Formaat bij rippen cd's

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Formaat bij rippen cd's

Bericht door rjmulder »

Van de cd's die ik heb wil ik graag een digitale kopie maken, dit wil ik gaan doen met dBpoweramp.
Nu vraag ik me alleen af naar welk formaat ik dit het beste kan doen. Is dit FLAC of AIFF of misschien nog wel een andere.
Afspelen van de muziek gaat allemaal via Roon en opslag ruimte is niet interessant.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Pjotr »

Flac is min of meer standaard daarvoor en dan lossless compressieniveau 5. Hoger heeft geen zin. Je kunt wel on-gecomprimeerd in .wav opslaan. Maar aan .wav kun je geen tags en album art toevoegen. Er zijn wel progjes die tags aan .wav kunnen toevoegen maar er is geen standaard voor. Bij Flac is dat wel standaard en kan dat dus wel. dBpoweramp zoekt ze per track op in een database en vult ze voor je in.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Olaf Analogue »

Al mijn cd's zijn opgeslagen in AIFF formaat. Dit is net zoals WAV ongecomprimeerd met als voordeel dat taggen en album art gewoon mogelijk is.

Hoor je het verschil tussen FLAC en AIFF?
Ik denk dat je echt een hoge resolutie set nodig hebt om het waar te nemen, en dan nog is het verschil miniem.
Toch hoor ik het kleine verschil op mijn set, dus dat maakt het voor mij de moeite waard om met AIFF te werken.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 06 mei 2023, 0:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Kappa7 »

Hou er dan wel rekening mee dat het voornamelijk door apple te lezen is.
Niet erg aan te bevelen dus als je ook hardware gebruikt wat niet apple is.
Gewoon FLAC is eigenlijk wel aan te bevelen aangezien dat een open standard is.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb niets met Apple en gebruik dus geen Apple hard- of software. Windows en alle gangbare audio apps gaan vandaag de dag prima om met AIFF.
Je moet echt helemaal terug naar het Windows 98 tijdperk toen WAV voor Windows was een AIFF voor Apple. Maar dat is inmiddels acient history

Ikzelf werk trouwens ook sinds jaar en dag met DBpoweramp. Dat is een zeer goede audio Ripper.
Afspelen doe ik zelf overigens met Jriver mediacenter via Asio naar mijn dac
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 06 mei 2023, 4:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb alleen maar Apple en geen hekel aan Windows. Zowel AIFF als FLAC speelt probleemloos af…
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door FR_Aad »

+1
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door rjmulder »

Bedankt voor de reacties.
Wat ik hieruit opmaak is de keuze dan AIFF het handigst.

Hier is bijna alles Apple er is software die ik gebruik die alleen onder Hopeloos werkt.
Voor opslag van onderander muziek een NAS (HP Proliant Microserver Gen8 met Xpenology) en voor het streamen Roon (ARC) onder Linux (virtueel).
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Olaf Analogue »

Welke van de twee formaten je ook kiest. Het is beiden prima.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Leeuwarden »

Het maakt echt niet uit waarvoor je kiest m.i. . Nog even een tip voor software die goed aangeschreven staat: XLD

https://www.macupdate.com/app/mac/23430 ... ss-decoder
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door rjmulder »

Ga beide wel eens proberen en kijken wat het meeste "gemak" oplevert.

Bedankt voor de XLD tip.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Pjotr »

Je kunt naar Flac overigens ook on-gecomprimeerd rippen. Gewoon proberen wat jou het beste bevalt. Het maakt niet uit op zich, het is allemaal lossless. Het decoderen van de diverse file formaten zal het punt niet zijn.

B.t.w. dBpoweramp checkt a.d.h. van zijn database of jouw files foutloos geript zijn. Mocht dat niet foutloos zijn is meestal even je CD afsoppen de remedie :D Of dat XLD dat ook checkt........
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 06 mei 2023, 13:04
B.t.w. dBpoweramp checkt a.d.h. van zijn database of jouw files foutloos geript zijn. Mocht dat niet foutloos zijn is meestal even je CD afsoppen de remedie :D Of dat XLD dat ook checkt........
wel ff checken of je optische spelert wel geschikt is voor audio rippen, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 5#p2053615
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Pjotr »

Is dat nog de vraag dan. Ziet Robert Jan vanzelf toch? dBpoweramp kalibreert zelf de drive op de juiste offset a.d.h. van een bekende CD.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 06 mei 2023, 14:52
Is dat nog de vraag dan. Ziet Robert Jan vanzelf toch? dBpoweramp kalibreert zelf de drive op de juiste offset a.d.h. van een bekende CD.
ja, is met de gratis versie al prima te checken
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Formaat bij rippen cd's

Bericht door rjmulder »

De eerste paar CD's zijn geript.

Eerste speler vond die niet zo leuk, een andere daar kon die ook mee overweg en ging ook nog mooi snel.

AIFF en Flac geprobeerd en gekozen voor AIFF.

Werkt wel heel mooi dat programma.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”