Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef: ma 17 apr 2023, 14:35
instelling.jpg
Waar zit het dan?
Zo staat ie bij mij ook. Zit dus in iets tussen de Pi en de Xing. Met intel NUC gebaseerde systemen geen probleem. Ik heb ook nog een beaglebone voor je, gaat perfect via usb met de Xing en de Pure software die hiervoor is geoptimaliseerd
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dan zal ik het eens proberen met een Intel machientje die ook de Core draait en ik gebruik voor de demo's, en dan moet die dus de klus draaien.

Die ga ik zo even pakken, er staat ROON ROCK op.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Eerst even geprobeerd met de HQserver die ook ROON in zijn pakketje had, en dus even de kabel van de kleine naar de server, en ziedaar hij laat nu de DSD puur (origineel) zien als optie.
server  HQ.jpg
De ROON ROCK er nu bij gezet i.p.v. de Server als signaal leverancier, dus de taken een beetje verdeeld.
Nu dan de upsampling naar DSD 512, gaat ook prima,
upsample.jpg
en dan is het dat de Topping echt wel de High Gain nodig heeft.
DSD beirut.jpg
Terwijl ik dit zit te typen heb ik wel weer een behoorlijk volume verschil, maar de muziek klinkt wel ruimtelijker :kwijl:
setup dsd.jpg
Volume op max, dan soms wat te hard nu met Jeff Beck gaat dan ook wel luider spelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

De DSD DAC heeft niet een heel hoge output. Het is 5Vp-p. Dat komt neer op maximaal 7.2dBu. Daar gaat nog wat af van verlies door de trafo’s dus je houdt zo’n 6dBu over. Voor mij op zich genoeg met 26dB gain op de eindversterker en 89dBSPL/1m rendement van de speakers.

N.B. Zorg dat er geen lagere weerstand over de gele trafo’s staat dan zo’n 28k. Minder leidt tot signaalverlies en minder heldere klank. Meer kan leiden tot een oplopende respons in het ultrasoon gebied.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Het verschil is eigenlijk best groot tussen de verschillende opnames, maar mogelijk dat het nu door wat inspelen zich wat anders gaat gedragen.
Met de opname van Ghosteen, en het nummer Waiting for You is er een lage bijna constante toon die verbazend mooi doorkomt, en de details zijn erg goed waar te nemen, erg aangenaam.
nick.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

opzet.jpg
Nu met wat helderder weer een foto waar ik dan nu ook de DAC op de aparte audio groep heb staan, alleen het vierkante doosje recht, de Rock staat niet op de audio groep, maar de rest wel.

Dus van rechts naar links ROCK/PURE DSD DAC/8 inch tablet voor de ROON bediening/uitlezen/bovenop de Topping A90 discrete en er onder de Soekris DAC en net erachter de ROON server.

Dan vanmorgen geluisterd naar de DSD dac, en nu eens omschakelen naar de Soekris, eens luisteren en in 1 groep zetten dan kan ik schakelen en dan dezelfde muziek blijven beluisteren.
Achter de Tablet staat de uitbreiding van de Topping om dan de meerdere apparaten te kunnen aansluiten, en dan schakelen tussen 2 ingangen.
ext90.jpg
Dat maakt vergelijken dan wel makkelijk, eerder gedaan bij de AVMN en in Breda, met zo een opzet en een gelijk volume is het wel zo lekkere opzet. kiezen voor ingang 1 of 2 . :kwijl:

En bij een PURE DAC hoort dan wel een Puresonic kabel :D
Een beetje dik maar wel kunnen solderen/monteren.
puresonic.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dat schakelen is dan nog wel een probleem, de beide in 1 groep zetten kan wel allemaal maar dan ook nog beide met de DSP opkrikken naar de DSD512 is dan wel even een stap te veel.
De PC hoor je dan wel, en de ventilator gaat echt wel toeren maken. maar ROON zelf trekt het niet om dan ook nog de bestanden parallel aan te leveren.

Dat + + en = nu dan een -.

Hij geeft dan een fout melding dat hij er te lang me bezig is, en het niet gaat doen. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Een 2e PC opzetten voor hqp zo dat beide dacjes een eigen machine hebben.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik kan natuurlijk er een laptop eens opzetten om te testen met Windows, heb er 2 wel, een beetje tegen mijn principes, ik gebruik in principe alleen Linux voor de muziek, maar om het te testen misschien best wel leuk.
Een wat oudere HP pro i5 zou dat wel moeten kunnen, denk ik.

Goed idee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Waar komt dat principe vandaan? Heb je A/B vergeleken?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dat principe komt vanuit de ervaringen met de verschillende Windows versies en het gedoe daar mee.
audioW .jpg
Dit wel wat verbeterd, maar de stabiliteit is dan onder Linux meestal gunstiger, en het instellen vaak makkelijker, ook met programma's als ROON.

De Linux ervaring om dan met alle jaren geen problemen soms dat onder LMS server niet de juiste kaart/uitgang is genomen, maar dan heb je het ook wel.
Ben nu op deze PC ook de echte controle niet goed beheersbaar na een update van een W10 > 11.

Dat A/B vergelijken kunnen we dus wel gaan proberen, maar dan de taken/functies verdelen binnen het netwerk. :think: :relax:



PS: Mijn 1e PC Philips XT en zelf daar al met een Dos 3.3 naar Dos 4.01 gebracht, das dus al FF geleden.

Ik heb geen opleiding genoten in die richting, en dus volledig autodidact, en nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door rjmulder »

hannesie schreef: vr 21 apr 2023, 10:49
PS: Mijn 1e PC Philips XT en zelf daar al met een Dos 3.3 naar Dos 4.01 gebracht, das dus al FF geleden.
Hans met een Philips PC ben ik ook begonnen om precies te zijn een NMS9100 :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Inderdaad, en dan 768 kb 128 teveel voor de 640 kb voor de dos 3.3 , en wat doe je daar dan mee, je maakt een geheugen drive en kopieer je de confog.sys naar en de autoexec.bat en de IO.sys en dan loopt hij bijna zo vlot als die dure AT. :lol:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door rjmulder »

Was een mooie tijd en met audio uit een pc ook veel simpeler met een paar weerstandjes op de printer poort :rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nooit stabiliteit problemen met windows. Dat is iets van lang geleden toch? Met de komst van windows 10 is dat voorbij gegaan.
En ik vind linux niet beter klinken.
Ik vind het lastig om hier een principe voorkeur te ontwikkelen..
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Gewenning waarschijnlijk bij de Linux SBC en de Server die ik hier heb draaien, ook de meeste servers op het internet draaien op Linux, en dat is dan ook de stabiliteit die je dan mee krijgt, even wat anders doen geeft ook geen problemen dan, en dan geen licentie problemen zodat alles weer vlot aan de praat is.
Voor de gewone dagelijkse zaken gebruik ik wel W11 en Android, en juist geen Linux.
IK zie dan wel met update's bij Linux dat de alsa bestanden ook vaak worden bijgewerkt, waarschijnlijk om dan weer aan te sluiten bij de huidige normen en stabiel werken met de kernel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Op zich heb ik wel een voorkeur om voor muziek een Linux machine te gebruiken maar dat heeft dan meer met het gemak te maken.
Een windows machine is erg afhankelijk van updates en onderhoud.
Juist als je die machine headless wil gebruiken dan is dat niet handig.
Een linux systeem zonder desktop omgeving is dan wat handiger om dat alles via SSL kan en je niet meer nodig hebt dan een terminal voor het ouderhoud.
Voor windows heb je toch al snel een toetsenbord en beeldscherm nodig.
Dat is juist iets wat ik dan weer niet aan wil hebben als ik muziek luister.
Een tablet of telefoon voor de bediening is dan al lastig genoeg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Henkjan »

als ik zie hoe vaak mn windows systemen gaan updaten, en dat vaak ook dwingend doen, dan zou ik dat niet voor een muzieksysteem willen hebben
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Updates kun je eenvoudig uitzetten. Doe ik ook voor de machine waar ik HQPlayer desktop op speel en die nergens anders voor gebruik. Start snel op en draait als een zonnetje. En als je ondersteuning wilt door een Nvidia met CUDA voor extra power op de filters, dan is het installeren van de allerlaatste driver super eenvoudig. Onder Linux ben je weer uren zoet om te zorgen dat het ook echt goed geïnstalleerd is en naar behoren werkt. Maar ok, het laatste is me ook al gelukt. Een echte voorkeur zie ik dan bij mensen vooral ontstaan vanwege gewenning, niet omdat het ene beter is dan het andere. Dus dan trigger ik op 'principe'.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ook goed. :D

Ik onderhoud het met Webmin, en log in met de webbrowser en kan dan de verschillend systemen tegelijkertijd updaten in de avond of zondag ochtend.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Mijn nuc draait op windows 10, updates uitgezet door Jeroen. De windows firefall blijft die wel updaten zag ik, soms geeft dat wat extra CPU load de eerste 10 minuten na opstarten, dan kan je dropouts in HQ player krijgen soms.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik was dan gisteren even aan het spelen met de Pure DAC, en bij de start van een klassiek stuk, groot orkest was het geluid dan echt krap, en dan wel op standje 99 op de voorversterker, niet echt goed te doen.

Even later dan Kari Bremnes met een mooi nummer, Kanskje en dat gaat weer erg goed zelfs, mooi rijk van toon, en zeer detailrijk.

Het lijkt dat de klassieke uitvoeringen i.v.m. de dynamiek en grotere verschillen in volume nu negatief opvallen, waarschijnlijk door de instellingen bij de opname.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Tuurlijk, geef de muzikanten maar de schuld :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Wat raar Hans. Heeft jouw versterker zo weinig gain? Ik heb niet eens een voorversterker en maximaal open is gewoon te hard. Ook met klassieke opnames. En een zachte passage moet natuurlijk ook zacht zijn...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nee, de opname manager, alle managers zijn slecht als je soms de verhalen hoort. Daar zijn er teveel van :lol: :lol:


Maar zonder dollen, het is natuurlijk ook de dynamiek die men mee wil nemen, of het in de huiskamer dan ook tot zijn recht komt is dan ook weer de vraag.
Plaats reactie