Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Ik heb m'n eerste set gemaakt in iets meer als een jaar tijd. Ook vanwege tijdsgebrek duurde het lang. Was super leerzaam! Onwijs tof om te maken en als het resultaat dan ook nog eens top is \:D/

Een ontwerp van Tony Gee gekozen, de Speranza

Geen makkelijke kast om te maken maar dat was weer een extra uitdaging.

Filter zelf ontworpen in Vituix, ben tevreden met het resultaat. Nu een tijd lekker luisteren en daarna daar nog wat mee rommelen :relax:

20211019_150626.jpg
20220220_130534.jpg
20220830_175015.jpg
20230416_143550.jpg
20230417_213332.jpg
20230426_140105.jpg
20230507_152729.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Shadow »

Ow die verdient wel een eigen topic! Ik heb daar ook nog drivers voor liggen nl.
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Woutertje »

Shadow schreef: wo 10 mei 2023, 20:06
Ow die verdient wel een eigen topic! Ik heb daar ook nog drivers voor liggen nl.
Ik ga daar nog even op m'n gemak een keer voor zitten.
Even door de wirwar van foto's heen, beetje leuke tekst erbij en wat ik de volgende keer anders zou aanpakken etc.

Vind het al heel wat dat je daar de drivers gewoon voor hebt liggen :goeie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Shadow »

Ja met een BE tweeter en 18m mid ipv de 15m en ringradiator, maar het idee was wel die kast. Eerst de Faital 3wc10 BE van Troels Gravesen bouwen :dank:
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Woutertje »

Het zijn imposante boxies geworden, ben nu nog de voetplaten aan het afronden. Dus vandaar de ontdreun kurken die eronder liggen :lol:
Bijlagen
20230510_221723.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Douwe84 »

Dat is een serieuze eerste speaker! Wel zelf het filter ontworpen, had je daar al ervaring mee? En meten enzo?
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Woutertje »

Douwe84 schreef: wo 10 mei 2023, 22:48
Dat is een serieuze eerste speaker! Wel zelf het filter ontworpen, had je daar al ervaring mee? En meten enzo?
Helemaal zelf gedaan, had al eerder een 3-weg bassreflex gemeten. Was wel weer even zoeken hoe en wat. Heb vorig jaar een cursus gevolgd van Marius, bekend op YouTube van Audiojudgement. Dat is voor de beginner goud waard imo.

Daarvoor nog nooit een scheidingsfilter gemaakt. :hide:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Douwe84 »

Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:03
Douwe84 schreef: wo 10 mei 2023, 22:48
Dat is een serieuze eerste speaker! Wel zelf het filter ontworpen, had je daar al ervaring mee? En meten enzo?
Helemaal zelf gedaan, had al eerder een 3-weg bassreflex gemeten. Was wel weer even zoeken hoe en wat. Heb vorig jaar een cursus gevolgd van Marius, bekend op YouTube van Audiojudgement. Dat is voor de beginner goud waard imo.

Daarvoor nog nooit een scheidingsfilter gemaakt. :hide:
En hout bewerken was ook de eerste keer? :goeie:

Ben benieuwd naar het topic er over :)
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Woutertje »


En hout bewerken was ook de eerste keer? :goeie:

Ben benieuwd naar het topic er over :)
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Douwe84 »

Haha dat is in lijn der verwachting :p
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door richard »

Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:22
En hout bewerken was ook de eerste keer? :goeie:
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Dat is helemaal geen garantie hoor. Bij de architect lekt het dak.


Maar een mooi stuk werk =D>
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Leeuwarden »

Nice! Nu even filter vergelijken met de versie van Tony G.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Walt »

Heb je een foto van je filter en eventueel een schema?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door ray5150 »

Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:22
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Ik vermoedde al zoiets, gezien de uitgebreide werkplaats. netjes gebouwd zo. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Shadow »

Walt schreef: vr 12 mei 2023, 8:06
Heb je een foto van je filter en eventueel een schema?
Daar heb jij in ieder geval niks aan...?
Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 23:22
Ben timmerman, misschien iets om erbij te vermelden :lagge:
Echt mooi gemaakt =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Walt »

Ha Joram,

Ik hoef er zelf ook niks mee, maar ben benieuwd naar de gekozen topologie en component keuze.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Leeuwarden »

Woutertje heeft alleen de kast en driverkeuze overgenomen van Tony G. Dat maakt het zeker interessant wat hij met het filter heeft gedaan gezien Tony m.i. een professional is qua filter ontwerp en Woutertje is… uhhh… timmerman.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Douwe84 »

Het is toch ook gewoon leuk om te zien waar iemand voor gekozen heeft, eventueel onderbouwd met verschillende afwegingen. Zonder enig waardeoordeel er aan te hangen...
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door WrineX »

WOOW dat ziet er mooi uit !!! lekker bezig ! wat een finish !!
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Woutertje »

Leeuwarden schreef: do 11 mei 2023, 22:13
Nice! Nu even filter vergelijken met de versie van Tony G.
Hah, ja nee dat gaan we niet doen :shock:

Die van mij staat nog in de kinderschoenen, moest van Tony eerst wat tijd met ze doorbrengen en daarna eventueel verder gaan met fine tunen.
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Inmiddels staan de voetpanelen ook in de primer :mrgreen:
IMG-20230510-WA0000.jpeg
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Woutertje »

Heb tijdens de bouw ook de vraag over dempingsmateriaal hier op het forum gesteld. Uiteindelijk bij 2 maten van me wat spul gekocht.
Eerst een ontdreuningslaag erin verwerkt.
20220830_144439.jpg
Daarna op advies van m'n vriendjes dit er met 2 lagen in verwerkt:

https://www.heatshieldings.com/nl/2m2-12mm-vilt.html
20220830_172533.jpg
20220830_175015.jpg
Dat was een stuk voordeliger dan de intertechnik damping 30 kan ik jullie vertellen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door dre »

Heb je dan 2 lagen op elkaar met de plaklaag er tussen?
Want dan werkt het maar als 1 laag.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door architect »

het ziet er netjes uit zeg
komt er ook nog losse polyesterwol in de kast?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker: de Speranza, een ontwerp van Tony Gee

Bericht door Shadow »

Walt schreef: vr 12 mei 2023, 15:59
Ha Joram,

Ik hoef er zelf ook niks mee, maar ben benieuwd naar de gekozen topologie en component keuze.
Nou hij heeft in overleg met Tony dit gebouwd, lijkt me dat het filter gewoon een zusje is van wat Tony erin zet.
Leeuwarden schreef: vr 12 mei 2023, 16:44
Woutertje heeft alleen de kast en driverkeuze overgenomen van Tony G. Dat maakt het zeker interessant wat hij met het filter heeft gedaan gezien Tony m.i. een professional is qua filter ontwerp en Woutertje is… uhhh… timmerman.
Nou hij heeft in overleg met Tony dit gebouwd, lijkt me dat het filter gewoon een zusje is van wat Tony erin zet.

Ik ken weinig topics waar het posten van het filter tot positieve feedback heeft geleid, meestal zeuren over goud/platinum/unobtanium
Oh ja en nabouwen zonder toestemming, want dit is nog steeds een ontwerp van een pro die het ontwerp niet vrijgegeven heeft :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”