
Bijvoorbeeld mijn PM Bill is met CFB omschakelen naar Triode kan De NFB kan uit en aan ieder houd in voorkeur zijn eigen spullen, bij beschadiging, is koop verplicht
Door de partij die de schade heeft veroorzaakt
Zo iets moet te bespreken zijn Leren we allemaal van elkaar iemand die boxen of versterkers beschadigd wordt vanzelf niet zo populair om je spullen aan uit te lenen
Zomaar een gedachte gang
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Wat moet je met tig versterkers?

Bericht door democles »

Gaat niet werken Bert.
Risico is te groot.
Krijg je nadien een hoop geklooi als het mis gaat.
B.v. shit de eindtrafo rookt,vergeten de speakers er aan te zetten,doet ie anders nooit :lol:
Even de voeding omgepoold,wist niet dat dat gelijk rook geeft :-&
Maar even meten of alles er is,ja hoor en zelfs een enorme vonk gezien :twisted:
Ooo,zo moet die buis er in,vond het al moeilijk gaan.
De bloempot die er op staat moet wel eens water hebben,oeps sorry :evil:
etc...............
O shit nu moet ik dat ding kopen :shock:
Waar van, stampot wortels???
Dan maar einde forum,doewie.......
Plaats reactie