Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef: za 22 apr 2023, 12:10
Wat raar Hans. Heeft jouw versterker zo weinig gain? Ik heb niet eens een voorversterker en maximaal open is gewoon te hard. Ook met klassieke opnames. En een zachte passage moet natuurlijk ook zacht zijn...
Ik heb net mijn RelaiXed uitgeleend om iemand te helpen, dan zou ik dat even mee kunnen nemen of dat zo verschilt.

Ik heb een mogelijkheid om het gain in te stellen op laag of hoog, staat dan wel op hoog uiteraard en bij de Soekris hoef ik dat geintje echt niet op een dergelijk niveau te zetten met de zelfde opname, dan komen de buren wel even kijken of het goed gaat met mij.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Staat de gain setting in HQ player niet te laag? Als je geen dsp boost toepast mag die naar -3dB dacht ik.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Of het DAC bordje werkt niet zoals het hoort, dat kan natuurlijk ook. HQPlayer op de soekris of de dsd dac dat mag hooguit een paar dB in geluidsterkte uitmaken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Hans had jij de volume normalisatie nog aan staan?
Dan zou er toch geen verschil tussen de verschillende nummers mogen zitten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Screenshot_20230422-173505.png
Nee dus, durf het niet meer :hide: :-"
Screenshot_20230422-173758.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Hoe heb je de trafo's afgesloten? Heb je de originele gele met permalloy gebruikt? Die zien het liefst een hogere impedantie, volgens mijn metingen is 28k optimaal. Een lagere weerstand geeft roll-off in het hoog en dempt bovendien.

En hoe heb je de jumpers gezet? Als je pin 3 van de XLR aan massa en de middenpoot van de gele trafo hangt, verlies je 6dB op de ongebalanceerde uitgang.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Een zoektocht naar de problemen dan in beeld gekregen, de amanero stond nog gekoppeld aan de eerdere versie van de HQplayer en daar door zag hij hem niet in de nieuw geïnstalleerde versie op de Server met desktop. Ook nog een bijkomstigheid, de amanero is dan ineens niet meer op de DSD512 te krijgen, DSD256 en niet meer. Dan de Rock, die geeft dan wel de DSD512 makkelijk, maar er is geen connectie te maken met de HQplayer.

De Rock laat geen NAA player toe, dus dan ga je een andere M-SATA schijf pakken die je dus wel even om kunt gooien naar een andere OS, dus niet, er was een restrictie waarschijnlijk het BIOS, ik kreeg dat dus niet geïnstalleerd UEFI waarschijnlijk.


Nu dus een ander schijfje besteld, 128 GB M-SATA en een adapter om dat ook te kunnen lezen zonder vaste opzet in de PC.
aan1.jpg
gemonteerd.
aan2.jpg
aan3.jpg
Ik zal het toch wel voor elkaar krijgen, tenslotte hebben we nu wel controle, we gaan door met een stevige opzet.
Heb hem nu al wel voorbereid op de W11 PC.
schijf.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Hqplayer desktop op linux of windows zou probleemloos dsd512 moeten kunnen draaien met de Amanero en de juiste firmware/drivers. Niet dat je dat moet willen want dsd256 geeft het beste geluid voor de dsc2.6.2 die jij nu hebt.

Hoezo geen verbinding tussen Rock en HQPlayer? Raar.

Rock laat inderdaad geen NAA toe. Rock laat niets toe überhaupt. Dus waarom niet een minimaal Debian systeem met daarop Roon server en NAA?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Ik heb gister nog even getest hier en de embedded versie is nog steeds niet verlopen, daar had je geen nieuwe setup voor hoeven maken.
zo als ik het begrepen heb zou de restrictie alleen de 30 min zijn en niet verlopen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef: do 27 apr 2023, 10:22
Hqplayer desktop op linux of windows zou probleemloos dsd512 moeten kunnen draaien met de Amanero en de juiste firmware/drivers. Niet dat je dat moet willen want dsd256 geeft het beste geluid voor de dsc2.6.2 die jij nu hebt.

Hoezo geen verbinding tussen Rock en HQPlayer? Raar.

Rock laat inderdaad geen NAA toe. Rock laat niets toe überhaupt. Dus waarom niet een minimaal Debian systeem met daarop Roon server en NAA?
Dat laatste ben ik dus aan het doen, maar kom niet bij de M-SATA schijf op een wat vreemde manier kom ik niet verder, adapter nu dan in een andere Linux machine gestopt, en eens zien wat we daar vinden.
De autorisatie zal dan te maken hebben met de 2 apparaten waar ik dan op bezig was.
We zoeken het uit.
scherm.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Ik snap het niet. Je hebt https://cdimage.debian.org/debian-cd/cu ... etinst.iso op de M-SATA gezet en je kan dan niet booten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Na de eerste melding dan andere pakketten geprobeerd, die lopen dan verder door maar stoppen dan daar waar je geen duiding meer hebt.
Gebruik dan de USB stick om het op de M-SATA te laten installeren, daar kwam ik dan niet verder, en de oude opzet was gewoon weer te gebruiken, zoals ROCK en Daphile, niet te beschrijven lijkt het.

Nu een nieuw M-SATA schijfje er in weer hetzelfde.
vast.jpg
Nu dan een oudere versie van Ubuntu 18.04 en alles controleren.
18.04.jpg
Het gaat niet comfortabel. [-o< ](*,)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Je schrijft met rufus de debian iso naar een usb stickje. Dan booten vanaf die stick en Debian installeren op je m-sata schijf. En dat lukt niet? Heel raar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Inderdaad, en ik doe nu weer even de 1e M-SATA er weer in en Daphile start zo op.

Ubuntu 18.04 start vaag op, komt ook niet echt op gang, geheugen even gewisseld , geeft de correcte reactie, heb er dan 4 GB in zitten.

Zal eens zien, heb de andere M-SATA gewist, dat gaat dan met die adapter wel makkelijk en zal zien of ik daar dan wel weer ROCK weer op kan zetten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Nou die adapter werkt dus gewoon niet lekker dit zou probleemloos moeten gaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Uiteraard, maar ik zie ook ineens een schrijfbeveiliging, vreemde dingen, ga eens zien of ik wat terug kan halen.
tool.jpg
Rock start wel op maar komt niet echt aan het opnieuw installeren toe, er mist wat, maar wat is niet duidelijk.
Nog niet eerder meegemaakt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ben best wel wat gewend, maar dat Intel boardje gaat niet werken op de juiste wijze, en een andere optie is dan een snellere processor (€70) en dan heb je een 6 core in het kastje.
De huidige processor gaat bij een pittige taak dan wel de ventilator wat harder laten draaien, en dat wordt hoorbaar in de kamer.
Dan de oplossing nog niet gedaan met de RPI en het AK 4137, maar dan wel gekeken naar een andere opzet in de combi.
b37.jpg
Ook maar een B37 boardje besteld om zonder operating systeem een opzet te maken, was nu te krijgen voor een lagere prijs dan de snellere processor, en hij komt waarschijnlijk pas in juni aan.
Dan kan het boardje dat deel van de taak overnemen, en zal het minder belastend zijn voor de ROON server.

Heb na Breda de ramp weer opgeruimd en gaat nu weer aan de praat en gelijk nu het netwerk maar eens opgeruimd en beter ingericht.

Voorlopig draait dit weer, maar het geeft nog niet helemaal het gewenste effect.
Het volume is het belangrijkste wat er nu speelt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

De grote beurs in München is dan ook weer achter de rug, maar ik kwam dan wel een aardig verhaal tegen dat we met meerdere mensen aan het zoeken zijn naar de heilige graal.


[ Bekijk op youtube ]
Wel leuk dat die ook op dat spoor zitten, hoop dat ik er een beetje in de buurt kan komen. :hide:

Maar de techniek staat niet stil. :kwijl:

Het B37 boardje is binnen, de Trafo en voeding staan ook klaar, en dan nu maar weer eens de soldeerbout op gaan warmen, het is relatief grof werk, dus dat gaat hoop ik dan wel lukken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

opstelling.jpg
Ik moet er maar even een vers plankje van maken, lijkt mij het beste om dan beter te beoordelen.

Een stuk overgebleven Marmofloor, (soort laminaat) is dan een aardige opzet en groot genoeg.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu dan toch wel op het Marmofloor vastgezet, zit goed en dan wel nog eerst even de 2e voeding controleren en meten.
platje.jpg
De instelling is nu dat door middel van de J1 op het board de interne klok gebruikt word.
Met de J2 kun je dan een externe klok gebruiken.
klok.jpg
De U30 kan ik ook apart gaan voeden met de 2e 5V van de voeding, die dan met een 7.5 V gevoed wordt i.p.v. de gevraagde 8 V, ben benieuwd, deze trafo had ik nog liggen van een oudere Mission die gesloopt is..... dus zonde om weg te gooien. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig Hans.
Heb je het al spelen zo?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nee, nog niet er komt telkens wat tussen, en dan niet de goede maat boutjes, dan niet te krijgen en moest weer ergens anders weer wat halen en een heleboel andere dingen. :D

Nu ook vrijwilliger voor het Longfonds met de verwachtte Long Covid patiënten en het lokale Longpunt hier in Dordrecht, kan wel wat hulp gebruiken.

Maar dan ook geen haast maken toch, het moet niet voor een bepaalde tijd af toch?

Ik ga maar eens meten dit weekeinde en dan ook zaterdag een ander computertje ophalen Mac mini uit 2011 voor weinig.
Ga dat eens inzetten met Linux is een i5 Intel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

OUD
mac safe.jpg
NIEUW
mem.jpg
Was dan eerst met 2 GB, nu zonder problemen met 8 GB geheugen van Alternate en € 23,- de juiste type gevondenen met een SSD schijf met 480 GB die ik nog had liggen.
Totaal dus € 70,-/+ 23,-/+ 55,- een Crucial CT480 , = € 148,- een nette z.g.a.n. Mac mini.

Refurbished Apple Mac mini door mijzelf. :kwijl:
Anders kom je wel op andere prijzen uit

Dat moet denk ik wel lukken, Linux server op een magere manier en de ROON Bridge staat er nu ook op, eens zien of we de HQ er op kunnen zetten.

De Dac nu maar eens gaan meten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

spanning.jpg
Spannend, zo maar eens aansluiten, maar misschien dan duidelijk wat de problemen zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

snelheid.jpg
Maar nog geen geluid.
Plaats reactie